וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שמשקיע שוקע?

27.6.2009 / 11:20

דווקא העונה יש ליעקב שחר ולמכבי חיפה הזדמנות בלתי רגילה להצליח באירופה. אז מדוע הבעלים של הירוקים מעדיף לקצץ ולא להכניס את היד לכיס?

הדבר הזה שכל כך הציק ליעקב שחר כבר לא נמצא כאן. הוא ערק לרוסיה, השאיר חובות וקבוצה במשבר, קריירה של שחקנים ואוהדים תחת סימן שאלה גדול. לאחרונה הרים האוליגרך את ראשו והבטיח לסייע גם העונה, אבל עדיין, העננה הזאת, שריחפה לא רק מעל בית"ר ירושלים אלא מעל הכדורגל הישראלי, הגיעה בעיתוי מצוין מבחינתו של נשיא מכבי חיפה. לא רק שגאידמק נפל, גם מעגל העבודה הצטמצם, כוחות השוק סבלו מחוסר איזון והכלכלה העולמית נמצאה במשבר. על השאלה איך כל זה מסתדר עם איש עסקים שהחברה שלו בנויה בין היתר על צמיחה כלכלית ומדד מחירים, שחר ענה בעצמו, במהלך מסיבת העיתונאים שקיימה ההנהלה לפני מספר שבועות במלון דן בחיפה.

עד עכשיו, חלק מהרווחים של יעקב שחר הושקעו בצעצוע שנקרא קבוצת כדורגל בישראל. "לא עוד", הכריז שחר, כשבקולו ניתן לשמוע את האנחה ששידר לאחר העזיבה של גאידמק. "התקציב יהיה 35 מליון שקל. לא שקל יותר". ההצהרה הזאת של שחר נאמרה בנחת, אבל מאחורי הקלעים ההתלבטות הייתה גדולה. השאלה המרכזית בתקופה כזאת, שנעה בין הרצון לקצץ והצורך לשדרג את הקבוצה לקראת ליגת האלופות, מעולם לא הייתה קשה יותר – האם להכניס את היד לכיס או להוציא אותה החוצה. עד היום, במכבי חיפה לא בטוחים שאפשר לענות על השאלה הזאת. על כף המאזניים עומדת השאיפה להיכנס לתודעת הקבוצות הגדולות באירופה מול הרצון לצאת ממשבר כלכלי. השאלה כמה מטילי זהב יבחר שחר לשים בכל צד הפכה לדיון הכי משמעותי במסגרת התהליך שעוברת מכבי חיפה הקיץ על רקע הקלות היחסית, דווקא העונה, להצליח באירופה. הדרך לפיתרון השאלה הזו לא קלה.

למה כדאי להשקיע?

שחקני מכבי חיפה סבורים כי המהלך של שחר לערוך קיצוץ אינו בהכרח נכון. "דווקא העונה יש לנו הזדמנות בלתי רגילה להגיע לליגת האלופות", אמר שחקן בקבוצה. "כשכל הקבוצות מקצצות והמשבר הכלכלי מאיים, נוכל לשחרר שחקנים עם חוזים גבוהים ולהחתים שחקנים טובים יותר באותם סכומים. שחקנים הורידו בדרישות שלהם העונה. בסך הכל, בשביל להגיע לבתים, צריך לעבור קבוצה חלשה מצפון אירלנד, עוד קבוצה בינונית ובשלב האחרון אפשר להחתים שחקן בעל שם עולמי כדי שיעזור לנו להעפיל לבתים".

לא בטוח שהשחקנים מבינים עד כמה ההזדמנות שלהם להעפיל לשלב הבתים בעונה הבאה גדולה. אם זה יקרה, שחר יהיה חייב להצטייד בזר פרחים ענק ולשלוח אותו לרמת פולג, שם מתגורר מאמן מכבי פתח תקוה רוני לוי. ההצלחה של לוי בגביע אופ"א (שמינית הגמר מול אספניול, זוכרים?) וניצחונות נאים אחרים באירופה זיכו את המועדון שלו ב-17.05 נקודות, מה שאומר שבמקום לפגוש יריבות כמו ויסלה קראקוב בשלב הקרוב חיפה תשחק מול גלנטוראן מצפון אירלנד. בשלב הבא (אם היא לא תעבור את הצפון-אירים שחר יכול להכריז בגאווה על עונה פיננסית), חיפה תפגוש אחת מהיריבות הבינונית, משהו בסגנון של מאריבור הסלובנית, אפואל ניקוסיה הקפריסאית, אינטר טורקו הפינית, או סלובאן ברטיסלאבה הסלובקית. לולא ההצלחה של לוי באירופה (ההצלחה של שום בשלב הבתים לא נחשבת, משום שהמדד מתבסס על הצלחות בחמש העונות האחרונות) חיפה יכלה לפגוש בשלב הבא את היריבות המדורגות: המיליונרים מאוליממפיאקוס, הסיוט מקופנהגן או קראקוב, דינאמו זאגרב וכו'. כלומר, עם השקעה כספית נכונה ופגיעה ברכש, שחר יכול להעפיל עד לשלב הרביעי, שלב הפלייאוף. קבוצה שתעבור אותו, תעפיל לליגת האלופות.

לפני שניגע בשלב הרביעי, ראוי להזכיר כי במידה שחיפה תעבור את השלב השני (הצפון-אירים) ותפסיד בשלב השלישי (מול הקבוצות הבינוניות הלא מדורגות שהזכרנו) היא תעפיל ישירות למוקדמות הליגה האירופאית (אופ"א לשעבר). במקרה של הדחה מהשלב הרביעי, היא תעפיל ישירות לשלב הבתים של הליגה האירופאית ותבטיח לעצמה עונה סבירה באירופה בכל מקרה. כלומר, שני שלבים מול יריבות לא חזקות ואירופה בפתח.

היתרון הגדול של חיפה מגיע דווקא בשלב הרביעי. קודם כל, 13 האלופות הבכירות של אירופה (ברצלונה למשל) לא יהיו בשלב הזה משום שהן עלו אוטומטית, לפי השיטה החדשה, לשלב הבתים. בגלל שינוי שיטת ההגרלה של מישל פלאטיני, חיפה לא תוכל לפגוש גם קבוצות לא אלופות (העונה ההגרלה מתחלקת לשני מסלולים, קבוצות אלופות ולא אלופות). כלומר, ארסנל, ליון, שחטאר דונייצק, ספורטינג ליסבון, פנתנאייקוס, פיורנטינה וסלטיק וקבוצות חזקות אחרות מחוץ לתמונה. את מי היא כן תפגוש בשלב הזה? אולימפיאקוס, קופנהאגן, סלביה פראג, לבסקי סופיה ופרטיזן בלגרד. בינינו, כל הקבוצות הללו חזקות ממכבי חיפה, אבל אף אחת מהן לא ברמה של ארסנל או ליון ואת כולן אפשר לעבור אם שחר יחליט להגדיל את התקציב. הנקודה הכי חשובה היא שגם אם חיפה תיפול בשלב הזה, היא בשלבים המתקדמים של הליגה האירופאית, מה שמניב הכנסה נאה. כמה נאה? לאחרונה הכריז פלאטיני, כי ספונסרים נוספים יאמצו את המפעל במודל זהה לליגת האלופות - כדור משחק רשמי, נותנת חסות ראשית, משנית ומפרסמות.

בעונה שעברה הרוויחה ליגת האלופות 468 מיליון ליש"ט, שהתחלקו בין הקבוצות, בעוד גביע אופ"א נהנה מהכנסות של פחות מעשירית מהסכום - 32 מיליון ליש"ט. ההערכה באופ"א מדברת על כך שכבר העונה הסכום יחצה את רף ה-100 מיליון. כפועל יוצא מן העניין - כל קבוצה תרוויח פי שלושה על השתתפותה, והגעה לשלב הבתים תכניס קרוב למיליון ליש"ט (כ-6.5 מיליון שקלים) ממענקים, מזכויות שידור וממכירת כרטיסים. כלומר, אם חיפה תעבור שני שלבים לשחר יהיו לא מעט מזומנים בכיס.

למה לא כדאי להשקיע?

בימים האחרונים שוחח סגנו של שחר, עוזי מור, עם שחקני הקבוצה במטרה לגשש סביב האפשרות לקצץ בחוזים שלהם. חיפה הודיעה כי כל השחקנים הסכימו לקצץ, אבל לא דייקה בפרטים. חלק מאותם שחקנים שנפגשו עם מור סיפרו כי בכוונתם לקצץ 10 אחוז בלבד, בעוד שרובם התבקשו לקצץ 15 אחוז (להוציא את רפאלוב, שהתבקש לקצץ 20 אחוז). מור הודיע לשחר כי מבחינתו התהליך הושלם, אלא שמה שלא בטוח הוא שמידת הקיצוץ תספיק על מנת להוריד את התקציב. אנשי חיפה טוענים כי תקציב חיפה בעונה החולפת עמד על פחות מ-45 מליון שקל, אלא שמבדיקה שערכנו עולה כי במהלך העונה הופקדו בטוחות עבור תקציב בסדר גודל של 60 מליון. כיצד כל זה מתיישר עם התאוריה של שחר? "אולי הוא דיבר על תקציב שכר השחקנים", העלה גורם בקבוצה השערה.

הבעיה העיקרית שמונעת משחר לחשוב בצורה הזאת היא התובנה שגם אם חיפה תגיע לשלב הפלייאוף, לא בטוח שתוכל לעבור קבוצות גדולות כמו אולימפיאקוס (במקרה הרע) או לבסקי סופיה, דינמו זאגרב ופרטיזן בלגרד (במקרה הטוב). "נניח שנשקיע עוד עשרה מליון שקל ולא נעבור. גם אם נגיע לשלב הבתים של הליגה האירופאית", מסביר גורם בחיפה, "לא נוכל להחזיר את ההשקעה אלא חלק ממנה". במילים אחרות, בחיפה טוענים שהסיכון גובר על הסיכוי.

לאחרונה שלח שחר מסר למאמנו, אלישע לוי, לא למהר בבחירת הזרים. בחיפה טוענים ששחר רוצה לבחון את הליגה מחדש, כלומר לבחון האם קבוצות הצמרת מתחזקות בצורה ניכרת או במתינות ואז הוא יחליט האם לערוך קיצוץ בצורה חדה או להתמתן. "עד לפני שלוש שנים, תקציב מכבי חיפה לא חצה את רף ה-40 מליון שקל", אמרו השבוע במועדון. "ארקדי הקפיץ את התקציב, יו"ר הבקרה התקציבית התנגד לכך ורצה לקבוע תקציב מינימום אבל ההתאחדות עמדה על שלה".

"הכי קל לדבר, אבל להכניס את היד לכיס זה לא קל בכלל", מעיד יו"ר הבקרה היוצא, יאיר רבינוביץ'. "אנשים טובים ערכו כנס לאוהדי בית"ר ירושלים במטרה לרכוש את הקבוצה, כמה הגיעו? אולי 40. אנשים רק מדברים ולא שמים כסף. כשהצהרתי שהמדיניות של גאידמק תביא אסון אף אחד בהתאחדות לא רצה לשמוע. רק היום אנחנו מבינים את הסכנה".

"קבוצה בישראל יכולה לייצר עד 25 מליון שקל הכנסות, כולל הכל, וזאת בהנחה שהיא עוברת שלב אחד באלופות", מנתח רבינוביץ' את המצב. "המדיניות של שחר נבונה בעיני. אם כל בעלים בכדורגל הישראלי היה אחראי כמוהו, הכדורגל שלנו היה מתקדם. לא אכנס לסכומים, אבל כל אחד יודע שכל שקל מעל 25 מליון שקל הבעלים משלים מהכיס שלו. לא תמיד זה כדאי. עובדה ששחר מחזיק הרבה זמן".

עלות מול תועלת

לפי החישוב שלנו, שחר השקיע בעונה האחרונה יותר מ-30 מליון שקל מכיסו הפרטי, בעונה הבאה הוא מעוניין להפחית בשליש את ההשקעה שלו בקבוצה. לאור המצב, אחת האפשרויות שנשקלה בחיפה היא להחתים שחקן זר לליגת האלופות ולשחרר אותו אחרי המשחקים. הבעיה היא שהבקרה דורשת ערבויות לעונה שלמה, ולא בטוח ששחר מעוניין להגדיל את הערבויות, גם אם בצורה מעשית הכסף לא ימומש. החשש העיקרי הוא ש"ערבויות שהופקדו קל יותר לממש, במיוחד כשעוברים שלב או שניים באירופה". בחיפה מביאים לדוגמא את ההסתבכות של בית"ר עם החלוץ האורוגוואי סבסטיאן אבראו. השחקן שוחרר אחרי ליגת האלופות, אבל בית"ר שילמה הרבה כסף כדי לשחרר אותו. בחיפה מסבירים כי "לא בטוח שכדאי להשקיע בשחקן כזה, שגם איתו הסיכויים להגיע לבתים נמוכים אם ההגרלה לא תהיה נוחה". גורם בקבוצה טוען כי שחר מייחל לעבור את הצפון-אירים בשלב השני, לקבל הגרלה נוחה בשלישי ואז לשקול מדיניות כלכלית אחרת, שתוביל לשלב הבתים ואם תיכשל – לשלב הבתים באופ"א שממילא עשוי להניב מליון ליש"ט שיחזירו את ההשקעה.

ויש עוד שלב אחד בדרך שכנראה הלך לאיבוד. בחיפה מזכירים כי השקעה נכונה לא בהכרח תניב הצלחה. "בשנים שחיפה הצליחה בגביע האלופות ובאירופה", מסביר אותו גורם, "היא גם פגעה בזרים. אבל מה קורה כשנוחת לך זר כמו אנדרסון ווסט? אם שחר ישקיע ואלישע לא יפגע בזרים הקבוצה תהיה בסכנת התמוטטות. היא תפסיד את כל הכסף ששחר השקיע, לא תייצר הכנסות וגם תיפגע בליגה". אם חיפה לא תעפיל בסופו של דבר לשלבים המאוחרים, שחר יוכל להתמקד בליגה ואולי לא לצאת קירח מכאן ומכאן. מצד שני, נראה אותו מסתכל לשחר בעיניים אחרי שכותרות העיתונים יערפו את ראשו אם יפסיד לקבוצה מצפון אירלנד.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully