וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוני לקח את סודו לקבר"

איתן נוח

19.10.2009 / 12:40

שמעון מזרחי ספד למוני פנאן, נציגי מכבי ת"א לא יספיקו להגיע ללוויה. מקורות בעולם הכדורסל: פנאן היה מסובך כלכלית

אורי לנץ

צילום וידאו: יותם רונן
עריכה: גדי וינסטוק
קריינות: אילן שניג

מכבי לא תספיק להגיע ללוויה

מותו הטראגי בהתאבדות של המנהל המיתולוגי של מכבי תל אביב מוני פנאן תפס אנשים רבים, כולל כמובן את מכריו של פנאן עצמו בהלם. מנחמים רבים החלו מגיעים לביתו של פנאן בצפון תל אביב, ביניהם גם חברו הקרוב ומאמן הקבוצה לשעבר צביקה שרף.

ללא קשר לנסיבות מותו של פנאן, מקורות בעולם הכדורסל מספרים על הסתבכויות כלכליות של פנאן בהיקף של מיליוני שקלים. שמות רבים של שחקני ומאמני עבר של מכבי תל אביב וקבוצות אחרות נקשרו גם הם לפרשה, אולם לא ברור כעת האם אכן קיים קשר ישיר בין הדברים.

מועדון הכדורסל של מכבי תל אביב הוציא הודעה זמנית: "זמן קצר לאחר שהקבוצה נחתה בלוס אנג'לס, סמוך לשעה 3:00 בלילה, קיבל היו"ר שמעון מזרחי את ההודעה הנוראית על מותו של מוני פנאן. הידיעה היכתה בתדהמה את כולנו, מה עוד שלא ידועים לנו מלוא הפרטים על נסיבות מותו".

"מוני שירת נאמנה את המועדון במשך עשרות שנים כמנהל קבוצה, והקדיש את מרבית זמנו לטיפול נאמן ומסור מאין כמותו לשחקנים ורווחתם", נאמר בהמשך הודעת הקבוצה. "ילדיו של מוני, לירון ורגב, עבדו גם הם שנים במועדון - לירון כאחראית קשרי קהילה ורגב כשחקן ומאמן כושר, וכן עזר תמיד היה עזר לידו של מוני. להם ולשרון, אשתו, אנחנו שולחים את תנחומינו הכנים. מי ייתן ולא יידעו עוד צער".

אם לא די בכך, הרי שנציגיה של הקבוצה לא יספיקו גם להגיע ללוויה. היו"ר שמעון מזרחי שוחח עם המשפחה ונמסר לו שהלוויה תיערך ביום שלישי בצהריים (13:00). לאחר שנעשתה כל בדיקה אפשרית התברר כי טכנית אין כל אפשרות שמזרחי ונציגים נוספים של הקבוצה יצליחו להגיע בזמן מלוס אנג'לס ללוויה בתל אביב. עם זאת, מכבי הודיעה כי תמצא את הדרך הראויה לכבד את זכרו של מוני ולהנציח את פועלו. אודי ושי רקנאטי וכן דני ואבי רייק מהנהלת הקבוצה יגיעו ללוויה כמו גם שחקני עבר וחברי הנהלה וותיקים.

מכבי תל אביב הודיעה כי ביטלה את הקוקטייל החגיגי שתוכנן לכבודה הערב בלוס-אנג'לס. לגבי המשחק עצמו מול הקליפרס (בין שלישי לרביעי שעון ישראל), הודיעו במועדון כי אין כל אפשרות לבטלו. "יש להבין שלא מדובר במשחק אימון רגיל, אלא בערב התרמה מיוחד עליו עובדים כבר חודשים ארוכים בארץ ובארה"ב, ומטרתו גיוס של מאות אלפי דולרים למען עמותת "מגדל אור" - התומכת ביתומים, בנזקקים ובילדים במצוקה, כך שחשיבותו העיקרית היא הרבה מעבר לספורט", נכתב בהודעה מטעם המועדון.

יו"ר המועדון שמעון מזרחי אמר בראיון לרשת ב': "אני חושב שמוני, זכרונו לברכה, לקח איתו את סודו לקבר. הבנתי שהוא לא הותיר אחריו מכתב. הגענו ללוס אנג'לס בשלוש לפנות בוקר ושם קיבלתי את הידיעה המרה בהלם. כולנו היינו בהלם, קשה להאמין שזו אמת.

"מוני היה איש מיוחד במינו. בתחילת דרכו שימש כמנהל קבוצת הנוער בכדורגל של מכבי תל אביב ושחקנים כמו אבי כהן ואחרים היו תחת אחריותו. לאחר מכן, השתלב במועדון הכדורסל ועשה את זה כמו שרק הוא יודע לעשות. הוא קיבל לידיו לנהל את הקבוצה ועשה את זה בדרך מיוחדת. הוא היה אבא ואמא לכל שחקן ושחקן, לא משנה אם ישראלי או זר. תמיד היה במקום שהוא נדרש לכך", המשיך מזרחי לספר על פנאן.

מוני ואני, פרט למאות שיחות במהלך היום, פגישות ואימונים, היינו נפגשים בשבתות ומשחקים כדורעף ושש בש. היינו חלק מחבורה שקיימת למעלה מ-45 שנה. לצערנו, אנחנו נמצאים כאן (בלוס אנג'לס) וגם עם מטוס פרטי לא יכולנו להגיע ישירות להלוויה. נדאג שהמועדון יכבד את זכרו".

עודד קטש: "אין לי מילים, אני בהלם"

מאמנה לשעבר של מכבי תל אביב דיוויד בלאט אמר בצער: "קשה לי לדבר עכשיו. זו טרגדיה גדולה. זו אבידה ענקית לאנשים הקרובים אליו ולחברה הישראלית בכלל".

עודד קטש, שאימן את הקבוצה כמחצית עונה החל מתחילת 2008 והיה חבר קרוב של פנאן, הגיע לבית המשפחה בצפון תל אביב. קטש המזועזע אמר: "אין לי מילים. זה שוק והלם".

מולי קצורין, מאמנה בעבר של הקבוצה, אמר: "זה הלם גדול. עבדתי איתו ביחד במשך שנתיים במכבי. הוא איש טוב שנתן את כולו, פתר כל בעיה והיה זמין מתי שצריך. לדבר עליו בלשון עבר זה פשוט קשה".

מוטי דניאל, ששיחק במכבי תל אביב שנים רבות כשפנאן עוד היה המנהל, נשמע נסער עם היוודע הידיעה: "אני לא יודע מה להגיד. כל מה שאני יכול להגיד זה שתמיד אהבתי אותו ותמיד אוהב אותו".

צביקה קציר, מי שייצג את הבעלים לשעבר רענן כץ, אמר: "הלך איש יקר מאוד שעשה דברים רבים עבור מכבי, איש שנפגע מאנשים רבים ששכחו לו חסד נעורים".

מוטי ארואסטי, מסמלי מכבי תל אביב בעבר, הביע הלם על מותו של פנאן. "זה לא נתפס, זה נורא, אין לי מילים להביע את צערי, זה הזוי, לא חשבנו אי פעם שדבר כזה יכול לקרות".

אילן השועל מראשי אוהדי הקבוצה: "זה ים של זכרונות משנים של נסיעה עם הקבוצה, האוטובוסים, הלילות והמשחקים. למוני היה שיגעון תמיד לאהוב את מי שמסביבו. אני יכול לדבר עליו בלי הפסקה. אני בהלם. אני משתגע מזה, זה דברים שלא מובנים וזה קשה".

לימור לבנת: "עולם הכדורסל מרכין את ראשו"

שרת התרבות והספורט, ח"כ לימור לבנת, אמרה: "עולם הכדורסל הישראלי כולו מרכין היום את ראשו. מוני פנאן היה אחד מעמודי התווך של מכבי תל אביב ואחד האנשים המזוהים ביותר עם הקבוצה. איבדנו איש ספורט אמיתי שלימד את כולנו מהי אהבת ספורט והקדיש את כל חייו לקבוצה, לשחקנים ולאוהדים".

יו"ר שדולת הספורט בכנסת, ח"כ רונית תירוש: "מוני פנאן הקדיש את חייו למען אחד מסמליה הבולטים של המדינה, מכבי תל אביב. פתיחת העונה ללא מוני פנאן היתה סגירת מסך על חייו. הוא היה נשמה גדולה ומופת להשקעה, לדבקות במטרה ועזרה לזולת . יהי זכרו ברוך".

יו"ר מנהלת ליגת העל אבנר קופל: "המנהלת ואני המומים מהידיעה. אני מכיר ומוקיר אותו כאדם עם לב רחב, איש משפחה, ובעיקר איש כדורסל בכל רמ"ח איבריו. ברגעים קשים אלו אנו עם רעייתו, שרון, וילדיו, לירון, רגב ועזר".

איגוד הכדורסל בישראל קיבל בתדהמה ובצער עמוק את ההודעה על מותו ללא עת של איש הכדורסל הוותיק ואהוב, מוני פנאן. יו'ר איגוד הכדורסל שי שני אמר: "קיבלנו בתדהמה את ההודעה על מותו הפתאומי של מוני, אחת הדמויות המרכזיות בכדורסל הישראלי בעשורים האחרונים. מוני מעל הכול היה חבר אמיתי של כולם, עד כדי פנאטיות. מוני היה אדם עם לב ענק שיחסר לכולנו. בשעות קשות אלה אנו מחבקים חיבוק חם ואוהב, את שרון, רגב ולירון".

ארגון שחקני הכדורסל הוציא הודעה בה נכתב: "שחקני הכדורסל בישראל המומים ונפרדים היום בכאב מהמנהל האהוב והמסור, מוני פנאן. מוני באישיותו המופלאה היה הנשמה של הקבוצה והגדיר מחדש את המושג 'מנהל קבוצה' ושימש מודל לחיקוי בכל העולם. הוא התייחס לשחקנים כילדיו ושימש לאורך שנים רבות כאבא של כולם בדאגתו לפרטים הקטנים ביותר, במסירות אין קץ ואהבה רבה. אין ספק שהרבה בזכותו הגיעה מכבי תל אביב להישגים בשנים האחרונות והוא יחסר מאוד לכל משפחת הכדורסל הישראלי".

שיימן: "יש לי מושג לגבי הסיבה"

שאול אייזנברג, יו"ר היריבה העירונית הפועל תל אביב, אמר: "גם כשהיו לנו חילוקי דעות, זה תמיד היה עם חיוך ורוח טובה. הוא אהב אותי ואני אותו. כל מה שביקשתי ממנו תמיד נענתי. כואב מאוד, אין מה להגיד".

"מועדון הכדורסל הפועל מגדל ירושלים דואב וכואב את מותו הפתאומי של מוני פנאן ז"ל", נכתב בהודעה שהוציאה הקבוצה. "הנהלת הקבוצה, צוות מקצועי, שחקנים ואוהדים משתתפים בצער המשפחה ומביעים כאב עמוק על המקרה הטראגי. פנאן, שהיה מהדמויות הבולטות בספורט כלל ובכדורסל הישראלי בפרט היווה לאורך השנים סמל למצוינות, מסירות ולמקצועיות רבה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הפועל מגדל ירושלים, דני קליין השוהה בצרפת עם הקבוצה: "זהו יום עצוב וקשה מאוד לכולנו. אין לי מילים לתאר את הצער הגדול ואת הכאב העצום בשעה קשה זו. המקרה המצער הוא בלתי נתפס. מוני היה איש עם נשמה גדולה ולב ענק שכל הזמן עסק בנתינה ובעזרה לכולם. אני שולח חיבוק חם ואוהב למשפחת פנאן היקרה לשרון, לירון ורגב, מחזק את ידיהם ומשתתף בצערם הגדול".

אריאל שיימן, אחד ממכריו של פנאן, אמר: "אני מכיר את מוני משנת 1963, אין אנשים כאלה בספורט שלנו. זו טרגדיה, הדור הזה הולך ונעלם. אנשים כאלה לא יקומו לא בספורט, ולא בכלל. אי אפשר לקחת ממוני את מכבי. אני מניח ממה שהוא היה פגוע ממכבי". שיימן אף נשאל האם הוא יודע לפשר סיבת התאבדותו של פנאן ואמר: "יש לי מושג, אבל אני לא רוצה לשתף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully