וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך נאה לשבח

4.12.2009 / 13:56

נבחרת המזחלות של ג'מייקה, עליה נעשה אפילו סרט, הפכה גם את דני בורשבסקי למעריץ. במיוחד אחרי שגילה שלמי שמוביל אותה קוראים חנוכה

"פומה" היא חברת ההלבשה הספורטיבית הפופולארית ביותר בג'מייקה, לכן היא גם לא מפסיקה "לפמפם" פרסומות בטלוויזיה המקומית. בפרסומת האחרונה, נראים שני ג'מייקנים במזחלת מבקשים מיוסאין בולט עזרה בדחיפה מאחור, והכוכב הגדול מסרב בטענה שזה קר מדי בשבילו.

ג'מייקנים במזחלות זה נשמע הזוי, במיוחד למי שלא צפה בסרט "ג'מייקה מתחת לאפס" (COOL RUNNINGS). מדובר בסרט קליל של אולפני דיסני לכל המשפחה, אבל כל מי שנושם רוח ספורטיבית לא יכול שלא להתרגש ממנו, במיוחד לאור העובדה שהוא מבוסס על סיפור אמיתי.

המסורת של ג'מייקנים במזחלות החלה לפני משחקי החורף בקלגרי 1988. שני אנשי עסקים אמריקאים בעלי רקע ספורטיבי, שהתגוררו בקינגסטון, התוודעו לאחד מענפי הספורט הפופלאריים בקרב ילדי ג'מייקה שהוא מרוץ מכוניות קארט מאולתרות, ללא מנוע, ועם דחיפה מאחור. הם זיהו מיד את הדמיון לספורט המזחלות, והבינו שעם נתונים פיזיים כמו של הג'מייקנים, ספורט חורף הוא לא אגדה - אם הם רק ירצו. באופן טבעי הם פנו לאתלטים מקומיים, אבל אלה סירבו ובסופו של דבר היו אלה ארבעה קצינים בכושר מצבא ג'מייקה שפתחו במסורת הצבעונית ביותר במשחקי החורף האולימפיים.

היות ואין מזחלות וגם לא ממש קרח בג'מייקה, הם גייסו תקציבים שאפשרו להם לחיות ולהתאמן בארצות הברית, כמו גם לשכור מזחלת ברמה גבוהה. במשחקי 1988 זה נגמר בהתרסקות על המסלול. שש שנים מאוחר יותר, הרביעייה הג'מייקנית כבר סיימה במקום ה-14 המכובד במשחקי לילהאמר 94', והדהימה את העולם כשהקדימה נבחרות כמו ארצות הברית ורוסיה. עם השנים המסורת נשמרה וכיום כבר אין להתאחדות המזחלות הג'מייקנית בעיה לצוד כשרונות, מה גם שאנשי המזחלות של היום הם אתלטים לכל דבר.

בזכות היהודי

בחזרה לאותם שני מחליקים שנאלצו לשמוע את יוסאין בולט מסרב. מדובר בצמד שייצג את ג'מייקה במשחקי ונקובר 2010 שייערכו בפברואר - מסתבר שהשנה הג'מייקנים טובים יותר כצמד מאשר רביעייה. מזחלת של שני אנשים מורכבת מנהג ודוחף. במקרה הזה מדובר באתלטים מרווין דיקסון וחנוכה וואלאס. קראתם נכון, חנוכה. לא מדובר בישראלי שמייצר מזחלות בקינגסטון, אלא בג'מייקני לכל דבר, שעד היום מנסה להבין מה פשר שמו הפרטי. לוואלה! ספורט הוא סיפר: "אני יודע שזה שם של חג יהודי, אבל אין לי מושג איך אמא שלי בחרה לי אותו".

ראוי לציין כי הג'מייקנים אוהבים מאוד להיות מקוריים בכל מה שקשור לשמם הפרטי, ויש לא מעט מהם שנושאים שם מיוחד במינו, כזה הוא חנוכה. בעיתון "ג'מייקן אובזרבר" סיפרו כי כשאמו של וואלאס הייתה בהריון, היא עבדה בחנות תכשיטים בשדה התעופה של קינגסטון. אחד מהלקוחות, כנראה יהודי, הציע לה את השם חנוכה, והיא פשוט נדלקה.

קשר ישראלי או לא, את חנוכה וואלאס מעניינים כעת רק משחקי החורף האולימפיים בונקובר, ואת החודשים שלפני הוא מעביר יחד עם שותפו דיקסון בניו יורק ובקנדה. בינואר הם ישתתפו בגביע אמריקה שייקבע סופית הם יש להם קריטריון להשתתפות, אבל הם בטוחים במקומם ומפנטזים אפילו על מדליה. "אנשים עדיין חושבים שאנחנו גימיק, אבל הם לא מבינים שזו התשוקה שלי, התשוקה שלנו", מספר חנוכה וואלאס ומוסיף: "אני באמת מתכוון לעשות הכל כדי לזכות במדליה אולימפית, זו השאיפה שלי בחיים ואני ממש צריך את זה. הסרט על רביעיית המזחלות הג'מייקנית היה קומדיה, אבל הדרך שלנו רצינית מאוד".

בזכות הסרט

המשאבים והתקציבים בספורט הג'מייקני מופנים בעיקר לאתלטיקה וקצת לכדורגל, כך שנבחרת המזחלות הג'מייקנית נאלצה מאז ומתמיד להיעזר בגורמים חיצוניים, שפשוט נדלקו על הרעיון. בארצות הברית היו לא מעט כאלה, החל באותם שני אנשי עסקים שהקימו את העסק, ועד לאנשי מקצוע מתחום המזחלות.

האמריקאים מארחים את הג'מייקנים בניו יורק, ואחד מגולשי המזחלות הבכירים בעולם, טוד הייס, חולק איתם את מזחלות האימונים שלו. למעשה, הם מקבלים עזרה כלכלית ומקצועית כמעט בכל מקום בעולם אליו הם מגיעים להתחרות או להתאמן - כנראה ש"ג'מייקה מתחת לאפס" היה בכל זאת להיט שובר קופות.

"בכל מקום שאנחנו מגיעים אליו, כולם אומרים 'הנה הג'מייקנים'. זה טוב, כי הגיע הזמן שיתחילו לקחת אותנו יותר ברצינות. אני רוצה שיכירו אותנו בזכות התשוקה שלנו לספורט המזחלות", מספר חנוכה וואלאס.

בזכות המבנה

הנתונים הפיזיים של הג'מייקנים מושלמים למזחלות, מכיוון שמהירות וכוח מתפרץ משפיעים המון על התוצאה הסופית. כזכור, מדובר במסלול מפותל המחולק לארבעה קטעים, כל אחד בן דקה עד שתיים. בכל קטע מתחילים בזינוק, וכאן מגיע היתרון הגדול של האתלטים בג'מייקה. למעשה, הם כבר ניצחו באליפות עולם לזינוקי מזחלות.

הבעיה שקצת עוצרת את הג'מייקנים היא המשך הדרך, וכאן יש חשיבות גבוהה מאוד לכישוריו של הנהג, שיושב בראש המזחלת. עצם העובדה שהג'מייקנים משתתפים בתחרויות גדולות וקובעים זמנים מספיק טובים מבלי להתרסק, מוכיחה שחנוכה וואלאס יודע לנהוג. מצד שני, הוא צריך להתחרות מול כל מיני "שומאכרים" מאירופה וצפון אמריקה, שפחות או יותר נולדו בתוך מזחלת. זהו הפיגור שהג'מייקנים צריכים להדביק, אבל זה לא מה שימנע מרבבות צופים לעודד אותם בקנדה, מה גם שיש במדינה הזאת לא מעט ילידי ג'מייקה.

רשמו ביומנים, ב-20 לפברואר מתחילה תחרות המזחלות במשחקי ונקובר, וכל הכרטיסים בקנדה כבר נמכרו. אין ספק שהפומות מג'מייקה יוסיפו לשם הרבה מאוד צבע, אבל באופן כללי הם יעשו את עבודת יחסי הציבור שלהם כשימשכו אנשים ממקומות אקזוטיים לצפות באחד מענפי החורף המרתקים והמסוכנים ביותר. חנוכה וואלאס ומרווין דיקסון מפנטזים אמנם על מדליה, אבל יהיו מספיק מרוצים אם יקבעו את ההישג הג'מייקני הטוב בכל הזמנים, ויסיימו גבוה יותר מהמקום ה-14. ומה אם לא? תמיד אפשר לחזור למקורות ולאתלטיקה. חנוכה הצהיר על מדליה אולימפית, אבל בתור ספרינטר מצטיין ל-100 ו-200 מטרים יש לו עוד חלום שנקרא לונדון 2012. מי יודע? כנראה שדווקא ג'מייקה הקטנה היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully