וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטערים, לא לוקחים טרמפיסטים

שי גולוב ועמיאל ליבוביץ', ארגון "היציע"

28.6.2009 / 11:31

בכל פעם שקבוצה מועמדת למכירה, מגיעים כל מיני אופורטוניסטים רודפי פרסום. לאנשי "היציע", ארגון אוהדי הכדורגל בישראל, נמאס מהתופעה

כבר ימים, חודשים ושנים אנחנו פועלים ושואלים שאלות שפחות שואלים בעולם הספורט הישראלי: למי שייכת הקבוצה, למי היא צריכה להיות שייכת, מה מקומם של בעלי ההון והאוהדים בניהולה?

קמים בוקר אחד אוהדי בית"ר ירושלים, ומגלים שאת המושיעים שלהם, הם בכלל צריכים לחפש בשוליים הסהרוריים של מדורי הספורט . זאת, לאחר שבאקט נועז מאין כמוהו, מחליטים האחים מולדבסקי, לשבור את הארון שבו הם היו שרויים כל השנים, ומצהירים בראש חוצות על היותם אוהדי בית"ר ירושלים "מאז ומתמיד". לא עניין פשוט כלל וכלל מבחינת המולדבסקים, שכן הדבר היה כרוך בויתור על חלומם להתקבל כחברים מלאים באצולת סביון. עתה הם רוצים להקים מחדש את בית"ר ירושלים כקבוצת אוהדים.

אז האחים מיהרו לשנס מותניים, הקימו אתר ליוזמה, הוציאו פרסומים לעיתונות ככל שהם רק יכלו, פינו זמן ואולי השקיעו כמה אלפי שקלים בקידום הרעיון. אבל מה? יש דברים שכנראה קצת קשה לקנות בכסף ואת התפירה הגסה והחובבנית שבאמצעותה תפרו האחים מולדבסקי את סמל בית"ר על דש החולצה, אפשר לזהות מקילומטרים. כמובן שלא צריך לשלול על הסף את העובדה שהזיקה הראשונה שלהם היא אכן לסמל המנורה, וכי הסיפורים על ימי ילדותם כתל אביבים שנסעו כל שבת להתפלח לימק"א, לא נכתבו על ידי סופר צללים.

אבל איך באמת אפשר להתייחס ברצינות לאותו צמד אחים עם כמה "גרושים" לבזבוזים והרבה זמן פנוי, שבמשך שלוש שנים כבר הספיקו להיות היו"רים המשותפים או "בעלים" של עמותת הפועל רמת השרון, כיהנו כחברי עמותה בהפועל פתח תקוה עם אופציה לשליטה מלאה (שלא הגיעה לכדי מימוש רק בגלל תקופת הצינון שמחויבת על פי תקנוני ההתאחדות), ואילו היום הם בכלל ממשיכי מורשת ז'בוטינסקי, מייסדי בית"ר החדשה, תוך שהם מצפים שלא פחות מעשרת אלפים אוהדי בית"ר יביעו בהם אמון על סמך הרקורד המפוקפק והקצת הזוי שלהם, ויפקידו ברשותם את כספם ואת קבוצתם. וכמובן שהם לא היחידים.

ספיד דייטינג על גב הקבוצות

אוהדי הפועל פתח תקוה פגשו, ראו ודיברו עם מספר לא מבוטל של "משקיעים", כשבסופו של דבר את הסכומים שאותם משקיעים היו מוכנים להוציא מכיסם גם ארגון אוהדים היה יכול לגייס, כל זאת גם מבלי להתבשם בניחוחות נובורישים.

לפני שבועיים הופיע עו"ד אמיר יקותיאל בפאתי אם המושבות עם יוזמה מקבוצת רוכשים עלומה. אוהדי הקבוצה היעילים והחרוצים הצליחו ליצור איתו קשר, ואף קיימו אסיפה נינוחה בבית קפה באזור השרון, בנוכחות הרוכשים אותם מייצג עו"ד יקותיאל ועוד קרוב ל- 20 מאוהדיה המכובדים של המועדון המפואר. קבוצת יקותיאל פרשה בפני הנוכחים את החזון שלהם לגבי הפועל פתח תקוה החדשה, תוך שהם מפגינים בקיאות והיכרות מעמיקה עם המועדון, אשר הביא אותם דווקא עכשיו, להעיז ולהגשים את חלומם שלהם ואת חלומם של עוד אלפים מאוהדי הקבוצה - להושיע את הפועל פתח תקוה מידי בעלי השליטה הנוכחים.

המו"מ בין קבוצת יקותיאל לבין הפועל פתח תקוה עלה על שרטון בשם דני לוי, אבל כנראה שבעידן שבו אנחנו חיים, תרבות הקופי פייסט חלחלה כבר לכל מקום. הופ, הנה מגיעה קבוצת יקותיאל בקאמבק מזהיר, הפעם עם קלסרים ירוקים, ועם חזון ורצון לחלץ את אוהדי הפועל כפר סבא, מהסיוט שהביא עליהם האוליגרך משכונת עלייה. הדיווחים מלויטה כרגע מדווחים על קשיים במו"מ, האם הקרייזי דיאמונדס והאולטראס של מכבי נתניה כבר יכולים להכין את השלטים ?

בימים שבהם ערוצי הטלוויזיה מעדיפים לחסוך אפילו בקניית מעטפות המכרז על זכויות השידור של הכדורגל הישראלי, מועדון הספיד-דייטינג שמתנהל סביב כל קבוצה אשר נמצאת בסטטוס כזה או אחר של שינוי הבעלות, מחייבת אותנו להעלות את השאלה - מה יש בו בכדורגל הישראלי שמאפשר לכל בעל פנטהאוז באזור המרכז, שאפילו יו"ר ועד הבית שלו מעיד כי מוסר התשלומים שלו הוא סביר מינוס, לגלות את עצמו מחדש "כבעלים של קבוצת כדורגל"? מה פשר הבוננזה הזו? הרי תקנון ההתאחדות קובע במפורש כי בסך הכול מדובר בזכות להיות בעליו הגאה של תאגיד ללא כוונת רווח, אז למה מדורי הכלכלה לא מדווחים על הרוכשים שמחזרים אחרי האגודה למלחמה בסרטן? ומה לגבי קניית עמותת אקי"ם? והאם בכל הקמפוסים לא קיימת אף אגודת סטודנטים שמחפשת רוכשים פוטנציאלים שייצגו את הסטודנטים מול ועד האוניברסיטה?

קח ותן: תן לי, אקח לך

ובכן, לא נרחיק לכת עד כדי הטלת רבב בל ימחה בכל בעלי השליטה של קבוצות הכדורגל הישראלי, אבל בואו נאמר בהכללה גסה כי כאשר אדם פרטי מקבל לידיו מוסד ציבורי - מוסד ללא כוונת רווח בצורת קבוצת כדורגל, שמעל ל-60 עד 90 אחוז מהכנסותיו מקורם בכסף ציבורי שמועבר לקבוצה מתמיכות הטוטו, ההתאחדות והעירייה, כל זאת, ללא שום מנגנון של שקיפות או פיקוח ובקרה ציבורית מינימלית על התנהלות אותו מוסד - גם האדם הישר ביותר, כבר ידאג להשיג לעצמו איזה דודה איטלקייה, על כל צרה שלא תבוא.

הפיקציה מגיעה לשיאה ככל שאתה נובר בטיוטות ההסכמים, ונחשף יותר ויותר למשא ומתן שמתנהל מאחורי הקלעים של עולם הכדורגל הישראלי, בין מחזיקי זכויות הניהול לרוכשים הפוטנציאלים. לאט לאט אתה מתחיל להבין כי בשיגעון יש היגיון עסקי מאוד מפוקפק, כאשר המודל כלכלי ו"החזון" שאותם "רוכשים" מציעים לאוהדים הוא פחות או יותר כזה: "תשלמו לנו כסף בעיקר באמצעות כספי התמיכות הציבוריות שמהווים את מרבית התקציב השנתי, ואילו אנחנו נשמח להיות 'הבעלים' של הקבוצה. חוץ מזה, ואם אפשר, אז תביאו לנו גם את זכויות הפיתוח על הנדל"ן של המועדון. אם מישהו כבר הקדים אותנו בסיבוב הקודם, אנחנו נהיה מוכנים להתפשר על מגרשי האימונים אבל רק אם העירייה תסכים להעביר בועדת התכנון והבנייה תוכנית לפיתוח שטחי נדל"ן ומסחר מסביב לאצטדיון. כמובן שבתור מי שגם ככה לקחנו על עצמנו את הנטל הכרוך בלהיות 'הבעלים' של הקבוצה - שכוללת גם הטרחה שכרוכה בניהול הכסף שלכם – כל זאת ללא שום פיקוח ובקרה ציבורית – הרי זה רק מתבקש שרוח ההתנדבות והנתינה שלנו, תביא אותנו להתנדב ולקחת על עצמנו גם את הזכויות על פיתוח שטחי הנדל"ן והמסחר שבמקרה עלולות להניב רווחים של כמה עשרות מיליוני שקלים שיכנסו לכיס הפרטי שלנו. כל זאת, משום שאנחנו בסך הכול מעוניינים לתרום לקהילה".

אז לכל המתעניינים למיניהם, אם אתם באמת רוצים לתרום, בשמחה נדאג לחרוט את שמכם על פלטה לא פחות מכובדת מכל אוניברסיטה או בי"ח כזה או אחר. ואם לא, אז דעו לכם שעלינו על הבלוף שלכם, אז בבקשה, המשיכו הלאה תעזבו אותנו בשקט. תנו לנו להקים את עמותת האוהדים שלנו, לפעול למען חתימת הסכמי שותפות עם אגודות הספורט, שבעזרת "קצת" לחץ ציבורי על מוסדות ההתאחדות, הטוטו והעיריות , יקבעו קריטריונים שיתנו את העברות הכספים הציבוריים לקבוצות במינוי נציגות נבחרת מטעם עמותות האוהדים בדירקטוריונים של הקבוצות. ואז סופסוף נוכל לצעוד יד ביד, אוהדי הקבוצות והמועדונים, חתן וכלה, באהבה ובתקווה אל עבר השקיעה.

נ.ב.

וכן....אנחנו מוכנים לשים כסף. אבל לא בשביל שאתם תנהלו לנו אותו, אלא בשביל שננהל אותו ביחד.

• שי גולוב הוא יו"ר עמותת "היציע", ארגון אוהדי קבוצות הספורט בישראל. עמיאל ליבוביץ' הוא חבר ועד העמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully