וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיל לא קובע

יניב בינו

3.8.2009 / 12:20

חגיגות הופעת הבכורה בגיל 12 של מאוריסיו בלדיבייסו הגיעו לכל פינה בעולם, אבל יצרו מהומת אלוהים בבוליביה

מאוריסיו בלדיבייסו שחקן בן 12. AP
"אני האיש הכי מאושר עלי אדמות. זו מתנת יום ההולדת הכי טובה שיכולתי לקבל. אבי הוא הגיבור שלי". מתנת בר המצווה של הילד/AP

"כבר מרגעיו הראשונים הוא שיחק כדורגל, עוד כשהיה בבטן של אמו. בבדיקת האולטראסאונד שעשו לו, ראינו שהוא כל הזמן בועט". משפט זה נאמר בין היתר כאחד מטיעוני ההגנה של מאמן אורורה לשעבר, חוליו ססאר בלדיבייסו, מספר ימים לאחר שהכניס את בנו, מאוריסיו, כמחליף בדקה ה-81 במשחקה של הקבוצה ב-19 ביולי נגד לה פאז. מאוריסיו, שעמד שלושה ימים לפני חגיגת יום ההולדת ה-13 שלו, עשה היסטוריה כשהפך בכך לשחקן הצעיר ביותר המשחק בליגה מקצוענית, ומבחינתו לא הייתה יכולה להיות מתנה טובה יותר. "מיליון תודות לכולם", אמר בלדיבייסו ג'וניור הנרגש לאחר המשחק. "אני האיש הכי מאושר עלי אדמות. זו מתנת יום ההולדת הכי טובה שיכולתי לקבל. אבי הוא הגיבור שלי".

אותה כניסה של בלדיבייסו למשחק עוררה לאחר מכן דיון נוקב ברחבי העולם סביב השאלה האם צריך לתחום את המשחק בגבולות גילאים, משני צדי המתרס, צעיר ומבוגר. הצעקה הגדולה שקמה בעקבות אותו חילוף שנוי במחלוקת - אב שמכניס למגרש את בנו, מוכשר ככל שיהיה, כשהוא עדיין לא חגג י"ג שנים - הביאה את ראשי המועדון להציב לבלדיבייסו האב אולטימטום: או הקבוצה או הבן.

לבסוף, חמישה ימים לאחר אותו אירוע ובעקבות לחץ בלתי פוסק עליו, עזב המאמן את המועדון, ביחד עם בנו כמובן. "בלדיבייסו היה צריך לבחור בין בנו לבין המשך כהונתו באורורה", נכתב בעיתון 'לה ראזון' הארגנטינאי. "הוא בחר להיות אב". המאמן אמר לאחר מכן: "לא אהבתי שהעירו ואמרו לי אם לכלול או לא לכלול מישהו מהמשפחה שלי. לצערי, אנשים רבים לא אהבו את הופעת הבכורה של בני. אז עלתה השאלה - הבן שלי או המועדון שלי - וכמובן שבני מגיע ראשון". נשיא אורורה, חוסה לואיס מונטאנו, אמר: "עקב סיבות פנימיות של המועדון, החלטנו להיפרד מבלדיבייסו. זה מצער אמנם, אבל המועדון גדול וחשוב יותר מכל פרט".

מאוריסיו בלדיבייסו שחקן בן 12. AP
אלקה עצמו טען אחר כך שהיה מתקל כך כל שחקן, ולא עשה זאת כדי לפגוע דווקא בבלדיבייסו, מה גם שהוא לא ידע כלל שהוא בן 12. האומנם?/AP

בכל זאת, אבא

רק לפני 13 שנים ועוד מספר ימים נולד מאוריסיו, כאשר אביו עוד היה שחקן מוערך וכדרר בקבוצה הכי מפוארת בבוליביה, בוליבאר. שנתיים קודם לכן הרשים חוליו ססאר בביצועיו במונדיאל 94' בארה"ב עם הנבחרת, מה שקנה לו חוזה בניואל'ס אולד בויס הארגנטינאית. מעבר לקריירה והרזומה הנאה של בלדיבייסו האב, הדבר שהכי בולט ממנו ומעיד על אופיו הינה העובדה שהוא לא מצא כמעט רגע אחד של מנוח ומרגוע בקבוצה אחת.

הקדנציה הארוכה ביותר שלו הייתה עוד כשהיה בתחילת דרכו, ארבע שנים בחורחה ווילסטרמן. אחר כך הוא לא הפסיק לנדוד בעיקר ברחבי דרום אמריקה וקצת בעולם והחליף קבוצות בסיטונות. 18 פעמים הוא שינה חולצות, ועבר בבוליביה, ארגנטינה, יפן, סעודיה, קטאר, ונצואלה, אקוודור ובחזרה למכורה. את עונת 2007/8 הוא עשה עוד כשחקן אורורה, הקבוצה מהעיר בה נולד, קוצ'במבה. אחרי אותה עונה וקריירה ארוכה של 21 שנים, קיבל בלדיבייסו לידיו את שרביט האימון. גם הפעם, כנראה, הוא חש שהוא גדול יותר מהמועדון.

באותו משחק היסטורי היה בלדיבייסו האב מושעה, והוא נאלץ לצפות בביצועים הקלוקלים של שחקניו מהיציע. בדקה ה-81 הוא החליט שמספיק לו מהתצוגה הכושלת, שיום הולדתו ה-13 של בנו קרב וכי הגיע הזמן לעשות מעשה. "הרגשתי שהוא מוכן לערוך את טבילת האש הראשונה שלו", הסביר אחר כך את החילוף. "מבחינה פסיכולוגית, למרות שהוא צעיר, הוא מאוד בוגר בראש". חוליו אף אמר הצהיר שהוא לא התכוון לייצר היסטוריה בחילוף הזה. בסיום המשחק, לאחר תשע הדקות הגורליות של הילד, אמר האב המאושר: "אני מאוד גאה בו, יש לו הרבה כישרון. בוליביה והעולם צריכים לדעת שכישרונות צעירים במדינה שלנו לא מקבלים את הבמה, זאת כדי לפנות מקום לשחקנים זרים או בגלל שיקולים לא מקצועיים".

חוליו ססאר בלדיבייסו. AP
החליף קבוצות כמו גרביים במהלך הקריירה שלו. קיבל את המושכות אחרי עונה אחת באורורה. ססאר בלדיבייסו/AP

בכל מקרה, ילד

הופעת הבכורה של מאוריסיו הייתה רחוקה מלהיות חלקה. הוא נגע שלוש פעמים בכדור, כשבאחת מהן הוא תוקל חזק מאחור על ידי מגנה של קבוצת לה פז, הנרי אלקה. אביו של מאוריסיו התנפל כמו חיה המגנה על בנה ואמר על אלקה לאחר המשחק ש"הוא פושע". גם על השופטים הוא רטן שהם לא שלפו לאלקה כרטיס. הכניסה של אלקה בילד הייתה גסה, אולם בהסתכלות מעמיקה יותר נראה כי שחקן מבוגר יותר ובשל יותר ממאוריסיו לא היה מושבת למספר דקות, כמוהו. מאוריסיו התפתל מכאבים, כשבמגרש החלה מתפתחת מהומה בעקבות האירוע. לאחר מספר דקות של טיפול חזר הילד, כשהוא זוכה לסטנדינג אוביישן מרגש מקהל האוהדים. אלקה עצמו טען אחר כך שהיה מתקל כך כל שחקן, ולא עשה זאת כדי לפגוע דווקא בבלדיבייסו, מה גם שהוא לא ידע כלל שהוא בן 12.

לאחר המשחק דנו ותהו בכלי תקשורת רבים בשאלה האם מאוריסיו בכה לאחר התיקול הלא נעים שספג. "אני רוצה להבהיר שלא בכיתי בגלל שנפגעתי. היו אנשים שטענו שבכיתי, אבל זה שקר, הם רק מקנאים", הסביר. בלדיבייסו, שקיבל את החולצה מספר 10, אמר כי הוא חש בטוח: "הייתי רגוע כי קיבלתי את כל התמיכה מהחברים שלי על המגרש".

החילוף נעשה, כאמור, בדקה ה-81, כאשר אורורה פיגרה 1:0, והילד חשף פרט נוסף: "אבי אמר לי שאערוך את הבכורה שלי רק אם נוביל, אבל למרות שהדברים לא הלכו כמצופה זכיתי בכל זאת לשחק". הוא עוד קיווה לערוך הופעה נוספת בקבוצה, שנייה במספר, אבל עזיבת אביו גנזה לו לעת עתה את החלום. עם זאת בלדיבייסו לא נשמע מאוכזב יתר על המידה. "אני קצת עצוב, אבל יש לי עוד הרבה זמן בחיים לשחק. זה לא ישפיע על חיי. אני אעבוד בזמן הקרוב קשה, הן על הכדורגל שלי והן על הלימודים".

בכל אופן, מכשול

פרננדו גארסיה היה רק בן 13 ו-11 חודשים כשערך את הבכורה שלו ב-2001 במדי קבוצת חואן אוריך בליגה הפרואנית. מאז עבר גארסיה מספר קבוצות בפרו, עד ששב על עקבותיו וחזר לקבוצה בה ערך את הבכורה ב-2008.

סולימאן ממאם היה לשחקן הצעיר ביותר ששיחק במשחק רשמי במוקדמות גביע העולם, כך נכתב בספרי ההיסטוריה של פיפ"א. הוא היה רק בן 13 ו-310 ימים כשערך את הבכורה במדי נבחרת טוגו נגד זמביה ב-2001. ממאם הוחתם על ידי מנצ'סטר יונייטד ב-2003, אלא שבעיות עם אשרת העבודה שלו גרמו לכך שחלומו לשחק במדי קבוצת הפאר נגוז. מאז הוא הושאל לקבוצת רויאל אנטוורפ הבלגית, כשב-2007 השדים האדומים לא חידשו איתו את החוזה, והוא נשאר בליגה השנייה בבלגיה.

פרדי אדו חתם כבר כשהיה בן 14 על חוזה רשמי בקבוצת די. סי יונייטד, את הופעת הבכורה שלו הוא ערך קצת אחרי גיל 15. אדו גם לא הצליח להשיג עדיין דריסת רגל בכדורגל העולמי, וגם הוא נודד מקבוצה לקבוצה, כאשר בקיץ הנוכחי הוא שב לבנפיקה לאחר שהושאל ממנה למונאקו הצרפתית.

המקרים הללו מלמדים כי אין בהכרח מתאם בין הגיל בו עורך השחקן את הבכורה שלו לגודל ההצלחה בעתיד, כך שתהילת העולם של מאוריסיו בלדיבייסו, שעלה לכותרות בין רגע וערך ויקיפדי כבר נרשם על שמו, יכולה לחלוף מהר מאוד. את החלום שלו - "כשאגדל אני רוצה לשחק בריאל מדריד או מנצ'סטר יונייטד" - הוא יצטרך להשיג כנראה דרך עבודה קשה על המגרש ועם הסבלנות הראויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully