וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנה חותכת

6.12.2009 / 14:15

הסגל היה צעיר מדי, הזרים היו חלשים מדי, הלחץ היה מכריע והמעמד היה גדול. מדי. ג'ובאני רוסו, גיורא שפיגל, ניר קלינגר ורפי כהן מסכמים את קמפיין ליגת האלופות של מכבי חיפה, כולל המסקנות הפחות נעימות שלהם. יצחק שום: "מכבי חיפה שלי לא היתה קישוט בליגת האלופות"

"בקמפיין שלי הבקענו 12 גולים וספגנו 12. לקחנו שבע נקודות ומבחינתי זה היה קמפיין גדול, אטרקטיבי. אני לא מבקר מאמנים אחרים, אבל מכבי חיפה שלי לא הייתה קישוט בליגת האלופות".

הדברים האלה מיוחסים כמובן ליצחק שום, מאמן מכבי חיפה לשעבר, שהביא אותה בעונת 2002/3 להישג הגדול בתולדותיה – עלייה לליגת האלופות, ניצחון על מנצ'סטר יונייטד ואולימפיאקוס בשלב הבתים של ליגת האלופות ובעיקר תצוגות כדורגל מרשימות. אלא שלשום היה גם סגל איכותי בהרבה, אולי הטוב ביותר שהיה למאמן ישראלי אי פעם, סגל שכבר רץ כמה שנים קודם לכן ולא הורכב ברובו מצעירים, סגל שגם נהנה מבית קל יותר בליגת האלופות.

כל אחד כמובן יכול להשוות בין הקמפיינים בצורה אחרת, אבל זה הזמן לבחון את הקמפיין של מכבי חיפה בליגת האלופות שיסתיים ביום שלישי בערב. פנינו לגיורא שפיגל, ניר קלינגר, ג'ובאני רוסו שהיה שותף לאותו קמפיין ורפי כהן שכבש שער באולד טראפורד, כדי לחפש את השורה התחתונה ואת הסקת המסקנות.

אלון חרזי מחזיק את ג'ובאני רוסו וחוגג עם אבישי ז'אנו במשחק של מכבי חיפה בליגת האלופות. Rudi Blaha, AP
קמפיין אטרקטיבי במיוחד. חרזי ואבישי ז'אנו חוגגים ב-2002/AP, Rudi Blaha

מי אשם? פלאטיני!

"לדעתי, הסיבה לכישלון של קבוצות ברמה של מכבי חיפה, היא סיבה תפישתית, לא ברמה המקצועית", מנתח גיורא שפיגל, שחושב שמקומה של מכבי חיפה הוא לא בליגה של הגדולים. "ליגת האלופות לא נבנתה בצורה מספיק טובה, היא מאבדת מהערך שלה בגלל שנותנים אפשרות לקבוצות חלשות יחסית כמו מכבי חיפה להתמודד ברמות הגבוהות. הליגה הזאת צריכה להיות מצומצמת, מפגש של אלופות נגד אלופות בלבד, שלב הבתים צריך לכלול 16 עד 24 קבוצות, לכל היותר, עם סיכוי קלוש לקבוצות כאלה להיכנס לשלב הזה. לדעתי המשחקים לא מעניינים".

ניר קלינגר מוצא אף הוא בעיה שלדעתו אפשר לפתור, "אם רק מכבי חיפה תבקיע מול בורדו", הוא אומר ומסביר: "אם חלילה הם יפסידו ולא יכבשו שער, הטייטל הזה של 'קבוצה שלא מצליחה להבקיע בליגת האלופות' יעמוד לרעתם. חיפה עדיין לא זכתה בנקודה ולא כבשה שער וזה יכול להפוך לכתם. אם הם יבקיעו שער או שניים, אפשר לומר שהיה להם קמפיין סביר. צריך לחכות למשחק האחרון כדי לקבוע האם הקמפיין הזה הוא הצלחה או כשלון. הם חייבים לנצח, אפילו 1:1 או 2:2, תיקו עם שערים, זאת תוצאה שתציל אותם".

ג'ובאני רוסו מעדיף לא להתעסק עם הטייטל אלא עם הבעיות המקצועיות, שרובן לדעתו קשורות בסגל שלא התאים למשימה. "לדעתי, למכבי חיפה חסרים כמה שחקנים, אבל הדבר הראשון שחסר לה הוא חלוץ ברמה של איגביני יעקובו. חסר לה חלוץ שיכול לכבוש ברמות האלה. חלוץ יכול לכבוש שער בליגה הישראלית, אבל בליגת האלופות הוא ייתקל בקשיים. הפערים עצומים. בכלל, חיפה זקוקה לזרים ברמה גבוהה. אין לי ספק שעם חלוץ כמו יעקובו מאזן השערים שלה היה הרבה יותר גבוה".

תנו להם להתבשל

בדומה לקלינגר, גם במכבי חיפה מאמינים כי המשחק הקרוב מול בורדו הוא צומת מרכזי בהגדרת מידת ההצלחה של המועדון בזירה האירופית העונה. "אם נבקיע מול בורדו הסיפור יהיה שונה, לא ניתן יהיה לדבר במונחים של כשלון", מסביר גורם בכיר בקבוצה. "השער הראשון חשוב לנו ברמת ההכרה, כדי שניכנס לקמפיין וגם נסיים אותו בצורה טובה. אבל יחד עם זאת, לא פחות חשוב להשיג נקודות. אם נפסיד ונכבוש במשחק הזה לא בטוח שנוכל להתנחם כשנהיה אחת משתי הקבוצות היחידות עם מאזן אפס".

"וזאת בדיוק הנקודה שהלחיצה אותם, השער הראשון", אומר החלוץ רפי כהן. "לחיפה יש הרבה שחקנים צעירים, חסרי ניסיון. כל הקטע הזה, של לא לכבוש בתחילת הקמפיין ולא להביא נקודות הביתה נורא הלחיץ אותם. שחקני נכנסו ללחץ כי הם לא ידעו מתי הם ישיגו את הנקודה הראשונה. זה בדיוק מה שמאפיין את ההבדלים בין מכבי חיפה בקמפיין הקודם לקמפיין הנוכחי. אנחנו לא באנו במחשבה של 'אוף, מתי ננצח?', אלא נכנסנו לכל משחק כאילו מדובר בקמפיין חדש".

"אבל יש כאן עוד אלמנט לא פחות חשוב", ממשיך כהן, "הקבוצה שלנו רצה כמה שנים ביחד ולא היו כמעט שחקנים חדשים או חסרי ניסיון. בקבוצה של שום ראית שכל אחד מודע לתפקיד והמיקום שלו. אולי בגלל זה שיחקנו כשווים מול שווים בכל המשחקים וזה בא לידי ביטוי גם בתוצאות".

אז מה חסר?

אחד הדברים שלא מקובלים על שפיגל הוא המונח "להפסיד בכבוד", בו השתמשו בתחילת הקמפיין לא מעט משחקני מכבי חיפה. "אם זה עושה טוב לאנשים להפסיד בצורה מינימאלית ולצאת בהצהרות כאילו זה בסדר, אני איתם", הוא אומר בציניות. "אני מאמין שיגיעו אולי קבוצות אחרות בשנים הקרובות כי הדרך קלה יותר היום. עוד יהיו קבוצות ישראליות שיצברו נקודות במפעל הזה".

"חיפה עשתה את המקסימום", מוסיף שפיגל, "אבל הם לא מספיק טובים. אני לא חושב שאפשר להגדיר את הקמפיין הזה ככישלון. צריך להפנים שהם נסעו וחזרו אחרי שהכירו את כדורגל העולמי. למזלה, חיפה תפסה קבוצות שלא במיטבן, אחרת זה היה נגמר בצורה פחות נעימה. לדעתי אין לקחים שחיפה צריכה להפיק מהקמפיין הזה. אני חוזר שוב לנקודה שהזכרתי קודם, את הלקחים צריך להפיק פלאטיני שמאפשר לקבוצות ממדינות חלשות להרוויח כסף. מכבי חיפה באמת הציגה את היכולת שלה, אבל להפסיד זה לא הישג. רצוי לנצח".

"ברוב המשחקים חיפה עמדה על המגרש בצורה טובה, אבל הפסידה", מנתח קלינגר. "הם שיחקו נגד קבוצות מאומנות, טקטיות, זה לא הקל עליהם את החיים. לפרקים מסוימים לא ידעת מי הקבוצה האיכותית יותר. אז מה חסר? קצת ניסיון בחלק הקדמי. חיפה מבוססת בעיקר על שחקנים צעירים בחלק הזה. אני לא חושב שבסגל הנוכחי הם יכלו לעשות הרבה יותר ממה שהם עשו. בדיעבד הכי קל לבקר ולשפוט אבל ההחלטה לשחק עם צעירים התקבלה באומץ וצריך לכבד אותה. מצד שני, תמיד יכול להיות שאם היו משקיעים ומביאים עוד שחקן או שניים, אולי הם היו משיגים תוצאות יותר טובות, אבל גם שינוי כזה לא היה מבטיח כלום".

לדעתו של רפי כהן "כרגע הקמפיין הזה הוא כשלון, אבל בוא נגיד שאף אחד לא ציפה ממכבי חיפה לעשות יותר מדי בבית הזה. חיפה שיחקה מול קבוצות טובות ברמה הטקטית והקצב שלה בליגה הרבה יותר איטי מאשר באירופה, לכן היה לה קשה לעשות את המעברים. לטעמי, הקבוצה הנוכחית נבנתה על צעירים ושחקני בית ולכן אף אחד לא באמת ציפה ממנה להגיע לליגת האלופות". כהן מוצא גם מקום להפקת לקחים, אבל לאו דווקא ברמת השחקנים. "לקחים? יש, אולי ברמה אוהדי הכדורגל בארץ", הוא קובע, "לנו הישראלים יש עיניים גדולות. כשקבוצה מגיעה לליגת האלופות אנחנו רוצים לטעום מהכל. מכבי חיפה הנוכחית זקוקה לבשלות. אם אותה קבוצה תגיע לליגת האלופות בשנתיים הקרובות זה ייראה אחרת". כהן יש תובנה מעניינת בקשר להישגים בליגת האלופות. "לא חושב שיש מה לתקן. התיקון שלהם יהיה להתרכז בליגה ולשים מאחורה את מה שקרה בקמפיין הזה. הליגה זה הדבר החשוב ביותר שלה, אולי יותר מאשר להבקיע מול בורדו. אם חיפה תאבד את העניין בליגה, היא תמעד".

"הטיפ הכי חשוב הוא לשלב את הקבוצה, ברמת השחקנים, בצורה נכונה", מסכם רוסו. "בתקופה שלי הצלחנו בזכות עבודה משולבת של זרים איכותיים וישראלים טובים, אך מנוסים. חיפה של היום בחרה במדיניות של שחקנים צעירים ויכול להיות שזה קצת הפריע לה. אם כבר צעירים, אז ברמה של יעקובו. אמרתי כבר שחסר לה חלוץ?".

שחקני מכבי חיפה לפני המשחק מול באיירן מינכן. Lars Baron, GettyImages
יאללה, תנו לנו קצת נחת במשחק האחרון/GettyImages, Lars Baron

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully