וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה בסוף הקיץ

אחרי קיץ שקט, עם סגל קבוצתי שנבנה במחשבה תחילה, הגיעה החתמת פרקינס הסוליסט והוציאה את השדים שמכבי ת"א ניסתה להחביא בארון. מלחמת ההאשמות בין בורשטיין למועדון וסיפורים על אופיו של הגארד החדש שגרשון ודאי לא ישמח לשמוע ערב פתיחת האימונים

במובנים רבים, זה היה הקיץ הקשה בתולדות מועדון הכדורסל מכבי תל אביב. עבור אנשי ספורט, פגרה היא זמן להתאוששות, להתחדשות, לרגיעה; אולם ראשי מכבי מגיעים אל סיומה כשהם מצויים באפיסת כוחות מוחלטת. הייתה זו הפגרה המתישה ביותר, אי-פעם. הבשורה הטובה, מבחינתם, היא שהקיץ הזה תם הערב, עם פתיחת אימוני הקבוצה הבלתי-רשמיים בהיכל. הבשורה הרעה היא שמאורעות השבוע האחרון שיבשו חלק מהתוכניות המקצועיות שנרקמו בחודשים האחרונים.

שחקני מכבי תל אביב סטפן לאזמה (ימין), דייויד בלות'נטאל (מרכז), אלן אנדרסון בשדה התעופה. איתי חסיד
החיזוק האחרון. לאזמה, בלות'נטאל ואלן אנדרסון משלימים את הסגל של מכבי תל אביב/איתי חסיד

אין להקל ראש במשמעות החתמתו של דורון פרקינס. האימפקט המיידי ניכר בהצהרות שהגיעו מכיוון מקורביו של גל מקל – בין אם מאביו, אלון, ובין אם מסוכנו מאוריציו באלדוצ'י – שגרסו כי צירופו של פרקינס מהווה פגיעה מקצועית ישירה בילד, וכי במצב העניינים הנוכחי אין להם כוונה לפתוח את העונה הבאה ביד אליהו. דברים ברוח דומה נאמרו בשיחה שנערכה שלשום בין באלדוצ'י לשמעון מזרחי.

אף שבמכבי דוחים את הטענות ומדגישים כי למקל חוזה חתום עם הקבוצה, נראה שגם שם יודעים כי לא ניתן יהיה לכפות על השחקן להתייצב לאימונים בניגוד לרצונו. הבלבול רב: נכון להיום, שמו של מקל אפילו לא מופיע באתר הרשמי של מכבי כחבר בסגל לעונה הבאה. פרקינס, לעומת זאת, כבר צורף אחר כבוד לעמוד הנושא את הכותרת "סגל לעונת 2009/10". כך שבמכבי אומנם הזדרזו להודיע כי מקל ישוב הביתה, אך כפי שחושד אביו, "הם עשו את זה כדי שקבוצות אחרות לא יפנו אליו. מבחינתנו זה לא אומר כלום".

שחקן נבחרת ישראל, גל מקל. יותם רונן
תסתכלו עליו, זה מבט של שחקן מרוצה? גל מקל/יותם רונן

גור שלף לא עזר

אם היה הדבר תלוי בלעדית באנשי מכבי, סגל הקבוצה היה נסגר כבר מזמן עם החתמתו מחדש של טל בורשטיין. ניסיונות לצרפו נעשו ממש עד לסוף השבוע האחרון. המנהל גור שלף, חברו הטוב של השחקן, נצפה באימוני הנבחרת שקדמו לנסיעה האחרונה לספרד. הוא ושרון דרוקר הפעילו לאורך כל הקיץ לחצים כבדים על בורשטיין, כדי שיסכים להפחית מדרישותיו הכספיות וימשיך בקבוצה בשכר מקוצץ.

במכבי הציעו לבורשטיין כ-275,000 דולר נטו, בחוזה לעונה אחת. במהלך המשא ומתן נרמז לו שאם יביע הסכמה עקרונית, ייתכן כי הקבוצה אף תעגל את ההצעה לכ-300,000 דולר. בורשטיין דרש 450,000 דולר נטו, בחוזה רב-שנתי. במכבי התרעמו; בשלוש השנים האחרונות שילמנו לטל כמעט ארבעה מיליון דולר ברוטו, אמרו גורמים בקבוצה, ומה קיבלנו בתמורה? אל עונת 2006/7 הצטרף לקראת סיומה, ובשנתיים האחרונות נאבק בפציעות חוזרות ובהשלכותיהן.

בורשטיין אינו אשם בפציעות הללו, כמובן. יש שיאמרו כי מדובר היה בקוקטייל קטלני של חוסר מזל וסיטואציות מקצועיות שלא אפשרו לו לבטא את מלוא יכולותיו. הכל נכון, אבל גם נכון לומר שמכבי שילמה במהלך אותה תקופה סכומים חסרי תקדים עבור שחקן ישראלי, וזכתה ממנו לתרומה מקצועית מזערית. הרווחת אצלנו הרבה כסף, אמרו במכבי לבורשטיין. שחק עונה אחת בסכום נמוך יותר, הראה לנו שיצאת מהתקופה הרעה, ובקיץ הבא נשמח לדבר איתך על סכומים אחרים.

"בורשטיין חשב שאנחנו משחקים איתו משחקים של כסף", סיפר גורם במכבי. "הוא חשב שאם שילמו ללאמפה ולאיידסון ככה וככה, אז יש מספיק גם בשבילו". בקבוצה זעמו על הסוכן באלדוצ'י, המייצג גם את בורשטיין, שלדברם הציע את הגארד למספר רב של קבוצות ביבשת בכ-350,000 דולר לעונה – לרבות הפועל ירושלים – אך ממכבי דרש יותר (באלדוצ'י בתגובה: "מכבי הגישה הצעה אחת לטל, שלא סיפקה אותנו, ולכן דחינו אותה. מאז לא הוגשה הצעה חוזרת. כך מתנהגת קבוצה שרוצה שחקן? הם פשוט לא רצו לשלם מספיק. בעיני, טל הוא הישראלי הטוב ביותר, אבל במכבי חושבים אחרת. בסוף העונה נראה מי צודק ומי טועה").

מנגד, מוסיף אותו גורם במכבי ואומר, "אנחנו נמצאים בתחילת חודש ספטמבר, וטל עדיין לא קיבל הצעה רצינית אחת. היו המון קבוצות שחיפשו שחקנים בעמדה שלו, אבל הוא נשאר בצד. אם הוא מהמר על הופעה טובה ביורובאסקט שתסדר אותו, אז שיהיה בריא. אני חושב שהוא חי בסרט".

"ביורובאסקט הקרוב טל יצטרך לשקם את התדמית הבין-לאומית שלו", משיב על כך באלדוצ'י, "הוא יצטרך להוכיח שהוא עדיין שחקן גדול". כאשר נשאל מה יקרה אם לא יקבל הצעה מספקת וייאלץ לפתוח את העונה ללא קבוצה, טוען באלדוצ'י כי "גם שחקני תיאטרון שנמצאים בהפוגה בין הצגה אחת לשנייה עדיין מכונים שחקנים. זה לא מפחיד אותי. כשהמועדון ששיחקת בו תשע שנים לא נותן לך מספיק כבוד, וכשמאמן שזכית איתו בכל כך הרבה תארים לא מראה מספיק רצון כדי להמשיך איתך, כולם שואלים: מה קרה? אתה בריא? אתה בסדר? אני מודע לספקות בנוגע לטל. אבל ביורובאסקט הוא יוכיח לכולם מה הוא שווה".

טל בורשטיין שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
ההצעות לא ממהרות לבוא. בורשטיין/יותם רונן

מזרחי לא התלהב

הפנייה לדורון פרקינס בשבוע שעבר לא הגיעה משום-מקום. לאורך הקיץ הוצע מספר פעמים למכבי, אולם רק משעלו המגעים עם בורשטיין על שרטון, ובעיקר משהתקבלה במועדון שיחת הטלפון המפתיעה בה נודע כי דיוויד בלות'נטאל עבר ניתוח אורתוסקופיה בברכו, הוחלט להתחזק באמריקאי. שמעון מזרחי, מספרים בקבוצה, התנגד לכך, דיוויד פדרמן דווקא תמך. פרקינס נחת, במחיר מציאה – קצת יותר מ-200,000 דולר נטו בעונה.

פרקינס ובלות'נטאל אומנם לא חולקים את אותן העמדות, אך היה במכבי מי שסבר כי בהתחשב במצבו הבעייתי של המתאזרח ובסגל הישראלי של הקבוצה – ממילא כנראה הדל והחלש בכל הזמנים – זקוקה מכבי לשחקן רוטציה נוסף. "מקל ורביב לימונד פשוט לא מספיקים לרמה הזו", טענו בכירים. "פרקינס יכול לתת הגנה על עמדות 1-2-3, ולתרום בהתקפה. אין שחקן שהוא לא יכול לקחת לטבעת. ובניגוד לאחרים, הוא כבר לקח קבוצות למעמדי גמר".

גארד מכבי תל אביב רביב לימונד. יותם רונן
במכבי תל אביב יש מי שחושב שהוא לא מספיק לרמה הזו. לימונד/יותם רונן

העניין הוא שגם במכבי יודעים כי פרקינס לא תואם, בלשון המעטה, את הקונספט המקצועי והחברתי שניסו לגבש פיני גרשון ודרוקר. מדובר בניגוד המוחלט לווישנייבסקי, איידסון ולאמפה, האירופאים שחרשו את היבשת לפני שנחתו בתל אביב. הוא קצת מזכיר את וויל סולומון; בתנועה שלו, באיכויות שלו, אך בעיקר באופי. סולומון היה אחד השחקנים הדחויים ביותר ששיחקו במכבי בעשור האחרון. זאב בודד, נטול חברים כמעט לחלוטין. "ועכשיו תעלה בדמיונך תמונה של פרקינס מסתובב לבד, עם האוזניות שלו, ותקבל שחזור מדויק", אומרים מכריו של האחרון.

אותם מכרים של פרקינס משוכנעים: איתו, בטוח שגם בעונה הבאה יהיה שמח בהיכל. או לפחות בחדר ההלבשה. "על המגרש יש לו אופי מדהים", מספר אחד מהם, שהעביר איתו שעות ארוכות אשתקד. "יש זרים שלפעמים באים לשחק ולפעמים לא, אבל אצל פרקינס אין דבר כזה; הוא תמיד הגיע כדי להופיע. תמיד היה תחרותי, תמיד רצה להצליח. על המגרש לעולם לא רב עם אחרים. הבעיה איתו מתחילה כשהמשחק מסתיים".

מה קורה החל מאותו רגע? מטמורפוזה מוחלטת. "הוא פתאום הופך למופנם, לסגור. לפעמים הוא הופך לאנטיפת ברמות על", מספר חבר אחר. "יש לפרקינס מניירות של כוכב. הוא מאוד חרד לזמן הפרטי שלו, ולא מוכן להקדיש אפילו דקה ממנו לקבוצה. הוא מגיע לאימון, מסיים אותו, ומאותו רגע הוא לא רוצה לשמוע על כדורסל".

דורון פרקינס שחקן מכבי חיפה זורק לסל מול דרק שארפ שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מניירות של כוכב. פרקינס מול דרק שארפ/ברני ארדוב

ובזמן הפנוי יש לפרקינס מספר פעילויות מועדפות: מוזיקה, מסיבות והתעסקות כמעט אובססיבית בזהותו של הגבר השחור במאה ה-21. מעבר לספרים ולמאמרים שנהג פרקינס לקרוא בנושא, עניין הגזע הוא אישיו של ממש אצלו; "דורון רגיש מאוד בכל מה שקשור למיעוטים וקיפוח, עד לרגישות יתר מוגזמת. כל דבר הוא משליך לכיוון הזה", מגלה אחד מידידיו. "לא מעט פעמים – אפילו כשמדובר בדברים הזניחים ביותר – הוא יכול להגיד 'אה, אתם עושים לי ככה וככה כי אני שחור'. אפילו בשיחות עם פיסיותרפיסטים ואפסנאים. כשהוא מרגיש ש'דופקים' אותו, הוא מיד מעלה את עניין הגזע".

בעונה שעברה, למשל, הועמד לוועדת משמעת פנימית של מכבי חיפה, יחד עם חברים נוספים לקבוצה, לאחר שבילה עד שעה מאוחרת. כל המעורבים ספגו קנסות סמליים וקיבלו אותם בהבנה. רק פרקינס השתולל. "מותר לי לבלות עד מתי שאני רוצה, אתם לא תגידו לי מה לעשות", הטיח באנשי חיפה.

ייתכן כי שורשיו של האופי הבעייתי הזה נעוצים בילדותו. פרקינס גדל במשפחה שחורה באלסקה, אחת המדינות הלבנות ביותר בארה"ב, ובצעירותו נתקל בלא מעט גילויי גזענות. הוא נחשב לילד דחוי ולא פופולארי, ורק במהלך שנותיו בקולג' התגלה כספורטאי מחונן. "הילדות הבעייתית שלו הפכה אותו לרגיש מאוד לעוולות העולם", אומר חבר לקבוצה לשעבר. "מצד שני, אולי בגלל זה הוא הפך לאדם שקשה מאוד לחיות איתו". כמה קשה יוכל להמחיש הסיפורון הבא: אל מסיבת יום ההולדת הגדולה שערך בשנה שעברה טרחו רק שניים משחקני חיפה להופיע. היתר בחרו להתעלם.

וישנו עניין הדקירה שהייתה או לא ב"מנדי'ס" בתחילת העונה שעברה, ולכך ניתן להוסיף שלל פרשיות תמוהות מאימונים, דיווחים על חיבה מוגזמת לאלכוהול, ועוד כהנה וכהנה. פיני גרשון ומרטין לותר קינג האקסצנטרי בקבוצה אחת; זה בוודאי יהיה מחזה מרתק.

ohad@walla.net.il

פיני גרשון מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
עכשיו הזמן שלך לעשות סדר. פיני גרשון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully