וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה ראשון בלי קטן

איך תסתדר חיפה מול יובה בלי הדומיננטיות הגדולה של הקפטן ולמה גדיר לא בהרכב? איציק יצחקי מנסה להסביר מטורינו

1. יניב קטן

סליחה על ההשוואה, אבל עושה רושם שבמסע הזה לטורינו חסרונו של קטן בחיפה בולט יותר מההיעדרות של דל-פיירו ביובה. בחיפה לא מפסיקים לדבר על החיסרון בהיעדרות של קטן, ביובה מדברים על היתרונות של המחליפים. "אין ספק ששלושתם מאוד משמעותיים, הם היו בכושר טוב מאוד לאחרונה", אמר אתמול לוי והדגיש כי "זה הזמן שצריך להיתלות בשחקנים אחרים ונעשה הכל כדי למלא את החסר". לפחות לפי המשפט הזה, לוי מודע בעצמו לעניין התלותיות של הקבוצה בקטן.

יענקל'ה שחר, שערך היום (רביעי) אסיפה לשחקנים שלו, סיכם למעשה כמעט את כל הנקודות שמכבי חיפה תלויה בהם – המנהיגות של קטן, המשחק של קטן והנוכחות של קטן. "הפעם יש לנו אתגר חדש כי הקפטן שלנו רואה אותנו בטלוויזיה", אמר הנשיא לשחקנים ולמעשה שלח מסר מרחוק. "אנחנו צריכים לתת הכל בשבילו".

האימון הראשון של חיפה על אדמת טורינו התנהל באוירה טובה, אך לאחריו הודו השחקנים כי "קטן חסר פה מאוד. הוא מרגיש את השחקנים וחי את הקבוצה. הוא יודע בדיוק מה למסור לאלישע ואיזה מסרים להעביר כשצריך". אחד השחקנים אמר עוד לפני המסע כי "היעדרות של קטן מהמשחק תשפיע מאוד על כל השחקנים. אולי נמצא לו מחליף ראוי מבחינה מקצועית, אבל את המנהיגות וההערות במהלך המשחק אי אפשר לקחת ממנו". שחקנים סיפרו כי קטן היה הגורם הכי משמעותי בעלייה של הקבוצה לליגת האלופות, שהחדיר בהם גם בזמנים קשים, כולל בזמן שהקבוצה פיגרה מול אקטובה, את האמונה שאפשר לעלות.

בחיפה מביאים דוגמא טובה מהעידן של רוני לוי במכבי חיפה. שחקנים בקבוצה סיפרו כי בעידן לוי היחסים בין השניים לא היו תקינים, מה שגרם גם לירידה בכושרו של השחקן והקבוצה כולה נסחפה בעקבותיו. "כשקטן נתן עונות גדולות, מכבי חיפה בדרך כלל הצליחה. כשהייתה לו ירידה ביכולת, הקבוצה הייתה הרבה יותר שבירה", אמר אחד השחקנים.

מצד שני, בחיפה מזכירים את היכולת שאותה הציג קטן בקמפיין הקודם בליגת האלופות. אז קטן הבקיע, אבל האליפות ברחה מהידיים. "כבר אז ראו שהוא שחקן משמעותי מאוד עבורנו", אמרו בחיפה. "הבעיה היום היא שאז היו מספר שחקנים שיכלו לסחוב את הקבוצה, כמו ג'ובאני, זאוטאוטס ויעקובו. היום אין את זה. אם לא נפסיד במשחק הערב, זה יהיה בגדר נס, אולי אפילו גדול יותר מהניצחון של קאזאן בברצלונה".

2. מערך חדש

המערך החדש שבו ישתמש אלישע לוי בטורינו נכפה עליו מכורך הנסיבות. שלומי ארבייטמן נמצא בכושר שיא, ואם עד עכשיו מכבי חיפה לא הצליחה לנצח בלעדיו, אולי היא תצליח לצבור נקודות ראשונות איתו. השיטה הזאת, שכוללת שני חלוצים, גרמה ללוי לא מעט לבטים. מצד אחד הוא עשוי לספוג מכה קשה אם יהמר נגד אחת מאריות הכדורגל באירופה, ומצד שני הוא רוצה להבקיע שער ראשון בליגת האלופות. ההיעדרות של יניב קטן תפרה את המשבצת לעלי עותמן שישחק בצד ימין של הקישור במקום מוחמד גדיר. במכבי חיפה מסבירים כי מדובר בשינוי טקטי, משום שהמאמן בחר ללכת על קשר שמסוגל להתמקד בעבודת הגנה. לדבריהם, גדיר משחק עם המון אחריות, אבל הנטייה ההתקפית שלו יכולה ליצור הזדמנויות לקבוצה היריבה מהאגף שלו. לוי שקל ללכת על גדיר בצד שמאל כדי להגביר את המהירות של החלק ההתקפי, אבל הוא העדיף את ליאור רפאלוב שיודע לשחק בעמדה הזאת, בעיקר משום שגדיר שהיה טוב נגד באר שבע באגף הזה שיחק פחות טוב מול באיירן מינכן המהירה והמתוכנתת, שם הוא כמעט לא הורגש למרות הנתונים שיש לו. באסיפה המסכמת ביקש לוי מהשחקנים "לדלג על שחקני הקישור", ומכאן שהמשמעות של המערך החדש היא כזאת: המאמן מנסה לבטל את שחקני הקישור, החוליה החלשה שלו, ולהניע יותר את החלוצים במטרה לכבוש שער ראשון ולהתגונן. כדורים ארוכים? אולי.

3. כושר גופני

אחד האוהדים הירוקים כאן בטורינו אמר אתמול כי לולא העומס, חיפה הייתה יכולה לעלות עם מערך טוב יותר בטורינו. הנטיה לחשוב כך עושה עוול לירוקים. ניתוח מעמיק יותר מגלה שאף אחד משחקניה של חיפה, מלבד גולסה, לא סובל מפציעה שנוצרה מעומסים כבדים. קטן לא משחק בגלל מחלה ולא בגלל עומסים בשרירי הבטן (לאחרונה הורידו ממנו עומסים באימונים) ובירם כיאל מורחק. מוחמד גדיר לא עולה בהרכב בגלל הנקודה שציינו קודם ולא בגלל פציעה. הטעות היחידה עם גולסה הייתה שבחיפה חשבו שיעמוד בעומסים בגלל שמדובר בילד, אך הם כנראה טעו ולא עשו את החישוב נכון. אבל גם עם הפציעה הזאת, חיפה עדיין מובילה בתכנית העבודה של הצוות שלה.

מאמן הכושר רני גולדינג אמר לוואלה! ספורט ביום שישי כי ייתכן ובקרוב מאוד נראה מכבי חיפה שונה במשחקי הליגה. הסיבה לכך היא כנראה שמכבי חיפה העלתה הילוך בכל הנוגע לנושא הכושר הגופני. אלישע לוי קיבל בסיום המשחק בבורדו נתונים על כך שהקבוצה שלו רצה שני קילומטר יותר מהיריבה במשחק הזה. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה בהנעת הכדור המסודרת של הצרפתים, אבל לא רק. חיפה רצה במשחקי הליגה 80-90 קילומטר במשחק. בליגת האלופות היא מצליחה לעבור את ה-100. בצוות המקצועי של חיפה החליטו לעלות הילוך בכל הנוגע לכך גם במשחקי הליגה שלאחר ליגת האלופות והנקודה המעניינת היא שייתכן שבקרוב מאוד מכבי חיפה תהיה קבוצה שיהיה מאוד קשה להשתלט עליה בליגה.

"אחד הדברים שאנחנו לומדים זה בראש ובראשונה ההבדל בקצב המשחק באירופה ובליגה שלנו", אמר אתמול לוי. "אם היינו משחקים כל שבוע נגד קבוצות בסדר גודל כזה ודאי שזה היה מקדם אותנו. רואים את ההבדלים בקצב שלנו וזה עוזר לנו להיות טובים יותר". אחד המאמנים הבכירים בליגה תיאר זאת כך: "חיפה שומרת עד כה על מאזן מושלם בליגה כשהיא תחת עומסים כבדים. מה יהיה אחרי שהיא תסיים את ליגת האלופות? הפער רק יגדל. אין אף קבוצה בליגה שמסוגלת לרוץ בקצב הזה כפי שראינו מול באיירן מינכן, גם כשהפערים לא גדולים הם גדולים".

4. כדורגל התקפי

עם העובדות אפשר להתווכח: לוי נוהג לספר בסוף כל משחק שהוא עולה בהרכב שכולל שלושה חלוצים: דבאלישווילי, קטן וגדיר (ארבייטמן על הספסל). ההרכב שאיתו הוא יעלה בטורינו כולל רק שניים: דבאלישווילי וארבייטמן. מתוך ארבעת שחקני הקישור שלו שלושה הם בעלי אופי הגנתי: בוקולי, קולמה ועותמן.

אבל בחיפה אומרים שהשאלה האם הקבוצה באמת שינתה את פניה כדי לשחק כדורגל יותר התקפי לא ממש משנה. מה שחשוב הוא ההצהרות של אנשיה, לפיהן הם באים לשחק כדורגל פתוח במטרה להבקיע. ההצהרה הזאת לבדה יוצרת תחושה אצל השחקנים שהם לא מגיעים נחותים למשחק הזה, גם בהרכב פחות מרשים. "המגמה שלנו היא תמיד התקפית. נעשה הכל עם השחקנים שיש לנו כדי לנסות לנצח", הסביר לוי לקראת המשחק הערב. "אם היינו משחקים הגנתית, לא היינו מגיעים לשום מקום, היינו מתים לאט ובטוח. בשביל להתקדם צריך להעז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully