וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת בחירות

28.8.2009 / 18:00

ערב תחילת העונה, מי כמו פפ גווארדיולה יודע שבשנת בחירות לנשיאות ברצלונה לא צריך לחשוש רק מריאל מדריד, אלא גם מהעסקנים המקומיים שעלולים לפורר לו את המועדון. האם בגלל זה לאפורטה לא מחתים אותו על חוזה חדש?

לפני כ-16 חודשים נכנס צ'יקי בגיריסטיין לאחד ממשרדי ברצלונה ובידיו דו"ח שהוגש לנשיא ז'ואן לאפורטה ולחברי ההנהלה האחרים שהיו שם. בתחתית הדו"ח נרשמה המלצה – להחתים את פפ גווארדיולה כמאמן הקבוצה הראשונה.

בברצלונה כמו בברצלונה, החדשות עשו להן כנפיים במהירות ובתוך מספר ימים כבר העלה אתר האינטרנט של העיתון "אל מונדו דפורטיבו" בפני קוראיו סקר בו הם נדרשו לתת את דעתם על המינוי הקרב ובא. התוצאות היו מכריעות, 67 אחוזים מתוך למעלה מ-20 אלף משתתפים טענו שזה ממש רעיון רע.

אבל גווארדיולה מונה והשאר היסטוריה. שנה אחרי אותו סקר האוהדים כבר סגדו לו, בארסה זכתה בטריפל ענק שהורכב מאליפות וגביע ספרדיים וזכייה יוקרתית בליגת האלופות והנשיא לאפורטה הסביר: "פפ והשחקנים השלימו את העונה הטובה ביותר בהיסטוריה של ברצלונה והוכיחו שהם הקבוצה הטובה ביותר של המועדון בכל הזמנים".

לעונה הקרובה גווארדיולה כבר יגיע מפסגת האולימפוס ובפניו יעמוד מבחן היכולת להשאיר את הקבוצה שלו בטופ. אלא שלא רק המאמן המעוטר יעמוד בפני מבחן, ברצלונה כולה תפגוש בשאלה מכריעה לגבי עתידה, שאלה שעשויה להציג את הצדדים השליליים של הדמוקרטיה המהוללת נוסח הבלאוגרנה.

בעוד כשנה יסיים ז'ואן לאפורטה את תפקידו כנשיא ברצלונה אחרי שתי קדנציות רצופות. קמפיין הבחירות לנשיא הבא, שיתחילו הרבה לפני כן, יהיה עמוס בהכפשות הדדיות של המועמדים, הבטחות ספציפיות לשחקני רכש והצהרות בומבסטיות. התקשורת תעקוב מהצד בחצי עניין ובחצי שעשוע, אבל מי שיחייך מעט מאוד יהיה כנראה פפ גווארדיולה.

הביאו לו את הסעיף

נשיא חדש בדרך כלל מביא איתו חברי הנהלה חדשים ולעתים גם מנהל ספורטיבי חדש - תפקיד חשוב בכדורגל הספרדי. כשלאפורטה נבחר הוא הנחית בעמדה הזו את צ'יקי בגיריסטיין, אותו אדם שמינה את גווארדיולה לאימון הקבוצה השנייה של המועדון ולאחר מכן המליץ עליו לתפקיד מאמן הקבוצה הבוגרת. המאמן הוא איש של שניהם והיום הוא יודע היטב שבעוד שנה בדיוק כנראה שהוא יצטרך לעבוד עם אנשים שונים.

בימים אלו ממש יושב המאמן למשא ומתן על הארכת חוזהו שיסתיים בעוד שנה, אך למרות שנראה שהחתימה צריכה להוות צעד קל, היא ממש לא כזו והדבר לא קשור במאום למשכורת היחסית נמוכה של גווארדיולה – כמיליון וחצי יורו לעונה. בניגוד לכדורגל ההרמוני והשוטף של השחקנים על הדשא, הדברים מתנהלים בצורה שונה מאחורי הקלעים ופפ, שגדל במועדון ושיחק בקבוצה 17 שנה, יודע זאת היטב.

למרות שנים של הצלחות כבירות בצד הספורטיבי, לאפורטה צבר במהלך השנים לא מעט אויבים. כמו בכל גוף גדול ובצורה הטבעית ביותר, הנשיא נתקל בעבר באופוזיציה חזקה וביולי שעבר אף כמעט הודח מתפקידו. העימותים היו מתוקשרים, חברי הנהלה התפטרו וגיסו הואשם בקשרים עם הימין הספרדי. הנשיא שרד את המלחמות הפנימיות, אבל חלק מחברי האופוזיציה אליו ירוצו לנשיאות החל מקיץ 2010.

לאפורטה יתמוך באחד מהמועמדים לנשיאות הבאה, אך העתיד לא ברור וגווארדיולה חושש. לפיכך, בעיתון הקטאלוני "ספורט" דיווחו לאחרונה שבמסגרת המשא ומתן להארכת חוזהו, התעקש המאמן להכניס סעיף לפיו הוא יוכל לעזוב ללא תנאים במקרה שהוא והנשיא החדש לא ישדרו על אותו הגל. במחיר של מערכת בחירות אכזרית ונשיא חדש, או אם תרצו של עירוב הפוליטיקה בספורט, עלולה ברצלונה לאבד את האיש שהוליך אותה לעונה הטובה בתולדותיה וכך גם מידה מסוימת מהכדורגל שהביא אותה לשם.

יצר דרך חדשה ישנה

אלכס פרגוסון מאמן את מנצ'סטר יונייטד מאז 1986, ארסן ונגר יחגוג 13 שנה על הקווים של ארסנל בתחילת אוקטובר, אלן קרבישלי הדריך את צ'רלטון במשך 15 שנה ואת ווסטהאם אימנו 12 מאמנים בלבד בהיסטוריה הארוכה שלה. זו היא חלק מהתרבות של הכדורגל האנגלי וב-30 השנים האחרונות היא כמעט זרה לחלוטין לקבוצות מהליגות האחרות באירופה, כשכמובן שישנם יוצאים מן הכלל כגי רו באוקזר.

אוהדי ריאל מדריד תמיד יוכלו להזכיר את מיגל מוניוז האגדי, שאימן את הקבוצה במשך 14 שנה, אבל זה היה מזמן והסתיים ב-1974 ואם בכל זאת ישנה קבוצה גדולה בכדורגל הספרדי שאצלה ניתן להבחין בקו אחיד גם אם היא לא מתנהלת תחת אותו מאמן, זוהי ברצלונה. "כמעט ולא רואים שינוי בפילוסופיה של המועדון הזה. הם תמיד מחתימים מאמנים שמשחקים את הכדורגל שרוצים לראות בקמפ נואו", אמר חוס הידינק לפני שפגש את הבלאוגרנה בחצי גמר ליגת האלופות בשנה שעברה. אמר ודיבר על בני ארצו.

ארבעת המאמנים שמחזיקים בכמות המשחקים הגדולה ביותר כמאמני ברצלונה הם כולם הולנדים. זה מתחיל ביוהאן קרויף (300 משחקים), נמשך בריינוס מיכלס (204), עובר דרך פרנק רייקארד (190) ומסתיים עם לואי ואן חאל (133). גווארדיולה הוא לא הולנדי, באורח כמעט פלאי בקבוצה שלו גם לא משחקים הולנדים, אבל מבחינת זהות כדורגלנית ישנו דמיון רב. לא לחינם אמר לאפורטה לפני שנה ש"פפ יצר קבוצה גאונית. יש לה שורשים שמתבססים על הפילוספיה של קרויף, אבל הוא גם יצר דברים חדשים בעצמו".

התנועה הבלתי סופית עם ובלי הכדור, החוכמה הקבוצתית, בחירת השחקנים ואותה פילוסופיה מדוברת. הכל היה אצל ברצלונה הגדולה של קרויף, אצל ברצלונה הגדולה של רייקארד ואצל ברצלונה הענקית של גווארדיולה. על פי התיאוריה של הידינק וכנראה שהרצונות של מי שיגיע אחרי לאפורטה, גם אם גווארדיולה יעזוב יגיע במקומו מישהו שישחק כדורגל דומה, אבל זה לא כל כך פשוט.

מי יהמר נגד מסי

פפ גווארדיולה הוא המאמן שמחזיק באחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר שהשיגה ברצלונה מאז הלניו הררה, שאימן את הקבוצה בסוף שנות ה-50. התלכיד שהוא יצר והכדורגל שהקבוצה שלו משחקת, מזכים אותו בכל קומפלימנט אפשרי, אלא שהקומפלימנטים למאמן הם לאו דווקא הדבר שאליו יתייחסו קודם הפוליטיקאים שירוצו לתפקיד הנשיא.

מי שבינתיים יושב וצופה מהצד בחוסר רצון לעזור יותר מדי הוא ז'ואן לאפורטה, שלא ממש רוצה להחתים את המאמן על חוזה חדש ומצפה מהמועמד שייבחר לעשות זאת, כאילו הוא מציב בפני יורשו אתגר. "אני מניח שפפ יסתדר גם עם הנשיא הבא", הוא התריס השבוע בהפגנה מאומצת של חוסר אכפתיות.

כמובן שאם האדם בו יתמוך לאפורטה ייבחר לנשיא, הדברים יראו טוב בהרבה, ייתכן שגווארדיולה אף ישמש ככלי במערכת הבחירות הקרבה ובאה, אבל בברצלונה חייבים לחשוב על דרך להשאיר אותו מרוצה ושקט במהלך כל העונה הקרובה ולהתיר לו להתעסק אך ורק בכדורגל ולא בפוליטיקה הפנימית של המועדון. מצב ארוך מדי של חוסר ודאות ושל שמועות שונות יוכלו ליצור מצב לא בריא גם בחדר ההלבשה ולא צריך להפליג בהיסטוריה כדי להיזכר איך ברצלונה נראית כשחדר ההלבשה שלה גועש.

למרות החיזוק המאסיבי של ריאל מדריד בקיץ האחרון, בארסה היא עדיין הפייבוריטית לזכייה באליפות ספרד. הרי מי מוכן ומסוגל להמר נגד הקבוצה שזכתה בטריפל היסטורי ובכל מחמאה אפשרית לפני פחות מחצי שנה? אבל ברצלונה גם נמצאת בשנת בחירות. יש לה מאמן מבריק, אבל גם כזה שמכיר טוב, אפילו טוב מדי, את השפעות הפוליטיקה הפנימית.

לאפורטה, המועמדים לנשיאות, הבוחרים ושאר האוהדים יהיו חייבים לדאוג במהלך העונה הקרובה לכך שגווארדיולה יוכל לאמן בשקט ובביטחון וגם להצטייד בסבלנות ולחשוב על המסורת של המועדון שלהם. הרי הנה עומד על הקווים אדם שיכול ומגיע לו לשבור את שיא 300 המשחקים של יוהאן קרויף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully