וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלט טורקי

26.7.2009 / 12:30

אינייסטה כבר לא איתו, גם צ'אבי רחוק, וה-4:3:3 הברצלונאי לא בדיוק מובן באיסטנבול. החריקות בקליטת פרנק רייקארד האדיש בגלאטסראיי העצבנית כנראה לא ימנעו ממנו לעבור את מכבי נתניה, אבל ספק אם יאפשרו לו לסיים את העונה

ב-2 ביוני הוצפו עיתוני טורקיה בניתוחים ודיונים לגבי חזרתו של כריסטוף דאום לפנרבחצ'ה, כשלכל חובבי הכדורגל באיסטנבול היה ברור כי מדובר בסיפור החם של העונה. שלושה ימים לאחר מכן, תפסה הנהלת גלאטסראיי אפילו את אוהדי הקבוצה עם המכנסיים למטה, כשהפתיעה ומינתה את פרנק רייקארד ההולנדי למאמן החדש של הקבוצה. כעבור מספר דקות נרשם מספר שיא של כניסות לאתר הרשמי של גלאטסראיי, כשאינספור אוהדים המומים ביקשו לברר את נכונות הידיעה וגרמו כמובן לקריסת האתר.

אחרי עונה מחפירה, בה השיגה גלאטסראיי בקושי רב את הכרטיס לליגה האירופית דרך המקום החמישי בליגה ונכשלה בשאר המפעלים, לנשיא המועדון אדנן פולאט לא נותרו הרבה ברירות. הוא היה חייב להנחית שם גדול שיחזיר את ההתלהבות לאוהדים ויגביר את הציפיות. על הנייר, רייקארד מתאים כמו כפפה ליד עבור האריות. מדובר במאמן שחונך על ברכי הטוטאל פוטבול של ריינוס מיכלס ויוהאן קרויף, ומאמין בשילוב תמידי של השגת ניצחון לצד הנאת הקהל – בדיוק כמו שאוהבים בגלאטסראיי.

אלא שמאמנים בעלי שם לא נחלו הצלחות גדולות בקבוצות הבכירות של הכדורגל הטורקי בשנים האחרונות. ויסנטה דל בוסקה, מאמן נבחרת ספרד הנוכחי, ירצה לשכוח את האפיזודה המיותרת בבשיקטאש לפני חמש שנים וגם קודמו בתפקיד, לואיס ארגונס, סולק בבושת פנים מפנרבחצ'ה עוד בטרם ננעלה העונה האחרונה.

רייקארד מודע לעובדות אלו ולמעמסה הכבדה הרובצת על כתפיו, אך משוכנע כי לו זה לא יקרה. "לשמחתי, בכל מקום בו אימנתי השגתי את מטרותיי", אמר האיש שהוביל את ברצלונה לשתי אליפויות ולזכייה בליגת האלופות ב-2006, כשנשאל לגבי הכשלונות של הקולגות מספרד. "עומד בפניי אתגר גדול ואני מבטיח כדורגל טוב והצלחות". ההולנדי מוכן למשימה, אבל אצל רבים עדיין מקוננת התחושה כי בדיוק כפי שהאתר הרשמי קרס תחת העומס, כך לא תעמוד קבוצתו בציפיות הגבוהות ורייקארד יחפש עבודה עוד לפני תום העונה.

אופיו המסוגר של רייקארד תמיד הקנה לו תיוג של עוף מוזר. גם בתקופה המזהירה בברצלונה, בה יוחס לו השינוי התהומי שעברה הקבוצה וההבנה העיוורת עם השחקנים, היו טענות שבניגוד לתקופתו כשחקן הוא אדיש מדי. "הוא אף פעם לא יוצא מכליו בפני השחקנים והרוגע שלו נותן להם ביטחון", סיפר על רייקארד רולף דוקס, ששימש כעוזרו בספרטה רוטרדאם. "הלחץ? אני לא יודע איפה הוא מחביא אותו, אבל הוא לא לוקח אותו הביתה. אני הייתי חושב על כדורגל 24 שעות ביממה, אבל פרנק שכח ממנו ברגע שיצא ממגרש האימונים. זו הסיבה שבזכותה הוא תמיד היה מגיע רגוע לאימון ביום למחרת".

הבדלי גישה

לא בטוח שהרוגע עליו מדבר דוקס יפעל לטובת רייקארד בגלאטסראיי, המונעת לרוב מיצרים ותשוקות שטבועים במורשתה. בסיום אחד התרגולים במחנה האימונים שערכה גלאטסראיי בהולנד, עמד רייקארד בצדי המגרש ותידרך מספר שחקנים צעירים, כאשר הוא מביא כדוגמה את השחקן אותו החליט למנות לקפטן החדש, ארדה טוראן. בינתיים, באיזור אחר של המלון, מילאן בארוש ואמרה אשיק שיכנעו את טוראן לקרוא לצעירים ולגלח את ראשם, כפי שנהגו לעשות ותיקי הקבוצה בעבר. טוראן, כמו קפטן קשוב, זימן את הצעירים לחצר האחורית של המלון, ובעזרת ספר מקצועי השלים את המלאכה ועבר בהצלחה את מבחן המנהיגות הראשון.

זהו רק סיפור אחד המציג את הבדלי הגישה בין רייקארד הקר והמחושב למועדון הרגשי אליו הגיע. בעוד המאמן ההולנדי ניסה לתת גושפנקא למינוי הקפטן באמצעות שיחות עם שחקנים והצהרות תקשורתיות, פעלו השחקנים והמליכו את טוראן בצורה מסורתית. רייקארד האדיש זקוק לזמן על מנת להתאקלם כראוי בקלחת של עלי סמי ין, וזה עוד בטרם החלה העונה. אבל בקבוצות הגדולות של טורקיה, כפי שיעידו לא מעט מאמנים בכירים, זמן הוא לא אופציה. הרושם הראשוני הוא המכריע ולעת עתה הוא לא בדיוק מחמיא למאמן. "רייקארד היה אדיש לעובדה שמדובר במשחק הבכורה, בהזדמנות הראשונה להשאיר חותם, ופשוט ביזבז הזדמנות", טען העיתונאי אחמט צ'אקיר לאחר שגלאטסראיי סיימה ב-1:1 את משחקה הראשון מול טובול הקזחית בסיבוב המוקדמות השני של גביע אופ"א.

אף על פי שהצהיר כי הוא "מרוצה מהעברת ההכרעה לאיצטדיון הביתי", רייקארד לא באמת ירצה לזכור את אותו משחק מביך בקזחסטן מול טובול. שנה אחרי הפרידה מברצלונה הוא הסכים להיענות להצעה מפתה של חמישה מיליון יורו לעונה (כולל בונוסים) מצד גלאטסראיי, אך המשחק הראשון והביקורות שבעקבותיו, גרמו לו לחזור על המשפט שאמר בתחילת הקדנציה בקטלוניה: "הקבוצה איבדה את המנטליות הווינרית ואת זה חייבים להשיב בהקדם".

קשיי קליטה

בברצלונה המשימה הוכתרה בהצלחה והמנטליות אכן חזרה ובגדול, אך בגלאטסראיי אין לרייקארד את אותו חומר שחקנים מיוחד איתו נהנה ליצור בקאמפ נואו. לא מעט שחקנים מוכשרים נמצאים בסגל של האריות - בין אם אלה ארדה טוראן וסרבט צ'טין המקומיים או זרים כמו הארי קיואל, מילאן בארוש ושחקני הרכש לאו פרנקו וקאדר קייטה - אבל עבודת החיבור והתרגול מאומצת מכפי שהורגל ההולנדי. "הדרך של רייקארד עוד ארוכה. הוא צריך לזכור שטופאל הוא לא צ'אבי ומוסטפה סארפ עדיין לא אינייסטה", נרמז בעיתון 'סבאח', שם ציפו לדילוג קליל של האריות מעל היריבה הנחותה מקזחסטן.

"השחקנים נראו מנותקים לגמרי ונדמה כי אינם מבינים את רצון המאמן, שמצידו שגה קשות כשלא פתח עם טוראן ובארוש", תקף אחמט צ'אקיר ב'זמאן'. "משחק החוץ מול טובול היה הגרוע ביותר שאפשר לקבל מהקבוצה, והעלוב ביותר שאפשר היה לצפות במשחק בכורה". במשחק בקזחסטן אכן לא הורגשו כלל הבדלי הרמות, ואוהדי קבוצות יריבות שמחו לאידה של גלא ואמרו שעוד רגע בולנט קורקמאז, הקפטן האגדי שהחזיק בתפקיד המאמן בחצי העונה האחרונה, מקבל בחזרה את המפתחות. דווקא פייר ואן הוידונק, החלוץ ההולנדי שכיכב בפנרבחצ'ה השנואה וספג קללות בכל פעם שכף רגלו דרכה בעלי סמי ין, הרגיע את אוהדי גלאטסראיי ואמר: "רייקארד מאמן מהרמה הגבוהה ביותר, עם אישיות חזקה ויכולות מוכחות, אבל הוא לא קוסם. תנו לו זמן ותלמדו להעריך אותו".

בגזרת האוהדים, לעת עתה, רייקארד יכול להיות רגוע. למרות התוצאה הלא מחמיאה בקזחסטן – תיקו שהזכיר לכולם את 'טראומת טרומסו' מ-2005, אז הודחה גלאטסראיי באופן משפיל על ידי הקבוצה הנורבגית בסיבוב הראשון של גביע אופ"א – הקהל הנלהב ערך להולנדי קבלת פנים חמה בגומלין בעלי סמי ין, בו ניצחו האריות 0:2 וזכו במפגש עם מכבי נתניה בסיבוב הבא. האוהדים, שמייחלים לא רק להנחתת שמות מפוצצים אלא גם לשילוב צעירים, ראו את רייקארד עולה עם זר אחד בלבד בהרכב (בארוש הצ'כי) לצד עשרה שחקנים טורקים, והניפו בגאון דגל ענק עליו נכתב באנגלית: "פרנק רייקארד, אנחנו מאמינים בך".

שינויי שיטה

גם השחקנים קיבלו את המאמן בזרועות פתוחות כשהם מציינים את הכבוד הרב שנפל בחלקם להתאמן אצל מאמן ברמתו של רייקארד, אך בפועל הם מתקשים לעשות את ההתאמה לדרישות החדשות. רייקארד דוגל בשיטת ה-4-3-3 לצורותיה השונות, איתה רץ לאורך השנים בברצלונה, בעוד בטורקיה מורגלים השחקנים ל-4-4-2 מסורתי שאינו פתוח לשינויים. "יש לרוב השחקנים קושי לשחק בשיטה שזרה להם", הודה קיואל האוסטרלי, "אבל אני מאמין שבסופו של דבר הכל יסתדר ונשחק את הכדורגל ההתקפי שהמאמן רוצה".

רייקארד ועוזרו יוהאן נייקנס, שהבינו די מהר כי שיטת המשחק בעייתית עבור הכדורגלן הטורקי, הורו למאמני מחלקת הנוער לעבור כולם לשחק באותה שיטה, על מנת להכין תשתית נוחה יותר ולמנוע עיכובים כמו בעונה הנוכחית. בניצחון על הקזחים בגומלין ערך רייקארד שינויי שיטה תוך כדי משחק, כפי שנדרש על ידי הפרשנים לאחר המשחק הראשון, אך הבהיר בסיום כי במהלך העונה תשחק הקבוצה לפי רצונו. "ברור שטקטיקה חשובה בכדורגל, אבל הבעיה העיקרית שלנו היא ההכנה הפיזית", ניסה המאמן למזער את העיסוק הבלתי פוסק בשיטת המשחק. "רק עכשיו אפשר להגיד שהשחקנים מוכנים לשחק 90 דקות מלאות, ואני אופטימי. אנו מצרפים חתיכה לחתיכה, בדרך להרכבת הפאזל".

רייקארד בטוח שצירוף עושה משחק שיבין היטב את השיטה (דקו?), יפתור לו את הבעיה המקצועית ויגרום לחלק הקדמי המקרטע לספק את הסחורה. בהנהלת גלאטסראיי מציינים כי המאמן ביצע מהלך מבריק כשהצטרף אליהם, שכן יותר גרוע מהעונה שעברה כבר לא יכול להיות ואיתם הוא יחזור לצמרת העולמית כמאמן שהקים את גלאטסראיי לתחייה. הספקנים, לעומת זאת, תוהים כיצד יגיב רייקארד קר הרוח בעת המשבר הראשון שיפקוד את הקבוצה הלחוצה, ומזהירים: "כבר היו בטורקיה מאמנים גדולים שבאו ברעש וצלצולים, ועפו בבושת פנים עוד לפני שסיימו את הקבב הראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully