וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת האור של החור השחור

עמוס וקסמן

24.11.2009 / 14:22

"נכנסים לאנדזון": מחוץ למגרש הוא לא מפסיק להסתבך, אבל סבסטיאן ג'ניקובסקי הוא עדיין אחד השחקנים היציבים באוקלנד

בהוליווד מציגים בגאווה את דמויותיהם של ביג לבובסקי ומייק וואזובסקי. כ-550 ק"מ משם מציגים הריידרס, בחשש מה, את ברוס גרדקובסקי וסבסטיאן ג'ניקובסקי, שהיו שמחים לגלות שהם בעצם משתתפים בסרט של האחים וואשובסקי, וכי ביקום המקביל הם שווים יותר משלושה ניצחונות. בעוד שגרדקובסקי הספיק לבקר מאז הדראפט של 2006 בטמפה ביי, בסנט לואיס ובקליבלנד וטרם הוכיח שהוא ראוי לתג הפרנצ'ייז, ג'ניקובסקי (31) מבלה בינתיים את כל הקריירה ב"חור השחור". ביום ראשון הוא אף כבש במו רגליו את שער הניצחון מול סינסינטי, 15 שניות לסיום.

הקיקר המוכשר נולד בוואיבריז'ץ' (גם סוג של חור שחור) שבפולין. אביו הנריק היה שחקן כדורגל, שבשלהי הקריירה היגר לבדו לאמריקה ואחרי מספר שנים התגרש מאמו של סבסטיאן, הלינה, לטובת צעירה מקומית. סבסטיאן, שנותר לגור עם אמו, התגלה כשחקן כדורגל מוכשר בזכות עצמו ואף הגיע בגיל 15 לנבחרת הפולנית עד גיל 17. אמו, שחרדה לעתידו במדינה שטרם התאוששה מהעבר הקומוניסטי, עודדה אותו להצטרף לאביו. הפולני הצעיר ידע מעט מאד אנגלית כשהגיע לאמריקה, וכדי לצלוח את הלימודים בתיכון "אורנג'ווד כריסטיאן" שבאורלנדו, נרשם לקורס ערב והרבה לצפות בטלוויזיה. סבסטיאן שיחק רק חמישה משחקים בתיכון אבל כבש בצרורות (15 שערים), והוביל את בית הספר עד למשחק על האליפות, שבו הפסידו בסופו של דבר בפנדלים. במקביל, הוא הצטרף לקבוצת הכדורגל המקומית לשחקנים עד גיל 19- אורלנדו ליונס. מאמנו, אנג'לו רוסי, היה גם המאמן בתיכון סיבריז בדייטונה ביץ', שכנע את סבסטיאן לעבור בית ספר ואף שיכן אותו בביתו.

במהלך שנתו האחרונה בתיכון, ג'ניקובסקי צד את עינו של מאמן הפוטבול, שגייס אותו לנבחרת. הנער המוכשר גמל לו בהבקעת שערים רבים, מתוכם ארבעה מטווח של יותר מ-50 יארדים. אחת הבעיטות הייתה ל- 60 יארד, הבעיטה השלישית הכי רחוקה בתולדות התיכונים בפלורידה. ב-1996 הוא נבחר ל"אול אמריקן". לאחר שחוזר על ידי מספר גדול של מכללות, בחר בסמינולס של פלורידה סטייט (להבדיל מהגייטורס של אוניברסיטת פלורידה), שם השיג 324 נקודות, סכום הנקודות השלישי הגבוה ביותר בתולדות הקולג'. ב-1999 הוא גם זכה פעמיים בפרס "לו גרוזה", שניתן לבועטים הכי טובים באמריקה. אבל אם לרגע תהיתם, ג'ניקובסקי הוא ממש לא ילד טוב פולניה.

ב-1998, שנה בה נאבקו הסמינולים על האליפות, היה ג'ניקובסקי מעורב בקטטה מחוץ לבאר בטלהאסי, ורק בנס ניצל מהעמדה לדין. לקראת סוף העונה, אחרי ניצחון יוקרתי על הגייטורס, יצא לחגוג בבר מקומי, חגיגה שהסתיימה בחילופי אגרופים ובעיטות. הפעם הוא הואשם בתקיפה. בעונת 1999, לפני משחק האליפות בניו אורלינס, סבסטיאן הודיע כי בכוונתו לצאת לדראפט. למרות שיכולותיו לא היו מוטלות בספק, התנהגותו הפרועה מחוץ למגרש גרמה להרבה קבוצות לחשוב פעמיים. הן ידעו למה. בינואר 2000, במהלך בילוי לילי, נעצר חברו מימי התיכון במועדון לילה. ג'ניקובסקי ניגש לקצין המשטרה ושאל כמה הוא רוצה כדי לשחרר אותו. הוא נעצר בגין ניסיון לשחד קצין, אישום שגורר קנס של חמשת אלפים ירוקים, עד חמש שנים בכלא ולעיתים אף גירוש. הבועט טען להגנתו שהוא רק רצה בתמימותו לשלם את הקנס עבור חברו, ובכך לחסוך ניירת וצרות.

סיומו של הטריפ הרע

למרות האישומים נגדו, ג'ניקובסקי נבחר בסיבוב הראשון על ידי אוקלנד ריידרס, הבועט השלישי אי פעם שנבחר בין 32 הראשונים. מזגו החם ונתוניו הפיזיים המרשימים, כ- 115 קילו על 1.88 מטר, העניקו לו את הכינוי "חבית אבק השריפה הפולנית", והחבית אכן לא הפסיקה לבעור. שמונה ימים בלבד לאחר שזוכה מאישום השוחד הוא נעצר שוב, הפעם עם שניים מחבריו, בחשד שהחזיקו ב-LSD, אך הטריפ הרע הסתיים כשזוכה פעם נוספת מכל האישומים באפריל 01'. אחרי הסמים הגיע תור האלכוהול. באוקטובר 2002 נעצר ג'ניקובסקי על נהיגה בשכרות וקיבל שלוש שנות תקופת מבחן. פחות משנה אחר כך הוא שוב נלקח למעצר אחרי קרב אגרופים במסעדה בוולנאט שבקליפורניה, ורק מחסור בעדי ראייה מנע את הושבתו מאחורי הסורגים.

בין קטטה לתגרה, ג'ניקובסקי גם שיחק קצת פוטבול, ובתום עונת 2004 זכה להארכת חוזה לחמש שנים בריידרס תמורת 10.5 מיליון דולר, מה שהפך אותו לבועט היקר ביותר בתולדות הליגה עד לאותו רגע. במבט לאחור, מדובר בהשקעה מוצלחת בשחקן שמפגין יציבות ולא מפסיק לשבור שיאים. בנובמבר 2007 הוא היה מאד קרוב לשבור את השיא של ה-NFL , עם נסיון להבקיע מ-64 יארד, אך הכדור ניתז החוצה מהעמוד. ב-14 בספטמבר אשתקד הוא הבקיע שער מ- 56 יארד, הארוך ביותר בתולדות הריידרס. שבועיים לאחר מכן הוא שוב ניסה את מזלו בשבירת שיא הליגה (שעומד על 63 יארד), כאשר 10 שניות לסיום המחצית בעט מ- 76 יארד, בעיטה שלא הגיעה לשער, אבל שברה את השיא לניסיון הבעיטה הרחוק ביותר. ב- 18 באוקטובר שבר שני שיאים של עצמו, כשניצח את הג'טס בהארכה בבעיטה מ-57 יארד. הוא גם הריידר עם הכי הרבה נקודות אי פעם (960 והרגל עוד נטויה).

הבועט הפולני, שרכב עם המועדון כל הדרך אל הסופרבול ולהפסד לטמפה ביי ב-2002, ממשיך להציג יכולת משכנעת גם העונה עם 15 שערי שדה מתוך 17 ניסיונות, כ- 88 אחוזי הצלחה. אבל עם כל הרצון הטוב, הוא לבדו לא יצליח לבעוט את הקבוצה לפלייאוף, אלא רק להפריע לאחרים (ד"ש למקנאב ולקרסון פאלמר), ונותר רק לקוות שלא יסתבך בצרות בזמן הפגרה, כדי שנזכה לצפות בביצועיו גם בעונה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully