וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית"ר יכולה לצאת בזול

דור בלך

7.6.2009 / 17:43

מחזיקת הגביע עשויה להימנע מהליכה למפרק על ידי תוכנית הבראה וקיצוצים מוסכמים. קורנפיין חושב על זה, השאלה אם זה מאוחר מדי

לאחר שהבינו בבית"ר ירושלים כי בית המשפט לא צפוי לאשר את פתיחת הליך פירוק כשלקבוצה יש כרגע רק נושה אחד ("נאות בית וגן", לה הפסיקה בית"ר לשלם עבור השימוש במתקן האימונים), בקבוצה מחכים לפחות עד ה-16.6, יום לאחר תשלום המשכורות האחרונות לעונה, כדי לפנות לבית המשפט. ההליך הסבוך של הפירוק ופגיעתו בעונה הבאה (מלבד הורדת תשע הנקודות) בדחיית ההכנות וביצירת מסך ערפל סביב הקבוצה, הביא גורמים במועדון לתהות בקול רם על אפשרות אחרת, של קיצוצים ופתיחת עונה בחוב הגיוני שבית"ר תוכל לעמוד בו.

כרגע עומד סך ההתחייבויות של בית"ר לעונה הבאה על כ-47 מיליון שקלים, שבנוסף לכ-13 מיליון שקלים של תפעול שוטף מביא את הקבוצה לחוב עתידי של כ-60 מיליון שקלים, סכום שללא הגנה מנושים תתקשה הקבוצה לעמוד בו. איציק קורנפיין דיבר בשבועות האחרונים על פנייה לאוהדי הקבוצה שיתמכו בה על ידי תרומות ורכישת מנויים מיוחדים, אך נראה כי כעת מאוחר מדי לארגן כמות ראויה של אוהדים או ליזום מהלך של הוצאת מנויי חירום למספר שנים. קורנפיין יכול להתחיל בהליך הבראת הקבוצה בעצמו וללא עזרת בית המשפט, מה שמסתמן כסביר ככל שהזמן הולך ואוזל וטרם נמצא רוכש שייקח יחד איתו את המועדון לאחר הפירוק.

על אף שקורנפיין התנגד והתחמק עד היום מבקשה מהשחקנים לקצץ בשכרם, כעת נראה כי שוער העבר בוחן הצעה זאת בחיוב. מרבית שחקני הקבוצה מוכנים לקצץ, כשחלקם אפילו מתפלאים מדוע היו"ר טרם פנה אליהם בנושא ועדיין מחכה. כדי להביא את בית"ר למצב בו תוכל להמשיך להתקיים ייאלצו מרבית השחקנים לוותר על כ-70% משכרם, אך זאת רק אם מתעלמים מאופצית מכירת השחקנים. למשל, שחרור בחינם של ברק יצחקי לקבוצה שתסכים לשלם את החוב של בית"ר לגנק עבורו - 600 אלף יורו, ולעמוד בחוזהו על סך של כ-750 אלף דולרים ברוטו לשנה, יחסוך לבית"ר מעל לשישה מיליון שקלים - כעשירית מחובות הקבוצה.

בבית"ר בטוחים ביכולתם למכור את ברוכיאן, אלברז, ופרננדז לאירופה, כשהצעות לגבי טוטו תמוז צפויות גם הן להתקבל. ההערכה בשוק היא כי אפילו במצבה הרגיש של הקבוצה, היא תקבל עבור הארבעה מעל למיליון וחצי יורו. יחד עם החיסכון בשכר של הארבעה - 9.6 מיליון שקלים ברוטו לעונה, תקצץ בית"ר מעל ל-17 מיליון שקלים. ההערכה היא כי גם ג'וניור ויסה, המשתכר כ-350 אלף דולרים לעונה, יימכר לקבוצה בארץ או בחו"ל בסכום של כ-250 אלף דולרים לכל הפחות, מה שיחסוך למועדון עוד כשני מיליון שקלים וחצי - וקרוב ל-20 מיליון בסך הכל.

על פי החישוב הזה, עוד לפני שיפנה קורנפיין אל שחקניו, הוא כבר יקצץ מעל ל-25 מיליון שקלים מחובות המועדון ויצטרך להתמודד עם חובות של כ-35 מיליון שקלים "בלבד". עקב מצב השוק והקיצוץ בכל קבוצות הליגה, בקשה משחקני בית"ר לקיצוץ בגובה של כ-40% משכרם צפויה להתקבל בסופו של דבר בחיוב על ידי רובם, כשהעיתוי הוא הבעייתי ביותר. "חבל שאיציק לא פנה אלינו מוקדם יותר ונתן לנו הזדמנות לעכל את הדברים ולבחון את השוק", מספר שחקן בקבוצה. "ככל שההצעה תגיע מאוחר יותר זה יהפוך ליותר בעייתי. יש לך פחות אופציות וחלק מהשחקנים יכולים לסרב כי הם ירגישו ששמו אותם בפינה ולא באו לקראתם".

הנוסחה: קיצוץ בשכר, זרים זולים

אלא שגם בחינה מדוקדקת של השוק תגלה כמעט לכל שחקן כי לא יקבל יותר מ-150 אלף דולר לעונה בשום קבוצה, כך שקיצוץ של 40% משכר הבכירים הממוצע, העומד על מעל לחצי מיליון דולר לעונה, עדיין מותיר אותם עם אופציה טובה יותר. עידן טל, המשתכר בכ-1.2 מיליון דולר ברוטו לעונה, ושמעון גרשון, המרוויח 900 אלף לפני מיסים, ייאלצו לוותר על יותר. קיצוץ כזה יביא את חובותיה של בית"ר לטווח ה-30 מיליון שקלים "בלבד" עם פתיחת העונה, וגם זה יקרה בהנחה שחלק מהשחקנים הבכירים לא יקבלו הצעות טובות יותר מקבוצות אחרות וישוחררו. כל זה עשוי לחסוך לבית"ר כמה מיליוני שקלים, בהתאם למספר השחקנים שיעזבו ומשכורותיהם.

בהנחה שבית"ר תבצע את הליך ההתייעלות, היא תפתח את העונה עם טור חובות של 30-35 מיליון שקלים, כשבטור ההכנסות צפויים להצטבר כ-20 מיליון שקלים בלבד עקב קיצוץ בהכנסה מזכויות השידור, וכן ירידה בתשלום המפרסמים ובמכירת הכרטיסים עקב ירידת האטרקטיביות של הקבוצה. השורה התחתונה היא שהמועדון יוותר עם חוב של כעשרה מיליון שקלים וקבוצה המורכבת ברובה על שחקני בית צעירים וזולים, מחוזקים במספר שחקנים בכירים ו-ותיקים, ובמספר זרים זולים שמצא איתן מזרחי. הבולטים בין זרים אלה הם טאליס פריירה שמתאמן עם הקבוצה כבר חודשים רבים ומרשים, וחלוץ הפועל ירושלים דייויד גומז, שאף הוא אמור להרוויח משכורת נמוכה.

חוב של בין 10 ל-15 מיליון שקלים הוא אמנם גדול, אך לא משהו שבית"ר לא תוכל להתמודד עמו בעצמה. גורמים שונים בהנהלת הקבוצה מאמינים כי גאידמק עדיין לא ויתר על הקבוצה ויסכים להעביר לחשבונה בין שניים לשלושה מיליון דולרים, כשגם גומא אגייאר הבטיח לניר ברקת ולאיציק קורנפיין לתמוך כספונסר בסכום של כשני מיליון דולרים. שניהם בלבד אמורים להביא את בית"ר קרוב לאיזון. גם מבלי להסתמך על שני אנשי העסקים, בית"ר תוכל למצוא ספונסרים בסכומים גבוהים יחסית מבעלי עסקים המקורבים לקבוצה ולסיים את העונה עם גירעון של פחות מחמישה מיליון שקלים, כאשר עם פריסת חובות, בחירה מודעת במספר עונות פיננסיות ומכירת מספר שחקנים בסיום העונה הבאה, בית"ר תוכל לפתוח דף חדש גם מבלי לבלות את הקיץ הקרוב במסדרונות בית המשפט ובחששות לגבי זהותו של הגוף שייקח את הקבוצה מהמפרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully