וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו אמר קרופניק?

8.7.2009 / 19:41

הרזומה של ז'ורז'ה טשיירה, ההימור הגדול של אלישע לוי בהגנת מכבי חיפה, רומז על עוד פלופ פוטנציאלי משחקן שלא השיג כלום בקריירה. אז למה קלינגר מתעקש ש"הוא עוד יגיע רחוק"?

ז'ורז'ה טשיירה היה רק בן 11 כשהתרחשה נקודת המפנה הראשונה בקריירה שלו. היה זה משחק ילדים בין קאטוחלנסה הקטנה לספורטינג ליסבון הגדולה, טשיירה כבש והצטיין, ועם סיום המשחק ניגש אליו מאמן ספורטינג, אוסבלדו סילבה. "אני רוצה שתבוא להתאמן איתנו", אמר סילבה לילד הנרגש, שחלומו ללבוש את המדים הירוקים לבנים של האריות התגשם.

12 שנה מאוחר יותר, טשיירה חוזר לירוק, הפעם עם החתימה במכבי חיפה. בין לבין הקריירה שלו כמעט נעלמה בתהומות הליגה השלישית בפורטוגל ובתחתית הליגה הקפריסאית, אבל בגיל 23, בקבוצה השישית בקריירה הבוגרת שלו, מכבי חיפה היא הקבוצה הבכירה ביותר שנותנת לטשיירה הזדמנות לפרוץ קדימה.

בהחתמה של טשיירה, חיפה סוטה מדרך הפעולה הרגילה שלה. לא עוד שחקני סגל נבחרת עם רקורד מוכח, אלא שחקן עם סימן שאלה גדול, ללא רזומה מרשים, ללא ניסיון בקבוצה גדולה. מצד אחד מדובר בהימור, אך מצד שני, טשיירה מגיע עם המלצה חמה ממאמנו לשעבר, ניר קלינגר, שבטוח: הוא יגיע רחוק.

העלייה והנפילה

סיפור הסינדרלה של טשיירה בספורטינג נמשך עד קבוצת הנוער. הבלם היה חלק מקבוצת פאר שכללה את נאני, מיגל ולוסו, ז'ואו מוטיניו ויאנק דז'אלו. ב-2004/5, תחת המאמן פאולו בנטו (שמדריך היום את הקבוצה הבוגרת של ספורטינג), זכתה קבוצת הנוער באליפות פורטוגל, אך דווקא שם החלה ההידרדרות של טשיירה.

אחרי אותה עונה טשיירה לא היה בתוכניות המועדון ונשלח לקאסה פיה, קבוצת תחתית מהליגה השלישית בפורטוגל. הוא הפך לשחקן הרכב קבוע, ולאחר עונה אחת הרגיש בשל לחזור לספורטינג. הבלם התחנן לקבל הזדמנות ולהיבחן באימוני טרום העונה, אך נענה בשלילה ושוחרר ללא תמורה.

התחנה הבאה הייתה אודיבלאס, קבוצה קטנה בפרברי העיר ליסבון. שם פגש טשיירה במאמן רוי גרגוריו, בלם העבר של בלננשש. בתקשורת המקומית דווח לא אחת על צעקות שהיה סופג הבלם ממאמנו במהלך האימונים. "הוא יורד עליי חזק, אבל זה חשוב", הסביר טשיירה, "הוא עזר לתקן את המיקום והעמידה שלי במגרש".

בקיץ 2007 עבר טשיירה לפאטימה מהליגה השנייה. בתקציב נמוך של 400 אלף יורו וקבוצה צעירה, שהורכבה מהרבה יוצאי ספורטינג, טשיירה קיווה לבצע את הפריצה. בגביע הליגה הדהימה פאטימה את פורטו והוגרלה למפגש פיקנטי עם ספורטינג. "אני רוצה להוכיח מה אני שווה ומקווה לחזור יום אחד", טען טשיירה. פאטימה הייתה קרובה לסנסציה, אבל הפסידה רק בשערי חוץ. בסופו של דבר דקות המשחק שלו ירדו במהלך העונה, והקבוצה ירדה לליגה השלישית.

"לטשיירה לא הייתה קריירה גדולה כמו האחרים מהקבוצה ההיא, כי הוא פשוט לא מספיק מוכשר", טען העיתונאי ז'וזה קרלוס פרייטאס מהעיתון "רקורד", אחרי דקות ארוכות בהן ניסה להיזכר בטשיירה. "הוא לא הגיע לנבחרות הנוער, לא מצא קבוצה בליגה הראשונה והגיע לקבוצות קטנות מאוד".

פריחה מחודשת בקפריסין

בשלב הזה טשיירה ניצב בפני דילמה: להמשיך לפלס את דרכו בליגות הנמוכות, או לחפש את מזלו בחו"ל. הבחירה בקפריסין הייתה טבעית. 33 זרים פורטוגלים שיחקו בעונה שעברה בליגה הראשונה בקפריסין. "הטרנד התחיל לפני ארבע שנים", מסביר העיתונאי סטליוס חריסטיו. "הם באים מליגות נמוכות, מרוויחים כסף טוב ומעלים כאן את הרמה".

טשיירה חתם באטרומיטוס, קבוצה שירדה לליגה השנייה עם שבע נקודות ו-69 שערי חובה, אבל הותיר את חותמו. "הוא בא כשחקן צעיר ולא מוכר ונתן עונה טובה. מדובר בבלם גבוה מאוד (1.88 מ'), כשרוני, חזק ובעל משחק ראש מצוין", מסביר חריסטיו. גם קלינגר, שעקב אחרי טשיירה, התלהב מהשחקן ובינואר החליט לצרפו לפאפוס.

"ראיתי אותו בארבעה-חמישה משחקים ושמתי עליו עין", מספר קלינגר. "אהבתי את הסגנון שלו. למרות שהוא שיחק בקבוצה קטנה שחטפה תבוסות, הוא החזיק את ההגנה. קלטתי אותו לפאפוס, עבדנו איתו על דברים שהוא היה צריך לשפר וראיתי אותו מתקדם מיום ליום. מדובר בבלם אחראי, שלמרות גילו משחק כמו בלם בן 30. הוא לא עושה טעויות שטותיות וזה משהו שאני מאוד אוהב אצלו".

קליגנר אישר כי אחת המטרות של פאפוס בהחתמתו של טשיירה הייתה למכור את השחקן לאירופה. כשהגיעה ההצעה להיבחן בחיפה, נתן המאמן את חוות דעתו לאלישע לוי ואיתמר צ'יזיק. "חיפה עשתה עסקה מצוינת. טשיירה הוא בלם עם פוטנציאל ואני בטוח שהוא יצליח", אמר המאמן.

הזדמנות ראשונה בקבוצה גדולה

"אני תמיד מכוון לשחק ברמות הגבוהות ביותר ואשיג את זה יום אחד, בין אם זה יקרה בפורטוגל או במקום אחר", אמר טשיירה לתקשורת הפורטוגלית במהלך העונה שעברה והוסיף כי בכוונתו להמשיך בקפריסין. ההצעה מחיפה בלבלה אותו מאוד, אבל קלינגר הרגיע: "אתה הולך למועדון מצוין". אחרי שבועיים של מבחנים ותחרות מול בלם דרום אפריקאי, אלישע לוי נתן אור ירוק.

כעת, לראשונה בחייו, ואחרי שהקריירה שלו כמעט נעלמה, מקבל טשיירה הזדמנות במועדון גדול שמתכונן למוקדמות ליגת האלופות. "החיסרון הגדול שלו הוא שאין לו ניסיון ברמות האלה", סבור העיתונאי חריסטיו. "היו גישושים מצד קבוצות גדולות בקפריסין, אבל לא הצעה רשמית. אני חושב שהוא יכול להתאקלם ולהצליח בישראל".

הבעיה היא שחיפה היא לא מועדון קל, בטח לא לבלמים זרים. בשנים האחרונות הירוקים לא הצליחו יותר מדי עם בלמים זרים: אנדריי אוסטרוסבקי, אריק אג'יופור ווסקלי גונסלבש, רפאל אולארה, דייגו קרוסה ואנדרסון ווסט רשמו, במקרה הטוב, הצלחה חלקית, והיו רחוקים מלהותיר רושם מיוחד. טשיירה, שסגר לשלוש שנים, מגיע ללא כל רזומה מאחוריו ועם ציפיות גבוהות באותה מידה.

"בחיים צריך מזל. לפעמים אין לך את המזל ליפול על קבוצה שמאמינה בך", ממשיך קלינגר לפרגן. "תוך שבועיים בפאפוס הוא הפך למנהיג ההגנה שלנו. אני בטוח שחוסר הניסיון לא ישפיע עליו. הוא קר רוח ולא מתרגש מכלום. דברים באים לו בקלות. מהרגע הראשון שראיתי אותו ידעתי שהוא יגיע רחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully