וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחד גבהים

גוטמן מנסה לדרבן את הצעירים, הראל מרבה להתערב גם בדברים הקטנים, אבל הלחץ להביא אליפות מחלחל לכל פינה בהפועל תל אביב. הערב בבאר שבע (20:20, ספורט 1) האדומים יהיו חייבים לדעת להתמודד עם המשוואה שהרסה לא מעט קבוצות: פחות מאליפות שווה כישלון

מיכאל זנדברג שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
הרכש העלה את הציפיות, הציפיות גומרות את הקבוצה. זנדברג בפוזה אופיינית/ברני ארדוב

"הולך להיות בוולפסון בלאגן גדול", כך תיאר ואליד באדיר בפני מספר שחקני הפועל תל אביב את ההשלכות העתידיות למקרה בו הקבוצה לא תנצח גם את הפועל באר שבע. הזמן: סיום משחק התיקו מול מכבי פתח תקוה. הרקע: שריקות בוז מצד הקהל כמה דקות קודם לכן, שריקות שהדהדו היטב באוזני השחקנים והזכירו לכולם את מה שרבים במועדון מנסים לשכוח ולהשכיח: העונה פחות מאליפות יהיה כישלון. מדובר במשוואה כמעט בלתי אפשרית, משוואה שהעיקה על לא מעט קבוצות, האחרונה שבהן היא בית"ר ירושלים של גאידמק שזחלה לאליפות תחת יוסי מזרחי רק בגלל אותו לחץ, וסבלה כל הדרך לצלחת.

"פגרת הנבחרת הגיעה בזמן", אמר שחקן בהפועל תל אביב באותן דקות, אבל גם הוא יודע שהלחץ הזה שכולם בורחים ממנו יחכה לאדומים בסבלנות בכל מחזור, ובטח במשחק כל כך חשוב בבאר שבע (20.30, ספורט 1), אחרי שני משחקים ללא ניצחון. זה לא רק שהפועל תל אביב עומדת לסגור עשור ללא אליפות, זה בעיקר תחושת הפספוס מהעונה שעברה והרכש הנוצץ שהובא למאמן – כמעט כל שחקן שהוא ביקש, מהטובים ביותר שהיו בשוק. אלא שהרכש הזה הכניס את גוטמן והפועל לעמדה שהם לא רגילים לה: מהפתעת העונה שעברה לעמדת הפייבוריטית, ולחץ להביא אליפות שמחלחל לכל פינה. גוטמן ומוני הראל ניסו בשבועות האחרונים לגלגל את הציפיות שנוצרו ולהפיל את האשמה על התקשורת, אבל זה רק הסגיר את האמת: יש לחץ להביא אליפות.

ניסיון לא קונים בכסף

לזכותו של גוטמן ייאמר שהוא זיהה את הבעיה עוד לפני שהיא בלטה לעין. כבר במחנה האימונים, אחרי החתמתם בן דיין וזנדברג, המאמן זיהה את מד הציפיות מרקיע לשחקים. גוטמן הביא העונה שחקנים מנוסים למאבקים הנפשיים האלה, בהם כל תיקו מרחיק אותך מהמטרה היחידה, וזכר שיש לו גם כמה שחקנים צעירים שלא רגילים למעמסה הזו. כבר במחנה הוא החל בשיחות בנייה - בעיקר עם גילי ורמוט, ביבראס נאתכו ואביחי ידין - במטרה להכין אותם מנטלית לעונה ולהפוך אותם לשחקנים שלוקחים על עצמם יותר בתוך הקבוצה. גוטמן ידע שלמרות הרכש, שלושת "הצעירים" האלה יהיו העונה חייבים להיות ברגים משמעותיים. עם ורמוט, אגב, זה בהחלט מצליח עד עכשיו. עם נאתכו קצת פחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דגלאס דה סילבה, ביברס נאתכו, אביחי ידין שחקני הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"מי שלא עומד בלחץ, מקומו לא בהפועל". החבר'ה אחרי עוד תיקו מאכזב/ברני ארדוב

"אין תסריט כזה ששחקנים שמשחקים במועדון כמו הפועל תל אביב לא מבינים את המחויבות של המועדון להתמודד כל שנה על כל התארים", מרחיב בנושא גילי לנדאו. "נכון שבשנים האחרונות הפועל לא היתה המועמדת הבכירה לאליפות, אבל כל ילד בכל קבוצה של הפועל עולה בכל משחק עם מטרה אחת - בסיום הליגה להיות ראשונים. אם יש שחקנים שלא מבינים את זה או שלא יכולים להתמודד עם זה, מקומם לא בהפועל. זכותו של הקהל לדרוש, והדרך היחידה להרגיע אותו ואת המועדון היא רק בעזרת ניצחונות".

עם הדחף הפסיכולוגי הזה אפשר גם להסביר את המהפך בכוונת האדומים לקצץ בתקציב. אלא שאחרי מפח הנפש בהפסד למכבי חיפה במשחק העונה, הנהלת הפועל תל אביב היתה היחידה העונה שלא חשבה במושגים של חיסכון. חוסר האמון בספר שחקנים שכשלו במשחק הגורלי עשה את שלו. מאחורי הקלעים כבר אז הוחלט לחזק את הקבוצה במספר שחקנים בכירים בכדי שהקבוצה תוכל לעשות את קפיצת המדרגה. עוד לפני הקיץ חשבו בהנהלת הפועל כי בכסף שיגיע ממכירתם של וינסנט אניימה וסמואל יבואה אפשר יהיה להתחזק בנקודות מפתח, אך כשזה לא קרה, החליט הבעלים הראל לפתוח את הכיס, וכך למרות הצהרות על קיצוץ, התקציב של הקבוצה העונה דווקא גדל. פרט לביוואן פרנסמן, אותו גוטמן רצה מאוד לראות בקבוצה, המאמן קיבל כמעט את כל מה שדרש. "לא משנה את מי היינו מביאים, הציפיות עלו מהעובדה הפשוטה שסיימו במקום השני בעונה שעברה", אומר גורם בכיר בקבוצה. "אי אפשר לסיים עונה כזו ולא לחשוב על צעד קדימה, במיוחד במועדון גדול כמו הפועל".

בירם כיאל שחקן מכבי חיפה מול ביברס נאתכו שחקן הפועל תל אביב. ניר חורי
ההתפרקות מול מכבי חיפה בעונה שעברה יצרה טראומה, וגוטמן קיווה שהשנה יהיה לו סגל מנוסה וחזק מבחינה נפשית. בינתיים זה לא קורה/ניר חורי

המרקם החברתי נפגע

ההצטרפות של איתי שכטר והניצחון המשכנע בגטבורג רק הגדילו את רמת הציפיות, שגם ככה כבר צברו תאוצה. פתאום, אחרי פרשת הנערה השבדית, גוטמן הבין שמצפה לו בעיה נוספת, חוץ מהמעבר מעמדת האנדרדוג לעמדת הפייבוריט: המרקם החברתי איתו ניצח בעונה שעברה עדיין לא מספיק חזק העונה וייתכן אף שנפגע. גם האידיליה בהנהלת הפועל תל אביב נסדקה, כשנציגיהם של מוני הראל ואלי טביב מגלגלים את האחריות לפרשיית הנערה השבדית לצד השני.

את הלחץ להביא אליפות אפשר אולי גם לזהות בהתנהלות של מוני הראל העונה. הראל, שבעונה שעברה מיעט מאוד להתערב, שינה גישה לחלוטין, ועל פי אנשים המקורבים למועדון, הוא לקח פיקוד בשבועות האחרונים כמעט בכל דבר. "אין דבר שהראל היום לא מתעסק בו", אומר מקורב למועדון. "אם זה מהבעיות הכי קטנות של השחקנים, עד לכל צ'ק שיוצא מהמועדון והוא חתום עליו אישית. מוני הבין שכדי לראות שלכסף הגדול שהשקיע יהיו תוצאות, הוא חייב להיות הרבה יותר מעורב".

כמו הראל, גם גוטמן הבין שהוא חייב לשנות פאזה. שחקנים בקבוצה יודעים לספר כי מאז התיקו מול פתח תקווה גוטמן נראה כעוס ועצבני יותר מהרגיל, מה שאוטומטית משפיע על השחקנים. בשיחות סגורות יותר אמר המאמן כי הוא חייב להפגין עכשיו יותר סמכותיות וקשיחות על מנת שהצעירים בהפועל יבינו כי אם הכוונה ללכת לאליפות העונה, הם לא יכולים להרשות לעצמם קלילות דעת והם חייבים להראות השקעה ורצינות בכל אימון. לראיה, באחת מהאסיפות על הדשא ביקר המאמן את חניכיו במיוחד על רקע אי מילוי ההוראות והחזרה הלקויה לעמדות המוצא במשחק מול פתח תקוה, אלמנט מקודש בשיטת המשחק של גוטמן. "שאף אחד לא יחשוב שהמקום בהרכב מובטח. מי שלא יחזור לעמדת המוצא שלו אחרי כל מהלך, ישב לידי על הספסל".

המאמן המודאג גם ניצל את חסרונם של הליגיונרים כדי להעביר תרגול מיוחד לעמרי קנדה (שאמור לפתוח בבאר שבע ומול סלטיק) והעניק לו סוג של אימונים אישיים, שבסופם תרגל את המגן מול ערן זהבי ומהראן לאלה כדי להראות לכל שחקניו עד כמה הוא שם דגש על כל ליקוי במשחק הקבוצה. רפעת טורק חושב שהבעיות של גוטמן בדרך לתואר נמצאות בעוד כמה מקומות. "השנה הנהלת הקבוצה השקיעה מעל ומעבר וסיפקה את כל התנאים המקסימליים כדי שהפועל תתמודד על האליפות", מסביר טורק. "אם אני צריך לנתח מקצועית את הפועל, הרי שיש כמה סיבות לדאגה, במיוחד במרכז השדה של הקבוצה. ביברס נאתכו ואביחי ידין הם אומנם שחקנים מאוד מוכשרים, אבל ספק אם יש להם את הניסיון שיספיק לסחוב את הקבוצה לאליפות. כמו שביבראס כבר הבין על בשרו, כדורגל זה לא מקצוע שאתה רק מחכה לרגעים שהאוהדים סוחבים אותך על כתפיים. יש חלקים מאוד לא נעימים במקצוע וזה דורש חוסן מנטאלי. כל קבוצה מוכשרת צריכה אופי. השבוע הפועל צריכה להתחיל להוכיח כי הלחץ והציפיות לא גורמים לה לא להגיע למשחקים כמו בקרית אליעזר בעונה שעברה, אלא גורמים להם להפיק מעצמם הרבה יותר".

אלי גוטמן מאמן הפועל תל אביב מנשק את מוני הראל הבעלים. ברני ארדוב
"מוני הבין שכדי לראות שלכסף הגדול שהשקיע יהיו תוצאות, הוא חייב להיות הרבה יותר מעורב". הבוס יורד לדשא/ברני ארדוב

מוכנים לאתגר?

כפי שכבר ניתן היה להבין, טורק לא צריך להבהיר למישהו במערכת את המציאות החדשה במתחם וולפסון. עם המציאות הזו האדומים יתמודדו בכל מחזור מהיום, בטח במקרה שהקבוצה לא תנצח בבאר שבע. "אי אפשר שלא להרגיש את הלחץ והרצון להצליח העונה", אומר אחד השחקנים בהפועל תל אביב. "נכון שמדובר רק בפתיחת העונה, אבל אנחנו חייבים לעצור את המומנטום השלילי שהקבוצה נמצאת בו. אם לא נחזור היום עם ניצחון מבאר שבע יגדל עוד יותר הלחץ במועדון ואני לא משוכנע שיש לנו שחקנים שיודעים באמת להתמודד עם ציפיות גבוהות כאלה. היום זה משחק שיעיד על אופי של הקבוצה העונה".

שחקן הפועל תל אביב, איתי שכטר. איתי חסיד
לא מאלה שישמשו דוגמה ויסחוב קדימה את חבריו. שכטר/איתי חסיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully