וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצוב לראות ברזילאי עצוב

4.9.2009 / 16:00

דקות המשחק ירדו, מהקיצוץ בשכר הוא הושפל, מעמדו בקבוצה הידרדר, וחמור מהכל – החיוך המפורסם נעלם. האם גוסטבו בוקולי יתרגל לתפקידו החדש במכבי חיפה?

שחקן מכבי חיפה גוסטבו בוקולי. ברני ארדוב
בחיפה מתלוננים: אין כבר מי שיצעק לפני המשחקים "יאללה" במבטא פורטוגזי צרוד. בוקולי/ברני ארדוב

לשחקני מכבי חיפה חסר משהו במשחקים האחרונים. ככה זה כשהם רגילים שיש מישהו שמטריף אותם בעיגול של האמצע, מוחא להם כפיים ומשחרר את המתח בעזרת המבטא החצי עברי שלו. "מאז שגוסטבו בוקולי ירד לספסל", הם מסבירים, "זה לא אותו דבר לפני משחקים". יכול להיות שהתיאור הזה נשמע פשטני מדי, או לא מדויק, מפני שמכבי חיפה מצליחה לנצח גם בלי הברזילאי, אבל יכול להיות גם שזה בגלל שהם למדו את הטריק: בשביל להתגבר על היעדרו, לפני משחקים הם עומדים במעגל כשאחד מהם מחקה אותו צועק "יאללה" במבטא פורטוגזי צרוד. עכשיו הנורמה הזאת תופסת תאוצה גם לאחר המשחק, "כי בוקולי נראה מעט כבוי לאחרונה ופחות שמח", הם מסבירים, ומספרים ש"שחקנים נכנסים לחדר ההלבשה ופשוט מחקים אותו צועק 'יש' במבטא שלו עם תנועת היד המפורסמת. משהו חסר לנו".

דקות פה ושם

הסיפור של "בוקולי החדש" התחיל כשהעונה נפתחה. הברזילאי, שהספיק לקבל מעמד של תושב ארעי ולא מעט כבוד והכרה מאוהדי מכבי חיפה, הגיע לשיחה בארבע עיניים עם החשב עוזי מור וביקש לברר את מעמדו בקבוצה. במהלך העונה שעברה, העונה האחרונה לפי חוזהו, אף אחד לא דיבר איתו בנוגע להמשך דרכו, והוא מצדו אפילו לא חשב לרגע לעזוב. מצד אחד, בוקולי חש מירמור תקופה ארוכה אבל החליט לשמור בבטן. מצד שני, הוא סיפר לחבריו שחיפה צריכה לשדרג לו את החוזה משום שהוא מרוויח הרבה פחות משחקנים אחרים, וגם בגלל הלויאליות. אבל בפגישה, כצפוי, הוצע לו לקצץ 30 אחוז מהחוזה שלו והוא, שרצה לשמש דוגמה טובה לחבריו, הסכים וחתם לשנתיים בהנחה שיהיה גם בעונה הבאה אחד משחקני המפתח של חיפה בליגה וכמובן גם בליגת האלופות.

אבל אז הגיע רגע המפנה. אלישע לוי, שהצהיר בעונה שעברה שיקדם צעירים בהדרגה, החליט שזה הזמן של מוחמד גדיר לפרוץ בצד הימני של הקישור. בוקולי, שהפך במרוצת הזמן גם לאופציה שלישית בקישור האחורי, נפגע. "כולם דיברו על ליאור רפאלוב שהפך לחילוף קבוע בדקה ה-60", הסביר גורם בחיפה, "אבל אף אחד לא שם לב שבכל ששת המשחקים בליגת האלופות בוקולי נכנס כמחליף במחצית השנייה, מתוכם חמש פעמים בסביבות הדקה ה-60".

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
"דיברו על רפאלוב שמוחלף, אבל אף אחד לא שם לב שבכל ששת המשחקים בליגת האלופות בוקולי נכנס כמחליף במחצית השנייה, מתוכם חמש פעמים בסביבות הדקה ה-60". הבאנקר של אלישע/ברני ארדוב

העובדות נכונות. נגד גלנטורן נכנס בוקולי כמחליף בדקה ה-61, נגד אקטובה בדקות ה-63 וה-65 ומול זלצבורג בדקות ה-62 וה-65, פחות מחצי שעת משחק בממוצע בליגת האלופות – לא מה שבוקולי חשב שיקרה לו העונה. הפתרון של בוקולי היה צפוי. שיחה עם אלישע לוי הסתיימה במילות הערכה של המאמן, שהסביר לו כי הוא חלק מהרוטציה העונה ובהחלט נלקח בחשבון. השינוי הזה, שכולל מעבר משחקן הרכב כמעט בטוח לשחקן רוטציה, בהחלט מפריע לו. "אם הייתי נשאל לפני חודש, הייתי מספר לך שגוסטבו נמצא במשבר גדול", סיפר השבוע אחד ממקורביו של השחקן. "העניין הוא פשוט. גוסטבו היה מגיע לאימון בהרגשה שאלישע לא סופר אותו. באחת הפעמים, כשהוא נכנס כמחליף במחצית השנייה, הוא פשוט עמד על המגרש בהלם ולא האמין איך כל הצעירים משחקים לפניו. הוא גם ויתר על כמעט שליש מהשכר שלו בקיץ, וגם לא שיחק. במילים אחרות, הוא הרגיש שדפקו אותו".

הקיצוץ בחוזה התברר לבוקולי, לפחות בתחילת המסלול בליגת האלופות, כטעות אחת גדולה. מצד אחד, בפגישה נאמר לו שכל שחקני מכבי חיפה יתנו יד לקיצוץ, אבל מצד שני מתברר שהוא חתם על קיצוץ כפול משאר השחקנים. בוקולי שתק ובעקבות המענקים הצפויים לשחקנים בעקבות ההעפלה לליגת האלופות, מענקים שלמעשה יבטלו את הקיצוץ, הוא גם בלע את הרוק.

חילוף ראשון

ההבדל המהותי בין בוקולי לשחקנים אחרים בכדורגל הישראלי נעוץ בהתנהגות שלו מחוץ למגרש. זאת גם הסיבה שלוי כל כך התעקש עליו בתחילת העונה. "בוקולי לעולם לא לכלך על אלישע לוי, גם ברגעים הכי קשים שלו. שחקני ספסל מליגת העל עושים 'סרטן' בקבוצה כדי שהמאמן ייפול והם ישחקו לפני שחקני ההרכב. בשנים האחרונות היו כמה שחקנים שעזבו את מכבי חיפה אחרי שפתחו פה גדול על המאמן באמצעות 'מקורבים' בתקשורת. זה לא האיש. אם הוא היה שחקן מסוג אחר, אלישע לא היה משאיר אותו". ואכן, במהלך אותה תקופה סיפר הברזילאי לחבריו שגם אם מעמדו נפגע הוא ימשיך לשמור בבטן, "כי אסור ללכלך על המועדון, מכבי חיפה לפני הכל", כדבריו. ובכל זאת, נראה כי השינוי העיקרי בבוקולי של העונה בא לידי ביטוי בכל כך הרבה מקרים, עד כדי כך שנראה כאילו מדובר בשחקן אחר, באדם אחר.

"בתחילת השנה היה באימון תיקול חזק בינו לבין קולמה", מספר שחקן בקבוצה. "גוסטבו התעצבן ואלישע שלח אותו לרוץ. זה בדיוק מה שקורה לו לאחרונה. פעם הוא היה לא היה מתעצבן בקלות, היום זה כבר לא ככה. בעונה שעברה הוא ניסה להעביר את קטן בין הרגליים אפילו שזה הכעיס מאוד את יניב. אבל העונה לא תראה אותו עושה דברים כאלה. הוא פחות מתחכם ופחות שמח". שחקן אחר בקבוצה סיפר: "תראה לי פעם אחת שמישהו היה יכול לנצח את גוסטה (כפי שהוא מכונה בקבוצה, א"י), אין דברים כאלה. הוא לא היה מפסיד בשום משחקון, ואם זה כבר היה קורה, הוא היה מלווה אותנו עד לחדר האוכל ומסביר למה לא הגיע לו להפסיד. עד שלא הסכמנו איתו, הוא לא היה עוזב. פעם הוא היה לוקח ללב".

שחקן מכבי חיפה גוסטבו בוקולי. יותם רונן
"בעבר בוקולי סופסל לא פעם, אבל ההבדל הוא שפעם הוא היה בטירוף גם כשהיה נכנס לשתי דקות. היום הוא יודע שזה הפך למסורת ולכן הוא כבר לא אותו שחקן שראינו פעם". בוקולי/יותם רונן

"מקצועית, כשאתה לא משחק, יורד החשק", מנסה גורם בחיפה לעדן. "גוסטבו עדיין נשאר חלק חשוב במערך החברתי והמקצועי של מכבי חיפה. הוא שחקן ספסל, אבל עדיין, חילוף ראשון. באימונים הוא מתרגם את השיחות לטשיירה ולקולמה והוא זה שחיבר אותם ואת יתר הזרים לקבוצה. המעמד שלו ישתנה רק בהתאם ליכולת שלו. מכבי חיפה מטפחת שחקנים צעירים, אבל אם הם היו שחקנים פחות טובים הוא היה משחק לפניהם". אלישע לוי טוען כי: "בוקולי הוא שחקן חשוב מאוד במערך של מכבי חיפה. העונה קיימת בקבוצה רוטציה והיא מתחלקת בין מספר רב של שחקנים. התפקיד של בוקולי בקבוצה חשוב מאוד, הן מבחינה מקצועית והן חברתית".

יש שטוענים כי התהליך הזה בקריירה של בוקולי החל עוד בעונה שעברה, כאשר הוא הוחלף בשליש מתוך משחקי הליגה בהם פתח, עשרה מתוך 30 משחקים. "היום המצב הוא הפוך", מסביר גורם מקצועי בחיפה. "אם אז הוא היה פותח ומוחלף אחרי 60-65 דקות, היום הוא נכנס כמחליף בדקות האלה". "זה תהליך שעובר שחקן שנמצא בשלב של העונות האחרונות בקריירה. מאוד מזכיר את התהליך שעבר אלון חרזי. אם זאת התכנית, בעונה הבאה בוקולי יהפוך כנראה לשחקן ספסל כמעט קבוע. למרות שאין הרבה כאלה, בטח ינסו למצוא לו תחליף".

הלחם שלו

במסיבת העיתונאים השבועית של מכבי חיפה שהתקיימה במהלך השבוע אמר בוקולי דברים שהמחישו את המצב החדש בו הוא נמצא. "יש לנו את הליגה לפני ליגת האלופות, היא הלחם שלנו. אם לא נצליח בליגה, אז מה שנעשה בליגת האלופות לא שווה כלום". בוקולי כנראה יודע היטב על מה הוא מדבר. הרי הליגה היא הלחם שלו העונה. גם אלישע לוי יודע שבוקולי הוא שחקן המפתח שלו בליגה בעונה הקרובה בגלל המנוחה שהוא צריך להעניק לשחקנים אחרים. במכבי חיפה טוענים כי בליגה בוקולי נראה הרבה יותר שמח, אולי בגלל האמון הזמני שהוא מקבל מלוי. בליגת האלופות הסיפור שונה, או כפי שהגדיר זאת שחקן בקבוצה: "בעבר בוקולי סופסל לא פעם, אבל ההבדל הוא שפעם הוא היה בטירוף גם כשהיה נכנס לשתי דקות. היום הוא יודע שזה הפך למסורת ולכן הוא כבר לא אותו שחקן שראינו פעם. בשביל שיחזור למה שהיה הוא זקוק רק לדבר אחד – דקות".

דווקא מבחינת המעמד בקרב האוהדים, דבר לא השתנה. הקהל הפך מזוהה יותר עם גולסה וגדיר, אבל עדיין – דוידוביץ', חרזי, קטן ובוקולי נשארו עדיין השחקנים שהכי רוצים להצטלם איתם. בחיפה מסבירים ש"הכי נוח להצטלם עם שחקנים שהפכו לסמל בעיני האוהדים. השחקנים הצעירים מקבלים יותר פידבק מהאוהדים, אבל את הקסם שיש לגוסטבו, חרזי, דוידוביץ' וקטן קשה לקחת". שחקנים בחיפה סיפרו השבוע כי לא רק מחוץ למגרש הוא הפך מודל לחיקוי, אלא גם בתוכו. באימוני הקבוצה מנסים השחקנים לא פעם לחקות תרגילים שלו, "אבל קשה מאוד להצליח, כי יש לו טכניקה מיוחדת משל עצמו", מסביר אחד מהם.
אבל אם יש דבר אחד שנשאר לבוקולי לאחז בו כעת – הוא האמונה. שלוש פעמים בשבוע בוקולי נוסע לכנסיה בנצרת ומסביר ש"הכל מלמעלה, יש מי שרואה ומחליט הכל". בחיפה יש מי שסבור שהתקופה הזאת תעבור כשבוקולי יפנים כי מדובר במצב חדש שצריך להתרגל אליו. "והוא מתרגל אליו בהדרגה", סיכמו זאת בחיפה. "היום אפשר לומר בוודאות שגוסטבו היה בדיכאון גדול בחודש האחרון, אבל הקרדיט שהוא מקבל בליגה החזיר לו מעט את החיוך לפנים. אם מכבי חיפה תזכה באליפות בעונה הבאה, זאת תהיה האליפות של בוקולי. כשמדברים על איזון בין הליגה לצ'מפיונס – מתכוונים אליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully