וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה תהיה יעקובו?

14.7.2009 / 13:25

אחרי שלוש שנות הבשלה, אלישע לוי בחר להחזיר את ירו בלו למכבי חיפה ולהפוך אותו לזר החמישי. האם דווקא שם יתייצב ויתגבר על הפציעה, הדיכאונות והקריזות?

"באחד האימונים שלנו בקרית שמונה גיא צרפתי צעק עליו אחרי שמסר לו כדור והחמיץ. ירו בלו נורא רגיש, הוא נפגע ועמד לרדת מהאימון במחאה. ישר זיהיתי מה הולך לקרות. קראתי לו ואמרתי 'אם אתה יורד מהאימון, אתה לא בא לכאן יותר, שמעת?'. גיליתי נוקשות, הייתי חייב לגלות נוקשת איתו. הוא אמר שהוא פצוע, אמרתי לו 'אין בעיה, רק תזכור שלפני דקה לא היית פצוע'. הוא הבין שאצלי הוא לא יקבל מתנות, ישר התנצל וחזר למגרש. נתתי לו לפתוח נגד מכבי תל אביב. הוא השתולל על המגרש, עשה עבודה, וכבש. זה בעצם הסיפור שלו".

התיאור הזה של אלי כהן מקפל בתוכו את חידת ירו בלו – החלוץ הניגרי הצעיר שחזר העונה אחרי שלוש שנות השאלה למכבי חיפה. כמו אייגביני יעקובו בזמנו, שעבר את אותו תהליך, אלישע לוי בחר להחזיר את החלוץ בן ה-21 ולהמר עליו כאחד מחמשת הזרים של מכבי חיפה. בלו אמנם לא מוכשר כמו יעקובו, אבל מספיק מיומן כדי להצליח בליגת העל ולספק למכבי חיפה את מכסת השערים שחלוץ מרכזי, השני בקבוצה, אמור להניב. אלא שעדיין לא ברור האם בלו עבר בשלוש השנים בהן מכבי חיפה השאילה אותו את תהליך ההבשלה המנטלית שעבר יעקובו, למשל, בהפועל כפר סבא. האם הילד שבו עדיין חזק יותר מהחלוץ המוכשר שבו? "אלישע יהיה חייב לעשות לו סוויץ' בראש", מגדיר זאת כהן. "כי הוא נלחץ מזה שהוא לא מבקיע. אם הוא יצליח, הוא יהיה שחקן מצוין".

מודל יעקובו

בלו הגיע לפני ארבע שנים למכבי חיפה אחרי קריירה קצרה בפירסט בנק ואחרי זה בריינבו יונייטד בניגריה, כשגילו הצעיר לימד שיעקב שחר מנסה לשחזר את מודל יעקובו. אחרי שנה די טובה בקבוצת הנוער של מכבי חיפה (שמונה שערים), הושאל בלו לנצרת עילית מהליגה הלאומית, שם המודל נראה מצוין: 15 שערים בכל המסגרות, תוך שהוא משאיר את הקבוצה כמעט לבדו בליגה. מכבי חיפה חשבה שזה הזמן להגביר את האש מתחת לסיר ולהעביר אותו לליגת העל. הזוכה: קרית שמונה, העולה החדשה, לה בלו סיפק עשרה שערי ליגה ב-27 משחקים, בהם שלישייה מול הרצליה וצמד מול מכבי תל אביב.

אלא שאז, ממש לקראת סוף העונה, הגיעה הפציעה. בלו נפגע באימון, פונה לרמב"ם ושם אובחן כי הוא סובל משבר בעצם השוק של רגל ימין וייאלץ להתחיל הכל מהתחלה. אחרי שבעה חודשים שבהם לא שיחק, בלו יצא למבחן האמיתי שלו – מחנה האימונים באיילות עם אלי כהן על הקווים, שבחן מקרוב את תהליך השיקום שלו. המחנה הזה, משחזרים מקורביו של השחקן, היה אולי מחנה האימונים הכי קריטי בקריירה שלו.

"לקח לו שמונה חודשים לחזור לעצמו. היו לו בעיות בחזרה מפני שהוא רצה לשחק בלי לעשות שיקום. בסופו של דבר זה עמד בעוכריו", מעיד כהן, שבכלל שקל לשחררו בתום המחנה. "אבל בסוף החלטתי לתת לו הזדמנות. נתתי לו לפתוח נגד בית"ר וראיתי שהיה לו קשה. בסך הכל רציתי לבדוק אם הוא לא סוחב פציעה או צולע. הוא קרס בדקה ה-70, אז הוצאתי אותו החוצה. אבל דווקא בשלב הזה החלטתי להשאיר אותו כדי שיחזור לאט. אם לא התמיכה שלי, הוא היה גומר את הקריירה".

משל קולאוטי

מאז החזרה שלו לאחר פגרת החורף, בלו שותף ב-14 משחקי ליגה וכבש שלושה שערים. למרות זאת, מעידים בקרית שמונה, החזרה שלו הייתה איטית, אולי אפילו יותר איטית ממה שכולם חשבו. הבעיה העיקרית הייתה, שוב, בעיקר בראש. "היה קשה לו לקבל את המעמד שלו בחזרה", סיפרו השבוע בקבוצה מהצפון. "ירו חזר לעניינים אבל לא תמיד פתח, וזה תסכל אותו. בשחקן כזה צריך לדעת איך לטפל".

בעיית הבגרות של בלו, שתיפתר בוודאי עם הגיל, לא גורעת מהכישרון הנהדר שיש לו ברגליים. ירון הוכנבוים, שאימן אותו בנצרת עילית, מספר על שחקן "משודרג מבחינת היכולות שלו", ולדבריו, "גם טכני בצורה בלתי רגילה וגם שחקן מהיר שיודע להבקיע". גם רן בן שמעון, מאמנו בקרית שמונה, מחמיא: "ירו הוא לא אפריקאי טיפוסי. הוא התחנך באירופה, מדבר אנגלית שוטפת. אדם שנוח מאוד לעבוד איתו. לאורך זמן הוא התחיל להבין טוב יותר את המשחק. זה אחד הטיפוסים שהכי לא נוח לשחק לידם, כי הוא ממש מטריד את ההגנות. ירו משתמש המון בפיזיות, בכוח, הוא שחקן חזק. בקרית שמונה הוא למד שכולם עושים הגנה, והוא עושה את זה".

מהבחינה הזו, בלו מוסיף תכונות של חלוץ שלא היו אשתקד במכבי חיפה. "הוא שחקן עם הרבה עוצמות שיודע להבקיע גולים", מתאר כהן. "הקטע אצלו הוא שהוא מטריף את הבלמים, הורג אותם. בעידן המודרני, שחקן שמטריד הגנות זה מה שמחפשים, שחקן תשע קלאסי שמרתק את הבלמים. ירו חזק מאוד, כל הבלמים בליגת העל פוחדים ממנו. הוא לוחץ את הבלמים כאילו הוא בעצמו בלם. גם על קולאוטי אמרו בהתחלה שהוא שחקן לא מי יודע מה, אבל הייתה לו פיזיות, הייתה לו יכולת לשחק פשוט".

סטייל ארבייטמן

אלא שלבלו יש בעיה אחרת. "הוא מכור לכרטיסים", מעידים שחקנים מקרית שמונה ונצרת, שם ספג 13 צהובים (מתוכם עשרה בליגה) ואדום. בקריית שמונה הוא ספג 11 צהובים ושני אדומים בשנתיים, למרות שהושבת לחודשים ארוכים. "האדום שהוא קיבל העונה מול מכבי חיפה היה שטותי. ירו בהחלט מתקל חזק את שחקני ההגנה. זאת גם הבעיה שלו", מעיד אלי כהן. "בכדורגל יש שחקנים שלא אוהבים שנתקעים בהם, הם מגיבים ואז חוטפים הרבה צהובים. צריך להבין שמדובר בשחקן גדול, שרירי וחזק בצורה בלתי רגילה. באימונים, כשנוגעים בו, הוא קופץ כמו מטורף, שחקן מאוד רגיש. היו לי איתו הרבה בעיות בנוגע לתיקולים עם שחקנים. מי שהתקרב אליו, מהר מאוד ספג תיקול חריף בחזרה. בקטע הזה הוא לא מסוגל לשלוט על עצמו. 50 אחוז מהתאקלים שלו מיותרים".

"זה חלק מאופי", קובע הוכנבוים. "בכלל, כל הקטע של הלחץ, זאת בעיה שמאפיינת שחקנים צעירים. הייתה תקופה של שלושה משחקים שבהם הוא לא הבקיע. באחת הפעמים הוא התחיל לבכות במחצית. הוא שחקן טוב שעוד יתחשל וילמד". בן שמעון מסכים: "הוא בחור צעיר, מאוד אמוציונלי, אוהב לנצח ומגיב לפעמים. הוא הלך והתמתן בקטע הזה, היום הוא מגיב פחות".

הבעיה הזאת של "להיכנס לדיכאונות ללא סיבה מוצדקת", מוכרת גם לשחקנים ששיחקו איתו בעבר. חוסר יציבות של שחקנים צעירים, מכנים זאת. "הוא יכול להבקיע צמד או שלישייה ואחר כך להיכנס לבצורת, ממש לתפוס את הראש ולהיכנס לדיכאונות ולדיסטאנס עם הסביבה", מעיד חבר לקבוצה לשעבר, "אבל יש בו גם דברים טובים. למשל, בלו הוא אחד השחקנים היחידים בליגת העל שיודע לעשות כמעט תמיד גולים באחד על אחד. ריכוז זאת תכונה חשובה מאוד".

כמו יבוריאן

בן שמעון מספר כי נתן לבלו את ברכת הדרך למכבי חיפה כי "בניגוד להרבה שחקנים שלי, אני יכול לומר שרציתי בשבילו שיילך להתקדם". בלו, שמשחק בצורה דומה לחלוץ הגיאורגי החדש, ולדימיר דבאלישווילי, אותו הניגרי אמור לגבות מהספסל, לפחות בהתחלה, כבר משתלב לא רע במכבי חיפה. "העבודה איתו הייתה ונשארה פסיכולוגית. כבר במחנה קלטנו עליו שהוא חלוץ עם נוכחות, כזה שיכול להרתיע שני בלמים לשמור עליו. במהלך המשחק הוא גורם לכדורים לידו ליפול, אם שחקנים כמו קטן יתמקמו לידו הם רק ירוויחו", מתאר גורם בכיר באלופה.

האם בלו יתאים את עצמו לאתגר החדש? יספק למכבי חיפה את מה שהיא צריכה ולא יתמרמר על מעמדו החדש או הבצורת התורנית? האם יפחית את מניין הדיכאונות או הכרטיסים מהשופט? "בסך הכל מכבי חיפה עשתה עסקה טובה", טוען כהן. "הייתה לי תחושה מקצועית שהוא יחליף את פנטאני כי הוא לא היה דומיננטי. אלישע ידע מה הוא עושה. ירו יותר חזק מפנטאני וגם יותר גולר ממנו. אפילו גרשון ובנאדו חוששים כשהם שומרים עליו. לירו יש נוכחות ברחבה, כמו יבוריאן. אמרתי כבר שמכבי חיפה החתימה את יבוריאן? זה אותו שחקן בדיוק. לא שחקן נוצץ ומבריק, אבל יעיל ברמות הכי גבוהות. רק שיתבגר" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully