וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל קבוצה יש שם

יניב בינו

27.7.2009 / 14:30

שברתם את השיניים מהקבוצות שהוגרלו נגד הישראליות באירופה? חכו שתקראו את רשימת הקבוצות עם השמות הכי מיוחדים בדרום אמריקה

שמות של קבוצות יכולים ללמד המון על המקום בו הגו אותם. בישראל, למשל, הפועל, בית"ר ומכבי יכולות לחשוף טפח מהפוליטיקה הממסדית ששלטה במדינה שלנו, והחלוקה הפנים החברתית/אידיאולוגית שעדיין מאפיינת אותנו. בדרום אמריקה, לעומת זאת, שמות הקבוצות מגיעים ממקום קצת אחר, וכדי להמחיש זאת, מובאת לפניכם רשימה עם השמות הכי מיוחדים שתמצאו באזור הזה. אם גם לכם, תיירים ישראלים שחרשו את דרום אמריקה, יש שם מרתק לקבוצה בעל משמעות מיוחדת, אתם מוזמנים לספר לנו עליו בטוקבקים.

'הכי חזקה'

כן, זוהי אינה טעות. בבוליביה ישנה קבוצה, צנועה למדי, המתהדרת בשם 'הכי חזקה', ובאנגלית The Strongest. אם חשבתם שקיים מתאם בין הקבוצה לאוכלוסייה אותה היא מייצגת אז טעות בידכם, כי 'הכי חזקה' קשורה בעיקר למעמד הביניים בלה פז, בירתה של בוליביה, המקום ממנו מגיעה הקבוצה. המעניין הוא שבתחילת דרכה היא נקראה 'הקבוצה החזקה' (The Strong), אלא שכעבור זמן מה הבינו קברניטי הקבוצה דבר או שניים והסבו את השם לזה שהיא נושאת כיום.

ל'הכי חזקה' רשימת תארים חזקה ביותר. היא הייתה לקבוצה הראשונה המאורגנת בכדורגל הבוליביאני שזכתה באליפות המדינה ב-1911, הראשונה שזכתה בכל התארים במדינה בעשור שלם (1916-25), הראשונה לנצח קבוצה ברזילאית בחוץ במשחק רשמי ב-2001 (1:5 את ז'ובנטוד). תואר נוסף, אולי המרשים ביותר שלה, הוא תואר האליפות ב-1930 בו זכתה, מבלי לספוג אף שער - אז אולי השם שלה היה רלוונטי מתמיד.

'הכי חזקה' היא אולי לא הכי ענווה, אבל היא בהחלט אמיצה. בין השנים 1932-35 נקראו שחקני וצוות המועדון לעזור למדינה שניהלה באותן שנים מלחמה נגד פרגוואי. למועדון היה חלק חשוב בהדיפת המתקפה הפרגוואית, וכך 'הכי חזקה' הייתה לקבוצת הכדורגל הראשונה והיחידה בעולם עד כה שקרב במלחמה קרוי על שמה - 'הקרב הכי חזק'.

חורחה ווילסטרמן

העיר קוצ'במבה היא אחת מהערים היפות בבוליביה. בעיר, השוכנת במרכזה של המדינה, יושב בסיס חברת התעופה הלאומית של המדינה. לפני 60 שנים התאגדו מספר פועלים והחלו לפעול למען הקמתה של קבוצת כדורגל שתאגד תחתה את עובדי החברה. ב-1949 נוסדה הקבוצה, אבל עוד לא בשמה הנוכחי, כאשר בראשית דרכה היא נקראה סן חוזה. לאחר ארבע שנים, ב-1953, החליטו בקבוצה לקשור את שמה של הקבוצה עם חברת התעופה, כאשר שמה הוחלף והיא נקראה על שמו של הטייס המסחרי הראשון במדינה, חורחה ווילסטרמן. פועלו של ווילסטרמן הואדר כאשר מלבד שמה של הקבוצה, הוא גם נושא את שמו של שדה התעופה בעיר.

3 בפברואר

כמו קבוצות כדורגל לא מעטות, גם מועדון זה נוסד לאו דווקא מדבר מתוכנן וממוסד כי אם משיחת חולין פשוטה בין חברים בסלון. אותה חבורה, בניגוד למקרים בהם אותן שיחות נותרות בגדר פנטזיה, עשתה מעשה והקימה לעצמה קבוצה. 3 בפברואר הפכה לאחת מהקבוצות הבולטות של הכדורגל הפרגוואי עם הצלחות מרשימות. הקבוצה נוסדה בסופו של דבר ב-20 לנובמבר 1970, אבל אותה שיחת סלון והרעיון שאותו גלגלו החברים ושלבסוף קרם עור וגידים, החל ב-3 בפברואר... אלא שאותה שיחה לא קרתה כך סתם באותו תאריך. במועד זה חל בפרגוואי יום חג. במקומות נוספים בעולם מצוין יום זה לזכרו של הקדוש סן בלאס, שהיה פיזיקאי ובישוף, עם חגיגות וטקסים. אלמלא אותו יום חג ומועד לא הייתה מתכנסת החבורה לשיחה שהביאה לרעיון בריאתה של הקבוצה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הנשיא האייס

הקבוצה משחקת בליגה השנייה בפרגוואי, אבל מתהדרת בשם הרם. המועדון נוסד לפני יותר מ-100 שנה, ב-1907, ובטקומבו, פרבר של עיר הבירה, אסונסיון, הרחיקו לכת כאשר קראו לו על שמו של נשיאה לשעבר של ארה"ב, רתרפורד בירצ'רד הייז (בפרגוואי יאמרו האייס, בגלל הספרדית). דרום אמריקה מוכרת דווקא בחוסר האהדה היחסי שלה לאמריקאים, אולם הנשיא ה-19 של המעצמה (1877-1881) נתפש עד היום כגיבור בעיני העם הפרגוואי. בין השנים 1864-1870 התחוללה 'מלחמת הברית המשולשת' בה פרגוואי לחמה לבד בשלוש מדינות, ברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי. פרגוואי הובסה במלחמה והיא סיימה אותה עם תוצאות הרסניות לגמרי. אחת מנקודות האור שהגיעו אחר כך היו ב-1878, כאשר הייז החליט ליישב מחלוקת לגבי שטח בין ארגנטינה ופרגוואי. הארגנטינאים קיוו כי הייז ייתן להם את אזור גראן צ'אקו, אלא שהוא העדיף לתת אותו לפרגוואי. הייז זכה לכבוד רב - לא רק קבוצת כדורגל, רחובות ומוסדות נקראו על שמו, כי אם אפילו עיר במדינה.

אלדוסיבי

כנראה שלפועלי הנמל במאר דל פלאטה היה די משעמם בעבודתם, כאשר הם החליטו להקים את המועדון הנזכר לעיל, המתמודד כיום בליגה השנייה בארגנטינה. ישבו להם וחשבו ארבעה חברים על שם הולם לקבוצת הכדורגל שהם רוצים לייסד. הם לא חשבו על שמה של אישיות דגולה, מנהיג או כובש, גם לא על תאריך חשוב או מכונן, אלא על דבר הרבה יותר פשוט. הם רצו להנציח את עצמם וכך הם קראו לקבוצה על סמך החלק ההתחלתי בשמות הפרטיים שלהם - אלרד (Allard), דולפוס (Doulfus), סיארד (Sillard) ו-וויריוט (Wiriott). כל אחד מהארבעה 'תרם' את שתי האותיות הראשונות המתחילות בשמו הפרטי (אל-דו-סי-בי), וכך, ב-29 למרץ 1913, נוסד לו קלאב אתלטיקו אלדוסיבי. אגב, שמו של החבר וויריוט היה בעייתי משהו כי הוא נכתב עם האות W, דבר שלא ניתן היה להגות. לפיכך הוא קיבל את גזר הפסיקה - לשנות ל-V. הרי מה לא עושים בשביל הקבוצה שאנחנו אוהבים, או מייסדים.

ניואל'ס אולד בויס

המהגר האנגלי אייזק ניואל בוודאי לא האמין שב-1903, יובל אחרי שיגיח לאוויר העולם, תיקרא קבוצת כדורגל ארגנטינאית על שמו, עוד בהיותו בן החיים. ניואל נולד במחוז קאונטי שבאנגליה, וכבר בגיל 16 צלח בצוותא עם כמה מחבריו את האוקיאנוס כדי לגלות ולחקור את ארגנטינה. הזיקה שלו לספורט ולכדורגל בעיקר, ביחד עם כישורי ההוראה שלו, הביאו אותו לשלב בין השניים. מעבר להיותו מורה ומנהל בתיכון בו עבד, הוא גם הכניס לתוכו פעילויות ספורט. אייזק גם הקים קבוצת כדורגל בתיכון, אשר צבעיה, אדום ושחור, הורכבו מחלק מצבעי דגל אנגליה, מקום הולדתו, וחלק מצבעי דגל גרמניה, מקום הולדתה של אשתו, אנה. ב-3 לנובמבר 1903 נוסדה הקבוצה ניואל'ס אולד בויס, כשגם כיום היא מתהדרת באותם צבעים שבחר אייזק.

סן לורנצו דה אלמגרו

הכומר לורנצו מאסה בסך הכול אהב לשמור על חייהם של חבורות רחוב ששיחקו כדורגל בתחילת המאה הקודמת. בשכונת אלמגרו בעיר הבירה של ארגנטינה, בואנוס איירס, שיחקה חבורת רחוב, קשוחה במיוחד. היא הייתה מזמינה חבורות אחרות להתחרות בה, לא לפני שהייתה מזהירה אותם דרך כתובות גרפיטי על קשיחותם של שחקניה. לימים, כשרכבים ותחבורה ציבורית החלו להיות תדירים יותר, המשחק של חבורות הרחוב על הכביש הפך מסוכן מאוד, ואחד מחברי הקבוצה אף נפגע בתאונה. הכומר הקתולי, שהיה עד לתאונה, החליט לפרוש חסותו על החבורה ולאפשר לה תנאי מגרש נוחים. הוא פתח בפניה את החצר האחורית של הכנסייה בה עבד, כדי שאלו יוכלו לשחק במקום בטוח. כך נוסדה למעשה סן לורנצו דה אלמגרו, על שם הכומר והשכונה.

'נקי ביותר'

לצערנו, המועדון אולי עם אחד השמות המקוריים ביותר, 'נקי ביותר', או באנגלית Total clean, כבר אינו נמצא עימנו בגרסתו המקורית. למרות שנוסד בפרו לפני פחות מחמש שנים (21 לדצמבר 2004), שמו שונה לא מכבר ל-Total chalaco. אולם אין ספק כי בכל זאת מגיע לו מקום של כבוד ברשימה. בעל מכבסה מקומית בעיר ארקיפה, שכנראה אהב מאוד כדורגל, החליט לבסס קבוצה עם שם מקורי זה. בתחילת דרכה אפשרה הקבוצה רק לעובדים מן המכבסה ללבוש את מדיה, אבל ככל שהשתפרו ביצועיה לא היה לה מנוס מלהתיר את הרסן. השיא היה ב-2006 עם הזכייה בגביע הפרואני, אלא שהמועדון נקלע במהרה למצוקה כלכלית ולחובות כבדים, אז הוא נמכר לקלאב אתלטיקו צ'אלקו. שמותיהן של שתי הקבוצות חוברו יחדיו, ומהן נוצר השם טוטאל צ'אלקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully