וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו אירוע העשור בטניס?

24.12.2009 / 14:00

פדרר זוכה ברולאן גארוס או נדאל זוכה בווימבלדון? העשור הראשון של המילניום השלישי תם, איזה אירוע בלט יותר מכולם?

קים קלייסטרס עם בעלה בריאן לינץ' והבת ג'אדה. רויטרס
אמא, הבאת גביע. קים קלייסטרס והמשפחה/רויטרס

5. קלייסטרס זוכה באליפות ארה"ב 2009

ילדים זה שמחה, ילדים זה אושר - אבל כולם יודעים שבמובן מסוים ילדים קוטעים לאדם פרק בחיים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בספורטאיות. עד קיץ 2009, לא הייתה טניסאית אחת שזכתה בתואר גרנד סלאם כאמא, ובכלל - אפשר היה לספור בשתי ידיים את כמות הטניסאיות ששיחקו כאמהות בסבב בעשור הזה. עד שהגיעה קים קלייסטרס.

קלייסטרס חזרה למגרשים בסוף מארס 2009 אחרי היעדרות של שנתיים, במהלכן הפכה לאמא במשרה מלאה. היא אפילו נזהרה מההגדרה קאמבק, ורק ביקשה לקבל ווילד קארד (כרטיס חופשי) לאליפות ארצות הברית הפתוחה ולשני טורנירי הכנה שקדמו לה. בעשר שנות קריירה מקצוענית היא השיגה תואר גרנד סלאם בודד, כך שאף אחד לא בנה על כך ששובה למגרשים יוכתר בקרוב כ"קאמבק של כל הזמנים".

בניו יורק התחילו לקחת אותה ברצינות כשהעיפה את ונוס וויליאמס בשמינית הגמר. בחצי הגמר נגד סרינה כבר נדמה היה שלמרות היריבה האמריקאית, הקהל באצטדיון ארתור אש הלך עם הלב. כל פעולה חיובית של קלייסטרס זכתה לתמיכה נלהבת מכל היציעים, וסרינה הייתה כל כך עצבנית עד שאיימה על שופטת קו. למשחק הגמר מול קרולינה ווז'ניאקי, קלייסטרס עלתה כטניסאית הראשונה אי פעם שהגיעה דרך הווילד קארד למעמד הזה. כאן כולם כבר ציפו ממנה להשלים את המשימה מול הדנית, שהייתה חסרת נסיון במעמד כל כך מכובד.

הזכייה של קלייסטרס לא רק לימדה אותנו איך נראית אמא מאושרת שזוכה בתואר גרנד סלאם, היא גם הוסיפה כל כך הרבה צבע לעשור מופלא בספורט הלבן, ולימדה אותנו שוב שכנראה לעולם לא מאוחר מדי.

4. פיט סמפראס פורש מטניס

פעם, בדור אחר, אחד מכללי הברזל של הספורטאים הגדולים ביותר היה לדעת מתי לפרוש בזמן. מצד שני, בעידן שבו ספורטאי ענק כמו מייקל ג'ורדן, ברט פארב ולאנס ארמסטרונג לא ידעו איך לעשות את זה - הפרישה בשיא כבר לא הפכה לעניין של מה בכך.

זו בדיוק הסיבה שפיט סמפראס נכנס לרשימה, על אף שלא מדובר ברגע שקרה תוך כדי משחק. זה קרה בסיומה של אליפות ארצות הברית הפתוחה בקיץ 2003. היו אופטימים שציפו מפיסטול פיט לנסות ולהגן על תואר הגרנד סלאם ה-14 והאחרון שלו אחרי שנה ללא טניס, אבל סמפראס בחר את הרגע הנכון והמקום הכי נכון כדי להודיע על סיום דרכו המפוארת, דרך של מי שנחשב בעיני לא מעטים לטניסאי הטוב בכל הזמנים. השילוב של הספורטאי הרגיש הזה, שפורש על המגרש שבו עשה היסטוריה במשחקו האחרון כשחקן מקצוען, הפך ללא ספק לאחד הרגעים המרגשים של העשור האחרון.

גוראן איבניסביץ' טניסאי קרואטי מניף את הגביע בטורניר ווימבלדון. Clive Brunskill, GettyImages
בגיל 30, הרבה מעבר לשיאו, הקרואטי הענק עשה היסטוריה בהישג בלתי נשכח. איבניסביץ'/GettyImages, Clive Brunskill

3. גוראן איבניסביץ' זוכה בווימבלדון

גוראן איבניסביץ' היה אחד הטניסאים הבולטים בשנות התשעים, אבל מי בכלל ספר אותו בשנת 2001? הוא היה בן 30, הרבה מעבר לשיאו, והרי ידוע שספורטאי בגובה של 1.93 מ' מתקשה לשמור על מצבו הפיזי בענף כל כך סוחט כמו טניס. לשמחתו, אבל היה מי שזכר את חבטות ההגשה העוצמתיות שלו (ששלחו אותו לשלוש הופעות בגמר טורניר ווימבלדון), והעניק לו ווילד קארד לטורניר של קיץ 2001. ההחלטה התבררה כהיסטורית.

דווקא אז, בשלהי הקריירה וכשהוא כבר מחוץ למאיה הראשונה בעולם, הצליח הענק הקרואטי להדהים את עולם הטניס ולרשום את התואר המפתיע ביותר בתולדות הטורניר היוקרתי בעולם. וזה לא שהוא נהנה מהגרלה נוחה: בדרך לגמר איבניסביץ' גבר על קרלוס מויה, אנדי רודיק ומראט סאפין בשיא כושרם, והמשיך בניצחון בלתי נשכח על הפייבוריט המקומי טים הנמן בחצי הגמר. הגמר מול פטריק ראפטר ארך חמש מערכות, והסתיים ב-7:9 לטובתו של איבניסביץ' - יותר ווינר מזה לא יכול להיות. אגב, בשנת 2002 בחרו ב-BBC הבריטי את 100 רגעי הספורט הגדולים בהיסטוריה, וההישג הזה של איבניסביץ' התברג במקום ה-16 - מי אנחנו שנתווכח?

רוג'ר פדרר שחקן טניס לאחר שזכה בווימבלדון. Clive Brunskill, GettyImages
הפעם ה-15 היא המיוחדת ביותר. רוג'ר פדרר/GettyImages, Clive Brunskill

2. פדרר זוכה בגרנד סלאם מספר 15

יכול להיות שהיה מרגש יותר לראות טניסאים אחרים עושים דברים גדולים, יכול להיות שגם רוג'ר פדרר נראה מאופק למדי ביחס לגודל המעמד - כשהוא זכה בתואר הגרנד סלאם ה-15 שלו בווימבלדון 2009 - אבל כשמדובר בהישג ההיסטורי הגדול ביותר בתולדות הטניס ובאחד הגמרים הגדולים בתולדות ווימבלדון, אי אפשר להשאיר את אותו יום ראשון מאחור.

הרבה טניסאים וצופים מתכחשים לעובדה שווימבלדון הוא טורניר הטניס הגדול בעולם, אבל פעם אחר פעם הוא מספק לנו משחקי גמר ענקיים. כזה גם היה הגמר בין רוג'ר פדרר לאנדי רודיק. שנה או שנתיים לפני כן, כולם היו בטוחים שפדרר ישבור את שיאו של סמפראס כשהוא בשיא כושרו ועולה בכמה רמות על כל טניסאי אחר בעולם, במיוחד על הדשא. אבל דווקא הפדרר שחגג ביותר איפוק בוומבלדון היה טניסאי שביר יותר, שכמעט ונפל במלכודת של אנדי רודיק, עוד אחד שכבר היה מעבר לשיא.

אולי זה לא היה משחק הגמר הטוב ביותר מבחינה מקצועית, אבל 30 משחקים במערכה האחרונה (14:16 לפדרר) היוו עוד שיא חדש בווימבלדון, והפכו את פדרר לא רק לטניסאי הגדול בהיסטוריה של טורנירי הגרנד סלאם, אלא גם לראשונה בחייו מי שמחזיק באופן סימולטני בתארי גרנד סלאם על כל המשטחים.

1. רפאל נדאל זוכה בווימבלדון

לא מעט פרשנים טוענים כי משחק הגמר בין רפאל נדאל לרוג'ר פדרר בווימבלדון 2008 היה אחד הגדולים בהיסטוריה של המשחק. לא ברור לאילו משחקים אחרים מתכוונים אותם פרשנים ולאיזה משחק אחר ניתן להשוות אותו, אבל אין ספק שזה ה-משחק הטוב ביותר אי פעם, ומי שהתמזל מזלו לצפות בו בשידור ישיר הרוויח את אחת מחוויות הספורט הגדולות ביותר שאפשר לרכוש.

האווירה לקראת המשחק הזה הייתה כל כך חמה, יחסית לספורט שהעידוד בו לא מקובל, ואולי זו הסיבה שההוא ששומר עלינו מלמעלה התקשה לעמוד במתח ודאג להוריד עלינו גשם, שכמעט ודחה את המשחק הזה ביום. אבל פדרר ונדאל יצאו לדרך במאבק על התואר, בפעם השלישית ברציפות, בידיעה שמשנה לשנה המאבק הזה נעשה צמוד יותר. מצד אחד, זה לא היה מופרך לצפות לניצחון של רפאל נדאל. מצד שני, כל תוצאה פרט לניצחון של פדרר הייתה נחשבת לסנסציה. ואיזו סנסציה זו הייתה.

נדאל ניצח בשתי המערכות הראשונות 4:6, ורק הגשם עצר את המומנטום שלו במערכה השלישית. פדרר אמר תודה למי שנענה לתפילותיו וחזר ברגע האחרון כדי לנצח 5:7 בשובר השוויון של השלישית. המערכה הרביעית הלכה גם היא לשובר שוויון בו נדאל כבר הוביל 2:5, אבל פדרר התהפך וניצח 8:10 בדרך למערכה מכרעת. גם בכירי סופרי הספורט בעולם לא היו מרשים לעצמם להמציא תוצאות כאלה, מי היה מאמין שמשחק יכול להיות כל כך מושלם?

המערכה החמישית והמכרעת רק המשיכה את התסריט הכל כך לא הגיוני, ונדאל ניצח 7:9. הכל - תוך כדי תצוגת טניס מרהיבה במשחק המותח בכל הזמנים. זו לא הייתה ההצגה של רפאל נדאל, זה היה פשוט השילוב המושלם של הטניסאי הטוב בעולם והטניסאי החזק בעולם, בערב נדיר שספק אם יחזור על עצמו אי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully