וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה או הליגה?

19.8.2009 / 14:04

מכבי חיפה, הפועל תל אביב ובתקווה גם בני יהודה יעמדו העונה בפני דילמה קשה: במה עדיף להצליח? מה בונה מסורת ומעמד של מועדון? הכסף של ליגת האלופות או התואר בליגה? ניצחונות על פארמה או על בית"ר? מה נשאר בסוף באמת?

אלון חרזי מחזיק את ג'ובאני רוסו וחוגג עם אבישי ז'אנו במשחק של מכבי חיפה בליגת האלופות. Rudi Blaha, AP
ההצלחה של מכבי חיפה בשלב הבתים ב-2002/03 עלתה לה באבדן האליפות היחיד שלה בשש שנים/AP, Rudi Blaha

טיסות השכר שהמריאו השבוע לפראג ולגרמניה לא מולאו באוהדי הפועל תל אביב, שיצאה למשחק החוץ החשוב בטפליצה, רגע לפני שלב הבתים של הליגה האירופית. בניגוד להנהלת מכבי חיפה, ראשי האדומים אפילו לא החכירו מטוס לטובת הקהל. לא מדובר רק ביריבה לא אטרקטיבית או יעד לא מועדף. בקרב אוהדי הפועל תל אביב, שרק 200 מהם יצאו למשחק, קיימת תמימות דעים – עונה מוצלחת באירופה היא לא המטרה. הם כמובן לא מייחלים להדחה מול מחזיקת הגביע הצ'כי, אבל גם לא יתאבלו על אחת כזו. הציפייה של האוהדים היא לראות שוב תואר אליפות אחרי עשר שנים. גם במחיר הדחה מוקדמת מהמפעל האירופי המכובד.

הסיפור על אוהדי הפועל תל אביב ממחיש את הדילמה התמידית בה מצויות קבוצות ישראליות המשתתפות באירופה. המצב הכלכלי והיצע השחקנים בשוק אף פעם לא מאפשר להעמיד סגל עמוק מספיק. רוטציה היא מילה גסה בקרב חלק מהמאמנים והנחת המוצא שקמפיין מוצלח וארוך באירופה עשוי להשפיע באופן ישיר על ההישגים בזירה המקומית לא מנותקת מהמציאות של הכדורגל הישראלי. המאמנים המקומיים מבצעים מאזן נוחות על מנת להכריע בקונפליקט – איזו מטרה חשובה יותר, אירופה או הליגה?

אלא שאופ"א החליטה הקיץ לשנות את חוקי המשחק על מנת להקל את ההחלטה בדילמה הזו אצל מועדונים ממדינות קטנות יחסית. שיטת ההגרלה נוחה וידידותית יותר ובעיקר המענקים הכספיים מפתים יותר מבעבר. הכסף שנכנס מעלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות או הליגה האירופית יכול לעשות את ההבדל עבור מועדונים כמו מכבי חיפה, הפועל תל אביב ובני יהודה. שלוש הקבוצות מנהלות קמפיין מרשים ומעורר כבוד עד כה, אבל רק מחדדות את השאלה מה בונה גדולה של קבוצה? הצלחה באירופה או הצלחה בליגה?

10 מיליון יורו

200 אלף יורו מענק אליפות, 130 אלף יורו על כל עליית שלב במוקדמות, 7.1 מיליון יורו מענק עלייה לשלב הבתים. תוסיפו לכך הכנסות מזכויות שידור ושלטי פרסום וקיבלתם סכום המוערך בכ-10 מיליון יורו, שתכניס מכבי חיפה, אם תעבור את רד בול זלצבורג. זאת, לפני התייחסות ל-800 אלף יורו על ניצחון ומחצית מהסכום על תוצאת תיקו בשלב הבתים.

גם השתתפות בליגה האירופית הפכה לכלכלית ומשתלמת: 90 אלף יורו בכל שלב מהמוקדמות ומיליון יורו על עלייה לשלב הבתים, לפני זכויות שידור. ניצחון בשלב הבתים שווה 140 אלף יורו ותיקו שווה 70 אלף. הסכומים האדירים שמציעה אופ"א מגמדים את מענקי ההתאחדות לכדורגל. כל קבוצה מקבלת 4.5 מיליון שקל מהטלוויזיה, הטוטו וגביע הטוטו. האלופה זוכה למענק של 2.4 מיליון שקל ויתר רביעיית הצמרת נהנית ממענקים בסך 1.2-2 מיליון שקל בהתאמה.

מאז כניסתו לתפקיד, עושה נשיא אופ"א מישל פלאטיני הכל על מנת לשדרג את מעמד המפעלים שלו לצד ניסיונות להרחיב את מעגל המשתתפות. שינוי שיטת ההגרלה של מוקדמות ליגת האלופות והקמת הליגה האירופית נועדו על מנת לעזור לקבוצות ממדינות כמו ישראל להגיע לשלב הבתים, שהפך בשנים האחרונות למועדון סגור וצפוי. המענקים הכספיים שגדלו בצורה משמעותית הקיץ, הם כלי שנועד לפתות את הקטנות להשקיע.

אלא שלא די בכך. על מנת ליהנות מהחידושים ולקבל הגרלות נוחות יחסית, מועדון צריך מסורת של הצלחות באירופה. דירוג הקבוצות נעשה על בסיס חישוב מתמטי של הצלחות הקבוצה במפעלים האירופיים בחמש השנים האחרונות (חיפה והפועל תל אביב נהנות מדירוג גבוה בשל הצלחת בגביע אופ"א בעונת 2006/7), בתוספת ניקוד על הצלחות כלליות שמקבלת כל התאחדות. ישראל מדורגת במקום ה-22 באירופה. שוויץ שבמקום ה-16 כבר נהנית מנציגה נוספת בליגת האלופות. אלא שהיסטורית, ההצלחות של חיפה, הפועל ומכבי תל אביב בתחילת שנות האלפיים אמנם קידמו את הכדורגל הישראלי והרחיבו את נציגותיו במפעלים, אבל הופעות עלובות של בית"ר ירושלים, מכבי נתניה, קרית שמונה ואחרות שוב הורידו את ההתאחדות בדירוג.

המשמעות היא שעל מנת לזכות במעמד, יש לשמור על יציבות לאורך זמן, מה שלא קרה בעבר. גם קמפיינים מופלאים של מכבי פתח תקוה (2004/5) ואפילו הפועל תל אביב (2001/2) לא גררו המשכיות בליגה. אם בני יהודה, לצורך הדוגמה, תדע לנתב את ההצלחה באירופה, לעונה טובה בליגה, ותשחק במשך כמה שנים ברציפות בליגה האירופית, היא תיצור לעצמה שם, תצבור נקודות דירוג ותהנה מהגרלות נוחות. האספקט השלילי של הנקודה הזו, שקשור ישירות במענקים הכספיים מאופ"א, הוא שמצב כזה יביא לליגה צפויה והרחבה ניכרת של הפערים הכלכליים בין הקבוצות.

ירוק עמוק

מכבי חיפה מודל 1993/4 הייתה אחת הקבוצות הבודדות שהצליחו גם באירופה וגם בליגה באותה עונה. היא הדיחה את טורפדו מוסקבה, ניצחה בפארמה וזכתה באליפות ללא הפסד. "הצלחה באירופה אמורה לעזור בליגה, אבל אצלנו קרה דבר הפוך. כבר במחנה האימונים הרגשנו שיש משהו אחר. התמודדנו נגד קבוצות הולנדיות בכירות בהצלחה ולמרות כל הכוכבים, הצלחנו ליצור קבוצה. היינו כל כך בטוחים בעצמנו, כשבמשחק בארץ מול פארמה הגדולה, היינו מאוכזבים מ-0:0 בדקה ה-88 והתחלנו להשתולל ולרוץ קדימה להתקפה, כך ספגנו שער בדקות הסיום", מספר אלון חזן. "סגל שחקנים מצוין וכימיה מושלמת הביאו את ההצלחה בשני המפעלים. היו לנו תותחים על הספסל כמו גצקו, הולצמן, בנאדו ואהרוני, שנתנו אנרגיות טובות ועשו שינוי כשעלו לשחק", מוסיף מרקו בלבול.

הנקודה שמציין בלבול היא זו שהפילה קבוצות ישראליות בעבר. "בלי סגל רחב, שהפערים בין הספסל להרכב קטנים, קשה להתמודד בשתי מסגרות. בשלב הבתים הישראליות משחקות ברמה כפולה ממה שהן רגילות בארץ מבחינת ההשקעה, הכסף והמעמד ולכל אלה צריך להוסיף גם את עניין הטיסות. אלו דברים שהכדורגלן הישראלי לא רגיל אליהם. הפתרון האידיאלי הוא רוטציה, סגל רחב שמאפשר מינימום פגיעה מקצועית בהכנסת שחקני ספסל, אבל מבחינה תקציבית ומבחינת חומר השחקנים בארץ, זה מהווה בעיה", מסכים חזן.

הקבוצות המשחקות בשלב הבתים נשארות במפעל לפחות עד חודש ינואר, כלומר אמצע העונה. ללא חילופים ומנוחה, הפגיעה בליגה מגיעה בשלב כזה או אחר. כך, הפסידה הפועל תל אביב 3:0 בנתניה כמה ימים לאחר הניצחון במוסקבה, ואיבדה באותה עונה את האליפות. מכבי פתח תקוה, הישראלית הראשונה בשלב הבתים של גביע אופ"א, פתחה עונה במאבקי תחתית. מכבי תל אביב עברה עונה מסויטת בשנה בה התמודדה בכבוד בליגת האלופות. לעומת זאת, מכבי חיפה של רוני לוי, קבוצה שבעה ומרוסקת חברתית, הגיעה ב-2006/7 לשמינית גמר גביע אופ"א מאחר והעניין בליגה אבד לה בשלב מוקדם של העונה.

גם מכבי חיפה והפועל תל אביב של העונה סובלות מבעיות עומק. לאלישע לוי ואלי גוטמן אין כמעט שחקני הגנה מחליפים ברמה של שחקני ההרכב, מה שעלול לגרום לפגיעה עתידית במטרה המקומית המשותפת של שתיהן – אליפות. חזן מנסה להציע פתרון: "כשהכל רץ כמו שצריך, הפערים מטשטשים והעייפות לא משחקת תפקיד כי הכל עניין מנטלי. אם יהיו לנו חברות קבועות בשלב הבתים כל שנה, נדלג על מכשול העייפות והעומס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

פקטור הרעב

"חד משמעית, אף אחד לא יתנגד להצלחה באירופה, אבל אם תשאל כל אוהד הוא יגיד לך: 'בוא נעוף מאירופה, נתרכז בליגה ונחזיר את תואר האליפות", סיפר אחד מבכירי אוהדי הפועל תל אביב והעביר את התחושה הכללית ביציע. תחושה של רעב. אחרי עשר שנים בלי תואר אליפות, לקהל האדום העדפה ברורה בבחירה בין אירופה לליגה. "תמיד אומרים שיש קונפליקט בין הצלחה באירופה להצלחה בליגה, אבל אסור שיהיה", קובע היו"ר אמיר לובין. "יש לנו סגל רחב מספיק, ספסל טוב וממש לא העמדנו מטרה אחת מעל השניה. לשחקנים מקצוענים יש רצון להצליח בכל מסגרת".

אלא שלמרות ההסתייגות של לובין, אי אפשר להתעלם מנושא הרעב ולנתק אותו ממטרות של קבוצה, גדולה ככל שתהיה. ז'וזה מוריניו הובא לאינטר במטרה אחת, לזכות בליגת האלופות. בליברפול יהיו שמחים להקריב עוד עונה מוצלחת במפעל היוקרתי בכדי להחזיר את התואר לאנפילד אחרי 20 שנה. זה המצב גם בהפועל. "בסופו של יום, זוכרים את הניצחונות שלנו על פארמה ומילאן, את הניצחון של חיפה על פ.ס.ז' ולא איפה הקבוצות סיימו באותה עונה בטבלה. גדולה והיסטוריה של קבוצה נבנית על סמך תוצאות כאלה", סבור גורם בהפועל תל אביב.

ואכן, שתי הקבוצות המצליחות של הכדורגל הישראלי באירופה, בנו את גדולתן על פי קמפיינים ותוצאות מרשימות בעבר. התוצאות הללו ביססו את מעמדן והעלו את נקודות הדירוג שלהן. בית"ר ירושלים, לדוגמה, לא הצליחה לבסס לעצמה מעמד שכזה מאחר ולא השכילה לעבור סיבוב בשנים האחרונות, למרות דומיננטיות מוחלטת בליגה. יחד עם זאת, אי אפשר לנתק את השניים, שכן רק המשכיות בליגה עוזרת לבניית מסורת באירופה. "הגדולה של קבוצה טובה היא היכולת להתמודד בשני המפעלים וליצור מסורת", מסכם בלבול.

חזן אופטימי: "הלוואי ומכבי חיפה תעלה לשלב הבתים ותהיה לנו חברה קבועה. זה יגרום לקבוצות אחרות להשקיע בליגה ואנחנו צריכים את זה. נראה שהכדורגל הישראלי לא מתקדם לשום מקום, אבל עוד מוקדם להספיד אותו. חשוב שהמועדונים יקחו חלק בחוויה של הצ'מפיונס ולא פעם בשש או שבע שנים. מי שתשתדרג כלכלית, מה טוב. כך, גם קבוצות אחרות יהיו צריכות למצוא את הנוסחה הנכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully