וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה מתחילים - כדורגלן צעיר מהונגריה

20.9.2009 / 12:12

משמעת עצמית והתמדה בלימודים, הקפדה על הפיזיות והכנה נפשית לקראת הבוגרים. איך מגדלים ספורטאי על - מיוחד לראש השנה

שחקן נבחרת הונגריה זולטן גרה. AP
מחמאה אחת שלו יצרה גל של ציפיות סביב האקדמיה והכדורגל במדינה. זולטן גרה/AP

בכל העולם רואים בקליירפונטיין הצרפתית כמודל המושלם לאקדמיית כדורגל. באנגליה ניסו לחקות את השכנים מעבר לתעלת למאנש כשהגו את פרויקט אקדמיית ברטון, אך המיזם נפל בעקבות החלטות פוליטיות; בהודו לא הבינו איך ממדינה כה גדולה לא יוצאים כדורגלנים ראויים וביקשו לבחון את האפשרות שהממשלה תוביל את הנושא, אולם גם שם דבר לא יצא אל הפועל; ובהונגריה, לה קצת יותר מ-10 מיליון תושבים ונבחרת הנחשבת לבינונית במקרה הטוב, עשו את הצד שלהם כבר ב-2001 ומאז לא מביטים לאחור.

לפני שמונה שנים הוחלט במועדון מ.ט.ק בודפשט להקים את אקדמיית שאנדור קארולי, על שמו של אחד השחקנים הגדולים בתולדות מ.ט.ק ונבחרת הונגריה, ולאגד בתוכה את מיטב הכישרונות הצעירים של המדינה תוך התמקדות בגילאי 14 עד 18, על מנת שבעתיד ישחקו בקבוצה הבוגרת של מ.ט.ק וכמובן בנבחרת הלאומית. לפני שנתיים, כשנבחנה נחיצותה של האקדמיה, התגלה כי היא סיפקה 90 אחוזים מסגל השחקנים של מ.ט.ק ו-14 מתוך 17 שחקני הנבחרת עד גיל 17. "שום דבר לא מקרי, זו תוצאה של עבודה מצוינת", העיד כוכב הנבחרת זולטן גרה ויצר גל של ציפיות סביב האקדמיה והכדורגל במדינה.

סמינר הכנה לקריירה

אקדמיית שאנדור קארולי היא הבולטת באקדמיות הכדורגל בהונגריה וממוקמת בעיירה הציורית אגרד, כ-50 קילומטרים מהבירה בודפשט. במתחם הרחב יש מספר רב של מגרשים בכל הגדלים וסוגי המשטחים, המשתייכים לסטנדרטים הגבוהים ביותר. למרות שהיא צעירה יחסית בנוף האירופי, האקדמיה זוכה למחמאות מקיר לקיר ונחשבת לאחת המתקדמות בתחומה, כאשר ההצלחה של השנים האחרונות גרמה לכך שהמתחרים ילכו בדרכה וינסו לחקות את צעדיה

"זו מערכת מאורגת לעילא עם אנשי אימון מצוינים - בדיוק כמו שציפיתי", אמר רפא בניטז, מנג'ר ליברפול, בעת ביקורו לפני כחודשיים באקדמיה. "סיפרו לי שהאנשים כאן עושים עבודה אדירה ורציתי לראות זאת בעצמי". לליברפול יש הסכם עם מ.ט.ק במסגרתו היא יכולה לצרף שחקנים מאקדמיית קארולי, וכבר עשתה כן עם ארבעה שחקנים צעירים, בראשם כריסטיאן נמת' שהושאל העונה לא.א.ק אתונה היוונית.

כדי להמשיך את תהליך יצוא השחקנים, צעירי האקדמיה עוברים סמינרי הכנה לקריירה, וכן שיעורי אנגלית מתוגברים, כדי לעודד ולהכין אותם לקראת המעבר הצפוי אל מחוץ למדינה. "המטרה היא להוציא אותם למועדונים הגדולים בגיל 20-21, וכך לקבל אותם טובים יותר בנבחרת. הם יצליחו ויהפכו להיות מודל לחיקוי", קובע פרנץ נמס, סגן נשיא ההתאחדות ההונגרית. "ילדים זקוקים לערכים כדי לגדול ולהתפתח. האקדמיה והכדורגל, כמו ענפי ספורט נוספים, מלמדים אותם את חשיבות המשמעת, הכבוד והרוח הקבוצתית במשחק ובחיים עצמם".

משמעת, ועוד פעם משמעת

בהונגריה יודעים שדרוש עמל רב בניסיון לשחזר את ימי הזוהר הרחוקים של שנות ה-50, אך ההשקעה האדירה באקדמיות בכלל ובזו על שם שאנדור קארולי בפרט, מוכיחה כי הם עלו על המסלול הנכון. ארבעה מאמנים מעבירים שבעה אימונים בשבוע אינטנסיבי, בו מנסים לעבוד בצורה אישית עם כל שחקן ושחקן כדי לקדמו באופן אישי. בניגוד לגישה המקובלת בקליירפונטיין, כאן ההתמקדות נעשית בעיקר בפן הפיזי, כאשר פעמיים בשבוע נערכים אימוני כושר מפרכים ותרגילי גיבוש קבוצתיים להקניית תחושה של תלות וביטחון הדדי, מתוך הנחה שהטכניקה היא מולדת ועליה צריך לשים פחות את הדגש.

באמצעות הכדורגל והמשמעת הנדרשת במקום שכזה, מנסים אנשי החינוך של האקדמיה לשלב גם תכנית לימודים. הילדים מחולקים לקבוצות של 5-15 תלמידים וזוכים גם לשיעורים פרטיים, על מנת למקסם את יכולת הלימוד ולהגיע לכל אחד ואחד מהם, גם כדי שיפתחו מבחינה רגשית. "כדי לבנות שחקנים גדולים צריך קודם כל להכיר לפרטי פרטים את אישיותם", מסביר פטר הורבאט, אחד המאמנים באגרד. "מבחינתנו, האדם שמאחורי השחקן הוא העיקר".

לאחר האימונים הסיזיפיים והשיעורים הפרטיים, דואגים אנשי האקדמיה שהמשמעת לא תתרופף גם בחופשות. בתום משחקי הליגה בשבת מורשים הנערים לצאת לחופשה בביתם, אך חוזרים כבר בראשון בערב או לכל המאוחר בשני בבוקר. באקדמיה שומרים איתם על קשר במהלך היממה בה הם נעדרים, ומקפידים שלא ישתו משקאות חריפים או יאכלו בצורה לא בריאה, תוך המלצה (שיכולה להתפרש גם כהוראה) שאת היציאות לבילויים יעשו יחד על מנת שיתגבשו, אך בעיקר כדי שישגיחו איש על רעהו. "ראיתי אותם בנבחרות והם מגובשים בצורה נפלאה, זה לבטח תוצר ישיר של העבודה באקדמיה", החמיא גרה ליוצאי האקדמיה. "הילדים האלה הם הוכחה שמה שהצליח בצרפת ובצ'כיה יכול לעבוד גם אצלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully