וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממזרים חסרי כבוד

דור בלך

1.10.2009 / 14:42

את הצרפתים, האנגלים, האיטלקים והסקנדינבים כבר ניצחנו, אבל ההיסטוריה הישראלית מול גרמניות היא העגומה מכולן

בעונת 92/3 אירחה מכבי פתח תקוה את באייר לברקוזן למשחק אירופאי רשמי וניצחה אותה 0:1. אם גירדתם בפדחתכם וניסתם להיזכר בהישג המרשים, זה בסדר, המשחק התקיים במסגרת גביע האינטר טוטו, וגם לשחקנים שלקחו בו חלק נדרשו כמה דקות כדי להיזכר בו. "זה נראה דומה יותר למשחק אימון מאשר למשחק באירופה", מסביר רן בן שמעון, אז בלם צעיר ומוכשר בקבוצה ממלאבס. "לא הייתה כל חשיבות למפעל הזה וגם הקבוצות לא התייחסו אליו ברצינות". חוסר החשיבות מצער במיוחד במקרה הזה, שכן מחוץ למפעל הקיקיוני, לא הצליחה עד כה אף קבוצה או נבחרת ישראלית בוגרת לנצח מקבילה גרמנית. הכי קרובה לניצחון הייתה מכבי תל אביב, שבעונת 1994/5 הצליחה לסיים ב-0:0 מול ורדר ברמן בסיבוב הראשון של גביע המחזיקות, רק כדי להפסיד 2:0 בגרמניה ולהיפרד מהעונה האירופאית.

דדי בן דיין שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
אתם אפילו לא מצליחים לדמיין כמה קשה תהיה המשימה שלכם הערב/ברני ארדוב

נתונים מדאיגים

יחסי הכוחות הספורטיביים בין העמים לא השתנו הרבה, כשכל מפגש שכלל 11 שחקנים ישראלים, 11 גרמנים וכדור נגמר בתיקו במקרה הטוב או במפח נפש במקרה הפחות טוב. בספטמבר 1969, קצת פחות מ-25 שנים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה וקצת פחות משנה לפני המונדיאל במקסיקו 1970, נפגשה נבחרת ישראל בפעם הראשונה למשחק נגד הגרמנים. על אף שהייתה זו נבחרת ישראל הגדולה בכל הזמנים, שכללה את יצחק ויסוקר, גיורא שפיגל, מוטל'ה שפיגלר, שייע פייגנבויים, ויצחק שום, ואת הגרמנים ייצגה נבחרת החובבים של הצד המערבי, ישראל יצאה מהמפגש בקלן עם תיקו בלבד משער של שייע, כששפיגל החמיץ פנדל ומנע מהעם היהודי "נקמה" ספורטיבית עם ניצחון במשחק הבכורה נגד הגרמנים. גם ב-76' התגאתה נבחרת ישראל, בהדרכת דוד שוויצר, בכמה שמות מרשימים כמו יוז'י סורינוב, מאיר נמני, אבי כהן, מוצי לאון, חיים בר, עודד מכנס, רפעת טורק, דני נוימן, גידי דמתי, ויקי פרץ ויצחק שום, שנשאר כשריד אחרון מהקיץ של 69. למרות זאת, הפסדנו 1:0 משער של אוולד האמס.

ביוני 1983 נפגשנו עם הגרמנים למשחק רשמי ראשון, במסגרת מוקדמות אולימפיאדת לוס אנג'לס. המפגש הראשון נערך על אדמת גרמניה בעיר וופרטל. לא חלפו שלוש דקות, ואריה אלטר כבר הוציא את הראשון מהרשת. ארבע דקות לסיום המשחק הכפילו הגרמנים את התוצאה וניצחו 0:2. בנובמבר הגיעו הגרמנים למפגש נוסף בבלומפילד, הפעם אלטר אסף את הכדור מהרשת רק בדקה החמישית, כשהנבחרת של יוסל'ה מירמוביץ' לא הצליחה להשוות עד לסיום המשחק. ארבע שנים מאוחר יותר הגיעו הגרמנים, הפעם עם הנבחרת המקצוענית, למשחק ידידות ברמת גן. עשר דקות מהפתיחה ראה אבי רן את אולף טון כובש את הראשון, כשבדקה ה-78 הכפיל מיודענו לותר מתיאוס את התוצאה.

ב-97' חזרו הגרמנים לרמת גן, והפעם הנבחרת של שלמה שרף עמדה יפה בפרץ עד לדקה ה-85, בה קבע עכבר הפלא דריוס ווש קבע את תוצאת המשחק. חמש שנים לאחר מכן הגיעה נבחרת ישראל בהדרכת ריצ'רד נילסן לקייזרסלאוטרן, וירדה למחצית ביתרון 0:1 משער עצמי של אוליבר קאן. במחצית השנייה זו כבר הייתה אופרה אחרת, כשדודו אוואט אסף שבעה כדורים מהרשת.

אנטיתזה מוחלטת

אז מה הופך את הגרמנים ליריב כל כך בלתי עביר עבור הישראלים? הרי ניצחנו קבוצות אנגלית, איטלקיות, צרפתיות ואפילו סקנדינביות. "אתם יותר טכניים מאשר פיזיים", ניתח מאמן בורדו לורן בלאן את הישראלים השבוע. "שחקנים קטנים עם ברק שמייצרים מהלכים טובים". גם מוטי איוניר, שהצליח לחלץ תיקו עם הנבחרת הצעירה בגרמניה, מבין את ההבדלים הפיזיים. "הגרמנים נחשבים לפיזיים ביותר ולבעלי הכושר הטוב ביותר בגרמניה ובעולם, בעוד אנחנו בישראל מתקשים בחלק הזה בדיוק".

עם זאת, כשמסתכלים על טור הניצחונות של קבוצות ונבחרות ישראליות באירופה, ניתן לראות כי ניצחנו גם קבוצות סקנדינביות, שמתגאות בשורשים הוויקינגים ובבחוריהן המגודלים לא פחות מהארים ממרכז היבשת. היקיות של הגרמנים, לצד היתרון הפיזי, יוצרת מיס מאץ' עם השחקן הישראלי, דבר שמקשה מאוד על צמצום הפערים. "מעבר לכישרון וליכולות הפיזיות, גם שיטת המשחק הגרמנית היא בדיוק אנטיתזה לישראלית", מסביר מגן העבר של נבחרת ישראל ואקס פ.צ קלן, דוד פיזנטי. "הם מתמחים בכדורי גובה, במצבים נייחים, במשחק אווירי, דברים שאנחנו מתקשים בהם. מעבר לזה, כשאני שיחקתי בישראל, ושיחקתי ברמה הכי גבוהה פה, לא התקשיתי בכלל, אבל בגרמניה כל משחק הוא קשה. זה מראה על הבדלי הרמות גם בלי להתייחס לכל מה שקורה מסביב. גם גל אלברמן ורוברטו קולאוטי, שלא התקשו בארץ, נאבקים בגרמניה על מקום בסגל ובהרכב. דרק בואטנג, שהיה השחקן הכי טוב בישראל, לא הסתדר בכלל בקלן, הם הרגישו כאילו הם קנו חתול בשק".

"האופי הגרמני לא מתפשר, והם לא מכירים את המושג זילזול", מסביר איוניר. "בניגוד לקבוצות אנגליות או צרפתיות ושאר עמי אירופה, שנוטות לפעמים לזלזל ביריב ממדינה חלשה יחסית, בגרמניה זה לא קיים. אפשר לזכור איך צ'לסי זילזלו בהפועל והפסידו. בנוסף, הרבה ניצחונות גדולים השגנו נגד נבחרות שכבר איבדו עניין כי לא יכלו כבר להעפיל או הבטיחו את ההעפלה ואנחנו גנבנו ניצחון. אצל הגרמנים אין דבר כזה משחק לא חשוב, הם באים לכל מפגש בשיא הרצינות ועם ההכנה הטובה ביותר, גם אם המשחק כבר לא משמעותי להם. זה חלק מאורח החיים הספורטיבי שלהם".

"מעבר לכל היתרונות של הגרמנים, יש פה גם עובדות סטטיסטיות פשוטות", בטוח בן שמעון. "נגד קבוצות אנגליות וסקנדינביות שיחקנו הרבה פעמים יחסית, בגרמנים נתקלנו מעט מאוד פעמים, אף פעם לא קיבלנו אותם בבית של הנבחרת לדוגמה, ולכן קשה יותר להפתיע אותם. הם הרבה יותר טובים ומתוך 10 משחקים הם ינצחו בתשעה. כשלא נפגשים הרבה, קשה ליפול על המשחק היחיד שבו נצליח לעשות את זה. זה עניין מתמטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully