וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אחד מאיתנו יחזור לנבחרת

5.8.2009 / 18:10

הקרב בין לורן בלאן (בורדו) ודידייה דשאן (מארסיי), גיבורי 98', לא רק מינף את פתיחת הליגה הצרפתית אלא גם את שאלת יורשו של דומנק

לורן בלאן עם דידייה דשאן בחגיגות של נבחרת צרפת, בליווי הנשיא ז'אק שיראק. Jerome Delay AP, AP
הסיפור המרכזי של עונת 2009/10. בלאן Vs. דשאן/AP, Jerome Delay AP

בתמונות הקבוצתיות של נבחרת צרפת במהלך העשור הקודם בולטות שתי דמויות. הראשונה נמוכה וחייכנית שיושבת בדרך כלל במרכז, והשנייה גבוהה וסמכותית העומדת לה מאחור ומפקחת על הנעשה. לאחד קוראים דידייה דשאן ולשני לורן בלאן. בספטמבר 2000, במשחק ידידות נגד אנגליה, את 80,000 הצופים שמילאו את הסטאד דה פראנס לא עניינה התוצאה. הם באו להצדיע לשניים מבניה האהובים של הרפובליקה, מי שהיו עמודי התווך בנבחרת שעשתה היסטוריה עם זכייה במונדיאל 1998 ויורו 2000, והרעישו עולמות כאשר אלה הוחלפו יחדיו במשחקם האחרון במדי הטריקולור.

תשע שנים עברו והנה שני החברים הטובים המכנים אחד את השני אך ורק בשמות חיבה – בלאן קורא לדשאן 'דדה' ועמיתו מכנה אותו 'לולו' - ניצבים להם שוב במרכז הבמה של הכדורגל הצרפתי, הפעם כמאמנים משני צידי המתרס. לורן בלאן פותח את העונה כאלוף עם בורדו, בעוד דידייה דשאן נכנס לנעליו הגדולות של אריק גרטס וינסה להוביל את הסגנית מארסיי, שחוגגת 110 שנים להיווסדה, לאליפות ראשונה מאז הוא עצמו עשה זאת כשחקן הקבוצה ב-1992.

עונת 2009/10 של הליגה הצרפתית תחל בסוף השבוע, ולכולם ברור מה הוא הסיפור המרכזי. "תהיה לנו ליגה הרבה יותר טובה השנה, כשסוף סוף גם לנו יש ארבע גדולות", טען פרדריק תירייז, העומד בראש מנהלת הליגה, כשהוא מצרף כמובן את ליון ופריס סן ז'רמן לבורדו ומארסיי כקבוצות הבכירות. "וכל העת הזו גולת הכותרת תהיה הדו קרב הפנטסטי בין שני אלופי העולם שלנו, המאמנים הנהדרים לורן בלאן ודידייה דשאן".

אבירי לגיון הכבוד

אחד הדברים הזכורים מלורן בלאן השחקן, מלבד יכולת הכיבוש המופלאה כבלם (מעל 130 שערים בקריירה) והנשיקות התכופות לקרחתו הבוהקת של פביאן בארטז, היא אותה הרחקה בחצי גמר מונדיאל 98' מול קרואטיה. הבלם שכונה על ידי אוהדיו 'לה פרזידנט' (הנשיא), נפל קורבן להתחזות של סלאבן ביליץ', כיום מאמן הנבחרת הקרואטית, ובעקבות הכרטיס האדום נבצר ממנו להופיע במעמד הגמר. אחד הראשונים שהתגייס לרומם את רוחו היה החבר דשאן, שהצהיר אז כי הנבחרת תנצח בגמר בשביל בלאן ועד היום לא מצליח להבין את שלוות הנפש בה קיבל חברו את ההרחקה.

"לולו בחור נוח ממני, אחד שמקבל דברים בהסכמה", העיד מאמן מארסיי על חברו בראיון ל'פראנס פוטבול'. "כך היה כשהורחק בצורה מרגיזה בחצי הגמר וכך הוא היום כמאמן. לא יודע אם לי הייתה הסבלנות לחכות חמש שנים עד שאקבל את ההזדמנות לאמן קבוצה". בסופו של דבר המשיך בלאן גם לטורניר היורו שנערך בהולנד ובלגיה שנתיים מאוחר יותר, וזכה לקחת חלק במעמד הגמר האירופי. ההישג הכפול העניק לשניים, כמו גם ליתר חבריהם, את הזכות לקבל את אות לגיון הכבוד, אשר הוענק כתגמול לתרומתם המיוחדת לחברה הצרפתית.

נאמנים לעברם ולאות הכבוד אותו הם נושאים בגאון, ערכו שני המאמנים במהלך הקיץ הסכם ג'נטלמני על פיו לא ינסו לפתות שחקנים האחד של השני. בסופו של דבר עקצה מארסיי את יריבתה עם החתמתו של סולימאן דיאוורה, אך הדבר נעשה רק לאחר שהנהלת בורדו ובלאן עצמו הסכימו ללכת לקראת הבלם שהתחנן לשנות כתובת ולהתאחד במארסיי עם החבר הסנגלי ממאדו ניאנג. בלאן הבין לליבו של דיאוורה, אבל האוהדים ממש לא. במשחק אימון בו נפגשו שתי הקבוצות, ניצח בלאן את חברו 1:2 בעימות הראשון בקריירת האימון שלהם, ודיאוורה ראה את אוהדיו עד לא מכבר מניפים שלט לעבר הקהל ממארסיי: "אנחנו לקחנו את התואר, אתם את הבוגד".

אתה ראשון, יא קאזה

המפגש הבא והמשמעותי בין דשאן לבלאן יהיה כבר בסוף החודש, כאשר מארסיי תארח את בורדו במסגרת המחזור הרביעי של הליגה דווקא בסטאד דה לה מוסון של מונפלייה, זאת בשל החקירה המתמשכת בנוגע למותם של שני פועלים במהלך הכנת הסטאד ולודרום להופעתה של מדונה. בנוסף להיעדר מגרש ביתי בפתיחת העונה, מארסיי עברה לא מעט תנודות במהלך הקיץ. זה החל עם פיטוריו של הנשיא פאפ דיוף והחלפתו בז'אן-קלוד דסייה, נמשך עם מותו מלוקמיה של הבעלים רובר לואי-דרייפוס והתהפך עם מסע רכש בלתי נגמר שערך דשאן בעזרת הכסף שמשפחת הבעלים המשיכה להזרים למרות לכתו של ראש משפחתם.

בעקבות צירוף השחקנים המאסיבי של מארסיי, בראשותו של לוצ'ו גונזאלס הארגנטינאי שנרכש מפורטו בעסקת שיא של 18 מיליון יורו, מציבים אותה הפרשנים כמועמדת המובילה להניף את צלחת האליפות בתום העונה, וגם בלאן מסכים. "אנחנו בכלל לא בקטגוריה של מארסיי וליון, אני מקווה שנהיה בין ארבעת המקומים הראשונים", חזר מאמן בורדו ב'לה פריסיאן' על המוטו שהנחה אותו עד למחזור הסיום של העונה שעברה, והוסיף בחיוך: "אמרתי לדדה שהוא בר מזל. הוא יכול לבזבז מיליונים שאני לא הייתי יודע מה לעשות איתם". דשאן לא נשאר חייב וטען כי "בורדו מקדימה אותנו לפחות בצעד אחד. יש להם ניסיון של שנתיים ביחד ואילו אנחנו התחלנו רק לפני חודש וחצי".

בלאן אמנם העביר קיץ שקט וצירף רק שחקנים שדוברים את השפה ומכירים את הליגה (השוער סדריק קראסו מטולוז, הבלם מיקאל סיאני מלוריין והקשר הצ'כי ירוסלאב פלאסיל, שכיכב בעבר אצל דשאן במונאקו), אבל גם קבוצתו שברה את שיא ההעברות שלה עם השלמת רכישתו של יוהאן גורקוף ממילאן בתמורה ל-14 מיליון יורו. דשאן, בין שלל השחקנים שצירף, החזיר לחיקו את נאמניו פרננדו מוריינטס ואדוארד סיסה, שהיוו חלק אינטגרלי מהקבוצה המוצלחת שהנהיג במונאקו ונעצרה רק בגמר ליגת האלופות 2003/04 על ידי פורטו וז'וזה מוריניו. כך שלמרות השוני בין המועדונים עליו מדברים השניים והטענה שהאחר פייבוריט, יש גם לא מעט דמיון באופי בניית הקבוצות, כשאצל בלאן התהליך החל כבר לפני שנתיים.

יורשי העצר

מלבד הכמיהה האין-סופית לתארים ("מה לעשות, יש לנו מנטליות של ווינרים") לבלאן ודשאן יש מטרה נוספת זהה לחלוטין – אימון נבחרת צרפת. בלאן היה מועמד לתפקיד עוד ב-2004 אחרי הכישלון של ז'אק סנטיני, אך חוסר ניסיונו מנע ממנו לקבל את המשרה שהתגלגלה לידיו של ריימונד דומנק. בשנה שעברה, לאחר שדומנק המאוס התבזה ביורו 2008, נשמעו קולות בעיקר מכיוון חברי הנבחרת של 98' למנות את דשאן לתפקיד, אך ניסיון ההפיכה טורפד מאחורי הקלעים על ידי נשיא אופ"א מישל פלאטיני וחבר מרעיו בהתאחדות הצרפתית .

ב-2010, בלי כל קשר לתוצאות במונדיאל בדרום אפריקה (אם צרפת תצליח להעפיל אליו), דומנק יפנה את מקומו ופלאטיני ייאלץ לצפות בבלאן או דשאן, שתי "מפלצות" שהוא עצמו יצר כשהעניק להם את זימון הבכורה לנבחרת ב-1989, מתיישבים על הכסא אותו הוא ייעד לחברו הטוב ז'אן טיגאנה. לפני שנה היה זה דשאן שניצב בראש הרשימה, אך בתקופה שחלפה הוא ישב בבית ואילו בלאן פרח עם פילוסופיית משחק התקפית וארבעה תארים רצופים, כשאל האליפות הוסיף את גביע הליגה ושתי זכיות בסופר קאפ. "אני ריאלי, דברים השתנו", הודה דשאן באופן גלוי לב בשבוע שעבר. "אם המשרה הלאומית תהיה פנויה, המאמן צריך להיות לולו".

אם כך, במצב העניינים הנוכחי, חובת ההוכחה היא בעיקר על דשאן. אחרי שנתיים הרחק מאור הזרקורים הוא שב לסיר הלחץ של מארסיי, אותו הוא מכיר מצוין מימיו כשחקן. "הוא מאמן מוכשר שרשם הצלחה גדולה במונאקו וביובנטוס, הוא מלא מוטיבציה ואני יכול רק לאחל לו הצלחה", פירגן בלאן לחברו בתוכנית הרדיו של מיודענו, לואיס פרננדז. "כקפטן הייתה לו היכולת להקרין מאישיותו על השחקנים, לקשר בינם לבין הצוות המקצועי ולעיתים אף לשנות את תפקודם, ממש כמו מאמן. השילוב שלו עם מארסיי הוא אידיאלי, אני שמח בשבילם ובמיוחד בשביל הליגה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully