וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל חוץ מקשר אחורי

31.8.2009 / 12:32

הרזומה הבינוני של פאולו דה לה האסה לא מסגיר איזו יכולת יגלה בבית"ר. דבר אחד בטוח: אם שום חושב שהוא קשר אחורי, מומלץ שיתייעץ שוב עם מאמן נבחרת פרו

בחודש ינואר האחרון, אחרי שלושה חודשים ללא שכר, החליט פאולו דה לה האסה לעזוב את צ'רנומורץ' אודסה האוקראינית. סוכניו חיפשו עבורו קבוצה חדשה באירופה והגיעו עד מכבי תל אביב, שסירבה, מסיבות כלכליות. בלית ברירה, החליט הקשר לחזור הביתה לפרו. "תחתום לעונה", הציעו לו ראשי אליאנסה לימה, אבל דה לה האסה התעקש וקיבל חוזה לארבעה חודשים עם אופציה להארכה וחשוב יותר – אופציית יציאה לחו"ל, במקרה שתגיע הצעה עם כסף גדול.

שחקן בית"ר ירושלים פאולו דה לה האסה. איתי חסיד
לא קיבלתם אותו בתל אביב, תקבלו אותו בירושלים. פאולו דה לה האסה/איתי חסיד

בגיל 26, יתחיל דה לה האסה קדנציה שניה מחוץ לפרו, הפעם במדים הצהובים של בית"ר ירושלים. הפרואני לא ניסה להסתיר את המוטיב העיקרי שהניע אותו להגיע לישראל – "הצעה כספית גבוהה", כלשונו, שעומדת על כ-180 אלף דולר לעונה. בניגוד לג'וניור ויסה וחאיר סספדס, דה לה האסה מגיע לישראל בסטטוס שונה בקריירה שלו. הוא לא מחפש להתקדם מליגת העל ללה ליגה או לסריה A, ולא צריך הכרה ממאמן נבחרת פרו. "אני צריך לדאוג לעתיד משפחתי", אמר השבוע.

בית"ר מקבלת שחקן עתיר ניסיון עם רזומה עשיר בקבוצות צמרת בפרו והיסטוריה של קרוב ל-30 הופעות בנבחרת. דה לה האסה הוא קשר שמביא איתו ארסנל של טכניקה ועבודה שחורה, כיאה לשחקן דרום אמריקאי, אלא שאם לשפוט לפי ההיסטוריה בפרו ואוקראינה יש עמדה אחת בה דה לה האסה לא ממש מצטיין – עמדת הקשר האחורי, אותה עמדה שלשמה הובא מלכתחילה למחזיקת הגביע.

ג'וניור ויסה שחקן בית"ר ירושלים. מגד גוזני
אדון ויסה, הגיע לך חבר. השאלה היא איך הוא ישלים אותך בקישור/מגד גוזני

אהבה שנאה עם הקהל

דה לה האסה החל את הקריירה בקבוצת ספורט בויס הפרואנית, וב-2004 עבר לסיינסיאנו והיה שותף להישג הגדול בתולדות המועדון - זכייה בקופה סודאמריקנה (מקביל לסופרקאפ האירופי – ע.מ). אחרי שלוש עונות מוצלחות ושתי אליפויות, קיבל הפרואני חוזה אטרקטיבי לשלוש שנים בצ'רנומורץ' האוקראינית ויצא לראשונה לשחק מחוץ לפרו. מי שאחראי על המעבר היה המאמן דאז, ויטלי שבצ'נקו, שעבר בשנות ה-90 תקופה קצרה גם בעירוני ראשון לציון והפועל באר שבע. שבצ'נקו ידוע בחיבתו לשחקנים דרום אמריקאיים ויחד עם דה לה האסה נחתו באודסה עוד שני פרואנים וחלוץ מאורוגוואי.

הרגע הגדול של דה לה האסה הגיע בחודש דצמבר, במשחק החוץ מול דינמו קייב. שגריר פרו באוקראינה הגיע לחזות במשחק וראה את הקשר רושם את משחקו הטוב ביותר בצ'רנומורץ', כובש פעמיים ולא מונע מקבוצתו לרדת מובסת 5:2. אלא שמבחינת האוהדים, המשחק בין הצ'רנומורץ' לדינמו קייב מקביל לקלאסיקו בין ריאל לברצלונה. "מי שכובש צמד בחוץ נגד דינמו קייב הופך במהרה ליקיר האולטראס", מסביר העיתונאי אולג שאלקר, כתב האתר "אודסה ספורט".

שני השערים בקייב היו היחידים של דה לה האסה באוקראינה, שסבל מחוסר יציבות. "הוא התחיל טוב, אבל מהר מאוד חלה ירידה ביכולת שלו. הוא לא שמר על יציבות ברמת המשחק ואיבד לסירוגין את המקום בהרכב", אומר שאלקר. דה לה האסה עצמו הצביע על בעיה נוספת. הטיסות התכופות למשחקי נבחרת פרו גרמו להיעדרויות רבות מהאימונים. "קשה לי לעמוד בטיסות ובג'ט לג ואני צריך הרבה זמן להתאושש. זה מקשה עליי לצבור מומנטום. אני רוצה לתת מעצמי הכל לטובת הקבוצה, אבל לא אסרב לזימון מהנבחרת", אמר בראיון לתקשורת האוקראינית.

בשנה שעברה, מעמדו של דה לה האסה בצ'רנומורץ' הידרדר. בחודש נובמבר פוטר שבצ'נקו ובמקומו מונה ויקטור גרישקו, שוער העבר האגדי של המועדון. צ'רנומורץ' נראתה רע מאוד וסבלה מבעיות כלכליות. הקהל, זה שהרים את דה לה האסה, היה גם זה שדרש את ראשו וראשם של השחקנים הזרים. "האוהדים רצו שחקני בית ושחקנים אוקראינים והמאמן החדש האמין בשחקנים אחרים. דה לה האסה ושאר הזרים היו יקרים מאוד והוחלט לשחרר אותם", מספר שאלקר. לאחר שלא קיבל שכר במשך שלושה חודשים, הותר חוזהו של הקשר, שחזר הביתה לפרו.

שחקן נבחרת ברזיל רונאלדיניו מול שחקן נבחרת פרו פאולו דה לה האסה. AP
הטיסות הארוכות למשחקי הנבחרת הרגו לו את הקריירה באודסה וזירזו את הגעתו לישראל. דה לה האסה מול רונאלדיניו/AP

לא קשר אחורי

"הוא ממש לא יכול לשחק כקשר אחורי", זעקו כלי התקשורת בפרו אחרי הופעות איומות של דה לה האסה בטורניר הקופה אמריקה 2007. המאמן צ'מו דל סולאר הפתיע עם זימונו לסגל של הקשר, שעד אז החזיק בהופעה אחת בלבד. דה לה האסה תפס את מקומו בהרכב במשחק השלישי, כשפרו אכזבה עם 2:2 נגד בוליביה. ברבע הגמר, גילה הקשר חולשה והתקשה להסתדר עם שחקני הקישור הנפלאים של ארגנטינה, שניצחה 0:4 והתקדמה עד להפסד לברזיל בגמר.

שבצ'נקו כנראה הפיק את הלקחים מההופעה הגרועה בקופה, וכשהשחקן הגיע לאוקראינה, הוא שיחק בעמדה קדמית יותר. "פאולו שיחק במרכז המגרש לכיוון ההתקפה. במשחקים מסוימים הוא ממש שיחק כקשר ההתקפי. בסך הכל, מדובר בשחקן טוב שנקלע לקבוצה בתקופה רעה ואי אפשר היה לצפות ממנו להציל את המולדת לבד", מספר שאלקר. "הוא שחקן שעושה הרבה עבודה שחורה בדיוק כמו שאתם בישראל אוהבים, אבל הוא לא ממש קשר אחורי", הוסיף אנדריי באל, שחקן העבר של מכבי תל אביב ובני יהודה, שמונה רק השבוע למאמן צ'רנומורץ'.

בפרו מספרים כי דה לה האסה הוא שחקן כלבו שיכול למלא מספר תפקידים בקישור. בחלק ממשחקי הנבחרת בקמפיין הנוכחי, שיחק באגף השמאלי ובאליאנסה מילה לפרקים את תפקיד הפליימייקר. "אני יכול לשחק במספר עמדות בקישור, אבל מעדיף את תפקיד הקשר ההתקפי משם אפשר לכבוש", אמר דה לה האסה בעבר. הבעיה היא שמלאכת הכיבוש היא לא הצד החזק שלו. בעונה וחצי באוקראינה כבש שני שערים בלבד. בחצי העונה האחרונה באליאנסה תרם שער אחד.

אפשר להגדיר את דה לה האסה כשחקן שמשלב טכניקה, אגרסיביות והרבה עבודה במגרש, שלא מתבטאת בהכרח בשורה הסטטיסטית של שערים ובישולים. בבית"ר כבר הדביקו לו את הכינוי "פיטבול", והשחקן עצמו אימץ אותו בחום: "הכינוי שלי זה פיטבול כי במרכז המגרש אני לא חבר של אף אחד ומתנהג כמו כלב פיטבול. את זה השחקנים בישראל ידעו עוד מעט מקרוב", אמר דה לה האסה לאתר הרשמי של מחזיקת הגביע לאחר החתימה.

אוהדי בית"ר ירושלים. מגד גוזני
מבחינתם, שחקן שנותן את הנשמה במגרש הוא רכש מבורך, ודה לה האסה מעיד על עצמו שאין לו רחמים/מגד גוזני

רק שהכסף ייכנס בזמן

"דה לה האסה עוזב עכשיו, אבל הדיבורים בנושא נמשכים כבר חודש. אני מודאג. העזיבה שלו תפגע בקבוצה וזה לא צירוף מקרים שהייתה לנו נפילה במשחקים האחרונים", ביכה השבוע גוסטבו קוסטאס, מאמנה הארגנטינאי של אליאנסה, את עזיבת דה לה האסה לישראל. קוסטאס אולי מאוכזב, אבל בוודאי שלא מופתע. עם הגעתו של דה לה האסה לאליאנסה הוא דרש חוזה לארבעה חודשים בלבד. בחודש יוני, החלו המגעים להארכה. "אני לא שחקן יקר. העלויות שלי נורמליות והם יכולים לעמוד בהן, אבל אמרתי להנהלה שהמחשבה לצאת לחו"ל תמיד קיימת", התבטא דה לה האסה.

בסופו של דבר, באליאנסה הסכימו להוסיף לחוזה אופצית יציאה, למקרה שתגיע הצעה גבוהה מחו"ל, וזו לא איחרה להגיע. דה לה האסה קיבל הצעות מבית"ר ירושלים וגודוי קרוז הארגנטינאית ובחר בכסף הגדול. הפרואני אפילו לא ניסה להסתיר את המניעים שלו: "אני עצוב לעזוב את אליאנסה, אבל חייב לחשוב על עתיד משפחתי. ויסה אמר דברים טובים על המועדון והעיר ויש לי מוטיבציה ללכת לקבוצה גדולה", הסביר דה לה האסה לפני שהוסיף: "ההצעה הכספית הייתה טובה מאוד".

הסיטואציה שהובילה את דה לה האסה לישראל שונה מזו שהביאה לכאן את ויסה. בשנתיים וחצי שלו בליגת העל, ויסה עשה הכל כדי לזכות בהכרה ממאמן נבחרת פרו. גם מסע יחסי ציבור שעשו לו עיתונאים מקומיים לא עזר. בניגוד לויסה, דה לה האסה, המבוגר יותר, הוא שחקן הרכב קבוע בשורות נועלת הטבלה בבית הדרום אמריקאי במוקדמות המונדיאל. רק בקמפיין הנוכחי רשם דה לה האסה 10 הופעות והוא זומן גם לשני המשחקים הקרובים בשבוע הבא נגד אורוגוואי ו-ונצואלה. בניגוד לויסה הצעיר, שסיפר לא אחת על חלומו להתקדם לליגה אירופית בכירה יותר, דה לה האסה בן ה-26 הגיע מסיבות כלכליות נטו.

מבחינה מקצועית, בית"ר לא מקבלת אמנם קשר אחורי טהור כמו דריו פרננדז, אך לא בטוח שמדובר במגרעה. בסגל של יצחק שום נמצא קובי מויאל המוכשר, ולצד עזיבתו הצפויה של אבירם ברוכיאן, המאמן זקוק לשחקן כלבו שיכול לסתום חורים בקישור. מלאכת הבישול וההבקעה תופקד בידיהם של ויסה ועידן ורד, ואילו דה לה האסה, שתפקידו במגרש דומה יותר לזה של עידן טל, יכול להוסיף הרבה טכניקה ועבודה מאחור לצידם של מויאל וטל. אם, כמובן, שום יידע לתפקד אותו בעמדה הטבעית שלו, ולא יחשוב להפוך אותו לקשר אחורי.

מאמן בית"ר ירושלים יצחק שום. ברני ארדוב
עכשיו רק נשאר לתפקד אותו נכון והרווחת שחקן גדול, שום/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully