וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש אנשים במכבי שעדיין נמצאים בתקופת האבן"

פדרמן בגד בו, עם רקאנטי אין לו סיבה לדבר, דריקס לא מנכ"ל של כולם, הניהול במכבי הוא אסון, אולי כי ממזרחי ניטל הכוח. למרות זאת, רענן כץ מנסה להעביר מסר של פיוס לשותפיו, אבל מבהיר ליריביו: רדו מהעץ

בתחילת ישיבת ההנהלה שערכה מכבי תל אביב לפני שבועיים שלח רענן כץ את ידו אל הארנק. "שלפתי את פנקס הצ'קים הפרטי והנחתי על השולחן", הוא מספר לראשונה. "הסתכלתי לכולם בעיניים ואמרתי: 'מי שרוצה למכור את החלק שלו, שיגיד עכשיו, ויאמר לי איזה סכום לרשום לו'. אמרתי 'אם מישהו רוצה ללכת, הוא מוזמן'. אף אחד לא פצה פה".

טעה מי שחשב שהניסיון של שותפיו להנהלת מכבי לאלצו למכור את אחזקותיו בקבוצה ישבור את כץ. "בואו רק נגיד שמי שניסה לתת לי סטירה, היום אני בטוח שהוא יחשוב פעמיים", מכריז איש העסקים הישראלי-אמריקאי בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! ספורט בשיתוף "גלובס". "מי שעלה על עץ גבוה, הבין שהוא צריך לרדת ממנו מהר מאוד. לטובת המערכת, כדאי שדבר כזה לא יקרה שוב".

כץ, בראיון מקיף ראשון על הסערה שעברה הנהלת מכבי תל אביב בשבועות האחרונים, רוצה להעביר מסר של פיוס. אבל רק היום, בפעם הראשונה, מסיר כץ את המסכות ומדבר בפתיחות על הימים הקשים ביותר שעברו עליו מאז רכש את מניותיו בקבוצה. על החבר לשעבר דיוויד פדרמן, שהפנה לו עורף בחודשים האחרונים; על האכזבה מצורת הניהול האנכרוניסטית של המועדון; על שמעון מזרחי, שי רקנאטי והמנכ"ל אלי דריקס; אך בעיקר מנסה להבין מדוע דווקא הוא נתפס כשעיר לעזאזל הנצחי של המועדון.

נסלק את הבעלים מחדר ההלבשה

"ודאי שזה לא עשה לי טוב כשביקשו ממני למכור", פותח כץ. "הבעיה היחידה שהייתה פה, היא שמי שאמר את הדברים לא עשה שיעורי בית. משום מה, לא הבינו מי זה רענן. מי שמתקיף אותי בלי סיבה, עדיף שבפעם הבאה יבין עם מי יש לו עסק. אני מקווה שכולם הבינו את השגיאה שנעשתה. זה היה מאכזב וזה פגע בי מאוד".

- בשלוש השנים האחרונות הניהול במכבי הפך לשכונתי.

"לי אסור להשתמש במילה הזו. זכותך להגיד מה שאתה רוצה. אולי אנשים צודקים: קשה לי מאוד לעבוד עם שותפים. אין לי שותפים במרכזי הקניות שלי בארה"ב. רק במיאמי היט ובמכבי תל אביב אני עובד עם שותפים, ובשתיהן אני מפסיד כסף. מצד שני, כשבאים להאשים אותי צריך לזכור שלא אני יצרתי את מכבי. שמעון נתן לקבוצה את החיים שלו, ואחת הסיבות שלא עשיתי עניין גדול יותר ממה שקרה, ויכולתי לעשות, היא בגלל שמכבי זה מוסד ואני לא רוצה שהוא ייפגע. מחלתי על הכבוד שלי. נשכתי את הלשון בשביל מכבי ונתתי לזה לעבור מעליי".

- היית מוכן שהעסק שלך יתנהל כפי שאתם מנהלים את מכבי?

"ישמור אותי אלוהים אם ככה היה מתנהל הביזנס שלי בארה"ב. אם בארה"ב היו עושים לי מה שעשו השותפים במכבי, אז אלוהים יעזור. אולי אחת הבעיות היא שבעוד אני מבין שאנחנו נמצאים בשנת 2009, יש אנשים במכבי שנמצאים הרבה שנים מאחורה. הם מתנהלים בצורה שהייתה מקובלת אולי לפני שנים רבות. אני מנסה להביא את מכבי למציאות של היום, ולפעמים זה קשה. יש הרבה דברים שלא נעשים כפי שצריך להיות בעידן המודרני".

- לדוגמה?

"אחד הדברים שהצעתי, ופיני מאוד מאחורי בנושא הזה ואמר שהוא יודה לי אם אצליח להעביר אותו, הוא כל נושא הקרבה הפיזית של הבעלים לקבוצה. הצעתי שבעלי הבית לא ייכנסו יותר לחדר ההלבשה, לפני המשחקים ובמחצית. זה מפריע מאוד למאמן, שלא יכול להגיד כל מיני דברים בנוכחותם. המאמן אמר לי שזה פוגע וקשה לו לעבוד ככה. כשהמשחק נגמר, אם ניצחנו, אין לי בעיה שהבעלים ייכנסו כדי לברך את השחקנים".

- שמעון מזרחי לא ייכנס לחדר ההלבשה? נו, באמת.

"שמעון תמיד יכול להיכנס, כי שמעון הוא יו"ר המועדון, ולפעמים היו"ר צריך להגיד לשחקנים כמה מילים, לתת קצת ציונות. אבל חוץ ממנו אף אחד לא צריך להיכנס פנימה. גם באזור הספסל לא צריכים להסתובב אנשים. אנחנו ננקה את זה".

פראייר מי שחושב שאני פראייר

את העונה החולפת סיימה מכבי בגירעון כספי גדול. למרות העובדה שבעלי הקבוצה נאלצו להשקיע סכומים גדולים לצורך כיסוי החובות שנוצרו עקב ההתנהלות המקצועית התמוהה, מפתיע כץ ומגלה כי גם את העונה הבאה לא תסיים מכבי באיזון תקציבי. "אנחנו יודעים כבר עכשיו שיהיו גירעונות. ההכנסות לא יכסו את ההוצאות, אבל אין ברירה. אנחנו צריכים לבנות קבוצה טובה כדי להחזיר את האמון של האוהדים, של המפרסמים ושל הטלוויזיה. אני רוצה להחזיר עטרה ליושנה, וזה לא הולך עם שיטות ניהול שהיו מתאימות ב-1990. אני מקווה שלמדנו מהשגיאות שלנו. אני אומר 'למדנו' כי גם אני חלק מהתמונה, אבל המבין יבין".

- אתה לא באמת מאמין בזה. גם לך ברור שהפיצוץ הבא בין הבעלים בדרך. אתה מבין שיש אנשים, כמו דיוויד פדרמן ושי רקנאטי, שלא רוצים אותך במועדון, וזה לא משהו שיכול להשתנות.

"בוא נגיד בעדינות שאני ושמעון ביחסים טובים. מעבר לכך אני מעדיף לנשוך את הלשון".

- יכול להיות שאתה נמצא במועדון על תקן הפראייר, השותף האולטימטיבי, שיושב רחוק ומזרים כסף?

"אולי זה באמת היה השורש של כל אי-ההבנות, והדברים הללו לא יהיו יותר. אני פראייר? אם הייתי פראייר לא הייתי מגיע לאן שהגעתי. הגעתי לארה"ב בלי כסף ובלי טיפת ניסיון. את העסקאות הטובות ביותר שלי עשיתי עם אנשים שחשבו שאני פראייר ולא הבינו מי אני באמת".

- השותפים שלך אומרים שאתה משתף פעולה עם עיתונאים מסוימים ודורשים ממך להפסיק לדבר.

"אני אמשיך לדבר, שום דבר לא ישתנה. אני יודע מי האנשים בקבוצה שמדברים, ועם מי. להבדיל מהם, הדיבורים שלי תמיד חיוביים".

- את תוכן המכתב ששלחו אליך מישהו דאג להוציא לתקשורת. יכול להיות שאדם מסוים מכוון פרסומים נגדך?

"אם יהיו לי הוכחות שאחד השותפים שלי מכוון בתקשורת פרסומים נגדי באופן אישי, אחד מאיתנו לא יהיה יותר במכבי. מי שבא אליי ואומר לי שאני מדליף, אני אומר לו 'קודם תסתכל בראי'. אני לא מרוצה מכל ההתנהלות התקשורתית שלנו, אבל מעולם לא פגעתי במועדון. ברור לי שכל יתר הבעלים מדברים. צריך להבין שאי-אפשר למדר את התקשורת. חוץ מזה, הרי ברור שכולם במכבי נבנו על גב התקשורת, ושהבעלים הגיעו לאן שהגיעו הרבה בזכות התקשורת שהם קיבלו במכבי".

- ואם יום אחד הפרסומים בתקשורת נגדך יובילו לזה שתיכנס להיכל נוקיה והאוהדים יקומו וישרקו לך בוז?

"אני מאוד מקווה שזה לא יקרה. אם זה יקרה, אז הכלים מבחינתי יישברו. לגבי המכתב שנשלח אליי, השותפים שלי הכחישו שהם הוציאו אותו לתקשורת. יש במועדון שלנו אנשים שעדיין נמצאים בימי הביניים, וזו אולי אחת הבעיות. מי שמוציא מבפנים דברים כאלו לעיתונות, אם באופן ישיר או באמצעות מתווכים, אלו אנשים שעדיין נמצאים בתקופת האבן".

פדרמן לא מוכן לשמוע על פנאן

במהלך עונת 2007/8 חבר כץ לדייויד פדרמן. השניים עמדו מאחורי שורה ארוכה של שינויים פרסונאליים במועדון, שפגעו במעמדו של מוני פנאן והובילו, בסופו של דבר, לעזיבתו של המנהל הוותיק. רק לאחר מכן התחוור לכץ כי פדרמן, למעשה, הצליח להציב את מקורביו בכל עמדות המפתח בשדרת הניהול הבכירה של המועדון. בחודשים האחרונים התקרב פדרמן דווקא לשי רקנאטי, ונוצר נתק כמעט מוחלט בין שני בעלי המניות העיקריים. הסכסוך בין כץ לפדרמן הגיע לשיאו כאשר לפני מספר שבועות יזמו פדרמן ורקנאטי, בשיתוף מזרחי, את המכתב שנשלח אל כץ, ובו דרשו ממנו למכור את אחזקותיו. כץ, כאמור, נפגע קשות מהדברים.

- יכול להיות שפדרמן השתמש בך כדי להוביל את המהלכים שלו, ואחרי שהם הושלמו הוא פשוט זרק אותך?

"אני לא יכול להגיד שאני מתנגד למה שאמרתם עכשיו".

- איך נראית כיום מערכת היחסים בינך ובין פדרמן ורקנאטי? אתה מדבר איתם?

"מאז שהם ביקשו ממני למכור ועד הישיבה, לא דיברתי עם שניהם. עם שי רקנאטי אין לי בכלל על מה לדבר. אני לעולם לא מדבר איתו, ואין לי שום סיבה לדבר איתו מעבר לישיבות ההנהלה שאני משתתף בהן כשאני מגיע ארצה. עם דייויד אני עוד מדבר מפעם לפעם. בשבוע שעבר הייתה לי שיחה איתו בארבע עיניים על כל מה שקרה בינינו. כבר טעיתי בעבר לגביו, אבל נדמה לי שהפעם משהו אצלו השתנה".

- הוא התנצל על מה שכתב לך?

"לא. אתה צריך להיות אדם גדול כדי להתנצל".

- בישיבה דרשו ממך להפסיק להתראיין. יש לנו תחושה שאם אתה היית אומר את הדברים שאמר פדרמן בראיון שהעניק בזמנו לערוץ הספורט, בו דיבר בפתיחות על נושאים פיננסיים, לרבות תקציב הקבוצה וגובה הגירעון, היו שוחטים אותך.

"אני לא חושב ששותף צריך בכלל לדבר על הדברים הללו. זה לא הביזנס של התקשורת או של האוהדים מה גובה הגירעון שלנו. הדברים לא היו צריכים בכלל להיאמר. למה דייויד מרשה לעצמו לעשות דברים שלי אסור? תשאל אותו. זה מטריף אותי. אני לא מרוצה מזה. זה דבר שלדעתי הוא לא צריך לעשות. כל עוד הוא לא אומר דברים שפוגעים במועדון, אין לי בעיה. אבל מוסר ההשכל הוא שאף אחד לא ינסה להיתמם כאילו הוא לא מדבר עם התקשורת".

- האם פדרמן ורקנאטי מנהלים בפועל את מכבי?

"אני מעדיף שלא לענות על השאלה הזאת".

- למה?

"כי זה לא הוגן כלפי שמעון. אני שומר על זכות השתיקה בנושא הזה".

- אם כבר שמעון, עד כמה קשה לקחת את העובדה שגם הוא היה חתום על המכתב?

"יש היום אנשים שמאוד מצטערים על מה שהם עשו לי. האם שמעון חתם על המכתב תחת לחץ? אתם אנשים חכמים, תחליטו בעצמכם. אתם הרי יודעים בדיוק מה נעשה שם".

אחד מנושאי המחלוקת העיקריים בין כץ לפדרמן נוגע לתפקודו של מנכ"ל הקבוצה, אלי דריקס. האחרון נחשב מקורב מאוד לפדרמן, שהביא אותו למערכת בנובמבר 2006. אחת הטענות שהופנו כלפי דריקס הייתה כי הוא מעדכן חלקית את נציגיו של כץ בענייני הקבוצה השוטפים, וממדר אותם ממידע שמגיע אל יתר הבעלים. "אצלי בביזנס דבר כזה לא יכול לקרות", אומר כץ בנידון. "מה שנעשה עם הנציגים שלי זה מאוד לא הוגן. אני מקווה שהיחס אליהם ישתנה. הייתי רוצה שצביקה קציר (נציגו הבכיר של כץ - א.ג.), בנוסף להיותו חבר הנהלה, יהיה יותר מעורב בפן הפיננסי, ושעו"ד חיים סמו יהיה יותר מעודכן בפן המשפטי.

"אנחנו צריכים מנכ"ל שיעבוד מאה אחוז בשביל מכבי, ולא בשביל אף אחד מהשותפים", מוסיף כץ. "זה הדבר הטוב ביותר שאני יכול להגיד. אם המנכ"ל לא יעבוד נטו בשביל מכבי, אלא ייתן יחס מועדף לאחד השותפים, הוא לא יהיה בקבוצה. אני לא אומר שדריקס עושה את זה, השאלה הזו עדיין לא הוכרעה מבחינתי, ואני אומר את זה כי אני מנסה לתת לך תשובה דיפלומטית".

- אם היית יכול להחזיר את הגלגל אחורה, היית משתף פעולה עם פדרמן כדי להדיח מהקבוצה את מוני פנאן?

"מצידי, מוני יכול לחזור היום. לי אין בעיה, אבל אין סיכוי שדיוויד ייתן לזה לקרות. הוא לא מוכן בכלל לשמוע על האפשרות הזו".

- מאז שאתה רכשת את מכבי, זה רגע השפל בין השותפים?

"החודש האחרון היה השפל הגדול. אבל אולי זה כמו הבורסה, ואחרי הירידה הגדולה תגיע העלייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

למלצרית לפחות יש שיטה

לקראת סיום הראיון מודה כץ לראשונה כי שיטת הבעלות הנוכחית פשטה את הרגל. "זה לא מה שאני מעדיף, אבל זה מה שיש. גם בשיטה הזאת, אם עובדים יחד, היא לאו דווקא בעייתית. אבל אם לא עובדים בשיתוף פעולה ואחד השותפים מנסה להיות חזק יותר מאחרים, שם מתחילות של הצרות. מכבי בשבילי זו ציונות ואהבה. זה גורם לי להרגיש צעיר יותר בארבעים שנה. אם הייתי גר כאן, לא הייתי לי בעיה לנהל הכל לבדי, זה היה עבורי פיס אוף קייק. בארה"ב אני מנהל ביזנס גדול פי כמה וכמה ממכבי. בכל יום אני מקבל שם החלטות גדולות וחשובות. אבל אני מציאותי ואני מבין שאי-אפשר לבוא לשמעון, שנמצא כאן כבר ארבעים שנה ושם בקבוצה את החיים שלו, ולהגיד לו 'שמע, אתה כבר לא עושה את זה יותר'".

- הוא יכול להיות נשיא כבוד.

"זה נשמע יפה, אבל אין לי לב לעשות לו את זה. גם דייויד נמצא כאן לא מעט שנים. עד לפני כמה חודשים הוא היה בסדר גמור. אולי בחודשים האחרונים קרה לו משהו".

- אתם לא הופכים צעירים יותר. מי ינהל את המועדון הזה בעוד חמש שנים?

"אני לא יכול להגיד. אולי המלצרית שלפני רגע הביאה את הקפה. לפחות אני רואה שיטה במה שהיא עושה (צוחק)".

- מבחינתך, אם עכשיו אתה חוזר לארה"ב ושוב פורץ וויכוח דומה בין השותפים, מה אתה עושה? אתה מקורב לדני קליין, לג'ף רוזן, לחיים אוחיון. למה לא לקחת את הכסף ולהשקיע בקבוצה אחרת?

"אף אחד לא יכול לחזות את המהלכים שלי. הם מחושבים היטב. אני שומר את הקלפים שלי צמוד לחזה. אמרתי לכם קודם לכן, מי שחושב שאני פראייר, הוא זה שיפסיד הכי הרבה. בשנייה אחת אני יכול לקבל החלטה שלמישהו אחר ייקח שנה שלמה להגיע אליה. אם חלילה שוב פעם יקרה שהשותפים שלי יתקיפו אותי, אני אדע מה לעשות. אתם יכולים לכתוב את זה בבירור: רענן כץ לעולם לא מפסיד. בסוף היום, אני תמיד מנצח. בכל המאתיים שנה שאני עושה עסקים, מעולם לא הפסדתי עסקה שבאמת רציתי. באתי לכאן כדי להעביר מסר של פיוס, אבל מה שיש לי בלב זה עניין אחר".

- בשורה התחתונה, לא מביך אותך שכל קיץ אתה צריך להילחם מחדש על הכבוד שלך מול יתר השותפים?

"זה מביך אותי מאוד, אבל בוא אספר לך סיפור: פעם היתה לי לשון ארוכה יותר משל מייקל ג'ורדן. אחרי שגמרתי צבא עברתי לארה"ב והתחלתי לעבוד בביזנס שלי. כשהגעתי לשם חשבתי שאני ישראלי פיקח, כמו כל ישראלי אחר שמגיע לאמריקה. כאן כולם חושבים שהם חכמים גדולים. ואז בארה"ב עשיתי שגיאות וקיבלתי מכות על הראש. אחר כך הבנתי שאני צריך להתאים את עצמי לשיטה, שאני צריך ללמוד להיות חכם. ואז גם למדתי לנשוך את הלשון. היום, אחרי כל החתיכות שהורדתי מהלשון שלי, יש לי את הלשון הקצרה ביותר בעולם. אז זה מה שאני עושה גם בכל הנוגע למכבי: נושך את הלשון, ומקווה שיהיה טוב".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully