וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב מנצח

דור בלך

17.12.2009 / 14:22

מוקדם להשוות בין הקמפיינים המוצלחים של הפועל ת"א וחיפה באירופה בתחילת העשור ובסופו, אבל שבדבר אחד בטוח התקדמנו: השילוב עם הליגה

"אנשים אולי יופתעו לשמוע, אבל במשחק מול בורדו אנחנו רצנו יותר ולמעשה עקפנו אותם באספקט של הכושר", מתגאה מאמן מכבי חיפה אלישע לוי בנתון שאולי נראה חסר משמעות כשהקבוצה סיימה עם אפס נקודות ואפס שערי זכות, אך אומר הרבה. אם בעבר קבוצות ישראליות שהצליחו באירופה יכלו לשכוח מתארים באותה עונה במקרה הטוב, או התפרקו כליל במקרה הפחות טוב, הרי שנדמה שהשנה התמונה שונה לחלוטין. שלושת הנציגות הבכירות באירופה – מכבי חיפה, הפועל תל אביב ובני יהודה, רושמות עד כה עונה מוצלחת ומצליחות לשבור את הסטטיסטיקה העגומה לצד הופעות מרשימות ביבשת הישנה.

לא מכבי חיפה ולא מכבי תל אביב הצליחו לזכות באליפות בעונות הקודמות בהן הגיעו לשלב הבתים של האלופות, ולמעשה אף קבוצה ישראלית שהמשיכה לשחק באירופה גם בחורף רשמה הצלחה מקומית באותה שנה בליגה. הפועל תל אביב במסעות האירופאים הקודמים שלה סיימה ללא תארים מקומיים, כשמכבי פ"ת, ובני יהודה חוו התרסקות כלל מערכתית שנגמרה בתחתית הליגה.

הפועל תל אביב ומכבי חיפה צפויות להגיע לקו הסיום של העונה עם קרוב ל-60 משחקים תחת חגורותיהן, וממוצע של שני משחקים וחצי בשבוע. אמנם זה נשמע טריוויאלי לקבוצות אירופאיות בכירות, אבל אסור לשכוח כי לא חיפה ולא הפועל תל אביב בנו עצמן להתמודדות כזו מבחינת עומק הסגל. לחיפה בינתיים סה"כ 22 שחקנים ברוטציה ולהפועל תל אביב 24, כשאחד מהם, נמניה ווצ'יצ'ביץ', ככל הנראה סיים את העונה עקב פציעה.

ליאור רפאלוב שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
נכון שבטווח הקצר הקמפיין של חיפה היה אכזבה, אבל יש סיבות להרים את הראש/ברני ארדוב

אלי גוטמן: צריך לדעת לא להעמיס יתר על המידה

"אין אפס, קבוצה שרוצה להצליח באירופה תוך שמירה על המיקום הגבוה בליגה צריכה סגל רחב בכל מחיר, אחרת אין סיכוי להצליח", סיפר אלי גוטמן שלא זוכה לספסל עמוק מדי. עם זאת, לפעמים אורך הספסל אינו חזות הכל. "לדעת איך לפתוח עונה מוקדם ולשחק כל כך הרבה משחקים זו תורת אימונים בפני עצמה", מסביר מאמן הפועל תל אביב. "צריך לדעת לא להעמיס יתר על המידה, כדי שהשחקנים יגיעו רעננים לרגעים המכריעים של העונה, אך מנגד להביא אותם לכושר טוב מספיק כבר בהתחלה. צריך לסגור את הסגל מהר מאוד, ורצוי שלקבוצה יהיה בסיס טוב ובלי שינויים רבים, כי אין הרבה זמן להתחבר".

"אנחנו בנינו תוכנית אימונים מדוקדקת שמטרתה הייתה להגיע לכושר שיא כבר בפתיחה כדי להעפיל לשלב הבתים", מסביר אלישע לוי. "ובכל זאת לא להעמיס יותר מדי כדי לא לפגוע בהמשך העונה, ואני חושב שאנחנו עושים את זה יפה, כשלמרות המשחקים הקשים בליגת האלופות אנחנו עומדים על מאזן של 12 ניצחונות מ-13 משחקים". גם היעדר פציעות כתוצאה מעומס מראה שעד כה תוכנית האימונים של גוטמן ולוי עובדות היטב. אמנם בחיפה יניב קטן ואייל גולסה סבלו מפציעות ובתל אביב דני בונדר ונמניה ווצ'יצ'ביץ' בחוץ לתקופה הקרובה, אך בכל המקרים לא מדובר בפציעות כתוצאה מעומס – בונדר וגולסה נפצעו כתוצאה מתנועה לא נכונה, ויניב קטן ו-ווצ'יצ'ביץ' סובלים מבעיות גנטיות מולדות שהובילו לפציעות.

ההתמקצעות האמיתית של הקבוצות הינה בתחום הכושר הגופני, שהפך בקבוצות הגדולות לקרוב מאוד למודל האירופאי. "אמנם בהרבה פרמטרים אנחנו רחוקים מאוד מהם", ממשיך מאמן מכבי חיפה, "אבל הנתון על כך שעברנו את בורדו בריצה מראה שלפחות שם אנחנו באותו הלייבל". מאמן הכושר ויועץ התזונה הספורטיבי גיל גרנות, שהקים את רשת "ישראלבודי" ועובד בשיתוף פעולה עם מחלקת התזונה של פיורנטינה האיטלקית מסביר; "אם פעם אימוני כושר בקבוצת כדורגל היו עניין של ריצה ותו לא, היום זה כבר אופרה אחרת לגמרי. האימונים מוכווני מטרות ספציפיות, לכל שחקן יש תוכנית אימונים אישית בחדר הכושר ומחוצה לו ומאמני הכושר הבכירים יודעים בדיוק איזה חלק בגוף כל שחקן צריך לחזק ואיך לעשות את זה מבלי לפגוע ביתר חלקי הגוף".

גם עניין התזונה לא נעלם מעיני הקבוצות הגדולות, שחלקן פונות לגרנות על מנת שיבנה לשחקניהם תפריטים אישיים, כמו גם מספר שחקנים מליגת העל שמגיעים אליו באופן אישי. "ההתמקצעות בתחום היא אדירה, זה כבר לא רק לאכול טוב לפני ואחרי אימון, אלא דיוק עד רמת הקלוריה. גם בתחום תוספי התזונה הכדורגל הישראלי התקדם לאין שיעור. אנחנו עדיין לא באיטליה שם יש חדר תוספי תזונה וכל שחקן מגיע ולוקח מה שהוא צריך בהתאם להוראות התזונאים, אבל מאמני הכושר כבר יודעים שיש עזרים מעבר לאבקת חלבון". הקבוצות מספקות לשחקניהם חומצות אמינו וקריאטין העוזרות בהתאוששות מהירה ודואגות למשקאות איזוטוניים על מנת לשמור על רמת המלחים בגוף גם לאחר מאמץ ממושך. "זה עדיין לא קורה בכל הקבוצות, אבל הרבה שחקנים, בהם גם שחקני נבחרת ישראל, מבינים את החשיבות ודואגים לזה לבד", מספר גרנות.

אלישע לוי: בליגת 16 הרבה יותר פשוט לעלות בהרכב חסר

אם לא די בעומס הגדול גם כך על הקבוצות, הרי שעקב ביטול פגרת הכריסמס בליגת העל השנה, אין להן מנוחה בכלל. "הרי גם כשיש פגרות, אז כמעט כל השחקנים שלנו מוזמנים לנבחרות השונות ולא באמת נחים", מלין אלישע לוי. "הביטול של הפגרה פוגע בנו, אבל אנחנו לא מתלוננים, אנחנו מתמודדים – אם אין פגרה, אנחנו נותנים על דעת עצמנו בכל פעם לשחקנים אחרים פגרה כדי לעזור להתאוששות שלהם".

מכבי חיפה אמנם העפילה לרבע גמר גביע הטוטו, אך גם היא וגם הפועל תל אביב ויתרו מראש על המפעל למען הצלחה בליגה ובאירופה, ועלו למשחקים עם הרכבים צעירים מאוד הכוללים גם שחקני נוער. גם הגדלת הליגה תרמה לאפשרות לרוטציה נוחה, כשנוספו עוד משחקים קלים יחסית מול יריבות נחותות. גם איבוד נקודות הפך למעט פחות משמעותי עקב הקיצוץ בסיום הסיבוב השני.

"כשאתה מגיע לדצמבר-ינואר-פברואר, הקבוצות מתחילות להרגיש את העומסים", הודה אתמול אלי גוטמן במסיבת העיתונאים לקראת המשחק הערב (חמישי) מול המבורג, אבל גם נתן אמון בהרכב החסר שיעלה. גוטמן, כמו אלישע, נתן לאורך העונה לשחקנים רבים יותר מהסגל מקום ברוטציה עקב העומס הרב. "אין ברירה, אתה חייב לקחת את הסיכון הזה ולעלות למשחקים בליגה גם עם הרכב פחות חזק כדי לתת לשחקנים מנוחה", מסביר לוי. "אין ספק שהגדלת הליגה תרמה לכך, כי זה הרבה יותר פשוט לעלות עם הרכב חסר מול קבוצה חלשה".

עד כה העומס אמנם לא נתן את אותותיו, אבל חשוב לזכור שעדיין לא עברנו את קו מחצית העונה. "אני לא חושב שתהיה לעומס השפעה גם בסיום", מסביר לוי. "בנינו את כל תורת האימונים שלנו בצורה כזו שנתאושש בזמן מליגת האלופות, ועכשיו אנחנו כבר בשלבים אחרונים של התאוששות כך שלא צפויה בעיה. אמנם אני מסתכל רק עלינו ולא מתייחס ליריבות, אבל העובדה היא שגם אנחנו וגם הפועל תל אביב שיחקנו באירופה עד שלב מאוחר, ככה שגם אם תהיה השפעה, זה גם יוצר איזון במאבק". השאלה האם העובדה שחיפה כבר סיימה את הפרק האירופי שלה, והפועל תמשיך בו לפחות עד ה-25 בפברואר הוא זה שיטה את הכף לטובת הירוקים? בחיפה מסרבים לתת לזה חשיבות, כשגם בהפועל הכריזו לא פעם כי על אף העומס הרב הם לא מתכוונים לוותר על שום תואר וכי התקווה היא שההצלחה בזירה האירופאית תמשוך את הווינריות גם לזירה המקומית.

אלי גוטמן מאמן הפועל תל אביב מתדרך את שחקניו. ברני ארדוב
האם העובדה שהם ממשיכים הלאה תעשה את ההבדל לטובת חיפה? שחקני הפועל תל אביב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully