וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית השקעות

28.7.2009 / 9:23

הליגה המקומית מטופחת, הקבוצות רעבות להכרה. המאזן הביתי הנקי מהפסדים של אקטובה לא נולד ביום אחד

"ה-25 באפריל הוא יום חג בקזחסטן, היום בו הצטרפנו לאופ"א. זהו תאריך חשוב ואירוע גדול, ואני קושר את ההצלחה שלנו באירופה בקידום השחקנים הצעירים", הצהיר בחגיגיות נשיא ההתאחדות הקזחית לשעבר, רחאט אלייב, בראיון לציון ארבע שנים לקבלת קזחסטן כחברה בהתאחדות הכדורגל האירופית.

הראיון נערך בשנת 2006. החזון של אלייב לקדם את הצעירים הוחלף ברצון לדחוף קדימה ולהאדיר את שמה של הפרמיירליג המקומית על ידי השקעת כספים גדולים והבאת זרים יקרים מהמדינות השכנות. הרצון של קזחסטן לעשות את זה בגדול כמה שיותר מהר פגע בהצלחת הנבחרת, שמקרטעת ומובסת במוקדמות המונדיאל.

הליגה המקומית, מנגד, נמצאת בהתקדמות. הכסף גדול, הזרים נוהרים והקבוצות בונות לעצמן שם בזירה האירופית ולא חוששות להישיר מבט גם לקבוצות גדולות ומנוסות. אקטובה, יריבת מכבי חיפה הערב (שלישי), היא אולי לא יריבה מנוסה במפעלים האירופיים, אבל למי שמזלזל, יש לציין כי מדובר במועדון שמעולם לא הפסיד בבית משחק באירופה.

השיטה הסובייטית

לארנו פייפרס, המאמן ההולנדי שקיבל לידיו את נבחרת קזחסטן בשנת 2005, הייתה תוכנית - לבנות לאט וביסודיות את עתיד הכדורגל במדינה דרך השחקנים הצעירים. פייפרס, שחקן העבר של פיינורד, הוביל את קזחסטן בקמפיין האירופי הראשון שלה - מוקדמות יורו 2008. הקזחים סיימו ב-0:0 ביתי עם בלגיה והשיגו ניצחון סנסציוני 1:2 על סרביה בדרך לקמפיין מכובד שכלל 10 נקודות.

הניצחון על סרביה פתח להתאחדות את התיאבון. "אנחנו רוצים להעפיל למונדיאל", הצהירו שם. פייפרס היה פסימי: "אני לא רואה סיכוי שנעפיל מבית שכולל את אנגליה, קרואטיה ואוקראינה". קזחסטן פתחה את הקמפיין עם הפסד 3:0 בקרואטיה והפסד ביתי 3:1 לאוקראינה. "עד מתי נוכל להמשיך כך? אנחנו מתביישים בסיטואציה הקיימת ומתנצלים בפני האוהדים", הודיעה ההתאחדות על פיטוריו של פייפרס מיד לאחר שני ההפסדים.

ברנד סטורק הגרמני קיבל את המושכות ולא שיפר את התוצאות. קזחסטן הושפלה בביתה 5:1 מול בלארוס והובסה פעמיים על ידי אנגליה. סטרוק הביא לראשונה מאמן כושר שחייב את השחקנים להתאמן עם מכשיר למדידת פעימות הלב. בקבוצות הגדולות הרימו גבה: "יש לי בעיות קשות עם הקבוצות הגדולות שלא רוצות ליישר קו. הן לא מבצעות בדיקות רפואיות ובדיקות דם ואומרות: 'אצלנו השחקנים זוכים בתארים'. שחקנים מתאמנים קשה מדי ולא זוכים למנוחה, זו השיטה הסובייטית הישנה".

לוקומוטיב כמשל

העימות בין הליגה לנבחרת מסמל את הקו החדש של ההתאחדות, בראשותו אדילבק דז'קסיבקוב. הנשיא בן ה-55 שימש בעבר כראש עיריית אסטנה, יו"ר אחד הבנקים במדינה ושר התעשייה והמסחר. החשיבה הכלכלית הובילה אותו להשקיע את מירב המשאבים בפיתוח הליגה. המטרה - הבאת זרים איכותיים והפיכת הפרמיירליג הקזחית לאלטרנטיבה לליגות האיכותיות ברוסיה ואוקראינה.

אחד המהלכים המוזרים שנעשו בעניין היה הקמתה של לוקמוטיב אסטנה בתחילת 2009. הקבוצה, שהוקמה על מנת להפוך לאימפריה הגדולה של הכדורגל הקזחי היא איחוד בין שני מועדונים - אלמא אתא ומגספורט, שתיהן מהעיר אלמטי. הקבוצה המאוחדת עברה, מטעמים פוליטיים וכלכליים, לבירה אסטנה. לוקומוטיב זוכה לגב כלכלי ממשלתי בדמות חברת הרכבות.
לוקומטיב מהווה עוד נדבך בניסיון ממשלת קזחסטן לקבל הכרה כמעצמה ספורטיבית. כידוע, חברות ממשלתיות מממנות את פעילות קבוצת האופניים "אסטנה" בה מככבים אלברטו קונטאדור ולאנס ארמסטרונג. הממשלה תומכת גם בקבוצת ההוקי קרח המקומית, באריס אסטנה, שמככבת בליגה הקונטיננטלית.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

המאזן של אקטובה

לפני שלוקומטיב, בשורותיה משחקים איגור טיטוב ואנדריי טיחונוב, תשתלט על הכדורגל הקזחי, יתר הקבוצות עושות חיל במפעלים האירופיים. אקטובה, שמפרידה בין מכבי חיפה לבין סיבוב המוקדמות הרביעי של ליגת האלופות, משחקת במפעלים בפעם הרביעית ברציפות. למרות שרק השנה היא עלתה לראשונה שלב, היא מחזיקה בהישג מרשים - היא מעולם לא הפסידה במגרשה.

גם יתר הקבוצות הפכו ליריבות קשות לפיצוח. פרנק רייקארד וגלאטסראיי הזיעו מול טובול בדרך ל-1:3 בסיכום שני המשחקים. אותה טובול השיגה בשנים האחרונות ניצחון על אוסטריה וינה ו-0:0 עם פ.צ באזל. הקבוצות הקזחיות אמנם עדיין לא מתקדמות לשלבי המוקדמות הגבוהים, אבל בהחלט עושות צרות וחיים קשים לכל יריבה.

מכבי חיפה תפגוש מחר יריבה עיקשת, קבוצה שנמצאת באמצע העונה, קבוצה שרעבה להצליח, להתקדם ולפרוץ לתודעה. ממש כמו המדינה אותה מייצגת. באקטובה משחקים שני שחקני נבחרת קזחסטן, חמישה זרים רוסים, שני אוקראינים ובלארוסי עתיר ניסיון. אם הכספים והמשאבים ימשיכו לזרום לליגה, יריבות מקזחסטן יתקדמו יותר ויותר במפעלים בשנים הקרובות, במיוחד לאור השיטה החדשה של מישל פלאטיני. בינתיים, עד שזה יקרה, לחיפה מומלץ לא להקל ראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully