וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השערורייה האמיתית של שערוריית פנאן

15.11.2009 / 13:45

העדויות על הבנק של מוני פנאן ממשיכות לצוץ, אז למה איגוד הכדורסל לא דואג לחקירה רצינית של הדברים? למה זה לא חשוב לו מספיק כדי לברר לעומק את אמינות הדברים? חמי אוזן מיתמם

דבריו של דן שמיר הבוקר (ראשון) לספורט הארץ ("ידעתי שאנשים נותנים לו – למוני פנאן- כסף ומקבלים ריבית"), הצטרפו לשרשרת ידיעות ארוכה שהביאו כלי התקשורת מאז מותו של מוני פנאן בדבר אותם שחקנים-משקיעים שהיו חלק מהעולם האפל והנחבא שניהל. רק לפני כשבועיים סיפר אנדרה ספנסר ל'מעריב' כי נהג להשקיע כספים אצל פנאן בקדנציות שונות שלו בישראל לאורך שנות ה-90, כשבאף אחת מהן לא שיחק במכבי תל אביב. בנוסף, ספנסר אמר לכתב ערן סורוקה שפנאן לא היסס לפנות לראשי קבוצות בליגה - כן כן - כאשר אלה עיכבו משכורות של שחקנים מסוימים ("השחקנים היו פשוט פונים למוני, כי המוניטין שלו ברחבי הליגה היה של בחור מכובד שיודע להשקיע. הוא פשוט היה מספק את הסחורה"). לפני כן, עוד בשבוע הראשון של הפרשה, הבאנו כאן בוואלה! ספורט עדויות על שחקנים ומאמנים בכירים (השמות שמורים במערכת), שאינם נמצאים כיום במכבי תל אביב וחלקם אף פעם לא היו, שהיו מעורבים בצורה כזו או אחרת בבנק של פנאן והפסידו בו כסף, תיאורים שחזרו על עצמם בכלי תקשורת רבים ורציניים.

האם אין אמת בכל הפרסומים הללו? מותר להמר שזהו רק קצה הקרחון והאמת כולה חמורה הרבה יותר, אבל בשביל לדעת הגופים האחראיים צריכים לבדוק. הגוף האחראי במקרה הזה הוא איגוד הכדורסל, שהתנהלותו מאז התפוצצות הפרשה מביכה כמעט כמו העדויות על הבנק של פנאן. בכל מדינת ספורט אחרת, בה יש שאיפה לטוהר מידות מינימאלי ולאתיקה בסיסית של חוקי המשחק, אותו איגוד אחראי היה פונה כבר מזמן למשטרה, למשרד חקירות או לכל גוף שיש לו שכל ושיניים, על מנת לבדוק את הדברים האלו. בינתיים, אפילו מסיבת עיתונאים לא התקיימה.

יהיו שיטענו שאיגוד הכדורסל צריך לחכות לסיום חקירת רשות המסים, אבל זו תהיה היתממות. רשות המסים בודקת אם תזרים המזומנים של מכבי תל אביב תואם את החוק. היא לא בודקת אם היה קשר עסקי בין פנאן לשחקנים שלא שיחקו במכבי תל אביב. היא לא בודקת האם היה קשר עסקי בין פנאן למאמנים שלא אימנו את מכבי תל אביב. היא לא בודקת אם היה קשר עסקי בין פנאן לשופטים ששפטו את מכבי תל אביב. רשות המסים חוקרת דברים שקשורים רק לאינטרס שלה, לחלקת האלוהים שלה. סביר להניח שלולא אותו גל דיווחים בתקשורת היא לא היתה מעוניינת להכניס את ראשה לפרשת שמעסיקה בעיקר את חובבי הספורט, אבל עשתה זאת בכל זאת כדי לשמור על כבודה. האם איגוד הכדורסל עושה זאת? האם הוא שומר על כבודו, על האינטרס שלו, על חלקת האלוהים שלו? תגידו אתם.

התחושה היא שלא רק איגוד הכדורסל אשם בכך, אלא שיש כאן קשר שתיקה הרבה יותר גדול אותו ראשי האיגוד לא מעוניינים להפר. זו התחושה לפחות. אבל גם אם בעלי הקבוצות היריבות לא רוצים לפתוח את תיבת הפנדורה הזו, איגוד הכדורסל חייב להתעקש על כך. המוטיבציה של התקשורת להביא עוד ועוד עדויות כאלו הולכת ופוחתת, ולמען האמת כתבי הכדורסל כבר עשו מספיק כדי שהסירחון יקים את יו"ר האיגוד מכסאו כדי לחפש אחר הנבלה. לא כי קשר עסקי בין שחקנים מחוץ למכבי תל אביב למוני פנאן, קשר שכבר הוכח במספר כלי תקשורת, סידר לאימפריה הצהובה אליפות שלא הגיעה לה. בכולן זכתה מכבי תל אביב בצדק ספורטיבי. לא כי היתה כאן חלילה הטיית משחקים, אלא כי איגוד הכדורסל צריך לומר אחת ולתמיד למכבי תל אביב: לא הכל מותר לכם. לא אתם מעלינו, אלא אנחנו מעליכם. אם מנהל הקבוצה שלכם וחבר דירקטוריון ניהל בנק כזה מעבר להתנהלות הכספית עליה אתם מדווחים לנו, אם מנהל הקבוצה שלכם וחבר דירקטוריון ניהל קשר כלכלי עם שחקנים ומאמנים בקבוצות יריבות, זו עבירה אתית חמורה. במקרה הטוב. עבירה שאם התרחשה יש לתת עליה את הדין ולהיענש עליה. למה? כי יש לנו אחריות על ענף שלם שאמינותו לעולם לא תשתקם כל עוד לא נעשה זאת, ענף שכל העתיד שלו מונח כאן על הכף. כרגע לראשי האיגוד הרבה יותר דחוף להעביר את הג'וב הכפול של צביקה שרף, למען עתיד הענף לגרסתם. אולי הם לא סיפרו לנו, וצביקה שרף יהיה זה שבסופו של דבר יילחם בסירחון הזה.

  • עוד באותו נושא:
  • מוני פנאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully