וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענק, או גדול עליו?

22.7.2009 / 13:32

למרות שכולם עדיין מחכים שאטו יסכם באינטר ויבטיח סופית את השלמת העסקה, בעולם הכדורגל כבר מתווכחים האם זלאטן איברהימוביץ' מתאים לברצלונה והאם היא מתאימה לו

"מי שחשב שברצלונה לא יכולה להתעלות על היכולת מהעונה החולפת, רצוי שימתין בסבלנות. אם זלאטן איברהימוביץ' אכן יצטרף, תהיה לפפ גווארדיולה קבוצה הרבה יותר טובה". הדובר הוא רונלד קומאן, מאמן אלקמאר ההולנדית ואיש ברצלונה לשעבר שלא יוצא מגדרו למעט מקרים מיוחדים, וזלאטן הוא אחד מהם. "יש לו את כל הרפרטואר, הוא מתאים לברצלונה בצורה מושלמת", סיכם בראיון לעיתון 'ספורט' הקטלאני בלם העבר שכינה את איברהימוביץ' 'מרקו ואן באסטן החדש', כאשר השבדי התמיר הפך לחניכו באייאקס אמסטרדם.

אחרי שניסו לצרף בכל כוחם את דויד וייה (בינתיים ללא הצלחה) וצפו מן הצד במסע החימוש המאסיבי של ריאל מדריד, החליטו ראשי ברצלונה לחזור לתוכנית המקורית של גווארדיולה – צירופו של איברהימוביץ'. המאמן הקטלאני הצביע על כוכבה של אינטר כחלוץ המועדף כשמונה לתפקיד, וחלון ההעברות הנוכחי איפשר לו להרוג שתי ציפורים במכה אחת, כשבאותה עסקה שהולכת ונסגרת מעורב סמואל אטו, ממנו ניסה להיפטר עוד בקיץ שעבר.

ביום חמישי במילאנו נפל דבר. נשיא ברצלונה ז'ואן לאפורטה נפגש עם מקבילו מאסימו מוראטי, והשניים נתנו הסכמתם לעסקה בה יעבירו הקטלאנים לאינטר 45 מיליון יורו בנוסף לאטו והשאלתו של אלכסנדר חלב הבלארוסי, בתמורה לזלאטן. מוראטי, שהתנגד נחרצות לעסקה רק חודש קודם לכן, התקשר לאיברהימוביץ' ושמע ממנו משפט אחד: "זו הזדמנות של פעם בחיים". הנשיא המילאנזי, על כל מגרעותיו, גם הוא בסך הכל מונע מרגשות של אוהד מצוי ולא יכול היה לסרב שוב לשחקן שלו, בטח ובטח כשהעסקה מיטיבה עימו כל כך.

על פניו נראה כי כל הצדדים, פרט אולי לאטו המבולבל, יכולים לחוש שביעות רצון מהעסקה. אינטר איבדה אמנם את כוכבה הגדול, אבל אמורה לקבל סקורר מוכח שסייע לקבוצתו להשיג תארים חשובים וכמובן סכום כסף משמעותי; ברצלונה עונה על הצרכים של מאמנה, מורידה (במעט) את מפלס האגו ומוציאה את הגורם מפר השלווה מחדר ההלבשה; וזלאטן עצמו מגדיל באופן ניכר את סיכוייו להגיע לפסגות אליהן שאף בתחילת דרכו – תואר כדור הזהב בפן האישי וזכייה בליגת האלופות בפן הקבוצתי - חלומות השזורים זה בזה, ואותם סבר שכבר לא יצליח להגשים באינטר.

האיש הנכון במקום הנכון

סוכנו של איברהימוביץ', מינו ראיולה, כבר הבהיר לא אחת כי "בסופו של דבר זלאטן משחק אך ורק היכן שהוא רוצה". כך יהיה כנראה גם הפעם. רק לפני חודש הניחה ברצלונה בפני אינטר הצעה של 10 מיליון יורו פלוס אטו, אך אז מוראטי גיחך וטען שעדיף לכולם להשאיר את המצב בעינו. זלאטן עצמו הוריד פרופיל, הצטרף לחבריו עם תחילת מחנה האימונים והודיע כי הוא שמח להמשיך במדי הנראזורי, אבל מתחת לפני השטח המשיך ללחוץ על ביצוע העסקה.

"סיימתי את תפקידי באינטר, אני חייב אתגר חדש", אמר איברהימוביץ' לחבריו והודה כי אבן ליגת האלופות עדיין יושבת על לבו. חמש אליפויות אסף השבדי כשחקן יובנטוס ואינטר, אך מעולם לא פסח עם קבוצותיו על שלב רבע גמר של המפעל האירופי המרכזי. "ברצלונה היא המקום המושלם עבורו, בעיקר כדי להסיר את כתם ליגת האלופות", טען פטריק אנדרסון, בלם נבחרת שבדיה לשעבר שרשם 31 הופעות במדי ברצלונה, בראיון לעיתון השבדי 'אפטונבלאדט'. "זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות בקריירה שלו, הוא פשוט יזרח שם. יש לזלאטן את כל מה שנחוץ כדי לזכות בכל התארים עם ברצלונה".

גם גווארדיולה מרגיש כי זלאטן יעניק את הרענון לקבוצה שלא מכבר זכתה בטרבל היסטורי תוך כדי תצוגות בלתי נשכחות, ומאמין שהשבדי יצליח להתאים עצמו לדרישותיו. כשאיברהימוביץ' הגיע ליובנטוס המתין לו פאביו קאפלו, שמיד הגיש לחלוץ החדש אוסף קלטות של מרקו ואן באסטן. "היה לו סגנון משחק זהה לשלך, רק שהוא כבש הרבה יותר שערים", סינן המאמן לכיוון של איברהימוביץ', ששמע והפנים.

זלאטן צלח את המעבר מהכדורגל ההולנדי לפיזיות האיטלקית, שיפר את יכולותיו האתלטיות וקינח עם 16 שערים בדרך לאליפות בעונה הראשונה. לאחר מכן ציין את השינוי שעבר מבחינת הבנה טקטית ויכולת אירובית: "בשנה אחת ביובה למדתי יותר משלוש שנים באייאקס".

למרות שיהפוך לשחקן הרכש היקר בהיסטוריה של ברצלונה, איברהימוביץ' מגיע עם רעב אמיתי לתואר אירופי ובעיקר להכרה כאחד הגדולים, שכן הוא מעולם לא נכלל בחמישייה המובילה של פרס כדור הזהב. ברצלונה תקבל חלוץ תוסס, שיפתח בפניה אופציות התקפיות נוספות בזכות יכולותיו המגוונות לשחק עם הפנים ועם הגב לשער באותה יעילות. "יש לו עוצמה אווירית, אומץ, אנרגיה בלתי פוסקת ויכולת מדהימה לצאת ממצבים בלתי אפשריים". הזכיר קומאן בראיון ל'ספורט'. "אי אפשר לבקש יותר".

אניגמה במחיר מופרז

הדיווחים על המעבר הצפוי של איברהימוביץ' לברצלונה עוררו גם את השבדים בבית. התקשורת התגייסה באופן כמעט קולקטיבי להלל את החלוץ, ולהזכיר את מסעו הבלתי אפשרי של בן המהגרים משכונת המצוקה רוזנגארד עד אשר הגיע למקדש בקאמפ נואו. "זה הרגע לו חיכה זלאטן כל חייו", כתב אריק ניבה בטורו האישי ב'אפטונבלאדט'. "אין סיכוי שייכשל. הוא יתאים עצמו לשיטה ולשחקנים מסביבו, וזו תהיה העונה הגדולה בקריירה שלו".

אך אי שם בין כל המברכים, היה גם מי שסבר כי זלאטן עושה את טעות חייו וכך גם בארסה. "זלאטן כל כך רוצה לזכות בליגת האלופות, שהוא הלך ישירות לאלופה... של העונה שעברה", ליגלג מרכוס בירו ב'ספורט אקספרסן'. "האחרונה שזכתה פעמיים ברציפות בתואר הנכסף היא מילאן, וזה היה לפני שני עשורים. הוא יקרוס תחת הלחץ ויפסיד עם ברצלונה בשלב חצי הגמר – יהיה נחמד אם זה יקרה מול אינטר".

בירו מחזק את התחושה אותה מנסים לבסס בעיקר בעיתוני מדריד, לפיה אינטר יכולה להיות המרוויחה העיקרית מהעסקה המדוברת אם אכן תשלים את החתמת אטו, וברצלונה למעשה רכשה אניגמה במחיר מופרז. סמואל אטו כבר הוכיח עצמו כשחקן שיודע להתעלות במשחקי הכרעה, בעוד לזלאטן יש נטייה להיעלם במעמדים שכאלה.

השבדי קטף את תואר מלך השערים באיטליה העונה וכבש בקלילות מעוררת קנאה שערים נדירים מול קבוצתו כמו קייבו ופאלרמו, אך לא הופיע כשאינטר נזקקה לו במשחקי מפתח מול יריבות מסוגן של מנצ'סטר יונייטד, ליברפול או מילאן. זו גם הסיבה העיקרית בגינה מעולם לא הוזכר איברהימוביץ' כמועמד רציני לקבל את תואר כדורגלן השנה בעולם.

הסגן של מסי

בברצלונה כבר מדווחים על תכונה לקראת הגעתו של איברהימוביץ', ובחנות הרשמית של המועדון כבר ניבאו כי חולצתו של החלוץ החדש תימכר בכמות גבוהה יותר מזו של אטו, אבל בקרב לא מעט אוהדים עדיין מקוננת התחושה כי קבוצתם מבצעת טעות. הקמרוני, מלבד היותו מלך השערים של ברצלונה, התחבר למועדון עד עמקי נשמתו ויצר קשר אמיתי עם הקהל הקטלאני. "אותו אנו מחליפים בחלוץ גדול, אבל כזה שלא יכול להבין את המשמעות של ברצלונה, מתקשה לשמור על ריכוז ולעיתים מאבד עניין במשחק בגלל טעות קטנה. זלאטן נכנס לנעליים גדולות, גדולות מדי", הציג 'ספורט' את דבר המקטרגים.

במדריד, למרות חוסר הרצון הברור לראות את ברצלונה מתחזקת, מחככים ידיים בהנאה ורואים איך עסקה אחת מנציחה את דבריו של לאפורטה כדמגוגיה זולה. הנשיא טען כי "ברצלונה מייצרת כוכבים ואילו ריאל מדריד רוכשת אותם", והנה קבוצתו נסחפת אחר אותו פורמט, גם אם במינון נמוך בהרבה, ומנפצת את שיא ההעברות שלה בעסקה שעולה אף על העברת קאקה לריאל (אם מתמחרים את אטו ב-25 מיליון יורו, כפי שעשתה בארסה).

עם המטען הלא פשוט הזה יצטרך איברהימוביץ' להתמודד בעונתו הראשונה, שכנראה תצא אל הפועל גם אם אטו יסרב לעבור לאינטר. השבדי יזכה למעקב בשבע עיניים מצד האוהדים שיעסקו כל העת בהשוואה המתבקשת לאטו, התקשורת תארוב בפינה לראות אם השחקן היקר בהיסטוריה של ברצלונה מצדיק את פתיחת הארנק, ובצוות המקצועי של הקבוצה ימתינו בציפייה דרוכה לראותו מבצע את ההתאמות ומבין את מקומו כסגן של לאונל מסי.

"זה חלום לשחק לצד מסי, ארוץ בטירוף לידו", אמר זלאטן בהפנמה, ואילו העיתונאי חואנמו דיאז הוסיף: "הדבר החשוב הוא שזלאטן ירוויח פחות ממסי, גם אם מדובר בהבדל של שני יורו, כדי שיבין של מי הקבוצה. אם הייתה זו עסקה משתלמת? נדע רק בסוף מאי 2010".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully