וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק מהטאו המשפחתי

ככל הנראה, ליאור אליהו יעבור בעונה הבאה טירונות בטאו, כזו שגרמה לשחקנים קשוחים ממנו לברוח. קטש דווקא ממליץ: "הוא צריך לצאת מהחממה"

לכל אורך קיץ 2002 תר דושקו איבאנוביץ', מאמנה של טאו ויטוריה, אחר רכז שיוכל למלא את חסרונו של אלמר בנט. הפוינט גארד האמריקאי סבל אז מקרע בגיד אכילס ולא יכול היה לפתוח את העונה כסדרה. רק בתחילת חודש ספטמבר איתר איבאנוביץ' את המחליף הזמני: היה זה וויליאם אייברי, שהגיע הישר ממיניסוטה טימברוולבס.

בשני בסמפטמבר נחת אייברי בויטוריה, והצטרף לאימוני הקבוצה. יומיים לאחר מכן הוא שוב היה על המטוס, הפעם בדרכו חזרה לארה"ב. הפרשה התמוהה הזו העסיקה רבות את התקשורת המקומית. בסופו של דבר פוצחה התעלומה: אימון מתיש אחד בלבד תחת איבאנוביץ' הקפדן הספיק לאייברי, שנמלט מספרד כל עוד נפשו בו.

מקרה דומה התרחש רק בקיץ האחרון עם לוקאס ויקטוריאנו, גארד וותיק שהצטרף לטאו כדי לחזק את הקו האחורי. ויקטוריאנו החזיק מעמד כחודש בלבד, ובסוף תקופת הפריסיזן נטש ועבר לסרגוסה. "אני לא יכול להתמודד עם כמות האימונים וכללי ההתנהגות הנוקשים", הסביר זאת השחקן. לא מפתיע, בהתחשב בכך שיום אימונים ממוצע של איבאנוביץ' כולל בין חמש לשש שעות אימון נטו, לא כולל תדריכי וידאו, שיחות עם צוות המאמנים וטיפולים רפואיים שונים.

כשאיבאנוביץ' אומר שחור

גם את העונה הבאה יפתח דושקו איבאנוביץ' בויטוריה. לאחרונה נפוצו שמועות לפיהן פנו מספר שחקנים אל הנהלת הקבוצה והתנו את המשך דרכם בעזיבתו של המאמן הקפדן, אולם הנשיא חוזה קוורחטה דחה את דרישתם על הסף. קוורחטה, שעומד בראש המנגנון בעשרים השנים האחרונות, נחשב מקורב מאוד לאיבאנוביץ', והוא זה שעמד מאחורי שובו לקבוצה בקיץ האחרון.

מעמדו של איבאנוביץ' בויטוריה רם ונישא. זאת הודות לתמיכתו הבלתי-מסויגת של קוורחטה, שדואג לגבות את המאמן בכל הזדמנות. קוורחטה, טוענים בספרד, מעריץ את איבאנוביץ'; שהרי רק מעריץ, משוכנעים עיתונאים מקומיים בויטוריה, יכול היה לפטר את נוון ספאחיה – שבעונת 2007/8 הביא לטאו את האליפות השנייה בתולדותיה – ולהשיב את איבאנוביץ', לאחר קדנציה כושלת במיוחד בברצלונה, שהסתיימה בפיטורין מכוערים שעות לפני משחק יורוליג חשוב.

כשהודיע קוורחטה במסיבת עיתונאים על שובו של הצאר איבאנוביץ', נדרש הנשיא להסביר את הפסקת עבודתו של ספאחיה. "הייתי צריך יותר ממאמן כדורסל", השיב בכנות אופיינית. "נוון הוא מאמן נהדר, אבל אני חיפשתי גם מפקח עבודה. במהלך העונה נדרשתי להתערב יותר מדי פעמים בעניינים פנימיים של הקבוצה, להסדיר וויכוחים ולהעמיד שחקנים על מקומם. עם דושקו זה לא יכול לקרות".

מה שעומד בבסיס מערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין קוורחטה לאיבאנוביץ' חורג בהרבה מגבולות הכדורסל. "הם חולקים את אותה פילוסופיה, רואים את העולם עין בעין", מספר העיתונאי נאצ'ו מנדזה, המסקר את טאו עבור "דיאריו ספורט", אתר היורוליג ואתר הליגה הספרדית. "הם מאמינים באותה דרך חיים, של סדר ומשמעת. כשאיבאנוביץ' במועדון, קוורחטה לא צריך לדאוג לכלום. כששחקן לא מתנהג כמו שצריך, דושקו מטפל בו. כששחקן לא משקיע באימונים, דושקו מעניש אותו. הוא לא צריך להיכנס לחדר ההלבשה כדי לגעור בשחקן מסוים".

עם פדרו מרטינז, ולימיר פראסוביץ' ונוון ספאחיה, המאמנים שעברו בויטוריה לפני ואחרי הקדנציה הראשונה של איבאנוביץ' במועדון (201-2005), ניהל קוורחטה מערכת יחסים קורקטית בלבד. "הוא לא הרגיש איתם בנוח, ואפילו לא ביקש להסתיר את זה", מוסיף מנדזה. מנגד, "איבאנוביץ' הוא המאמן המושלם בשבילו. כשדושקו אומר 'שחור', זה שחור. גם אם שחקן חושב שזה לבן. אף אחד לא יעז להתווכח איתו. וזה מה שקוורחטה כל הזמן חיפש".

ועם זה ליאור אליהו יצטרך להתמודד בעונה הבאה.

הגנה זה כבר לא חיסרון, זו דרישה

אליהו – אם לא יקרה דבר בלתי צפוי וסיכומיו עם טאו לא יצאו אל הפועל – ימצא בויטוריה קבוצה שונה לגמרי. בקיץ הקרוב צפוי סגל השחקנים לעבור מהפכה של ממש, אולי הגדולה והמקיפה ביותר בשנים האחרונות. איגור ראקוצ'ביץ', המוציא והמביא בקו האחורי, מסיים חוזה וככל הנראה לא ימשיך; פאבלו פריג'יוני, שהפך לאייקון מקומי, עשוי גם הוא להיפרד מהמועדון לאחר שש עונות נפלאות; וויל מקדונלד, פיט מיקאל, ולאדו אילייבסקי וסטנקו באראץ' סומנו גם הם כעוזבים.

הקו הקדמי של טאו בעונה הבאה יכלול את טיאגו ספליטר הברזילאי ואת מירזה טלטוביץ' הבוסני. אליהם יצטרף אליהו, כאשר טאו עדיין מחפשת שני גבוהים נוספים. התחרות על דקות המשחק תהיה עזה. "מי שלא ירביץ ויזיע", אומר פאבלו מאלו דה-מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית, "פשוט לא ישחק".

גם נוון ספאחיה, תחתיו פרץ אליהו לתודעת אנשי הכדורסל באירופה בעונת 2006/7, יודע כי "בתוך אימון אחד, ליאור יבין שאצל איבאנוביץ' עובדים קשה מאוד. אם הוא יעשה את ההתאמה, יסכים להקריב מעצמו ויתחיל לשמור בהגנה, הוא יהיה בסדר. אם לא, הוא יהיה בבעיה גדולה". יריבו הישיר של אליהו יהיה טלטוביץ', שחולש העונה על עמדת הפאוור פורוורד (13 נקודות ו-3.7 ריבאונדים בממוצע ביורוליג).

זיעה והגנה, כאמור, הן שם המשחק עבור איבאנוביץ'. לאורך העונה לא התבייש פיני גרשון ללגלג על יכולותיו הדפנסיביות של אליהו. "אם הייתה לו הגנה, הוא מזמן לא היה כאן", ו"ליאור נתן לנו המון בהתקפה, אבל אני לא יודע כמה נקודות הוא עלה לנו בהגנה", הפכו למשפטים קבועים במסיבות העיתונאים. "פיני צודק במאה אחוז כשהוא מדבר על ההגנה של ליאור", מחזק ספאחיה. "זה בלי ספק הצד החלש ביותר שלו. מצד שני, הוא עדיין צעיר ויכול ללמוד ולהשתפר. אני חושב שבשנתיים האחרונות היו לאנשים הרבה ספקות לגבי האיכויות של ליאור, אבל אחרי העונה האחרונה כולם יודעים למה הוא מסוגל".

טאו ידועה כקבוצה שדוגלת בכדורסל מהיר ושובה-עין. מהבחינה הזו, אליהו בהחלט מתאים לפאזל. אולם הבסיס לכך, מדגיש דה-מולינה, נעוץ בעברו השני של המגרש. "איבאנוביץ' דוחף את השחקנים למשחק קשוח, דורש מהם לתת מכות. כל הזמן מדברים שם על אגרסיביות, אינטנסיביות והגנה. טאו זו לא קבוצה בשביל בחורים עדינים. זו קבוצה שבנויה על שחקנים מוכשרים, אבל כאלו שמוכנים להשקיע. טאו מחפשת גלדיאטורים. אם אליהו רוצה לשחק יותר מחמש דקות בערב, הוא יצטרך להוכיח לדושקו שגם הוא גלדיאטור".

ואל לאליהו לבנות על חופשות להתאוששות: רק השנה, לראשונה כמאמן הקבוצה, העניק איבאנוביץ' ימי חופש לשחקניו. וגם זה קרה שלוש פעמים בלבד. "אולי התקופה בברצלונה ריככה אותו", צוחק נאצ'ו מנדזה.

אין חברים, אין מעמד, אבל יש אתגר

לפני עשר שנים בדיוק עמד עודד קטש בפני צומת דרכים זהה. אז, פנאתינייקוס אתונה נאבקה על שירותיו. היום מודה קטש כי לא רק הכסף הגדול עמד מאחורי החלטתו לעזוב ליוון; מניעיו היו עקרוניים הרבה יותר.

"במכבי הייתי יותר מדי דומיננטי והרגשתי יותר מדי בנוח. במידה מסוימת זה פגע בי", אומר קטש, מאמנו של אליהו בהפועל גליל עליון ובמכבי תל אביב. "הרגשתי שרואים אותי כשחקן אחר מכפי שהייתי באמת. חשבו שאני סוליסט, אמרו שאני לא יודע לשמור. בפאו הוכחתי שאני יכול להיות חלק מקבוצה גדולה, שאני יכול לשחק הגנה. המעבר הזה עשה לי מאוד טוב. גם לקריירה, אבל גם להרגשה האישית שלי".

קטש טוען כי "מכבי היא חממה עבור שחקן כמו ליאור". ספאחיה יודע היטב למה מתכוון האדם שהחליף אותו על הקווים בהיכל. "אני חושב שבמכבי ליאור רגוע יותר, מאוד בטוח במעמדו", אומר הקרואטי. "המעבר למקום אחר ידחוף אותו לעבוד קשה יותר. בכלל, החיים בויטוריה שונים לגמרי מהחיים בתל אביב. שם אין חופש וזמן פנוי כמו שיש בישראל. לא יהיו לו שם הרבה חברים. זו עיר נפלאה עם אנשים נחמדים, אבל האווירה לא מזכירה בכלל את תל אביב. החיים שונים לגמרי".

רוצה לומר: שעמום. "אין הרבה מה לעשות בעיר מעבר לכדורסל", מאשר נאצ'ו מנדזה. "עבור השחקנים זה לא בהכרח רע, כי אין שום דבר שמסיט את תשומת לבם. קל יותר להתרכז בכדורסל, ולטווח הרחוק זה עוזר לשחקנים להשתפר כאינדיבידואלים".

המעבר לספרד, משוכנע קטש, הכרחי עבור הקריירה של אליהו. "יציאה מחממה כמו מכבי זה צעד שיחשל אותו", סבור המאמן. "ליאור צריך לצאת מהחממה, כי מעבר לכסף היותר גדול, פירושו של צעד שכזה הוא שליאור רוצה להיות כדורסלן יותר טוב. כאן הוא הכישרוני והמקסים, כולם כל הזמן מלטפים ומחבקים אותו. שם הוא יקבל הרבה כסף ויזכה לאותו יחס שמקבלים יתר השחקנים. הדרישות ממנו יהיו יותר גבוהות. הוא יצטרך להיאבק על המקום שלו. זו רמה אחרת של מחויבות, אבל היא תעשה לליאור דברים טובים. הוא צריך את ההתמודדות הזו".

ohadgreenwald@walla.co.il

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully