וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אתה עוד פה?

המחיר הגבוה? חוסר האמון בשוערים האפריקאים? הליקויים הטכניים? השיווק הגרוע? למה שחקן העונה וינסנט אניימה עדיין לא מצא קבוצה באירופה?

לפני קצת פחות מחודש ימים, במשחקה הלפני אחרון של הפועל תל אביב העונה, נעמד הקהל האדום בבלומפילד על רגליו, והריע לשוער וינסנט אניימה. אחרי עונה ענקית של השוער הניגרי, שבסיומה הוכתר על ידי רוב כלי התקשורת כ"שחקן העונה", אוהדי הפועל - כמו שאר חובבי הכדורגל בישראל - האמינו שזו הפעם האחרונה שיראו את הפנומן הניגרי בשער קבוצתם. כמה ימים מאוחר יותר, רגע לפני שעלה על המטוס לניגריה, עוד אמר אניימה כי "אני רוצה להגיד המון תודה לאוהדים, אני אוהב אותם והם ריגשו אותי מאוד. העונה האחרונה הייתה הטובה בקריירה שלי, היתה לי תקופה נהדרת בישראל, אבל אני מרגיש שזה סיום של תקופה ושאני ממשיך הלאה. אני לוקח איתי מפה הרבה זכרונות טובים".

אספניול, ארסנל, בורדו, וויגאן והאל סיטי היו חלק מהקבוצות שנקשרו אל אניימה במהלך החודשים האחרונים כאופצית מעבר לעונה הבאה. אחרי העונה החלומית שנתן השוער הניגרי, אף אחד לא חשב שאניימה יתייצב פה שוב בסוף חודש יוני, בכדי לאייש את עמדת השוער גם בעונה הבאה אצל האדומים. נכון שקיים עוד סיכוי גדול שהניגרי ימצא לו בסופו של דבר קבוצה באירופה, אבל כבר עכשיו עולה שאלה מטרידה: איך זה שאחד השוערים הגדולים שנראו בישראל מתקשה למצוא קבוצה בחו"ל?

הכל שאלה של תזמון

לעומת הטרנד הישראלי בשנים האחרונות להחתים שוערים אפריקאים, בליגות הגדולות באירופה קשה למצוא יותר מדי שוערים מהיבשת השחורה. עד לפני מספר שנים באירופה הייתה סטיגמה על השוערים האפריקאים, כשהטענה הייתה שהם לוקים ביסודות ושהיכולת שלהם מבוססת בעיקר על האינסטיקטים הטבעיים שלהם. עם השנים הדברים השתנו, אבל כפי שלקח מספר שנים לשנות את החשיבה לגבי חלוצים מאפריקה, כך עדיין השתלובתם של שוערי נבחרות היבשת לא ממש בא לידי ביטוי.

"זה נכון שבעבר היו סטיגמות, אבל הדברים האלה חלפו מהעולם", טוען אייל לחמן, מומחנו לכדורגל אפריקאי. "מי שמעורה בכדורגל האירופאי, לא יכול שלא לתהות אם העובדה שאניימה לא מצא קבוצה זה לא קרתני מדי. כלומר, תפקיד השוער מוצף ברחבי אירופה, ושוער לא זה כמו חלוצים או קשרים - צריך רק אחד. לאורך השנים האחרונות שוערים לא פחות טובים מאניימה לא מצאו קבוצות גדולות באירופה. בזמנו שקמארה שיחק בסכנין הוא נחשב לשוער הטוב ביותר באפריקה, וגם הוא לא מצא קבוצה באירופה שתחתים אותו. זה בדיוק כמו עם אניימה כעת, שהוא השוער הטוב ביותר ביבשת אבל מתקשה למצוא קבוצה. הוא גם לא היחיד: שוערי נבחרות מאלי וקמרון, שנחשבים גם לשוערים מצוינים, גם לא מצליחים לעשות השדרוג לאירופה. לטעמי, לאניימה יש כל התכונות שדורשים באירופה לשוער, אם זה מנהיגות וקור רוח. אבל אין מה לעשות, קשה מאוד למצוא קבוצה גדולה לשוער, ובמיוחד שאתה מגיע מליגה בישראל".

גם ניצן שירזי, שהביא את אניימה לארץ, מוצא מספר סיבות לכך שהניגרי עדיין לא מצא קבוצה שתהיה מכונה לשלם על שירותיו. מנגד, גם הוא מסכים כי השהות הארוכה בישראל לא עשתה טוב לשוער. "העובדה שהוא ארבע שנים בארץ ולא הצליח לעשות את השדרוג לאירופה היא בעיה בפני עצמה", קובע שירזי. "קשה לי להצביע על הסיבה שהוא עדיין לא מצא קבוצה שתיקח אותו, אבל לאניימה יש עדיין בעיה במשחק הגובה שלו. באירופה שמים דגש רב על העניין הזה, וגם זו יכולה להיות סיבה מדוע הוא מתקשה במציאת קבוצה. וינסנט שוער יוצא מן הכלל, אבל יש עוד חלקים שהוא צריך לשפר במשחק. יחד עם זאת, כמו בכל דבר, זה הרבה תלוי במזל ובתזמון כמו שהיה עם אספניול. יכול להיות שעם תזמון ושיווק יותר טוב, אניימה כבר היה משחק באירופה".

הכל שאלה של מחיר

רונן קצב, האיש שהיה אמון על מכירתו של אניימה לאספניול, מאמין גם הוא כי הדברים תלויים בעיקר בתזמון, אבל גם סבור כי השיווק במכירתו של שוער אמור להיות מסיבי יותר. "צריך להבין ששוער זה אולי התפקיד שהכי קשה למכור", אומר קצב, "התפוקה של אניימה שווה לזו של חלוץ מצטיין, אבל קבוצות צריכות לקנות מספר חלוצים ושוערים בקושי אחד. כמעט לכל קבוצה טובה כבר יש שוער איכותי, ומאמנים לא נוטים להחליף שוערים טובים בתדירות גדולה ומעדיפים שלא להמר בעמדה הזו. אולי השיווק בנושא אניימה היה צריך להיות יותר גדול, אבל אני לא התעסקתי בנושא כך שקשה לי לקבוע. הרבה תלוי פה בתזמון נכון יחד עם קשרים טובים, בכדי לדעת איפה מחפשים שוער ברמה ואז לנסות לתפור עסקה. לדעתי, בסופו של דבר אם אניימה ימצא קבוצה גדולה יותר".

ישנם הטוענים, כולל אפילו רמיזות מצד השוער עצמו, כי המחיר אותו דורשת הפועל, כשני מיליון יורו, הוא זה שמטרפד את העברתו של השוער לליגות הבכירות באירופה. אם נסתכל על שוק ההעברות בשנים האחרונות, קשה יהיה למצוא עסקאות ענק של שוערים, לא משנה מה מוצאם, כך שיש בטענה זו בסיס לעובדה למה אניימה אמור לחזור בעוד כשבוע וחצי לישראל. "אניימה הוא שוער מצוין לכל הדעות, אבל הרמה הטובה שמספיקה להרשים אותנו בארץ קיימת בכמויות בכל מקום בעולם", אומר גיורא אנטמן, מאמן השוערים של מכבי חיפה. "הסיבה שהוא עדיין לא מצא קבוצה היא לאו דווקא בגלל היכולת שלו. לדעתי, הוא עשה קפיצה גדולה בארץ, וזה שהוא שיחק כאן זה ממש לא לרעתו. יחד עם זאת, ישנם הרבה שוערים בעלי יכולת גבוהה בעולם שלא נופלים מאניימה, כך שהשיקולים בהחלט יכולים להיות כספיים, כאשר צריך לשלם על שירותיו של שוער כשני מיליון יורו. העסקאות של שוערים בעולם הן לא כמו חלוצים, מעט מאוד קבוצות מציאות סכומי גדולים על שוערים. כדי שקבוצה תוציא כשני מיליון יורו על שוער, הוא צריך להיות פנומן בעל יכולת מוכחת, ולרמות האלה אניימה עדיין לא הגיע. הוא צריך להשתפר בעוד מספר תחומים בכדי להיות שוער כזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully