וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניקוי אורווה

5.6.2009 / 14:38

שילוב של תקריות, התחצפויות וזלזול במקצוע, הובילו את רוני לוי לבצע מהפכה מטורפת במכבי פ"ת ולהעיף שחקנים בכירים. מוגזם או מתבקש?

לסיבה העיקרית שבגללה התפטר גיא עזורי ממכבי פתח תקוה לפני חמישה חודשים קוראים דליבור סטפאנוביץ', שחקן נבחרת סלובניה שהגיע על תקן כוכב תמורת 200 אלף יורו לעונה ונשלח הביתה כעבור שלושה חודשים. המתיחות הזאת, שנוצרה וגרמה לעזורי ללכת הביתה, היא רק בבחינת הקש ששבר את גב הגמל ולא המהות. את המסיבה שהתחוללה בתוך המקלטים של פתח תקוה, ההתערבות בקביעת ההרכב שלו, עזורי לא היה מוכן לסבול.

לא אותה, לא את העימותים באימונים, ולא שמתערבים לו בקביעת הסגל. כשעזורי עזב, הגיע רוני לוי על תקן מי שאמור לסמל את השינוי התפישתי במועדון. כשלוי הבין ששום דבר לא זז, הוא החליט לעשות. הוא ניפה שחקנים מרכזיים, קנס והסיט מהשוליים כל מה שהפריע לו לבצע את המהפכה החדשה בהצלחה. "ניקוי אורוות", מכנים בפתח תקוה את מה שעומד לקרות במועדון בעונה הבאה. אחרי שהקבוצה כמעט ירדה ליגה אשתקד, סימני השובע בסגל ניכרו גם העונה. האם המהפכה הזו תצעיד את מכבי פ"ת למומנטום חדש?

מסימני המהפכה

לוי הפיק את הלקחים שמאמנים אחרים לא למדו, או לא רצו ללמוד, והחליט לנקוט בצעדים משמעותיים, כאלה שיבדילו בין סתם שחרור של שחקנים בינוניים לבין מהפכה אמיתית. כבר באסיפה שלפני המשחק מול עירוני קריית שמונה, זה שהוריד את איזי שרצקי ליגה, הוא רמז לשחקנים שיישלח כמה מהם הביתה בתום העונה. "אתם לא מקצוענים, לא רציניים ומסתפקים במועט", אמר להם המאמן. "ככה בחיים לא תגיעו לכלום. אתם עושים אותי קטן? עוד מעט העונה נגמרת ונראה מי יישאר. תחשבו על העתיד שלכם", אמר המאמן.

האסיפה הזאת נערכה יממה לאחר שלוי, בהחלטה משותפת עם איציק לוזון והיו"ר משה זוארץ, החליט לזרוק מהקבוצה את החלוץ ליאור אסולין, עד לא מזמן האיש שנחשב לשחקן התקפה בכיר בישראל. "הצעד הזה היה רק פתח לבאות, הוא הבהיר לשחקנים שאצלו אין שמות. שהמהפכה מתקרבת", מספר גורם בקבוצה. "באותה אסיפה השחקנים רעדו. הם ידעו שכמה מהם ילכו הביתה. הוא ביקר את סולי צמח בצורה כזאת שכולם הבינו שהסמל של מכבי פתח תקוה הולך הביתה. שלושה ימים אחר כך, הוא גם הלך".

"הייתי מאוד מופתע ששחררו את סולי, כבר בעונה שעברה היו דיבורים שרוצים לשחרר אותו", מסביר עאמר ששוחרר בעצמו. "כשרוני החליט לשחרר את אסולין לא הייתי מופתע, כי היה איתו הרבה בלגאן בסוף העונה. הוא לא הגיע לאימונים ובמשחק האחרון ויתרו עליו. עד היום אני לא מבין איך שחררו שחקן כמו נאור פסר".

ההודעה שקיבל צמח הייתה מכוונת לא רק אליו. גורם במועדון סיפר כי לאחרונה הייתה תחושה שצמח סוחף אחריו חלק מהשחקנים למקומות לא נחוצים. "צמח הוא הפרצוף של מכבי פתח תקוה. ההתנהגות שלו היא הראי של המועדון", הסביר אותו גורם. "כשהוא הולך מכות עם שחקן נוער, אפילו שלא באשמתו, או כשהוא יוצר מהומה במשחקים, המועדון נתפס כאלים. במקרה הזה הוא עמד לתת לשחקן סטירה והפרידו, למרות שאני חושב ששחקן נוער לא צריך לענות לו. יכול להיות שזאת אחת הסיבות שבגללה רוני החליט להיפרד".

שחקן בקבוצה אמר: "מאמן יכול לעצום עין פה ושם, אבל כששחקן נותן תפוקה במאני-טיים הוא סולח. ברגע שנוצרה תחושה ששחקנים עסוקים בריכולים וקשקושים ואין להם מחויבות למועדון, הוחלט לעשות רה-ארגון".

בקבוצה סבורים שהעימות עם שחקן הנוער תומר אלבז היא לא הסיבה שגרמה להחלטה. "מדובר במקרה כללי, לא במקרה מסוים. הקבוצה משוועת למנהיג. הרבה פעמים מתייחסים לשוער אוהד כהן כמנהיג, אבל קשה לו לדחוף מאחור. יש שני סוגים של מנהיגים, אלו שבולטים וסוחפים בצורה חיובית, ואלה שסוחפים בצורה פחות חיובית. יש כאן קבוצה עמוסת ילדים וההתנהגות של סולי לא התאימה. לפעמים הוא עושה דברים לא מכוונה רעה. הוא בחור עם נשמה טובה, אבל קיצוני בתגובות. היו צעירים שלמדו דברים פחות טובים. כנראה שרוני מנסה להעביר כאן את שרביט המנהיג הרועש למישהו אחר".

סולח, אבל לא שוכח

אבל צמח, אליבא דרוני לוי, היווה רק בעיה אחת מתוך מכלול. עד שלוי הגיע, התרחשו מספר עימותים בין הבלם בובאן גרנצ'ארוב לשוער אוהד כהן, כששחקנים הרבו לבקר את המקדוני שלא הפסיק להעיר ולחלק הוראות לחבריו במגרש. כשלוי הגיע הוא שמע על ההתנהגות הזאת. תחילה הוא בחר להתעלם, אבל מאוחר יותר לא היה לו ברירה. גרנצ'ארוב המשיך להתעמת עם כהן. פעם אחת הוא לא ירד לחדר ההלבשה לאחר שהתחלף ופעם שניה העיר למאמן באסיפת שחקנים ונשלח הביתה.

לוי שקנס את גרנצ'ארוב בפעם הראשונה מתוך שתיים העונה, בחר לשמור על כך בסוד. עד חודש אפריל הקבוצה תפקדה, המונה דפק, אבל אז המאמן שוב חש התרופפות במשמעת והחליט, שוב - לפעול. "הוא זרק שחקנים בכל יום רביעי מהאימון. הייתה לנו תקופה של דיסטאנס איתנו", מעיד שחקן בקבוצה. באחת הפעמים הוא זרק את החלוץ עומר דמארי מהחדר במהלך אסיפה טקטית משום שאיחר. מאוחר יותר גם הקשר תמיר לוזון, בנו של יו"ר ההתאחדות נזרק, בטענה ששיחק עם הפלאפון כשהמאמן התחיל לדבר.

שבועיים אחר כך הגיע מקרה אחר. לוי, שנתן הרבה כבוד לשחקנים הצעירים, העיר לחלוץ טל בן חיים שענה לו וסולק מהאימון, זאת לאחר שהמאמן סילק אותו חודש קודם לכן מהאימון בטענה שרב עם נאור פסר. לוי לא שכח לשניהם, אבל בחר להשאיר את בן חיים הצעיר בקבוצה בתקווה לטפח את הדור הצעיר. פסר, לעומתו, קיבל הודעה כי הוא מחוץ לתוכניות. "ידעתי שאני הולך הביתה עוד לפני ההודעה", סיפר אתמול פסר, ששוהה בחופשה בארצות הברית. "אני זה שיזמתי את שיחת הפרידה".

משחק הדרבי שנערך שלושה מחזורים לסיום הוריד מלוי עוד יותר את הרוח מהמפרשים. בובאן גרנצ'ארוב שירק שלוש פעמים על הבלם גל כהן, קיבל באימון שאחרי שטיפה וסולק על ידי המאמן הביתה. "אני לא רוצה לראות אותך כאן", צעק לוי לעברו וסימן לו את הדרך החוצה. מאוחר יותר הוחלט לקנוס אותו ב-5,000 יורו ולשלוח אותו הביתה במידה ולא ימצא שחקן אחר ברמתו. אם לוי ימצא שחקן כזה, גרנצ'ארוב יסיים את דרכו במכבי פתח תקוה למרות ההערכה המקצועית אליו.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

עלות מול תועלת

אחת התובנות של עמוס לוזון ממה שקרה בשנתיים האחרונות בקבוצה הייתה שעדיף להחתים מאמן טוב שיתווה דרך, על חשבון שחקנים יקרים ושחקני רכש מפוצצים. במילים אחרות - השקעה לטווח ארוך וחסכון במזומנים. "השחקנים לא העריכו את המעמד והכבוד", אמר אדם הבקיא בפרטי המהפכה שמתכנן לוי. "פתח תקוה קבוצה חולה כבר שלוש שנים, רוני הגיע בשלבי הגסיסה שלה. רוב השחקנים מיצו את עצמם במכבי פתח תקוה ואחד הדברים שהוא רצה להכניס היה רעב ומוסר עבודה גבוה, להכניס התלהבות ומחויבות למועדון. רוב השחקנים הוותיקים שרוני שחרר עברו קריירה נכבדה בקבוצה ובליגת העל, אחד הדברים שצריך כשמגדלים צעירים הוא לעצב אותם מחדש".

בשיחות עם לוזון, אחת המטרות הייתה למנוע "תחושת שובע". שמם של אסמעיל עאמר ונאור פסר עלה לא פעם בשיחות פנימיות כמי שלא משקיעים מספיק במגרש. את פסר החליטו בפתח תקוה למכור כשהבינו שאפשר להסתמך על היכולת של גנון בשנתיים הקרובות ולהרוויח קצת כסף. בעמדת המגן הימני, לוי החליט לקדם את חגי גולדנברג הצעיר, מגן אלמוני יחסית שעלה מקבוצת הנוער ונחשב לאחד השחקנים המבטיחים במחלקה. גם עומר דמארי, טל בן חיים, דני פרדה וניצן דמארי בתכניות של המאמן.

"זה פשוט, היה כאן עניין של עלות מול תועלת", מסביר אדם המעורב בפרטים. "אם עאמר עולה יותר ונותן פחות, אז עדיף לקדם שחקן נוער בתפקיד שלו. הגיע השלב של רענון ואין יותר טוב מעכשיו למהפכה. חרב הירידה לא מונפת כי יש 16 קבוצות, זה הטיימינג הכי טוב. לגבי נאור פסר, שש שנים חיכו לפריצה שלו והוא לא בא לידי ביטוי בקבוצה. היה לו פוטנציאל גדול, אבל הוא לא דחק את גנון לספסל. לירן כהן עזב רק משיקול כלכלי. אם הוא היה מרוויח כמו שחקן נוער, הוא היה נשאר".

"קשה לי לנתח את המהפכה הזאת, לכל מאמן יש את הראש שלו", מסכם עאמר. "אם הוא חושב שזה מה שטוב לקבוצה, זאת זכותו ואני לא כועס. אבל 14 שנה אני במכבי פתח תקוה, אף אחד לא ידע להיפרד ממני בכבוד. ככה זה הכדורגל בישראל, לא יודעים לכבד. כשהגעתי למשא ומתן אמרתי למה אני מצפה, אמרו לי שלא מתאים והסיפור שלי נגמר שם. אפילו לא הציעו לי סכומים אחרים. אמרתי להם 'לא מתאים? תודה רבה ושלום'. לא מצפה שיערכו לי טקס פרידה. ואתה יודע מה? גם אם יבקשו עכשיו אני לא מעוניין בו".

הבעיה האחרונה של לוי תהיה לנסות להכניס לתודעה של השחקנים שצמח ועאמר, שניים מהשחקנים הכי בולטים באימונים, הם כבר לא חלק מהנוף. "זה עצוב לנו מאוד", מתאר שחקן את ההרגשה. "בשנים האחרונות הם היו חלק מאיתנו. אני לא תופס איך אני מגיע לאימונים ולא שומע את הקול שלהם. זה קשה, כאילו הגעתי לקבוצה חדשה. דיברנו קודם על שני סוגים של מנהיגים? אז יש גם שני סוגים של מהפכות. מהפכה יכולה גם להיכשל. אני מניח שרוני מבין את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully