וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צסק"א תמיד הולכת על כל התארים"

איתן נוח

3.11.2009 / 19:11

למרות הקיצוץ בתקציב ובכוכבים ורגע לפני מכבי ת"א, יבגני פשוטין מכוון גבוה. ככה זה כשאתה נכנס לנעליים של מסינה

ביום רביעי הקרוב תנחת צסק"א מוסקבה בארץ להתמודדות חשובה מול מכבי תל אביב ביורוליג. עבור מאמן הקבוצה הטרי, יבגני פשוטין, זו לא תהיה נחיתה ראשונה בארץ הקודש. למרות שעברו עשר שנים מאז בילה עונה שלמה במכבי רעננה, פשוטין עדיין זוכר את התקופה ההיא, במועדון שחלף מהעולם. "זו הייתה שנה נחמדה מאוד", מספר רכז נבחרת רוסיה לשעבר בראיון לוואלה! ספורט לקראת המשחק מול האלופה הישראלית ביום חמישי. כפי שפשוטין לא זר לארץ הקודש, כך הוא גם לא זר למשחקים עם האימפריה בצהוב. "הייתה לנו קבוצה טובה, והפסדנו בגמר הפלייאוף למכבי אחרי שניצחנו משחק אחד בסדרה. האנשים היו נחמדים וזו מדינה נחמדה", הוא אומר, לא לפני שמציין שהוא עדיין שומר על קשר עם שרון דרוקר (אז עוזרו של אריק שיבק ברעננה, כיום של פיני גרשון במכבי תל אביב), ועם דיוויד בלאט ודני גוט, שעבדו איתו בנבחרת רוסיה.

המינוי של פשוטין (40) במהלך הקיץ למאמנה החדש של צסק"א היה אחד האירועים המפתיעים בנוף הכדורסל האירופאי בפגרה החמימה. גם בגלל שהועדף על פני דיוויד בלאט, שנחשב על פי רבים כמועמד המוביל לתפקיד, וגם מהסיבה הפשוטה שכל מאמן שהיה מחליף את אטורה מסינה הגדול היה נעטף מבעוד מועד בשילוב של סימני שאלה וביקורת. ברוסיה לא ידעו כיצד לאכול את המינוי של פשוטין, ששימש עד כה כמאמן בקבוצת הנוער של המועדון, כמאמנה של נבחרת רוסיה הצעירה וכעוזר בקבוצה הבוגרת למשך ארבע עונות. בשנה שעברה קיבל, לראשונה בקריירה, מושכות קבוצת בוגרים בליגה הרוסית בדמות ספרטק סנט פטסבורג, ולאחר עונת ביכורים לא רעה בכלל, במועדון האם הרגישו כי הוא מוכן למעבר התובעני, אפילו אם הרקורד שלו לא מתקרב לזה של דייויד בלאט, נניח, ובוודאי לא לזה של אטורה מסינה.

"ברור שקשה להשוות אותו למסינה", אומר ולדימיר מוזייצ'יב, ראש דסק הכדורסל של אתר "ספורט אקספרס" הרוסי. "זו שנתו השניה כמאמן ראשי, אז כרגע אי אפשר בכלל להשוות בניהם". עם זאת, ולמרות שהעונה עדיין צעירה, גם למוזייצ'ב יש ביקורת על ניהול המשחק של פשוטין בהפסדה של צסק"א לרומא, אליו עוד נחזור בהמשך. "לדעתי הוא עשה מספר טעויות במשחק האחרון נגד רומא. לדוגמא, פלאניניץ' שיחק טוב מאוד, אבל ברבע האחרון הוא ישב על הספסל ופונקרשוב, שלא שיחק טוב, היה על המגרש". ההתחלה, אם כך, לא פשוטה. אבל את זה גם פשוטין עצמו ידע.

מאני טיים

שלא במפתיע, מאמנה הנוכחי של קבוצת הפאר הרוסית מעדיף שלא להתייחס להשוואות בינו לבין קודמו האגדי בתפקיד. "מסינה הוא מאמן גדול, ברור שזה לא קל, אבל זו הזדמנות ממש טובה עבורי", עונה פשוטין לשאלה כיצד זה מרגיש, להחליף את אחד מגדולי מהמאמנים באירופה בכל הזמנים. "אני שמח שנתנו לי את ההזדמנות הזאת. אני צריך לעבוד קשה כל יום ולעשות הכול בשביל לנצח ולבנות קבוצה מצליחה".

אלא שההחלטה ללכת עם פשוטין כיורש על חשבון מאמנים מוכחים יותר היא לא רק אידיאולוגית ורומנטית, לא כשבמשוואה ישנו גורם נוסף, חזק יותר. המשבר הכלכלי המדובר פגע ברוסיה בחוזקה, ולמעשה, ייתכן ומדובר במדינה שנפגעה ממנו בצורה הקשה ביותר - באופן כללי, ובספורט שלה בפרט; בין אם מדובר במחסור בתשלומים של דינמו מוסקבה של דיוויד בלאט בעונה האחרונה, בהיעלמותה המוזרה של אוראל גרייט מהמפה או בשלל אלמנטים אחרים, קשה שלא לתהות האם הליגה הרוסית בכלל (עד לפני שנתיים, אחת משתי הליגות הטובות ביבשת) וצסק"א מוסקבה בפרט יישארו בצמרת האירופית השנה, או בכלל.

"המצב ברוסיה כעת קצת שונה מבעבר, אבל עדיין אנחנו מכוונים גבוה", מסביר פשוטין, שלא נרתע מהמצב הכלכלי, או מהשפעותיו המדוברות. "אנחנו ממשיכים עם ההמשכיות שלנו וממשיכים לבנות את הקבוצה שלנו. גם הליגה עדיין ברמה גבוהה מאוד. יש לנו קבוצות טובות מאוד פה ומשחקים טובים. רק קבוצות מעטות ירדו מהמפה בגלל המצב הכלכלי, כרגע יש בליגה תשע ברמה גבוהה", הוא מספר. אלא שעד כמה שהאמירות המרגיעות של פשוטין הן יפות, העובדות מספרות סיפור אחר, ובמהלך הקיץ החולף נאלצה אלופת רוסיה - וסגנית אלופה אירופה, למי ששכח - להיפטר ממספר שחקנים שהכבידו על הסגל, זאת בשביל להסתגל לתקציב עונתי של כ-30 מיליון דולר, נמוך ביותר מחמישים אחוז מזה שעמד לראשות מסינה בשנה שעברה. בין העוזבים ניתן למצוא בין היתר את טרנס מוריס, ניקוס זיקוס, אלכסיי סברסנקו וארזם לוברק, כשהשמועות גורסות כי גם השחקנים שנשארו סבלו מקיצוץ בשכרם. בנוסף, הודיעו ראשי הקבוצה לצוות המקצועי כי הימים היפים של מטוסים פרטיים וסוויטות מפוארות הגיעו לסיומם; הגיע הזמן להתיישר למציאות.

הקיצוץ הוא אכן משמעותי, אבל עדיין, 30 מיליון הדולרים שמעמידה צסק"א השנה הם כמעט פי שניים מתקציבה של מכבי תל אביב, נניח, שעומד על כ-18 מיליון דולר. בהתבוננות על קבוצות היורוליג, אפשר לראות שמלבד שתי היווניות (פנאתינייקוס ואולימפיאקוס) ושתי הספרדיות (ברצלונה וריאל מדריד), לא נופלת צסק"א משום קבוצה אחרת, לפחות מבחינה תקציבית. אולי זה מה שנותן לפשוטין את הביטחון לכוון גבוה, גם העונה, למרות הכל. "צסק"א תמיד הולכת על כל התארים. המטרה שלנו היא לזכות בכל תואר. אנחנו רוצים לנצח בכל מפעל שאנחנו משתתפים בו", הוא אומר בהחלטיות. אגב, השנה נוסף לצסק"א מפעל חדש – ליגת ה- VTB, שכוללת את הקבוצות החזקות ביותר ממדינות ברית המועצות לשעבר. מטרת המפעל הנ"ל, כך על פי גורמים רוסיים, היא להגדיל את הרווחים של הקבוצות משיווק ומכירת כרטיסים. כסף, הוא שאמרנו.

מכבי? "כולם מסוכנים עבורנו"

ההפסד האחרון של צסק"א לרומא במחזור השני של היורוליג סיבך כהוגן את בית ג', כשדווקא הקבוצות שסומנו כחזקות מדשדשות, ורומא, שהייתה אמורה להשתלב אחריהן, ניצחה בינתיים גם את קאחה לאבורל, וכאמור, גם את צסק"א. אכן מפתיע, אך לא את פשוטין עצמו. "ציפיתי שיהיה בית קשה", הוא מספר על ההתרשמות שלו משני המחזורים הראשונים של המפעל האירופי הבכיר. "אני חושב שזה דווקא טוב, כי זה מוסיף עניין. כל קבוצה בבית שלנו היא קבוצה טובה, גם בלובליאנה אסור לזלזל. בכל משחק צריך להתרכז ולשחק חזק".

ומשחק חזק בהחלט מצפה למאמן הצעיר ביום חמישי בהיכל נוקיה. אם לוקחים בחשבון כי גם במחזור הראשון קבוצת הפאר הרוסית התקשתה, ונזקקה לשלשה משוגעת של ויקטור חריאפה בשניה האחרונה כדי להדוף מעליה את מארוסי החלשה, ניתן להניח כי המשחק מול האלופה הישראלית עשוי להפוך לחשוב עוד יותר עבור צסק"א, הגם שמדובר במחזור השלישי בלבד. "מכבי היא קבוצה גדולה עם מסורת מפוארת", מתאר פשוטין את היריבה הבאה שלו, אותה מכיר משכבר. "אני יודע שזה קשה לשחק בתל אביב מול האוהדים של מכבי. אני מכיר טוב מאוד את פיני גרשון ואת שרון דרוקר. אני מכיר גם את השחקנים בקבוצה – וישנייבסקי, לאזמה, לאמפה ואנדרסון. הם קבוצה מאוד טובה. יש להם כלים התקפיים מגוונים, ויש להם שחקנים מאוד טובים".

כשנשאל המאמן הרוסי על שחקן אחד במכבי שהוא מפחד ממנו במיוחד, השיב בדיפלומטיות: "אין שחקן אחד. אני חושב שבמכבי השנה יש הרבה שחקנים טובים, וקשה להצביע על שחקן שמרתיע במיוחד. אנחנו חייבים להתרכז בכולם ולבוא מוכנים. גם שחקנים שאמורים לעלות מהספסל מסוכנים מאוד: אם זה פישר, פרקניס, גרין או שארפ, כולם מסוכנים עבורנו. נצטרך לבוא ולהילחם מהרגע הראשון". ואולי זה ההבדל הגדול בין פשוטין ובין מסינה, ובין צסק"א הנוכחית לזו האגדית של השנים האחרונות; על היעדר כישרון מחפים עם אקסטרה מלחמה. אם קבוצת הפאר הרוסית תצליח להמציא את עצמה מחדש העונה, מאמנה כבר ישלים חצי מהעבודה – השכחת מסינה. לגבי החצי השני, ובכן, סימנים ראשונים לגביו נוכל לקבל כבר ביום חמישי הקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully