וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הבורשטיין

איתן נוח

21.7.2009 / 14:40

להסכים לקיצוץ במכבי או לגרור את המשפחה לאירופה? יורובאסקט או מציאת קבוצה? איך ייצא טל בורשטיין מהפלונטר?

טל בורשטיין נמצא בבעיה של ממש. אנו מצויים בשלהי חודש יולי, אך עדיין, ולמעשה לראשונה מאז החל לשחק כדורסל בוגרים, לגארד המעוטר אין מושג מה יהיה הצבע של הגופייה שילבש בעונה הבאה. אחרי תשע עונות בצהוב של מכבי תל אביב, עומד השחקן בן ה-29 בפני צומת דרכים, שכל היציאות ממנו, למעט אחת, מסמנות את הדרך החוצה מיד אליהו.

זו לא הפעם הראשונה בה בורשטיין נמצא על סף עזיבה של המועדון בו קנה לעצמו שם. כזכור, לקראת סיום עונת 2005/6 היה בורשטיין כבר עם רגל וחצי בג'ירונה הספרדית, אך במשחק האחרון של העונה, בגמר הפיינל פור מול הפועל ירושלים, נפצע וקרע את גיד אכילס. הפציעה הקשה ביטלה את האפשרות שיעבור לחו"ל תמורת חוזה שמן והשאירה את בורשטיין כמעט שנה שלמה מחוץ למגרשים. זמן קצר לאחר שנפצע, חתם במכבי לשלוש עונות נוספות, שהסתיימו במאי.

מאוריציו בלדוצ'י, סוכנו של בורשטיין, הוא אדם עסוק בימים אלה. בין מחנה הקיץ בווגאס לבין הניסיונות לאתר קבוצות לשלל שחקניו. מן הסתם, גם טל בורשטיין, כשחקן אירופאי בכיר, נמצא גבוה ברשימת עיסוקיו של הסוכן האיטלקי. עבור אנשי מכבי, בורשטיין נמצא על תקן של נוכח-נפקד. המגעים עם סוכנו לא הבשילו לכדי הסכם. מכבי כבר הודיעה על צירופו של לקוח אחר של בלדוצ'י, גל מקל, כשייתכן שבמהלך הזה שלחה גם איתות לבורשטיין. "אם יתברר שמכבי לא מעריכה מספיק את מה שטל עשה עבורה, הוא יצטרך ללכת", אמר בלדוצ'י לפני חודש, כשהמגעים הגיעו למבוי סתום.

זה לא שבמכבי תל אביב לא היו רוצים לראות את בורשטיין לובש את הצהובים בעונה הבאה. בכל זאת, מדובר בישראלי המנוסה ביותר ברמות הגבוהות, אלוף אירופה שלוש פעמים, שהוכיח את נחיצותו במשחקים האחרונים של העונה החולפת. העניין, כמו תמיד, מסתכם בכסף: ההצעה האחרונה של הצהובים עמדה על קצת יותר מ-250 אלף דולר נטו לעונה. בהתחשב בקיפאון הכמעט-מוחלט בשוק השחקנים ובמצב הקטסטרופאלי של המשק, יש שיאמרו שמדובר בשכר נהדר. הבעיה היא שבשנים האחרונות השתכר בורשטיין כ-650 אלף דולר בעונה. למעשה, מדובר בקיצוץ של כ-65%. גם האגו משחק כאן תפקיד.

המכשולים: המשכורת או הפציעה?

במהלך העונה שעברה, שהייתה אולי הגרועה בקריירה של השחקן, היו שטענו כי הפציעות הרבות הפכו את בורשטיין לשחקן-לשעבר, שאינו מתאים יותר לרמות הגבוהות של הכדורסל האירופאי. "אני לא שמעתי אף מאמן טוען שטל הוא שחקן גמור", משיב לטענה אריק שיבק, שאימן את בורשטיין בבני הרצליה ומאמן כיום את אמסטרדם ההולנדית. "לעיתונאים אין זכות לקבוע כזה דבר לגבי שחקן. אם מאמן יחליט שהוא לא שחקן מתאים, אותו מאמן לא ייקח אותו. לי אין ספק שטל לא שחקן גמור. הוא עזר למכבי לקחת אליפות, אז הוא לא גמור בכלל. בוא לא נשכח שהוא לא שחקן מבוגר. הוא התחיל לשחק ברמות גבוהות בגיל כל כך צעיר שאנשים חושבים שהוא מבוגר, אבל הוא רק בן 29. וכמובן, יש לו שלוש אליפויות אירופה".

האופציות שעומדות בפני בורשטיין, כפי הנראה כעת, לא רבות. בישראל אין קבוצה שיכולה להציע לו את הסכומים שהציעה מכבי תל אביב, גם לא את הצעתה האחרונה. אם יחליט לעבור למועדון מקומי אחר – חשוב לזכור שבורשטיין נשוי ואב לבנות, כך שטלטול המשפחה לחו"ל אינו סיפור פשוט – הוא יאלץ להסתפק בסכומי כסף נמוכים עוד יותר. "אני לא רואה מצב שטל ישחק בארץ", אומר מולי קצורין, מאמן נבחרת פולין, שאימן את בורשטיין בנבחרת ישראל. "אני יודע מה קבוצות מציעות כיום בארץ. אלא אם כן הוא יחליט שהוא מוכן לשחק בסטנדרט כלכלי של שחקנים ישראלים ולא בסטנדרטים של יורוליג, וזו זכותו, אבל באופן כללי הקבוצות היום בארץ פשוט לא יכולות לשלם לו".

מכאן קל להבין שאכן האופציה המועדפת של בורשטיין היא יציאה לאירופה, אבל השאלה היא לאן ובאיזו סיטואציה. כאמור, הפציעות הקשות והעונה האחרונה גרמו בלי ספק לירידה במניותיו. "כולם יודעים שהוא עבר את הפציעה בזמנו", אומר קצורין. "בקבוצות המובילות שחקנים נתונים למעקב, ואני מניח שכל מי שמתעניין בו יעשה את הבדיקות שלו. זה נכון שהמצב שלו בשוק היום פחות טוב, אבל לזכותו של טל יאמר שהוא שיחק טוב בסוף השנה ועזר למכבי לקחת אליפות. בכל מקרה, לדעתי, לשחקן עם ניסיון כמו של טל תמיד יש מקום בקבוצה".

וישנה הבעיה הגדולה מכולן: הטיימינג. כאמור, הקיץ הנוכחי נחשב לחלש ביותר שעבר על שוק השחקנים האירופאי בעשור האחרון, וגם הקבוצות האמידות ביבשת חושבות כמה וכמה פעמים לפני שהן מוכנות להוציא סכומי כסף, גם כאלו שלפני שנה או שתיים נחשבו לזניחים. כרגע, השוק עדיין מצוי בקיפאון מסוים, ורוב הקבוצות ביבשת עדיין ממתינות להתפתחויות ולא מבצעות החתמות משמעותיות. דני גוט, שהיה סקאוט ועוזר מאמן במכבי תל אביב וכיום שוקד על בניית סגלה של עירוני רמת גן לעונה הקרובה, מספר: "אני חושב שהרבה מועדונים באירופה לא סגרו את התקציבים לשנה הבאה. יש חוסר וודאות טוטאלי לגבי תקציבים, אז זה לא קשור לשחקנים בכלל. חוץ מקבוצות גדולות באמת, כל יתר המועדונים מחכים להתפתחויות לגבי ספונסרים והכנסות אחרות".

אליפות אירופה: הזדמנות או סיכון?

בורשטיין עצמו מסרב בינתיים להתראיין ולא מספק יותר מדי מידע בנוגע לעתידו. אנשים הסובבים אותו ואת הכדורסל הישראלי מספרים כי אפשרות סבירה היא שבורשטיין ימתין לאליפות אירופה, שתיערך בספטמבר, בתקווה להופעה טובה שתגרום למנייה שלו לזנק. גם אריק שיבק חושב שהאופציה הטובה עבור בורשטיין היא להמתין ליורובאסקט: "לא יצא לי ממש לדבר עם טל, אבל אם אני מנסה להיכנס לראש שלו, אין לי ספק שהוא רוצה להגיע רחוק עם הנבחרת. אין ספק שהמצב בשוק האירופאי הוא בעייתי, ואני אומר את זה כאחד שנמצא באמצע השלב הזה (של בניית קבוצה – א.נ). אני יודע טוב מאוד שיש בעיות כלכליות, אני יודע שהמחירים צונחים. אולי הדבר הטוב ביותר כרגע הוא לחכות ולא לפעול מתוך לחץ".

גם קצורין מסכים שאליפות אירופה הקרובה תהווה במה מצוינת לבורשטיין, אך מסייג את הדברים. "אני חושב שהמשחקים בקיץ זו הזדמנות בלתי רגילה בשביל טל להראות את עצמו שוב. הוא בא כשחקן בנבחרת טובה, עם הרכב מצוין, והוא יכול למנף את זה לטובתו, לעשות אליפות טובה, ואז לא יהיו ספקות לגביו. ברור לכולם מה הוא עשה עד עכשיו, אבל גם ברור שמכבי לא רצו אותו. הכי טוב יהיה לטל אם יעשה אליפות אירופה יפה. מצד שני, זה גם צעד מסוכן: הופעה לא טובה עשויה לפגוע קשות בסיכויים של שחקנים חופשיים להשיג חוזה, מה גם שהאליפות מסתיימת בסמוך לפתיחת העונה בליגות האירופאיות השונות ואין הרבה זמן למצוא מקום טוב אחר כך. הייתי ממליץ לכל שחקן שיש לו הצעה מקבוצה, לחתום עכשיו ושלא יחכה. כל השוק נמצא במגמת ירידה, ואני לא מדבר רק על שלוש-ארבע קבוצות".

אליפות אירופה תחל רק בעוד כחודש וחצי, ובינתיים עתידו של בורשטיין לוט בערפל. מרבית הגורמים המקצועיים אכן מסכימים שלבורשטיין יש עוד הרבה מה לתת, למרות מה שעבר עליו בשנתיים האחרונות. "הוא שחקן מוביל לכל דבר. הרקורד של טל הוכיח את עצמו בעבר, ואין לי ספק שטל הוא שחקן מוביל בכל קבוצה. אני רואה אותו כשחקן צמרת ביורוליג", מספר גוט.

גם שיבק מסכים שעתידו של בורשטיין הוא ביורוליג. "טל שחקן שהיו לו בעבר הצלחות גדולות, אם בנבחרת העתודה, בנבחרת ישראל או במכבי תל אביב", מסכם שיבק. "זה לא קל לשחק ליד כל הכוכבים הללו במשך כל כך הרבה שנים, אבל הוא עשה את זה בצורה אופטימאלית. אין ספק שבורשטיין הוא שחקן יורוליג". עכשיו נצטרך להמתין ולראות מי ירים את הכפפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully