וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הם עושים את זה?

1.12.2009 / 14:42

גם כשהיא בתחתית, גם כשהיא מחליפה מאמן, הפועל ת"א מצליחה במסגרת האירופית. "מכבי חיפה זה מועדון גדול, אבל אין לו את אותה תחושה לגבי חו"ל. בהפועל, לב המועדון זה לשחק באירופה ולהצליח. יותר מכל דבר אחר, אולי חוץ מהדרבי", מסביר משה תאומים. אבל יש עוד כמה סיבות

נובמבר 2007. הפועל תל אביב התייצבה למשחק החוץ נגד חטאפה עם מאזן עלוב של ניצחון אחד ב-10 מחזורי הפתיחה של ליגת העל לצד שני הפסדים ללא שער בבית ב' של גביע אופ"א. אם לא די בכך, כמה ימים קודם לכן פוטר המאמן גיא לוזון.

כשהשחקנים עשו דרכם לאצטדיון במדריד, הקרינו להם המאמנים הזמניים רון ציבלין ויוסי אבוקסיס סרטון וידאו עם קטעים מהמסע האירופי המדהים חמש שנים קודם לכן. "ככה מנצחים באירופה. בואו נמשיך את המסורת של המועדון", אמר אבוקסיס לשחקנים. התוצאה בסיום, להזכירכם, הייתה 1:2 לאדומים.

על פי ניקוד הקבוצות של אופ"א, הפועל תל אביב היא הקבוצה הישראלית המצליחה באירופה. המסע של עונת 2001/2, שהסתיים בהפסד למילאן ברבע גמר גביע אופ"א, בנה במועדון מסורת. מחויבות להצליח באירופה גם בעונות פחות טובות בליגה. בהפועל, כפי שהסיפור הפותח בא להמחיש, לא חוששים להשתמש במסורת, להנחיל אותה לשחקנים החדשים, להשריש אותה אצל הילדים, להעביר אותה מדור לדור.

האדומים, בניגוד לקבוצות ישראליות אחרות, חרטו את ההצלחה במפעלים האירופיים על דגל המועדון וההבדל בגישה מספק תוצאות. רגע לפני שהפועל כותבת עוד פרק בהיסטוריה, זה הזמן להבין איך הפכה הקבוצה לישראלית המצליחה באירופה.

תחילתו של התהליך

"הבנו שאירופה היא דבר בעל ערך שצריך להשקיע בו כדי להיות מועדון גדול. ההבנה הזו הייתה שנים ב-DNA של המועדון וכשמגיעה הזדמנות, השאלה היא האם הקבוצה ערוכה מנטאלית. הקמפיין ב-2002 הוא הגשמה של התהליך הזה", מסביר משה תאומים, מבעלי המועדון לשעבר, את תחילת הדרך. הפועל תל אביב אמנם כשלה במספר קמפיינים אירופיים, ביניהם ניסיון להעפיל לליגת האלופות, אבל המטרה, להפוך למועדון גדול דרך הצלחות במפעלים האירופיים, כבר הייתה חרוטה בגנים של המועדון. נותר היה רק לחכות להזדמנות הנכונה.

ההזדמנות הגיעה בגזיאנטפ, טורקיה. קילומטרים ספורים מהגבול הסורי, עם קהל עוין, שנאה ודגלי ישראל שנשרפו ביציע, הפועל תל אביב סיימה ב-1:1, עלתה לשלב הבא וקיבלה תיאבון. "אמרנו שאם ניצחנו בטורקיה, הכל אפשרי", מספר אילן בכר. "באנו וניצחנו קבוצה מליגה חזקה ואיכותית שהייתה אז בטופ. מאז, מרגע לרגע זה נהיה יותר מעניין ויותר מאתגר". אחר כך הגיעה צ'לסי. שמעון גרשון כבש בפנדל בדקה ה-89, ואבוקסיס סימן לשחקנים להמשיך ולחפש את השער השני, שהגיע. האדומים התחילו להאמין. ולא הפסיקו עד היום.

ההצלחה ב-2002 שינתה סדרי עולם בוולפסון ונתנה גושפנקא להבנה עליה דיבר תאומים. הפועל תל אביב יצרה לעצמה שם באירופה והתוצאות עזרו לשיפור הניקוד שלה ולהגרלות נוחות יותר. "אחרי 2002 היה ברור שאירופה זה סיפור שילווה את המועדון ויהפוך לחלק אינטגראלי ממנו. דברים מתחלפים ומשתנים, אבל הציפיות להצלחה באירופה זה ב-DNA. המועדון בנוי עם אמונה שמועברת מדור לדור וגם התקשורת יודעת שבאירופה הציפיות מהפועל שונות", מסביר תאומים.

ואכן, ההצלחה ב-2002 לא הייתה האחרונה. עונת 2006/7 הייתה בינונית עבור האדומים וכללה גם את פיטוריו של יצחק שום והחלפתו בניר לוין, אך הקבוצה צלחה את שלב הבתים באופ"א והשיגה ניצחון 2:4 בלתי נשכח על פאריס סן ז'רמן (וניצחה את ריינג'רס 1:2 במשחק הראשון, כן במשחק הראשון, של ניר לוין כמאמן זמני). שנה לאחר מכן שוב הגיעה הקבוצה לשלב הבתים של גביע אופ"א למרות פתיחת עונה איומה בליגה. "בהפועל מחדירים אמונה להצלחות ומלמדים לבוא לכל מקום ללא רגשי נחיתות ובשביל לנצח. כשאתה רואה את הישגי העבר שקרו בבית שלך, אתה מאמין שאפשר", טוען טל חן, ששיחק במועדון בשתי העונות הללו.

השרשת המסורת

הפועל תל אביב גדלה כמועדון בשל אותה הצלחה באירופה. הקמפיין ב-2002 קבע סטנדרטים של עבודה, הכנה למשחקים הן מהבחינה המקצועית והן מהבחינה הלוגיסטית. משחק באירופה הוא לא טיול, אלא הפקה מתוכננת היטב. "נקבעו נורמות של הכנה על פיהן המועדון פועל עד היום. למשל, כשנסענו לרוסיה בחורף, הגענו ארבעה חמישה ימים לפני המשחק ושכרנו מגרש אימונים כדי שהשחקנים יתרגלו לשלג. הזמנו בגדים וציוד מיוחד לחורף והשקענו כל מה שצריך. ניצחנו 0:1 והשחקנים מבינים את המחויבות. כך נוצרת נורמה שהיא שונה לחלוטין מהמקובל בארץ", מסביר תאומים.

"מוכנות היא מילת המפתח", מוסיף חן. "יום הנסיעה למשחק הוא מפרך וכולל טיסות ונסיעות באוטובוסים. אתה עייף, רעב ורק רוצה לשים את הראש במלון. בהפועל שולחים שף ואיש משק שמחכים לקבוצה במלון ואז כשמגיעים, הכל כבר מוכן בשבילך. אלה סטנדרטים של מועדון אירופאי והדברים הקטנים הללו גורמים לשחקן הרגשת מחויבות ומדביקים את הפאזל".

כחלק מתהליך הגדילה, בהפועל הוחלט להשריש את מסורת ההצלחות באירופה הן לשחקנים חדשים שמגיעים לקבוצה הבוגרת והן לילדים שרק החלו לשחק כדורגל. כאן אולי נעוץ ההבדל הגדול בין האדומים לבין קבוצות ישראליות אחרות בעלות היסטוריה אירופית. מכבי חיפה למשל. אישטוואן פישונט, אחד הזרים הגדולים ששיחקו בישראל, חושב שלמסורת חשיבות עליונה: "מאמנים, שחקנים ואוהדים צריכים ללכת אחרי המסורת ולדבר עליה. להכין את השחקנים החדשים, ולספר לילדים שפעם זה קרה – שפעם אנחנו היינו באירופה והצלחנו. לכל קבוצה יש מסורת קטנה או גדולה ומועדון צריך להזכיר לשחקנים שהם משחקים בשביל המסורת".

גם חן ובכר סבורים כי השימוש במסורת תרם להצלחת הדורות הבאים. "במסע הראשון הפועל תל אביב כמועדון צברה את האמונה שאפשר וזה דבר שנדבק. זה מה שעושה אותם לקבוצה מצליחה", אומר חן ובכר ממשיך: "למסורת השפעה רצינית למה שקורה גם עכשיו בהפועל תל אביב. באיזשהו מקום, המסע שלנו הפך את ההצלחות באירופה למשהו יותר מקובל וגם היום רואים קבוצה שעולה בלי פחד. אין לי ספק שגם אבוקסיס נותן לשחקנים מוטיבציה ומספר להם על ההישגים שלו מהתקופה ההיא".

הקהל כמדד

לאורך השנים, אחד היתרונות הגדולים של האדומים באירופה היה הקהל הביתי. בעוד מכבי חיפה מעבירה את משחקי הבית שלה בצ'מפיונס באצטדיון רמת גן המנוכר, ההשפעה של בלומפילד היא אדירה. האצטדיון היפואי הפך למבצר אירופי והקהל בנה לעצמו שם במשך השנים. לראייה, האדומים הצליחו פחות באירופה בעונות בהן אופ"א לא אישרה קיום משחקים בישראל מסיבות ביטחוניות. האוהדים הבינו את התהליך שטוו ראשי המועדון בכל הקשור להצלחה באירופה ולא נשארו בחוץ. מאות ליוו את השחקנים לכל מקום. מירבאן, שירוקי ודומז'אלה ועד סטמפורד ברידג', סן סירו והפארק דה פרינס.

"לתופעה הזו אין אח ורע. בסן סירו הגיעו מעל עשרת אלפים אוהדים. משפחות שלמות התחילו להגיע למשחקים באירופה וזה הפך להיות סמל עם השנים. במילאנו, האוהדים לא עזבו את האצטדיון ושרו גם אחרי ההפסד. מפקד המשטרה אמר לי שהוא מעולם לא ראה כזה קהל", מספר תאומים. "הדחיפה של הקהל היא מימד נוסף בהצלחה. האוהדים נותנים הרגשה של בית בבלומפילד, מה שאין היום לא למכבי חיפה ולא לקבוצות אחרות", מוסיף בכר. "האוהדים דחפו אותנו ונתנו לנו ביטחון. לא אשכח איך 5,000 באו לחגוג איתנו בשדה התעופה. זה זיכרון פנטסטי", נזכר פישונט.

חן מסכם: "כשאתה מחבר את הקהל האיכותי שמלווה אותך לכל מקום לשאר הפרמטרים כמו מקצוענות, מתקנים ומוכנות של מועדון, אתה מבין מה גורם לשחקנים להגיע לפאריס ולתת הצגת כדורגל או לנסוע לדומז'אלה ולנצח 0:3 עם שני שערים בדקה ה-90. כל אלה בונים מסורת מכובדת של מועדון באירופה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אדום נגד ירוק

ההשוואה בין הקמפיין הנוכחי של הפועל תל אביב, שצפויה לעלות לשלב הנוקאאוט של הליגה האירופית, לזה של מכבי חיפה באלופות בלתי נמנעת. אין ספק כי הירוקים נתקלו בקבוצות איכותיות יותר, אך בכל זאת, ניתן להצביע על הבדלי גישה בין המועדונים. למרות שחיפה הוגרלה לבית חסר סיכוי, ניכר על שחקניה כאילו הם סובלים מהקמפיין. משחקים כדורגל לא אמיץ ורצים להתגונן בפני כל מילת ביקורת שמגיעה מכיוון התקשורת. השחקנים של חיפה נגררו להתעסקות בשאלת ההבקעות במקום להפיק לקחים וללמוד מהחוויה.

הפועל תל אביב, לעומת זאת, נראית קלילה יותר. גם היא הוגרלה לבית שנראה חסר סיכוי, אבל הופעות באירופה פשוט מפיחות חיים במועדון הזה. האדומים פורחים באירופה, משחקים ללא פחד ובעיקר נהנים, לומדים וגדלים מהופעה להופעה.

"מכבי חיפה זה מועדון גדול שיודע להגיע להישגים גדולים, אבל אין לו את אותה תחושה לגבי חו"ל. בהפועל מוכנים לקחת מקום שני כדי להצליח באירופה. בחיפה מחפשים אליפות. בהפועל, לב המועדון זה לשחק באירופה ולהצליח. יותר מכל דבר אחר, אולי חוץ מהדרבי", קובע תאומים ומסביר את ההבדל בגישה בין האדומים לירוקים. נראה שתהליך ההבנה לפיו הצלחה באירופה בונה גדולה של מועדון, גם ובמיוחד מבחינה כלכלית, כפי שנבנה בוולפסון בתחילת העשור, מחלחל עכשיו גם לראשו של נשיא חיפה, יעקב שחר.

"אירופה חשובה לבנייה של מועדון", מסכים פישונט. "הכסף, התוצאות והפרסום באירופה מחזקים את המועדון ובשביל ילדים, הצלחות באירופה מהוות דוגמה טובה ומחזקות את תחושת השייכות למועדון מצליח. אני חושב שב-10 השנים האחרונות, הפועל תל אביב בדרך הנכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully