וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזון דניאל

6.6.2009 / 12:20

האם הקיצוץ בתקציב מכבי נתניה הוא התחלה של קריסה? יאמר כבר נטש קבוצה אחת שנעלמה מהמפה, ושותל המון רמזים שזה עלול לחזור

זה התחיל בשיחת טלפון והצעה ראשונית והמשיך בשתי פגישות תוך 24 שעות בפרנקפורט. דניאל יאמר שטח את משנתו בפני המאמן הסרבי, דרגוסלב סטפנוביץ'. השניים, חברים טובים המכירים שנים, שוחחו על פי הידוע על דיסלדורף, הקיצוץ בתקציב, על בניית קבוצה צעירה ועל תוכניות עבודה, כשהבעלים אף הבטיח לסרבי שישלח לו קלטות DVD עם ביצועי השחקנים. סטפנוביץ' רצה להגיע לישראל, בדק והתעניין לגבי מצבה של מכבי נתניה. 11 ימים הוא חיכה לטלפון מיאמר עד שכותב שורות אלו סיפר לו על מינויו הרשמי של נתי עזריה לתפקיד. "חשבתי שזה יקרה, אבל זו לא התנהגות לא להתקשר אחרי פגישה", אמר סטפנוביץ' המאוכזב.

הסיפור הזה ממחיש יותר מכל את האניגמה שבדניאל יאמר, אולי האיש הכי לא צפוי ולא החלטי בכדורגל הישראלי. בהצהרות ששחרר השבוע לתקשורת, טען הבעלים של מכבי נתניה כי הוא מאוכזב מהעירייה ומהקהל וסיפר על חזונו לבנות קבוצה צעירה. בציטוטים לתקשורת הגרמנית, המופיעים כמעט מדי יום, יאמר מדבר על ההתרגשות לפתוח דף חדש בפורטונה דיסלדורף. בדיוק כמו שלא ברור מדוע בחר לנהל מו"מ עם מאמן זר, ככל הנראה בלי כוונה אמיתית להחתימו, לא ברור האם יאמר מאוכזב או שפשוט נמאס לו.

כך או כך, מכבי נתניה עומדת בפני סיטואציה אותה לא הכירה בשלוש השנים האחרונות. בעונה הבאה היא תורכב, ככל הנראה, משחקנים צעירים וחסרי ניסיון, ללא העוגנים שהנהיגו אותה בשנים האחרונות ותנסה לשרוד בליגת העל המוגדלת. אבל הבעיה הגדולה יותר מהקיצוץ הדרסטי בתקציב היא שנתניה עומדת בפני עתיד לא ברור. עתיד שכולל בעלים שאולי יחזיק בקבוצה נוספת. בעלים שכבר נטש קבוצת כדורגל אחת לאבדון וגרם להיעלמותה. בעלים שמלכתחילה הצהיר כי הגיע לחמש שנים וחוזר על איומי העזיבה השכם והערב. אלא שבנתניה מעדיפים בשלב זה לעצום עיניים, להתעלם מההיסטוריה והסימנים, ובעיקר להכחיש.

הבת הבכורה

קצת היסטוריה. יאמר רכש את נתניה בקיץ 2006, ובמקביל שמר על הבעלות בסנץ. במהלך עונתו הראשונה עברו שחקנים שונים בין הקבוצות. אוקוצ'ה הגיע לנתניה יחד עם שמות נוספים שלא הוחתמו, ובמקביל עברו לסנץ בהשאלה מספר שחקנים שלא מצאו את מקומם בסגל כמו מרשל עודה ועומאר עבדול עזיז. יאמר דאג לקבל עדכונים ואף שקל למנות לקבוצתו הסלובקית מאמן ישראלי. אלא שבמהלך העונה שלאחר מכן, מאס הבעלים במועדון הסלובקי ואף העמיד אותו למכירה באי ביי. כשלא נמצא קונה, יאמר העביר את הזכויות לשותפו ומאמן הקבוצה, ג'וזף ואלוביץ', ללא תמורה.

"לואלוביץ' לא היה כסף להחזיק את סנץ והוא חיפש משקיע", סיפר העיתונאי הסלובקי לדיסלאב קיראלי, כתב האתר "פרופוטבול". "קבוצת משקיעים מאיראן תכננה לבנות משהו גדול במועדון, אבל נתקלה בעיקר בחובות, בעיות כלכליות וחילוקי דיעות עם העירייה. לכן, הם העבירו את הפרויקט לדונסקה סטרדה מהליגה השלישית". השתיים ביצעו איחוד שמחק את קיומה של סנץ מהמפה ודונסקה תפסה את מקומה בליגה הראשונה.

"אחרי שעברתי לישראל, הגעתי לנתניה והרגשתי שאני בבית ושמכבי נתניה צריכה אותי ולכן רציתי לעזוב את סנץ", אמר השבוע יאמר לאתר הרשמי של נתניה וביקש לא להשוות בין שני המקרים, אלא שקיראלי נזכר במשפט שאמר יאמר קצת אחרי שרכש את נתניה: "סנץ היא בתי הבכורה". הבת הבכורה, כאמור, ננטשה. עכשיו גם הבת האמצעית יכולה לחוש אי נוחות מהפלרטוט והרצון של יאמר להשקיע בפורטונה דיסלדורף, העולה החדשה לבונדסליגה השניה. מעבר לקווי הדמיון הברורים, התבטאו באחרונה מקורבים לבעלים כי "המצב בנתניה מזכיר את מה שקרה בסנץ".

אגב, זהו לא האספקט היחיד בו קווי התנהגות של יאמר חוזרים על עצמם. בואו נערוך השוואה פשוטה. "כשהגעתי לנתניה הרגשתי שאני חלק מהקהל... אני יהודי שחי עד עכשיו בחו"ל, אבל החלטתי שאני רוצה לעזור לעתיד טוב יותר בישראל. באתי ממניעים ציוניים... אני רוצה לעשות את תושבי נתניה מאושרים", אמר יאמר באחת ממסיבות העיתונאים הראשונות שלו ובהמשך הציב מטרה תחומה בזמן: "אליפות תוך חמש שנים". כשצוטט לגבי דיסלדורף, נשמע יאמר כך: "העברתי את מרבית זמני כבחור צעיר בדיסלדורף, סבתא שלי עדיין גרה ליד. אני זוכר את הקבוצה ככזו שמשחקת בגביעי אירופה באופן קבוע, ובשנים האחרונות העיר סובלת ממנה. זה לא מגיע לה ולא לאצטדיון המדהים שלה... השורשים שלי גרמניים ואני רוצה להיות חלק מהכדורגל כאן". ולקינוח: "החזון שלי הוא שבעוד חמש שנים פורטונה תהיה בבונדסליגה". מצלצל לכם מוכר?

יאמר ודיסלדורף, חשוב לציין, נמצאים רק בשלב המו"מ. התקשורת הגרמנית מפרסמת הצהרות אהבה הדדיות בין הצדדים, כשיאמר אף הבטיח להביא בחינם שלושה שחקנים מנתניה: איתי שכטר, אלמוג כהן וביוואן פרנסמן. "יאמר בוחש ומעוניין להיכנס בתור מחזיק מניות עיקרי, אבל כרגע הקולגות שלי נזהרים מלומר בביטחון גמור שזה אכן יקרה. בכל מקרה, השם שלו ידוע והוא נמצא בפגישות מקדימות", סיפר כתב "קיקר" בישראל, יוסי ברומברגר.

חלום ילדות

במחזור ה-14 של עונת 2006/7 פיטר יאמר את אלי גוטמן. נתניה דורגה אז במקום השמיני והבעלים, שהבין כי אבדו הסיכויים לתואר, תכנן למנות את בני לם כמאמן בצוותא עם מרקו בלבול, שהיה עוזרו של גוטמן, וללכת לעונה פיננסית. אלא שבלבול שמר אמונים ו-ויתר על ההצעה, וחברי ההנהלה שכנעו את הבעלים למנות את ראובן עטר. ההצלחה המסחררת של עטר, שהוביל את נתניה למקום השני, סנוורה את יאמר וגרמה לו לזנוח את הגימיק המתוכנן בשנה אחת. בסופו של דבר, יאמר הגשים את חלומו והביא לישראל את לותר מתיאוס. שנתיים אחרי שהגה את ספין דיוויד בקהאם, יאמר הפך את מכבי נתניה, ועל הדרך גם את עצמו, לשם מוכר בכדורגל האירופאי.

"הבאתו של מתיאוס, אליל בגרמניה, לישראל, היוותה מנוף רציני ליאמר", מנתח ברומברגר. "היום, העיתונות הגרמנית יודעת היטב מי האיש". גורם בנתניה הוסיף: "נתניה היא כלי בשבילו להתפרסם. הוא הביא את המכה – עכשיו הוא אדם מוכר בגרמניה". כעת, כשהמשימה הושלמה, יאמר נמצא בפוזיציה המושלמת לעבור ליעד הבא, להיכנס בדלת הראשית של הכדורגל הגרמני. פורטונה דיסלדורף, כמו מכבי נתניה, היא אימפריה לשעבר שזקוקה למושיע. המועדון שרוי בחובות, ובשנים האחרונות הידרדר עד הליגה הרביעית.

אלא שבניגוד לנתניה, דיסלדורף היא עיר עשירה, עיר תעשייתית משגשגת ובירת האופנה של גרמניה. לקבוצה מתקן מפואר וקהל אוהדים גדול. כך למשל, הגיעו 53 אלף צופים למשחק העלייה לליגה השניה. יאמר, שלפי דיווחים בגרמניה, חיפש זמן רב מועדון להשקיע בו, זיהה את הפוטנציאל ונדלק. "דיסלדורף זה בשבילו אתגר", אמר ברומברגר וניתח: "הוא לוקח את הסירה, קופץ למים ושוחה לסירה אחרת. זה לא הוגן ספורטיבית, אבל מצד שני זה הכסף שלו".

משחקי כבוד

מוטיב חוזר בהתנהלותו של יאמר הוא עניין הכבוד. הרצון לחוש הערכה בלתי פוסקת מהקהל. לקבל את תואר המושיע. כשהקהל הצהוב החל להדיר את רגליו מהמגרשים, יאמר ראה זאת כפגיעה אישית בו וחוסר הערכה על הכסף שהשקיע (כ-70 מיליון שקלים בשלוש שנים). "איך ייתכן שמגיעים 4,000 צופים לכדורגל חופים ולא למשחקי הבית שלנו?", הטיח בזעם בחברי ההנהלה. עם זאת, הביקורת כלפיו היא שלא עשה מספיק פעולות שיווקיות מאסיביות על מנת להחזיר את הקהל.

גם נושא האצטדיון היווה נקודת שבירה אצל יאמר. לאחר פשיטת הרגל של הקבלן שזכה במכרז, גורמים בעירייה סיפרו השבוע כי הליכי הכנת המכרז החדש נעשים בקפדנות יתרה. ההערכה היא כי הבנייה לא תושלם לפני 2011, אז יאמר ישלים את פרק חמש השנים שהקצה לעצמו. בעירייה, שלוותה 70 מיליון שקלים למימון הפרויקט, טענו השבוע כי הם מבינים לליבו: "הוא חש תסכול. ההבטחות שניתנו לו לא קוימו ואותו הבעיות של הקבלן לא מעניינות", אמר גורם בכיר.

בימים האחרונים נערכו מספר פגישות בין יאמר לראש העיר, הגברת מרים פיירברג. ראש העיר מנסה למצוא פתרון ולפייס את הבעלים ואף אמרה למקורביה: "אני סומכת עליו שיעמיד סגל שחקנים שייצג את העיר בכבוד". בד בבד, פיירברג מודאגת. ראש העיר התעניינה ובדקה אצל מנהלי הקבוצה מה פשר הדיווחים על הקיצוץ התקציבי. בסביבתה אמרו השבוע כי במידת הצורך: "היא לא תעמוד מנגד ותיתן למכבי נתניה ליפול".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

אז מה יהיה בעונה הבאה?

מכבי נתניה מודל 2010 תהיה קבוצה צעירה, שתתבסס על שחקני בית, שחקנים מושאלים, רכש מועט בתוספת זרים בעלות נמוכה. בנתניה מאמינים שדווקא בסגל כזה, הקבוצה יכולה להביא הצלחות. על פי גרסה אחת, המהלך של יאמר הגיע בידיעה כי בליגה של 16, הקבוצה לא תהיה מועמדת לירידה. גרסה אחרת, אופטימית יותר, טוענת כי הישארות בליגה כלל אינה המטרה. "העיר תזדהה עם שחקנים נתנייתים", אמר בכיר במועדון.

"יאמר החליט שהשנה הכסף יישאר בבית ולא בקבוצה. התקציב יהיה 15 מיליון שקל, אבל בגלל שגם הטוטו והטלוויזיה מורידים את ההקצבה, דני יצטרך להביא 4 מיליון שקל מהבית", הסביר חבר ההנהלה קובי בלדב. נתניה תשתתף בחודש הבא במוקדמות הליגה האירופית: "נקדים את תחילת האימונים, אבל ברור שלא נעמיד את הקבוצה האולטימטיבית למשחק הראשון", הודה בלדב.

המנכ"ל התייחס לסיבות לקיצוץ הדרסטי: "הכדורגל הישראלי ברמה ירודה והסכומים לא מוצדקים. כל הבעלים, ללא יוצא מן הכלל, כולל יעקב שחר, מקצצים וזה מראה על מגמה. בנוסף, האצטדיון החדש היה אמור להכניס לנו כספים משיווק תאי אירוח. כשיש תנאים טובים יותר, היה מגיע קהל גדול יותר. קהל של משפחות שהיה מגדיל את ההכנסות". בלדב המשיך להציג את הקו האופטימי שמאפיין את נתניה ביחס לעתידו של יאמר: "פורטונה הציעו לו להיות ספונסר, לא יותר מזה. הוא יהיה ספונסר, לא בעלים, ויישאר במכבי נתניה כפי שהצהיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully