וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחידת חלוץ

25.8.2009 / 15:29

המהפך אצל שלומי ארבייטמן מסמל מהפך קצת יותר גדול במכבי חיפה: פתאום, אחרי עזיבת פנטאני, יש לקבוצה חלוצים איכותיים שעוזרים לשאר המערכים לתפקד טוב יותר ולתקוף נכון יותר. פתאום יש מטרה ויש מוציא לפועל

שלומי ארבייטמן שחקן מכבי חיפה יחד עם ויקטור דביאשווילי. ברני ארדוב
"אני רוצה לשחק קרוב לשער". הוא ביקש וקיבל. ארבייטמן עם דבאלשווילי/ברני ארדוב

בתחילת העונה לקח אלון מזרחי את שלומי ארבייטמן לשיחת מוטיבציה. אחרי שהשניים החליטו שהם יתחילו לעבוד יחד, ביקש האווירון רק דבר אחד. "נקודת המפתח שלך להצלחה היא שינוי העמדה", אמר לו מלך השערים של כל הזמנים. "אם אתה רוצה להצליח, כנס לאלישע ותסביר לו שאתה רוצה לשחק בעמדה הטבעית שלך, חלוץ, ולא בכנף השמאלית, כמו שאתה משחק היום". ארבייטמן לקח את העצה שלב אחד קדימה והחליט ליזום שיחה עם המאמן. "אלישע, אני מכבד אותך כמאמן, אבל...", פתח ארבייטמן את השיחה כמה שנשמע תחילה כמשפט פתיחה לשיחת פרידה, "אני מבקש מאוד לא לשחק בתפקיד שלא גדלתי עליו. אין לי בעיה להתחרות עם חלוץ אחר. אם אני נכנס ל-20 דקות, חצי שעה או משחק שלם, אני רוצה לשחק קרוב לשער".

לוי שם את האגו בצד והחליט להיענות לבקשה. ארבייטמן נכנס לשחק בעמדה הטבעית שלו ומאז הוא לא מפסיק לכבוש. "הבהרתי לו מה כדאי לו לעשות מתוך הניסיון שלי", סיכם מזרחי לאחר המשחק מול עכו, שבו ארבייטמן הוסיף עוד שער ניצחון לרזומה שלו. "היום הוא מתקשר, מסמס לי אחרי אימון ומאוד מפרגן על השינוי שעשינו. זה עדיין לא אומר שהוא יהפוך להיות אלון מזרחי, אבל עדיין, שלומי חלוץ ששווה 15 גולים בעונה".

חלוצים קבוצתיים

מה שקורה לאחרונה עם ארבייטמן, מסמל לא רק את שינוי הגישה של אלישע ביחס אליו, או את המשוואה שעבודה קשה שווה שערים, אלא את השינוי שעוברת מכבי חיפה בכל הקשור למערך ההתקפי שלה. חיפה הופכת העונה לקבוצה יותר רגועה ומרוכזת מול השער, קבוצה שיש לה פתרונות התקפיים ופחות מסורבלת ומסתבכת ליד השער. ככה זה – חלוצים טובים יכולים לשנות לך את כל הקבוצה.

אחד השינויים ביחס לעונה שעברה היא שכלול השיטה של לוי. "בעונה שעברה החילופים שלו היו זהירים יותר, העונה אלישע משחק על כל הקופה", תיאר זאת שחקן בקבוצה. "נגד זלצבורג הופתענו מאוד מהחילופים שהוא עשה. תיקו עם שערים במשחק חוץ זה דבר שכל מאמן חולם עליו, אבל אלישע החליט שהוא רוצה לנצח והכניס את ארבייטמן ורפאלוב שניצחו לו את המשחק. העובדה שהוא מהמר על התקפה גם נותנת יותר ביטחון לחלוצים".

לפני המשחק בזלצבורג שוחח יניב קטן עם השחקנים במהלך החימום וביקש מהם לדחוף כמה שיותר קדימה. "אלישע נותן המון כבוד ליניב ומעריך את הדעה שלו", סיפר גורם בקבוצה. "לפני משחקים הם מתייעצים על כל מהלך ואם לאלישע יש התלבטות הרבה פעמים הוא משתף אותו. יניב מרגיש את השחקנים יותר טוב מכל אחד אחר בקבוצה". במהלך האימון המסכם שנערך אתמול לקראת הגומלין, לוי וקטן לא הפסיקו לדבר. שחקנים בקבוצה טוענים כי לוי התייעץ איתו בנוגע למשחק ההתקפה.

מימד נוסף שנותן הרבה עוצמה להתקפה של מכבי חיפה הוא חלוץ הרכש החדש מגיאורגיה, ולדימיר דבאלישווילי. עד פתיחת העונה נראה היה שהשחרור של ת'מבינקוסי פנטאני היה תמוה, אבל מהר מאוד התברר שהשינוי הזה חלחל לכל הקבוצה ושיפר את סגנון המשחק. "בעונה שעברה הייתה לנו בעיה גדולה עם פנטאני", מנסה לנתח שחקן בקבוצה. "היו משחקים שהגענו לשער ומשהו היה תקוע. הוא היה כובש מצטיין (11 שערי ליגה וחמישה במפעלים האחרים ומתוכם ארבעה צמדים, א"י), אבל לא ידע לשחרר את הכדור בזמן ונראה לי שזאת הסיבה העיקרית שבגללה אלישע החליט להיפרד ממנו. היתרון של ולאדו (דבאלישווילי, א"י) הוא שהוא יודע להחזיק את הכדור ולשחרר אותו מהר לשחקן הכי פנוי בסביבה שלו. הוא יכול לסיים את העונה עם עשרה שערים, אבל ליצור כמות זהה לשחקנים אחרים. במשחק הראשון נגד זלצבורג הוא לא הורגש, אבל יצר שלושה מצבי הבקעה טובים לכיאל וגולסה ונגח פעמיים לשער. דבאלישווילי הוא שחקן הרבה יותר קבוצתי".

חלוץ מכבי חיפה, ולדימיר דבאלישווילי. ברני ארדוב
"היתרון שלו הוא שהוא יודע להחזיק את הכדור ולשחרר אותו מהר לשחקן הכי פנוי בסביבה שלו. דבאלשווילי/ברני ארדוב

שחקנים מהירים

אבל השינוי בחלק ההתקפי, מסבירים בחיפה, לא מושפע רק מעמדת החלוצים. להפך, משחק ההתקפה שמנהיג אלישע לוי בהצלחה עד כה משפיע גם על החוליות האחרות במערך. התהליך שעובר אייל גולסה בחודשים האחרונים בריא מאוד למערכת. לא רק שהוא יצר תחרות בעמדת הקשר הקדמי, לוי החליט לתת לקשר הצעיר שלו חופש לבצע פעולות טכניות במרכז השדה ולעלות כמה שיותר למעלה. בעונה שעברה, למשל, גולסה היה נראה מוגבל יותר בתנועה שלו והיסס לבצע פעולות מסוכנות. "אפילו כיאל ומשומר, שתמיד היו שחקנים שלא מפחדים לעלות, קיבלו יותר בטחון. כשאתה יודע שיש לך חלוצים שיעשו את העבודה זה הרבה יותר קל", תיארו זאת השחקנים.

העונה לוי מבסס את המערך ההתקפי שלו גם על מהירות. לסיבה שבגללה נדחק גוסטבו בוקולי היצירתי לספסל קוראים מוחמד גדיר. לוי מעריך מאוד שחקנים מהירים ולכן החליט למקם את גדיר על הקו, על מנת שינצל את התכונות הטבעיות שלו ויחדור כמה שיותר לתוך הרחבה. בלי שאף אחד כמעט שם לב, לגדיר שמקבל רק העונה צ'אנס אמיתי להוכיח מה הוא שווה, יש כבר שני שערים בזירה האירופאית, הישג לא רע לשחקן שמקבל לראשונה את חולצת ההרכב במוקדמות הצ'מפיונס.

הדוגמה הבאה יכולה להעיד כמה גדיר חשוב במערך של לוי. לאחר שגדיר נפצע במהלך משחק גביע הטוטו ממש לפני המפגש מול האוסטרים, בצוות המקצועי נלחצו שהדבר יקלקל להם את התוכניות וביקשו מהצוות הרפואי הערכה ראשונית מוקדמת. לאחר שהבינו שלא מדובר בפציעה חמורה, לוי התקשר לגדיר ועודד אותו. גדיר סיפר לחבריו כי לוי אמר לו: "אתה שחקן חשוב בשבילי. אני מאמין שתהיה בסדר ותוכל לשחק". העידוד הזה נשא פרי בשער הראשון שהבקיעה חיפה באוסטריה ובשחקן משודרג שנהנה מהמחמאות שהוא מקבל לאחרונה מהמאמן.

שחקני מכבי חיפה, מוחמד גדיר, ולדימיר דבאלישווילי חוגגים. ברני ארדוב
יש לו כבר שני שערים בזירה האירופית. דבאלשווילי מרעיף חום ואהבה על גדיר/ברני ארדוב

שערים מכריעים

עכשיו אפשר לחזור לארבייטמן. כתבה שפורסמה כאן רק בחודש אפריל האחרון, עסקה בשינוי התפיסתי שעובר ארבייטמן, רק בן 24, אצל אלישע לוי ועל מגמת השיפור שלו. בחיפה ציינו בעונה שעברה שתי נקודות עיקריות שמפריעות לארבייטמן להצליח. "ריכוז", הייתה הראשונה, "והעובדה שהוא לא הכריע אף משחק בזכות שער ניצחון". ואכן, בשש השנים האחרונות, ארבייטמן כבש חמישה שערים מכריעים בלבד, שניים מהם בעונה הראשונה שלו בבית"ר, מעט מדי עבור חלוץ בסדר גודל שלו. אבל עם המספרים שלו קשה להתווכח: בשש השנים שחלפו, מאז שחתם בבית"ר ירושלים, ארבייטמן כובש כל 220 דקות (ממוצע של 13 שערים בעונה לפי דקות משחק). מתוך 45 השערים שהבקיע עד העונה הזאת, 12 נכבשו ברגל ימין, 22 בשמאל ו-11 שערים בנגיחה - נתונים מרשימים לחלוץ שרק היה צריך להפוך אותם למכריעים.

העונה ארבייטמן ממשיך לשפר את הנתונים שלו בניסיון להוכיח שהוא בין החלוצים המובילים בכדורגל הישראלי. זה התחיל בגביע הטוטו. נגד מכבי פתח תקוה הוא כבש שער ניצחון ונגד הפועל פתח תקוה הוא כבש שער שהציל את הקבוצה שלו מהפסד. הדרך למהפך מול אקטובה הושגה בזכות נגיחה מדויקת שלו. לפני המשחק בזלצבורג ארבייטמן ציפה לפתוח בהרכב, אבל אלישע לוי המשיך במסורת ופתח עם דבאלישווילי, חלוץ תשע קלאסי, שעשה הרבה עבודה עם הגב לשער. ארבייטמן נכנס ושתי דקות לסיום נעץ את המסמר ברשת של רד בול. השער הזה רק הצמיח לארבייטמן כנפיים גדולות עוד יותר, כשהמריא גם מול הפועל עכו, דקה לסיום, ושלח את החבורה של ירון הוכנבוים למקלחות ואת השבוע שלו לגדול ביותר בקריירה שלו ככדורגלן. אם עד עכשיו הוא היה כובש שער ניצחון פעם בעונה, עכשיו הוא כובש שלושה כאלה בתוך פחות מחודש.

ההצלחה של ארבייטמן קשורה גם להשקעה שלו. בתחילת העונה הוא בחר שלא לצאת לחופש ולעבוד בימים הבודדים שנותרו לפתיחת הליגה עם מאמן אישי והחל לקחת אימונים פרטיים אצל מזרחי, אשף במדעי רחבת ה-16. מזרחי מסביר מה השינוי הגדול שעבר ארבייטמן, מעבר לשינוי העמדה. "עברו עליו שני שינויים מהותיים", אומר האווירון. "שלומי הפך רגוע יותר מול השוער, לחלוץ קר רוח, וזה חשוב".

ואכן, בתום האימונים של מכבי חיפה תוכלו לתפוס את ארבייטמן מבקש עשרה כדורים ויחד עם אחד מאנשי הצוות המקצועי והשוערים מנסה לפקס את עצמו מול השער. "זה עניין של מיומנות, צריך לתרגל מגוון של מצבים שקורים במשחק", מסביר מזרחי. "בארץ לא מעסיקים מאמני חלוצים, אז צריך לעבוד אחרי אימונים. ג'מצי, ברקוביץ', בראיינט וג'ורדן היו לוקחים 20 כדורים בסוף כל אימון וקולעים לסל. הם שיפרו מיומנות. תראה מה קרה לשלומי בשני המשחקים האחרונים, הרמת ראש נכונה ופס נכון לשער. פעם הוא היה בועט את הכדור חזק ומחטיא. היום הוא מרים את הראש, מדייק עם פס לפינה ועושה גול".

לגבי השינוי בעמדה, מזרחי סבור שלפעמים כדאי לערוך שיחה קטנה בשביל לצאת גדול. "השיחה עם אלישע הייתה חיונית לו. כשאתה גדל במרכז הרחבה קשה לך לרדוף אחרי מגנים באגף. נגד זלצבורג הוא גרם לרפאלוב למסור לו את הכדור כי המקום הטבעי שלו הוא בין שני הבלמים ולא בכנפיים. בשביל לשחק בכנף צריך כושר גופני בלתי רגיל. היום הוא לומד לשחק גם עם הגב לשער ובחצי תפנית, למרות שהוא לא חלוץ תשע. יש התקפה למכבי חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully