וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מקל על עצמו

26.11.2009 / 15:28

לוקח את ההזדמנות שנותנים לו, לא חושש מאף שחקן מתחרה בקבוצה. נלחם, רוצה, נותן, משתפר. לא מתרץ ולא מחפש קיצורי דרך. גיא פניני מציל את הכבוד האבוד של הישראלים במכבי תל אביב

הזיכרון הראשון של דן שמיר מגיא פניני הולך כמעט עשר שנים אחורה. שמיר, אז כבר מאמן נערים מוכר, אימן את נערי הפועל ירושלים, ופגש את מכבי תל אביב במסגרת גביע המדינה. פניני, בקושי בכיתה ט', שיחק במכבי, כשחקן משלים לכוכבים הגדולים, יותם הלפרין וארז קוחנסקי. ואולם כל אלו לא הפריעו לילד הסורר להרגיז את שמיר לאורך כל המשחק.

"פניני היה עובר לידי וזורק לי קטנות. 'תלמדו, ככה מנצחים משחק', 'אין לכם קבוצה', דברים כאלה. זה היה לא ייאמן", מספר שמיר בחיוך. מספר שנים לאחר מכן שוב נפגשו השניים. שמיר כבר שימש כעוזרו של פיני גרשון במכבי, פניני היה שחקן צעיר בבני השרון. "זאת הייתה תקופת השיא שלנו, במהלך הזכיות ביורוליג, ופיני היה אייקון בשיא תהילתו", משחזר שמיר. "גיא היה בחור בן 20, שחקן שלא עשה עוד שום דבר משמעותי בקריירה. הובלנו עליהם באיזה 20 הפרש, אבל ברבע הרביעי בני השרון התחילה לחזור והורידה לתשע. ואז אני רואה את גיא עובר ליד פיני, ואומר לו: 'תקשיב טוב, אנחנו מנצחים את המשחק'.

"יש מאמנים שאולי הייתי זורק להם הערות, עושה איתם טראש-טוק, אבל לא עם פיני", ממשיך שמיר. "פיני לא פראייר. הוא השיב: 'עם יד אחת בכיס ויד שנייה מאחורי הגב אנחנו נותנים לכם עשרים'. המשחק אכן נגמר בערך בתוצאה כזאת, אבל העובדה היא שמה שאני זוכר בעיקר זה את האומץ של גיא".

כאמור, שמיר לא שכח; בקיץ 2007, כשמונה למאמן הקבוצה הבוגרת של ירושלים, דאג לצרף לכוחותיו את הפורוורד החצוף. "גיא הוא לא סתם פרובוקאטור", מדגיש המאמן. "קודם כל, ברוב המקרים מדובר בפרובוקציות חיוביות. בתור מאמן אני אוהב שחקנים כאלה. אתה רוצה אותם בקבוצה שלך. רק האופי שלו ואינטליגנציית המשחק שווים לקבוצה כמה ניצחונות גדולים בעונה. הוא מגוון, הוא חכם ויש לו יכולת לשחק כדורסל בכל רמה. לא מפתיע אותי לראות אותו נותן ערך מוסף למכבי".

גיא פניני שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
"פניני כל הזמן עבר לידי וזרק לי קטנות. 'תלמדו, ככה מנצחים משחק', 'אין לכם קבוצה', דברים כאלה. זה היה לא ייאמן", מספר דן שמיר בחיוך/יותם רונן

אחד הפורוורדים המגוונים

פניני הוא לא רק שחקן של מאמנים; הוא גם שחקן של יושבי ראש. "גיא הוא מסוג השחקנים שבשבילם אתה רוצה לנהל קבוצת כדורסל", אומר עליו דני קליין, יו"ר הפועל ירושלים, בה שיחק פניני בין השנים 2006 ל-2008. אלדד אקוניס, יו"ר בני השרון, צפה מקרוב בפניני הופך מנער לגבר בין השנים 2002 ל-2006. הוא זוכר "ילד חד ושחקן חוצפן, כמו שצריך להיות. הוא אף פעם לא עשה חשבון לאף אחד, תמיד האמין בעצמו וביכולות שלו, תמיד החזיק מעצמו".

אולי האופי המיוחד הזה הוא שעומד בבסיס המהפך המקצועי שהתרחש לאחרונה במכבי תל אביב. פניני הפך לישראלי המוביל ברוטציה של פיני גרשון. ביורוליג הקרדיט הזה אומנם מתורגם ל-10 דקות בלבד, אבל גם כך מדובר ביותר מהממוצע המשותף של יניב גרין (6) ורביב לימונד (3), ורק קצת פחות מ-13 הדקות להן זוכה דיוויד בלות'נטאל. בליגה כבר מבלה פניני על הפרקט יותר מכל שחקן אחר בסגל, זר או ישראלי, עם 24 דקות בממוצע, ומשיב ב-11.2 נקודות, 2.8 ריבאונדים ו-3 אסיסטים.

שרון דרוקר מכיר את פניני היטב; הוא היה זה שצירף אותו בזמנו למכבי רעננה (שהפכה לבני השרון) מיד כשסיים גיל נוער, שם החתימו על חוזה לשלוש שנים. "אני חושב שגיא הוא שחקן מאוד ורסטילי, פייטר, שנותן ועושה הכל בשביל הניצחון", מחמיא עוזר מאמן מכבי. "מבחינת התכונות, הוא קולע מצוין מבחוץ, ויש לו משחק גב-לסל טוב ומסירה טובה. הוא באמת אחד הפורוורדים המגוונים שיש היום בליגה".

"אני מרגיש מאוד בנוח. נכנסתי לעניינים מההתחלה", מאשר פניני עצמו. הסגל של מכבי עמוס בפורוורדים, שמציפים את עמדות 3-4 (אנדרסון, איידסון, בלות'נטאל, לאזמה), אך פניני אומר כי "הרגשתי שאני יכול להשתלב. ברור שהיו לי כל מיני תסריטים בראש, אבל היה גם את התסריט הנוכחי, שהוא תסריט טוב. אני שמח שהצוות המקצועי מאמין בי". ניכר כי מיעוט הדקות ביורוליג, נכון לשלב זה, לא עושה עליו רושם. "ברור שכל שחקן מעדיף לפתוח בכל משחק, גם ביורוליג, אבל באמת שזה לא עובר לי בראש ואני לא חושב על זה".

מזנק על כל פירור

הרעב האדיר הופך את פניני לשחקן שיודע לנצל הזדמנויות. לא סתם לנצל; פניני מזנק על כל פירור. שואב אבק ממש. "אני פשוט מנסה להפוך כל דקה על המגרש לשתיים", כפי שהוא מנסח זאת בעצמו. את הפריצה הגדולה בירושלים ביצע לאחר פציעתו של מתן נאור, שהותירה חור גדול בעמדות 2-3.

"גיא הגיע אלינו כשחקן 10-11 ברוטציה, ומהר מאוד שינה את הסטאטוס שלו", מספר דן שמיר. "בין אם הוא מקבל 30 דקות או 30 שניות, יש לו את היכולת להיות אפקטיבי באותה מידה. כבר בתחילת העונה שמעתי אותו אומר לאנשים ששחקן כמו תמאר סליי, שהגיע אלינו על תקן של כוכב, בכלל לא מעניין אותו, ושהוא את המקום שלו יתפוס. גיא אמר 'תנו לי חודשיים-שלושה, ואני שחקן מוביל'. ובאמת, היה לו חלק משמעותי בשני הגביעים שזכינו בהם, ובכך שהגענו למרחק של נגיעה מזכייה באליפות".

כמו במקרה נאור, גם העונה השכיל פניני לנצל את חסרונו של דיוויד בלות'נטאל, שפתח את העונה באיחור עקב פציעה, וקנה מקום של כבוד ברוטציה. עם זאת, קשה להתעלם מהתחושה שפניני נהנה מתחרות קלה בהרבה, לאחר שבקיץ החולף עזבו את המועדון שלושה שחקנים שיושבים בדיוק על העמדות שלו – טל בורשטיין, עומרי כספי וליאור אליהו.

"כל שחקן נהנה מסיטואציות כאלה. זאת דינמיקה של קבוצת כדורסל", דוחה עידו קוז'יקרו, קפטן מכבי חיפה וחברו של פניני. "ההצלחה שלו במכבי לא מפתיעה אותי. גיא הוא מסוג השחקנים שפיני גרשון אוהב. הוא תמיד עולה עם רצח בעיניים, שחקן של מאמן. ואגיד לך משהו שאולי יפתיע אותך: אני לא חושב שצ'אק איידסון שחקן טוב מפניני בכמה דרגות. בלי לזלזל באיידסון, שעשה עונות טובות באירופה, גם לפניני יש מה למכור. איידסון יותר מנוסה, אבל אני חושב שפניני באמת ובתמים יכול להתחרות איתו, ושזו תהיה תחרות הוגנת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לומד לקבל דברים

הגודל של פניני (2.01 מ') מאפשר לו לשחק בליגת העל הננסית בעמדה מספר 4, וכשגרשון חפץ בהרכבים גבוהים יותר, פניני מתופקד כסמול-פורוורד. עם זאת, ביורוליג הוא נופל בין שתי עמדות: רגליו האיטיות לא מאפשרות לו לשמור על שחקנים בעמדה מספר 3, ומול קבוצות גבוהות ומאסיביות יותר הוא גם לא מספיק חזק ופיזי כדי לשחק בעמדה מספר 4. "טווינר", בעגה המקצועית.

במכבי אומרים שצפויה לפניני עוד הרבה עבודה; שהוא צריך לשפר את הריכוז, לנסות ולצמצם את העליות והירידות תוך כדי משחק (19 נקודות במחצית הראשונה השבוע מול גליל/גלבוע, 0 בשנייה) ולהיגמל מהעיסוק בקהל הקבוצות היריבות ובשופטים, שכבר סידרו לו כמה וכמה טכניות. מבחינה מקצועית טהורה, במכבי טוענים שפניני חייב לשפר את מהירות התגובה ברגליים ולעבוד על הכדרור.

"יש לפניני לאן להתקדם", מסכים גם דן שמיר. "הייתי רוצה לראות את גיא משפר את הבול-הנדלינג שלו והופך להיות שחקן יותר מגוון. אבל מה שמאפיין את גיא זה שהוא יודע מה הוא יכול לעשות, ובדרך כלל מנסה לא לעשות דברים שהוא לא יודע".

מקורבים למכבי טוענים כי מי שעמד מאחורי החתמתו בקבוצה בקיץ 2008 הוא דיוויד פדרמן. בהפועל ירושלים, שלקחה את השחקן לבוררות בטענה שהפר חוזה, עדיין לא שוכחים. "אני מרגיש שנתנו לו את הבמה, וגיא עשה מעשה לא בדיוק נורמלי", אומר דני קליין. "כל המעשה הזה הוא בעיני פגום. לפעמים בן אדם מתפתה, אבל גם המפתים (אנשי מכבי, א.ג.) לא בסדר. ולמרות זאת, אני לא יכול לקחת ממנו את מה שהוא נתן לנו".

על אותה החלטה שילם פניני אשתקד: בתחילה חתם בז'לז'ניק הסרבית, נחתך, ואת סיום העונה המסויטת עשה בקראבנוס הקפריסאית. היו שטענו כי לתקופה הזו יהיה אפקט משמעותי על המשך הקריירה שלו, אך פניני שוב הוכיח כושר עמידות כאשר קם מהקרשים, ניער את האבק ויצא לדרך חדשה. עד כה, הוא עומד במשימה בכבוד.

"אין ספק שגיא הגיע אלינו אחרי עונה בעייתית, מכל הבחינות", מסכם שרון דרוקר. "כל הסיפור עם ירושלים, הבוררות, אחר כך הוא הגיע מאוחר לשוק ולא הצליח למצוא קבוצה טובה. הכל הלך לו הפוך, אבל אולי דווקא בגלל זה הוא הגיע אלינו מאוד רעב. לא קל לו, הוא יושב על התפקידים של איידסון ואנדרסון, אבל אני מרגיש שגיא לומד ומתבגר. הוא למד לקבל דברים. גם אם הוא עולה מהספסל, הוא נכנס למגרש מוכן ועושה פעולות טובות. היום גיא יודע להעריך את המקום שהוא נמצא בו, וגם אנחנו יודעים להעריך אותו".

ohad@walla.net.il

גיא פניני שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
דן שמיר: "מה שמאפיין את גיא זה שהוא יודע מה הוא יכול לעשות, ובדרך כלל מנסה לא לעשות דברים שהוא לא יודע"/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully