וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה היא לא הבעיה

18.8.2009 / 14:01

ההתעסקות של וואלה! ספורט במוצאו המוסלמי של בייקאל קולאקסיזוגלו, שהיה אמור להיבחן בבית"ר, זכתה לביקורת של מספר קולגות. דוד רוזנטל מזכיר לעיתונאים האמיצים מי באמת כאן הגזען

האם הנבחן של בית"ר ירושלים מוסלמי, שאלנו כאן לפני כשבוע, ערב הגעתו הצפויה של בייקאל קולאקסיזוגלו למבחנים בבירה. אפשר להתווכח על נוסח השאלה, קשה להתווכח על המהות שלה. בכל מקרה, לא לקח יותר מדי זמן לעמיתים שלנו לצאת מהחורים, והועלינו על המוקד בידי קולגות היפוקריטיות יפות נפש, שטענו שאנחנו הגזענים פה. האחריות לאי הגעתו של השחקן נופלת, כמובן, עלינו. כמובן.

אין צורך להעמיד פנים, לא הייתה שום היתממות בשאלת הכותרת שלנו לגבי קולאקסיזוגלו. היא הייתה פרובוקטיבית, מטרידה, במידה מסוימת אפילו נבזית – אבל היא הייתה במקום נוכח המציאות איתה היא מתכתבת. לו היה השחקן מגיע למבחנים במכבי תל אביב, במכבי חיפה, בהפועל באר שבע או בבני יהודה, שאלה שכזו לא הייתה עולה כלל על סדר היום. יודעים מה? לו הייתה בית"ר עצמה מקבלת בשוויון נפש את התהייה הזו, היינו יוצאים הכי קטנים בעולם. רק שימו לב לתגובה של גורם בקבוצה מיד לאחר שבחנו מול את הסוגיה: "סוכנו של השחקן אמר לנו שהוא נוצרי, אבל בכל מקרה זה לא אמור להשפיע".

אז יכול להיות שזה לא אמור להשפיע, אבל במקרה כזה נשאלת השאלה למה בכלל בדקו שם את דתו של השחקן. יתרה מכך, הידיעה הזו לא נוצרה יש מאין, אלא מרוחות שנשבו סביב המועדון. סביר להניח שלא רק כתבנו דור בלך הרגיש בהן, אבל די ברור שרק הוא בחר להתייחס אליהן. מבחינה עיתונאית, בצדק רב, משום שהיום אישר לו קולאקסיזוגלו עצמו שברגע שבבית"ר שמעו שהוא מוסלמי, הגישו לו הצעה נמוכה.

הנה ידיעה של גור מוטולה ב-YNET (לנו, בניגוד לאמיר אפרת מ"ידיעות אחרונות" ולעדי רובינשטיין מ"ישראל היום", אין בעיה לתת קרדיט מפורש לקולגות במקום להסתתר מאחורי הכינוי "אתר אחד פרסם"). ב-8.7.06, לאחר הסיכום (שלא מומש) של מוחמד צ'יטה בבית"ר: "בהנהלת בית"ר הבהירו כי למרות שמו, מוחמד צ'יטה הוא נוצרי ולא מוסלמי, וזאת על מנת להרגיע את הקהל". אותו הנוסח הופיע באתר האוהדים בית"ר.נט. במלים אחרות, הנהלת בית"ר, למודת ניסיון ממקרה איברהים אינדאללה, הבינה מיד שעם שם כמו "מוחמד" יש בעיה ולא חיכתה שוואלה! תשאל אם השחקן מוסלמי, אלא בחרה להעביר מיוזמתה מסרים ש"מנקים" את צ'יטה מ"אשמת" האיסלאם. על הסיפור עם אינדאללה, שאוהדים שתו לו את הדם בקשית, חבל בכלל להרחיב. חלק מהמקומונים הירושלמים הקימו קול זעקה על ההברחה המבישה הזו, אבל בתקשורת הארצית העדיפו בעיקר להתכסות בתירוץ שסופק להם על בעיות המשמעת, ההיעדרויות והיכולת הבינונית שהציג. אינדאללה היה שחקן גרוע, זה נכון, אבל הדרך שבה סולק מבית"ר לא השתמעה לשתי פנים: לא היכולת המקצועית היא שהטיסה אותו מהקבוצה, כמו שלא אנחנו יצרו את המציאות בה הגעתו של שחקן מוסלמי לבית"ר עלולה להתגלות כבעייתית.

לא, לא אנחנו המצאנו את הגזענות בבית"ר ירושלים ולא אנחנו נתיימר למגר אותה. מצד שני, אין טעם לטמון את הראש בחול. עצם העובדה שקולאקסיזוגלו ספג נאצות בבלוג שלו רגע אחרי פרסום הידיעה, רק מעידה עם מי יש לנו עסק, ועם מי היה לו עסק לו היה בכל זאת מגיע להיבחן. נתון טריוויאלי וחסר משמעות עבור כל קבוצה אחרת עומד בראש סדר היום של אחד המועדונים הגדולים בישראל. הצתנו את הבערה הזו? יכול להיות, אבל בהחלט לא יצרנו אותה. שאלת מוצאו של קולאקסיזוגלו או כל שחקן תעמוד אצלנו על הפרק גם בעתיד, כשמדובר במועדון שלא מוכן להכניס לתוכו ערבים ישראלים, שרבים מאוהדיו מתגאים בלאומנות הקיצונית שלהם ושבעצמו עורך את הבדיקות הללו. הבעיה, בנות יענה וחברים יקרים, לא נמצאת אצלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully