וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיש כמו בן בית

22.6.2009 / 21:10

המועדון מטפח ומקדם צעירים, המאמן סבלני והמצב הכלכלי לא מאפשר הגעת כוכבים. כל הסימנים מראים שאספניול היא בדיוק המקום בשביל בן סהר

לפני שנתיים, נחשב לוקאס פורקאר לאחד הכשרונות הגדולים בספרד ולגאוות מחלקת הנוער של אספניול, כשהיה חלק מהנבחרת שזכתה באליפות אירופה עד גיל 17, לצד שמות ידועים יותר כמו בוז'אן קרקיץ' מברצלונה ואיגנסיו קמאצ'ו מאתלטיקו מדריד. אספניול דאגה לעטוף את הילד בחום, נתנה לו להתאמן מעט עם הקבוצה הבוגרת, אך כשראתה שאינו עומד עדיין בדרישות, בעיקר מבחינת הבנה טקטית ויכולת פיזית, החזירה אותו לחיק קבוצת הנוער.

בזמן שחבריו לנבחרת המהוללת עשו את צעדיהם הראשונים בליגה הבכירה, פורקאר נותר מאחור ואף עבר פציעה קשה שהשביתה אותו לתקופה ארוכה. עבור מועדון שחושב אך ורק קדימה ומשאיר קורבנות בצד הדרך, הייתה זו הזדמנות נהדרת להיפטר מעוד שחקן שלא הצליח לעשות את הקפיצה לבוגרים, אבל באספניול בחרו בדרך ההפוכה והאריכו לכדורגלן הצעיר את החוזה. אחרי עונה בקבוצת המילואים, יקבל פורקאר הזדמנות נוספת להוכיח עצמו במחנה טרום העונה לצד הכוכבים הגדולים, עם שאיפה להצטרף לרשימה המתארכת של שחקני בית בסגל הבוגר.

ראול טאמודו פילס את דרכו לקבוצה הראשונה לפני 13 שנה ופרט לשתי עונות השאלה בראשית דרכו, משמש מאז כסמל הבלתי מעורער של המועדון; אחריו עשו זאת המגן שמאלי דויד גרסיה והקשר מויסס הורטאדו; ובשנים האחרונות הצטרפו ממשיכי הדרך דניאל חארקה, מארק טורחון וחבייר צ'יקה. כולם השתייכו בעבר לאחת מנבחרות הנוער הספרדיות וראו לא מעט מחבריהם נופלים בדרך ולא הופכים לשחקנים מקצוענים בליגה הבכירה. "אם אני הורה של שחקן", הסביר בעונה שעברה המגן צ'יקה, "וצריך להחליט על מקום בו לבן שלי תהיה אפשרות להתפתח כשחקן ולמצות את הפוטנציאל, אספניול זו הכתובת".

"קבוצה שמאמינה בצעירים"

הנקודה המכרעת עבור השחקנים הצעירים באספניול – כאלה שרואים לטווח ארוך ומאמינים בכוחם להתקדם – נעצוה דווקא בעובדה שהקבוצה השנייה של ברצלונה, בניגוד אליהם, היא בדרך כלל חסרת יומרות. ההסתפקות בעונה שלווה במרכז טבלה והתחמקות ממאבקי תחתית מעיקים עם סיכוי פה ושם לגנוב איזה גביע, הופכת את אספניול לקרקע נוחה במיוחד עבור כשרונות צעירים ולאו דווקא רק לשחקני הבית.

מילאן סמיליאניץ' הסרבי הגיע למועדון לפני שנתיים ככוכב הנבחרת האולימפית של ארצו. תחילה תוכנן הקשר הצעיר המכונה "לולה" להשתלב בהדרגה בקבוצת המילואים, אך ניצל היעדרות של אחד הקשרים הבכירים ותפס מקום בהרכב כבר בחודש הראשון שלו בספרד. העונה הוא שיחק פחות בגלל פציעות וחילופי מאמנים, אבל באופן כללי הוא הלך בדרכו של השוער הקמרוני קרלוס קאמני, כשחקן זר שהגיע לקבוצה מעוטת זרים בגיל צעיר והצליח להשתלב.

המשותף לשניהם, ולצמד שחקני הרכש הצעירים איתם סיכמה אספניול לעונה הבאה (הראשון הוא כמובן בן סהר והשני פאבלו קמאצ'ו מוונצואלה), הוא העובדה שלמרות גילם הצעיר הם מגיעים עם רקורד בינלאומי. קאמני וסהר שיחקו בנבחרת הבוגרת כבר בגיל 17 ואילו סמיליאניץ וקמאצ'ו הובילו את הנבחרות הצעירות במולדתם להישגים, כשהוונצואלני היה חלק מעלייה היסטורית של נבחרתו למונדיאליטו שייערך בקהיר בעוד שלושה חודשים. כמו סמיליאניץ', גם המגן הימני מוונצואלה מיועד תחילה לצבור ניסיון באספניול ב', אך המאמן מאוריסיו פוצ'טינו כבר הבהיר כי יאפשר לו להוכיח עצמו במחנה האימונים. קמאצ'ו מוכן לאתגר: "הגעתי לקבוצה שמאמינה בצעירים, אלחם על מקומי כמו שחקן שגדל פה מילדות".

בדומה לקמאצ'ו, גם בן סהר יצטרף לקבוצה באימוני טרום העונה וינסה לשכנע את פוצ'טינו, שמצידו חוזה לחלוץ הישראלי עתיד גדול. "נוכח הניסיון הבינלאומי של סהר והציפייה כי יתפתח בתוך כמה שנים לחלוץ שיעניין את בכירי מועדוני היבשת, פוצ'טינו צפוי לשלב אותו בהדרגה בקבוצה הבוגרת", נכתב השבוע בעיתון "ספורט" הקטלאני. החלוצים המובילים של אספניול כרגע הם ראול טאמודו ולואיס גרסיה, כשאחריהם ממתינים איבן אלונסו האורוגוואי וחוסה קאייחון, אך "המועדון זקוק נואשות למזומנים, ולכן לפחות אחד משני הראשונים צפוי להימכר ולפנות מקום בהרכב. במקרה כזה, לסהר יש עדיפות על אלונסו וקאייחון", מרגיע העיתונאי אלחנדרו מורלו.

"אספניול היא כמו אמא"

כפי שהובהר כאן קודם, למחנה טרום העונה תהיה חשיבות מכרעת לגבי המהירות בה ישתלבו השחקנים הצעירים, וביניהם בן סהר, בסגל שייקח עימו פוצ'טינו למשחקי הליגה. למזלם, מדובר באדם שכבר הצהיר מספר פעמים על רצונו לקדם צעירים, על אחת כמה וכמה כשהוא עצמו מאמן חסר ניסיון, שקיבל את הזדמנות חייו מהנשיא דניאל סאנצ'ז ליברה לפני מספר חודשים בגיל 37 בלבד.

פוצ'טינו קיבל לידיו קבוצה מפורקת, פצועה ומיואשת שניצחה רק ארבעה משחקים והייתה שקועה במקום האחרון מרחק שמונה נקודות מחוף מבטחים – מצב בו נותר רק להתפלל לנס משמיים. אחרי שמונה משחקים בהם ניצח רק משחק אחד (דווקא בדרבי מול ברצלונה בקאמפ נואו), לקח פוצ'טינו את רעייתו וכן את עוזרו באספניול, וצעד לעבר מנזר מונסראט, שם נשא תפילה לעבר פסל המדונה השחורה, פטרוניתה של קטלוניה, המהווה מוקד עלייה לרגל עבור אלפים מרחבי אירופה.

תפילותיו של פוצ'טינו, מסתבר, נענו במלואן. אספניול דהרה לשמונה ניצחונות בעשרת המחזורים האחרונים של העונה וסיימה בסופו של דבר במקום העשירי המכובד. אבל לא רק כוחות מיסטיים היו מעורבים בסיפור ההישרדות המופלא של אספניול, אלא גם אחווה קבוצתית ויחסי גומלין מיוחדים בין המאמן לשחקנים, שעם תשעה מהם הוא אף שיתף פעולה כשחקן במהלך שתי הקדנציות שלו במדי "התוכים".

לאחר שהוכתרה בהצלחה משימת ההישארות ורגע לפני המעבר למעון החדש והמפואר, איצטדיון קורנייה-אל פראט, התפנו ראשי אספניול להעניק לפוטצ'ינו חוזה לשלוש שנים נוספות והפקידו בידיו את הפרויקט העתידי שלהם. "אספניול היא כמו אמא שלי - היא מיוחדת, אני אוהב אותה ואנו קשורים רגשית במשך שנים", אמר פוצ'טינו הנלהב לאחר שהבטיח את עתידו במועדון. "עכשיו ניגש לעבודה ונדאג שתהיה קבוצה צעירה ונמרצת, כזו שהאוהדים יאהבו לראות. אנו מתחילים פרויקט חדש".

"שאיפות מובילות להתרסקות"

השימוש במילה "פרויקט" חוזר על עצמו בהתבטאויות של ראשי אספניול לקראת העונה הבאה, כאשר מה שעומד לנגד עיניהם זו בעיקר נטישת האיצטדיון האולימפי המיושן על הר היהודים, בו בילו ב-12 השנים האחרונות, לטובת המבנה המודרני בן 40 אלף המקומות עליו עמלו בחמש השנים האחרונות. "בית חדש מסמל גם התחלה חדשה", אמר לפני שבועיים הנשיא סאנצ'ז ליברה, שחטף לא מעט אש מהאוהדים בשנים האחרונות, אך כעת יכול לנשום לרווחה ואולי אף לפנות את מקומו, עת הושלם המעבר לאיצטדיון שיהיה בבעלות המועדון. "אספניול זו קבוצה של צעירים, ולא רק על המגרש. אני מחכה שיבוא מישהו צעיר ורענן גם לראשות ההנהלה ויחליף אותי".

בזמן שהנשיא עשוי לפנות את כסאו, המנהל הספורטיבי רמון פלאנס זכה להרחבת סמכויות מיד בסיום העונה, והוא האיש האמון על נושא הרכש ובניית התשתית לעונה הקרובה, כשמעל ההכנות מרחף גרעון כלכלי שנוצר בעקבות ההשקעה באיצטדיון. "יש לנו תקציב מוגבל ואנחנו צריכים להתנהג בהתאם. קבוצות כמו ויאריאל וסביליה הן המודל עבורנו", קבע פלאנס בראיון ל"אל מונדו דפורטיבו". "נקווה ללכת בדרכן, הרי הן התפתחו תוך מספר שנים בצורה מצוינת עם השקעה מינימלית".

אפילו הרכש הכי גדול - "ההפתעה של הקיץ", כפי שכינה פלאנס את החתמתו של היפני שונסוקה נקאמורה – יגיע לאספניול בהעברה חופשית לאחר שסיים את חוזהו בסלטיק. פלאנס, ש"מאמין כי לקבוצה מותר לחלום על כרטיס לאירופה בעונה הבאה", מכוון לעוד מספר יעדים בחלון ההעברות הנוכחי, אך לא מתעתד לשלוף יותר מדי מזומנים כדי להנחית כוכבים גדולים. במקרה נקאמורה, למשל, שחקן בעל יכולות התקפיות ששילוב בינו לבין איבן דה לה פניה בקישור עוד יכול להתברר כקטלני, השיקול המרכזי היה עסקי גרידא. נקאמורה למעשה חושף את אספניול לשוק היפני ויגלגל לכיסה סכומי כסף לא מבוטלים מזכויות שידור, פרסום ומרצ'נדייז שירכשו היפנים.

אז כאשר הגורם הכלכלי הוא שמנווט את התנהלות ראשי המועדון בחלון ההעברות, הזרקור יופנה באור בוהק עוד יותר לעבר השחקנים הצעירים וזה הרגע בו גם בן סהר יכול להפוך לחביבם של אוהדי אספניול. פלאנס אולי מדבר על אירופה כעל מטרה, אבל הקהל שלו למוד ניסיון ובעיקר סקפטי. "מתי הייתה לנו קבוצה שאפתנית?", תהה אוהד המכנה עצמו "פריקיטו" בפורום הקבוצה. "שאיפות מובילות להתרסקות. בשנים שהצלחנו ולקחנו גביע זה קרה בצורה ספונטנית, לא הצבנו יעדים. אנחנו רק רוצים ליהנות מהאיצטדיון החדש ולראות את הצעירים משחקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully