וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטבול: על מה כל הרעש?

איליה רוסינסקי

15.8.2009 / 19:11

איליה רוסינסקי מסביר למה אין בעיה מוסרית עם צירופו של מייקל ויק לפילדלפיה, ומדוע יכול דונובן מקנאב להרגיש בנוח

מבחינה ספורטיבית (בה ניגע בהמשך), ההחתמה של מייקל ויק בפילדלפיה זניחה, שהרי לציבור האמריקאי לא ממש אכפת מהיכולת של ויק ומהצורה שבה ישתלב בפילדלפיה איגלס, הוא מתעניין בעברו הפלילי ובמעשיו הנוראיים. מבלי לנסות להגן על מייקל ויק ועל מעשיו, ניתן להציג היבט חברתי שיכול להסביר למה אירועים נקודתיים וזניחים יחסית נתפסים בציבור האמריקאי בצורה כל כך משמעותית ומעוררת מחלוקת.

באופן כללי, צביעותו וצדקנותו של הציבור הזה ראויה לכתבה נפרדת, אולי גם לספר בעל מספר כרכים. הוא עושה עניין ממייקל ויק, אך לצד זה הצייד של צבאים, דובים וחיות חפות מפשע אחרות הוא חוקי ברוב המדינות בארה"ב. הציצי החצי חשוף של ג'נט ג'קסון הפך לאירוע השנה ב-2004, אך לרוב האמריקאים אין כל בעיה עם נשים חצי ערומות שהולכות מכות במסגרת תחרויות של ה-WWE. אתם מוזמנים להחליט לאלו מהסוגיות יש השפעה חברתית הרסנית יותר, אך אני בטוח לחלוטין כי באופן כללי דגמאות נקודתיות, שליליות ככל שיהיו, הינן זניחות לעומת התופעות המזיקות הרבות שכן מקובלות בחברה הזו.

לאנשים האלה יש נטייה לבחור גם דמויות נקודתיות שמייצגות את הרוע המוחלט. אמרתם סדאם חוסיין, אמרתם אוסמה בן לאדן, ועכשיו אמרתם באותה נשימה גם מייקל ויק. בעיני, האמריקאים, בין אם במודע ובין אם לא, סוחבים על גבם אשמה חברתית לא קטנה. הג'נוסייד של האינדיאנים, העבדות, מלחמת האזרחים, מדיניות הסגרגציה, כליאת אזרחים ממוצא יפני בזמן מלחה"ע השנייה וכדומה, הם תהליכים פנים אמריקאים שהציבור הזה חווה והיה אחראי עליהם לאורך ההיסטוריה המודרנית.

מבחינה פסיכולוגית, משקל אשמה זה, אם נרחיב עד לרמה חברתית את מנגנוני ההגנה של פרויד, גורם להקרנה בלתי מודעת של הרוע לעבר דמות שנבחרת באקראי בהתאם לאירועים המתרחשים באותה תקופה. באופן בלתי מודע, כדי להקל על רגשות האשם, הציבור הופך דמות כזו למעין שעיר לעזאזל, שתפקידו החברתי הוא לשקף ולהציג למען יראו וייראו את התכונות שבעצם היו אופייניות לציבור אמריקאי לאורך ההיסטוריה שלו - אלימות, ברוטליות, חוסר רחמים – מאוד לא נעים להודות בתכונות הללו, אך מאוד נוח לרכז אותן ולהלביש על מישהו אחד, שבמקרה הנוכחי הוא מייקל ויק.

אין לפרש את הדברים הללו כדברי הגנה על מייקל ויק. המעשים שעליהם נשפט היו מתועבים, אך אסור לשכוח שהוא שילם מחיר לא קטן. אף פעם לא הייתי בכלא, ואיכשהו בכל זאת נראה לי שלא נעים לבלות שנתיים במקום מסוג זה. תוסיפו לכך את ריסוק הקריירה ופשיטת הרגל, ותגלו שויק קיבל עונש רציני ביותר. מבחינת החוק, הוא שילם על פשעיו וזכאי להתחיל מאפס. אני בטוח לגמרי שויק לא יחזור על המעשים שהובילו אותו לתחתית הבאר. כמה מטומטם הוא כבר יכול להיות? מצד שני, אני בספק גדול אם בעקבות הישיבה בכלא הוא עבר תהפוכה דומה לזו של ז'אן וולז'אן. מה שויק עבר בשנים האחרונות בהחלט מספיק כדי לחזור ולהרוויח לחם וחמאה במקצוע היחידי שאותו הוא מכיר. הקומישינר של הליגה מסכים בעניין זה, כשנתן לו את האישור לכך. לכן אין ממש מחלוקת מוסרית בעובדה שאחת מקבוצות הליגה מצאה לנכון להחתימו.

רוצח הכלבים מייקל ויק בבית הכלא. Steve Helber, AP
את העונש שלו הוא קיבל? אם ככה אין שום בעיה להחתים אותו. ויק בכלא/AP, Steve Helber

מקבל את הפירורים

ועכשיו – לפוטבול נטו. במקרה, הקבוצה שביצעה את ההחתמה של ויק הייתה פילדלפיה איגלס. מה היא יכולה להרוויח ממנה? אנשים שטוענים כי ההחתמה של ויק מסכנת בצורה כלשהי את מעמדו של דונובן מקנאב ו/או מהווה הבעה של חוסר אמון בקוורטרבק מצחיקים אותי. הפלקונס אכן שיחקו עם ויק מעין התקפת חוף מערבי, אך בגרסה פשטנית שנראתה יותר כפרודיה על שיטת התקפה זו. גם בשנות גדולתו, ויק היה קוורטרבק עם אינטלגנציית משחק מוגבלת, ולכן הוא לא מסוגל להריץ את ההתקפה של אנדי ריד, שלא יהיה מוכן בשום פנים ואופן לבנות אותה מחדש עבור ויק. צריך לקרות אסון רציני על מנת שהנ"ל יהפוך לקוורטרבק פותח בקבוצה.

התועלת היחידה שויק יכול להביא היא במצבים ספציפיים. אין ויכוח שבמערך ווילדקאט שחקן בעל נתונים כמו שלו יכול להיות קטלני. יחד עם זאת, עם ויק במערך זה לא חייב להיות ווילדקאט. מה עושה הגנה כשהיא רואה את ויק מתייצב בעמדת רץ אחורי במצב של דאון שני לחמישה יארד? מה היא עושה נגד ויק בסלוט רסיבר ואיום של אנד אראונד? כיצד מגיבים במצב שבו ויק עומד ליד מקנאב לפני הסנאפ, עם לאונרד וויור כרץ אחורי ובריאן ווסטברוק כתופס? המסקנה היא שויק הוחתם כדי להיות זמין לחמישה שישה מהלכים למשחק, דרכם ירצה אנדי ריד להוציא הגנות מהאיזון. במקרים כאלה, האיגלס ירצו ליצור מצב, בו ויק יקבל כדור בשטח פנוי, כדי שיוכל להביא את האתלטיות שלו לידי ביטוי. במידה שיתקרב באופן מספק לכושר הפיזי שאפיין אותו בעבר, ויק יוכל לגרום למהלכים כאלה להיות מאוד יעילים עבור הקבוצה.

מה הסיכונים שהאיגלס לוקחים? כמו שזה נראה כרגע, די אפסיים. לויק יש אופי בעייתי, אך אין לו פוטנציאל להרס מערכות בסגנון של טרל אואנס. האיגלס משלמים לו 1.6 מיליון, אך ללא סכומים מובטחים, כלומר הם יכולים לחתוך את ויק בכל עת, מבלי להיפגע כספית. הדבר החשוב מכולם הוא שויק מגיע למערכת מאורגנת ויציבה של האיגלס, שלא אמורה לאפשר לו לסטות מדרך הישר. מערכת כזו (בניגוד לאחת כמו, למשל, סינסינטי) בהחלט יכולה להרשות לעצמה להכניס לתוכה פה ושם מרכיב בעייתי ולקוות שהנ"ל יתיישר כתוצאה מהשפעתה. יהיה מעניין, אך בכל מקרה עד המחצית השנייה של העונה לא נראה את ויק על המגרש במשחק רשמי. זה בהחלט טוב מבחינתו, מכיוון שעד אז הרעש הציבורי בארה"ב צפוי קצת להירגע, מה שיקל טיפה על חזרתו.

דונובן מקנאב שחקן פילדלפיה איגלס. Ross D. Franklin, AP
לא חסרים מהלכים שבהם ישותף ויק, אבל פגיעה במעמד שלו? קאם און! מקנאב/AP, Ross D. Franklin

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully