וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מקידום למשחק כדורגל

28.11.2009 / 10:00

הפרומואים בטלוויזיה והשיווק האגרסיבי של מנהלי הלה-הליגה הפכו את המשחק בין ברסה לריאל להרבה יותר ממה שהוא. שגיב ברעם מוחה

כשתחנת הטלוויזיה GolTV, שמשדרת 24 שעות של כדורגל שבעה ימים בשבוע בארצות הברית ודרום אמריקה, הודיעה שהיא תערוך משדר מיוחד לפני המשחק בין ברצלונה לריאל מדריד ביום ראשון הקרוב ותשלח צוות מיוחד לקמפ נואו, מנכ"ל התחנה, כדורגלן העבר האגדי אנצו פרנצ'סקולי, הסביר ש"האל-קלאסיקו של השנה הוא אחד מהאירועים לו מצפים הכי הרבה בהיסטוריה של הספורט".

על מה פרנצ'סקולי מדבר? "ברצלונה נגד ריאל מדריד" – הדמיון מפליג רק למשמע ארבע המילים הללו ונדמה שבכל שנה זה הולך להיות המשחק הכי גדול אי פעם, אבל הפעם ההבטחה שוברת שיאים לאחר שהנבואה הקיצית על מאבק צמוד ודו ראשי בין הקבוצות הגשימה את עצמה. ברצלונה הגדולה סיפקה בשנה שעברה הופעות סנסציוניות וזכתה באליפות ובליגת האלופות, ריאל מדריד הנחיתה בקיץ את קאקה וכריסטיאנו רונאלדו וכך נולד לו הייפ אדיר כבר מחודשי הפגרה.

ובכן, מסתבר שאנחנו – כלי התקשורת בישראל - לא המצאנו את הגלגל, אבל אנחנו בהחלט גאים להשתמש בו. ערוץ הספורט, ואת זה מספרים הפרומואים הבלתי פוסקים שלו בגאווה, מביא לנו את האל-קלאסיקו במשך שני עשורים. ומה תפקידנו בכוח? להתרווח על הספה, להאמין לפרשן, ליהנות מכדורגל מעולם אחר ולהגיד יפה תודה. בגלל שבמשך השנים קמו לו מתחרים, ערוץ הספורט נשאר עם לא הרבה יותר מכדורסל נשים והכדורגל הספרדי ואת האחרון הוא מפמפם לנו ללא הפסקה. למרות שבמשך השנים קמו לו מתחרים, ערוץ הספורט עדיין מכתיב מאסה גדולה מהתנהלות תקשורת הספורט בישראל ולכן כמעט כולם מיישרים איתו קו. כל עוד זה לא כדורסל נשים.

פרומואים מרגשים, קטעי ארכיון נהדרים, אולפנים מיוחדים ועוד. זו מנת חלקם של צופי ערוץ הספורט מדי שנה ואף כלי תקשורת אחר לא רוצה להישאר מאחור ברמת הסיקור. העם דורש והעם יקבל ואם ערוץ הספורט קובע את כללי המקצוענות, אנחנו ניישר קו. אם לפני שנה התחילו לטחון עד דק את האל-קלאסיקו שבוע לפני שריקת הפתיחה, השנה נגדיל בשקל תשעים ונתחיל שמונה ימים לפני. עם קצת מזל נקדים את כולם בכמה שעות.

סביב שום משחק כדורגל עולמי שנערך מדי שנה לא נוצר הייפ תקשורתי כל כך גדול בישראל, כזה שמונע מאינטרסים טהורים של זכויות שידור. ליברפול? מנצ'סטר יונייטד? אינטר? באיירן מינכן? מסי וראול! מבחינת ערוץ הספורט אין עוד מלבדם ועל פי הבדלי הסיקור בין האל-קלאסיקו לבין כל משחק ליגה בכל מדינה אחרת בעולם, כולנו, כלי התקשורת האחרים, נוהרים אחריהם. אינספור כתבות צבע, ניתוחים ודיווחים שוטפים, לעתים נדמה שבישראל משחק העונה מתרחש דווקא אלפי קילומטרים מכאן. על החתום - ערוץ הספורט.

בארץ הקודש תוכלו לקרוא ולשמוע בימים אלו ממש מה חושב ראול, מה אומר גווארדיולה , איך מרגיש מסי ועל איזו רגל קם הבוקר סרחיו ראמוס. במכבי תל אביב כדורסל יתחילו עוד מעט לקנא. הקבוצה של המדינה? שכחתם את ריאל מדריד וברצלונה. שמעתם על מלחמות החרדים בחילונים ועל התנגשויות הימין והשמאל? השבוע הטוקבקים מבשרים על כך שהשסע בעם מתחיל בבירת ספרד ונגמר בבירת קטלוניה.

הקרב על אסיה

מי שמבקש סיקור שוויוני למשחקים גדולים בליגות אחרות, התייחסות לליגות שונות ומעט אובייקטיביות, יכול להתלונן עד מחר. אנחנו כאמור לא המצאנו דבר והתוצר הנוצץ שקרוי אל-קלאסיקו הוא תוצאה של עבודה לא רעה בכלל שעשו בחצי האי האיברי ושזוכה לסיקור נרחב, גם אם לא בכל מקום בקנה מידה דומה לשל ישראל. המפגשים בין ברצלונה לריאל מדריד תמיד היו מרגשים, מסקרנים ואפופי רייטינג, אבל בשנים האחרונות ניתן לומר שהם תפסו את הבכורה ברמת הפופולאריות בין משחקי הליגות ואולי גם ליגת האלופות.

בספרד הבחינו במטחנת הכסף האנגלית והתחילו לפעול. ההנחתה של דייויד בקהאם בסנטיאגו ברנבאו הייתה מקצועית, אבל נעשתה גם משיקולי יחצ”נות עשה והפכה לסממן לבאות, כשעל הכוונת השוק האסייתי בו שולטת הפרמיירליג. בחודשים האחרונים החלו ראשי הכדורגל המקומי, בעידודם של ראשי ריאל מדריד, לדחוף לשינוי שעות חלק ממשחקי המחזור לצהרי יום שבת - 15:00 שעון ספרד ו-21:00 שעון הונג קונג וזאת מתוך כוונה ברורה לנגוס בנתחי הכדורגל האנגלי. וכשריאל מציעה, בספרד נעמדים דום. "בטווח הקצר יש לנו כוונה להקדים משחקי ליגה כדי להיכנס לשוק האסייתי. כבר העונה ייערכו משחקים בשעה הזו", הודה מנכ"ל הלה-ליגה, פרנסיסקו רוקה, לפני מספר שבועות.

כך, מקווים בספרד, יגדילו את חשיפת הלה-ליגה וכתוצאה מכך את מכירות המרצ'נדייז, ההימורים החוקיים והתשלומים על זכויות השידור. לפני הכל המשווקים הערמומיים יבקשו שהפנים של הכדורגל הספרדי יהיו האל-קלאסיקו, על אף שקשה מאוד להאמין שהוא ייערך ב-15:00. אושיות כפרננדו היירו ופפ גווארדיולה, שצוירו כסמלים לאומיים, כבר מזמן לא נלחמים על הדשא ואת המאבק היום מספקים ברזילאים, ארגנטינאים, הולנדים וכו', שיום אחר כך יצטלמו ביחד לפרסומות של אדידס ודומותיה, אבל דבר לא יפר את הרומנטיקה שבסיפורי הגנרל פרנקו והשנאה של הקטלונים לספרדים ובכותרות נפוצות דוגמת "ריאל מדריד – ברצלונה, הרבה יותר ממשחק כדורגל". כל אלו נכונים כמובן, אבל היום לא משמשים רק כאפיזודה היסטורית, אלא כעוד מכשיר ליצירת ההייפ סביב המשחק.

כשפפ גווארדיולה נחשד בשמירה על כוכביו ממשחק מכריע בליגת האלופות נגד אינטר כדי שיהיו כשירים למשחק ליגה נגד ריאל, כשהתקשורת הספרדית מכתירה את מפגש חצי גמר הצ'מפיונס בין ריאל לברצלונה ב-2002 כ"משחק המאה" ומאמן בארסה, צ'רלי רשאק, אומר ש"נוכל לפגוש בגמר את מנצ'סטר יונייטד או לברקוזן, אבל המשחקים נגד ריאל יותר חשובים", הדברים מחלחלים לכל כלי התקשורת בעולם, מהודו ועד כוש. אי אפשר להאשים את אנשי ואוהדי שתי הקבוצות, זו הרי האמת שלהם, אבל מהדברים הללו אפשר גם להבין את יצירת התחושה בשאר חלקי תבל שמדובר במפגש קדוש, במלחמת עולם, ב"הרבה יותר ממשחק כדורגל". את זה כולנו אוהבים.

כלי נוסף שמשמש בעל כורחו לשיווק האגרסיבי הוא השם – אל-קלאסיקו. קליט, סקסי, מתנגן בצורה חלקה על הלשון, הגם שהוא לא ניתן למשחק הזה מטעמי יחצ"נות. השם הזה, בניגוד לכאלו דוגמת "roses derby", "revierderby" או "derby della madonnina" לא זקוק לתרגום. קלאסיקה היא מילה בינלאומית של ממש והקונוטציות שלה נהדרות. כשלאו מסי מלהטט וכריסטיאנו רונאלדו מפציץ, הרי לכם קלאסיקה באמת ובתמים.

על סביליה שמעתם?

כתוצאה מההתמקדות הפנאטית של התקשורת בברצלונה, ריאל מדריד והמפגשים ביניהן ימים ארוכים לפני שהם קורים, נשארות בצד 16 קבוצות הלה-ליגה האחרות, אבל בעצם למי אכפת חוץ מלהן? בעוד באנגליה, צרפת וגרמניה, רוב זכויות השידור מנוהלות על ידי ההתאחדויות או מנהלת הליגה ובאיטליה תונהג שיטה דומה החל מ-2010, בספרד הקבוצות מנהלות משאים ומתנים על זכויות השידור שלהן באופן עצמאי והתוצאה ברורה - שתי הגדולות של הליגה הספרדית מרוויחות יותר. הרבה יותר. "בהתחשב בעובדה שהמועדונים אחראים בעצמם לזכויות השידור שלהם, הקבוצות הצנועות יותר פשוט לא יכולות להתחרות בבניית הסגלים של ברצלונה וריאל", סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס פרופסור אנחל ברחאס מאוניברסיטת ויגו, המתמחה בכלכלת כדורגל.

מעבר לכסף הגדול הכרוך בזכויות שידור, נראה שגם הלה-ליגה נפגעה בצורה מסוימת ושוב, בתוך מעגל הקסמים של זכויות שידור=כסף=הצלחות. השנה, למשל, במקום שנתייחס לקבוצות מעניינות כסביליה, ולנסיה, אתלטיקו מדריד ואחרות, מהקיץ כולנו כבר סימנו את ה-29 בנובמבר. כך הפכו דויד וייה ולואיס פביאנו, לדוגמה, ללא יותר מתפאורה צבעונית למופע היחיד של ריאל מדריד וברצלונה. מדי פעם נספר על הביצועים שלהם, אולי נפליג עם איזו כתבת צבע, אבל עד שהם לא ישחקו באל-קלאסיקו הם ישמשו כמוזיקת רקע חלבית למופע הבשרי היחיד שקיים בליגה הספרדית.

היום כבר מדובר בכדור שלג שבקיץ האחרון זכה לתנופה אדירה הודות לפנקס הפתוח של פלורטינו פרז. בשבוע האחרון חתמה חברת הסרטים והטלוויזיה Mediapro על חוזה עם ריאל מדריד במסגרתו יקבל המועדון 1.1 מיליארד יורו בשבע השנים הבאות ומיד לאחר מכן הודיעה שהאל-קלאסיקו ישודר השנה לראשונה גם בבתי קולנוע, כיאה להצגה שהיא הרבה יותר מ-90 דקות של כדורגל שהכרנו עד היום.

עכשיו נותר לחשוש מהיום שאחרי, מהערב בו ערוץ הספורט ישוב לקדם כדורסל נשים והפעם לא יצליח לתמרן אותנו. זה יקרה ביום ראשון הקרוב, בסביבות השעה 22:00. הצווחות והפרשנויות מעוררות המחלוקת מכיוון הטלוויזיה יחדלו ואז נוכל להתרווח על הספה ולהודות לאלוהים על בריאת ברצלונה, ריאל מדריד וה-HD.

ביומיים שלאחר מכן עוד נכתוב ונקרא שגווארדיולה אמר ש"הראש שלנו כבר במשחק הבא" או שפלגריני סבר ש"אנחנו צריכים להרים את הראש", אחר כך נטקבק "רעל מדריד" ו-"מסי כנס כנס יא זבל" כי כל אחד מאיתנו הוא מדרידיסטה או קטלוני מלידה, אלא שזו תהיה בסך הכל בבחינת הסיגריה שאחרי. אבל אל דאגה, זה לא סוף העולם. ב-11 באפריל יש משחק גדול בסנטיאגו ברנבאו. מה זה גדול? ענק. שמעתם על האל-קלאסיקו? בואו נספר לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully