וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמסה של מנואל ז'וזה

יובל מונד

25.5.2009 / 13:15

הכל במצרים היה מוכן לאליפות של הקבוצה האטרקטיבית מאסמאעיליה. לאל-אהלי, ובמיוחד למאמנה האגדי, היו תוכניות אחרות

לאחר שבסיום העונה הסדירה השיגו השתיים כמות נקודות זהה, נפגשו אתמול (ראשון) באצטדיון "מקס" באלכסנדריה קבוצות אל-אהלי ואל-אסמאעילי לקרב ראש בראש על אליפות הליגה המצרית.

"הניסיון של אל-אהלי מול הכישרון של אל-אסמאעילי", היטיב לתאר במהדורת הבוקר שלו העיתון 'אל-מצרי אל-יום'. כזכור, אל-אסמאעילי הגיעה למפגש כשהיא נישאת על גלי הכושר המצוין בו הייתה מצויה הקבוצה בשלבים האחרונים של העונה (25 נקודות מ-27 האפשריות בתשעת המחזורים האחרונים). המועדון הצנוע מהפריפריה מנסה כבר שנים רבות לבסס את מעמדו כאלטרנטיבה לשתי הענקיות מהבירה – אל-אהלי וזמאלק - והשנה נראה היה כי זה סוף סוף הולך לקרות, אחרי שבע שנים בהן התחלק התואר בין השתיים.

תרמה לכך במיוחד ההידרדרות החדה ביכולתה של אל-אהלי במחצית השנייה של העונה. "השדים האדומים" איבדו נקודות סתמיות, והלחץ הגובר על המאמן והשחקנים הכניס את כל המערכת לסחרור מסוים, ששיאו היה בהדחה המשפילה מליגת האלופות האפריקאית בתחילת החודש. לכל זאת נוספה ההודעה המעט מפתיעה של מאמן הקבוצה בחמש השנים האחרונות, הפורטוגלי מנואל ז'וזה, כי בכוונתו לסיים את חוזהו בקבוצה, שאמור היה לפוג בקיץ הבא. ההתפטרות של ז'וזה רק הגבירה את מחול השדים סביב המועדון והעיסוק התקשורתי הלא מחמיא במצבו. בליגה הצליחה אל-אהלי בציפורניים לסיים בשוויון נקודות עם אל-אסמאעילי, הודות לשער ניצחון שנכבש עמוק בתוך תוספת הזמן במחזור האחרון. אחרי ארבע עונות רצופות בהן האליפות הוכרעה מספר מחזורים לסיום ובהפרש גדול בין אל-אהלי לסגניותיה, רבים העריכו – או ליתר דיוק, קיוו – שאל-אסמאעילי צריכה ויכולה להביא את הפערים הנוכחיים הגלויים לעין בין הקבוצות ולזכות באליפות, הרביעית בסך הכל שלה. בתחושה הזו הגיעו אמש לאלכסנדריה אל-אסמאעילי ואוהדיה.

בונקר במשחק העונה

החבורה הכישרונית של המאמן הברזילאי ריקארדו באה לשחק את הכדורגל המשוחרר והאטרקטיבי שמאפיין אותה ולהוכיח לכולם שהיא האלופה הראויה. אל-אהלי, מן העבר השני, באה לנצח. ואת זה ז'וזה יודע לעשות הכי טוב.

ריקארדו עלה עם ההרכב ההרפתקני שהביא אותו עד הלום, 2:5:3 עם קישור יצירתי והתקפי בניצוחו של הקפטן מחמד חומוס. ז'וזה, מנגד, העלה הרכב מעט יותר שמרני של 1:1:3:5, כשבהתקפה משחקים חלוץ המטרה האנגולי המצוין ומלך השערים של הליגה אמאדו פלאביו ומאחוריו ה'מאסטרו' מחמד אבו טריקה, במטרה לנוע מהר ולנסות להפתיע את ההגנה הדלילה של אל-אסמאעילי.

שיטת המשחק של ריקארדו התפוצצה לו בפנים כבר בדקה הרביעית, כאשר פלאביו התרומם מצוין לכדור חופשי אלכסוני שהגביה בן ארצו, הקשר השמאלי סבסטיאן ז'ילברטו, ונגח אותו לפינה הרחוקה של שוער אל-אסמאעילי, שנותר חסר אונים. פלאביו וז'ילברטו רצו לחגוג על הספסל עם מאמן קבוצתם כמעט-לשעבר ונבחרתם הלאומית בעתיד. 0:1, לאל-אהלי.

שחקני אל-אסמאעילי ניסו לחזור למשחק אך נדמה היה שהמעמד, ובמיוחד הניסיונות לרדוף אחרי אל-אהלי, היה מעט גדול עליהם. דווקא אל-אהלי היתה קרובה יותר להכפיל את הפער בדקות שלאחר השער, ועד השריקה לסיום המחצית לא נרשמו הזדמנויות ממשיות ליד שני השערים.

אל המחצית השנייה עלתה אל-אהלי במטרה ברורה: "להרוג" את המשחק. שחקניו של ז'וזה הצטופפו יותר ויותר בחצי המגרש ולא התקשו במיוחד להתמודד עם הניסיונות הכושלים של שחקני אל-אסמאעילי להבקיע את חומת ההגנה ולהשיג את שער השוויון. רבע שעה לסיום ויתר הפורטוגלי סופית על ההתקפה והכניס למשחק את קפטן הנבחרת, הקשר האחורי הנוקשה אחמד חסן, על חשבונו של אבו טריקה. השליטה המוחלטת של אל-אסמאעילי במשחק במחצית השנייה הייתה אופטית בלבד ולא באה לידי ביטוי ביצירת מצבים מסוכנים. הגנת אל-אהלי סיכלה כל ניסיון כזה הרבה לפני הרחבה של השוער הפלסטיני רמזי צאלח, והניצחון 0:1 סידר למועדון תואר חמישי בחמש שנים ולמנואל ז'וזה מתנת פרידה מושלמת. היתה זו ללא כל ספק האליפות הקשה ביותר שלו, ועם זאת, כנראה גם המתוקה מכולן.

בחמש שנותיו האחרונות כמאמן מועדון הפאר המצרי הצליח הפורטוגלי להצעיד אותו לשיאים חדשים. רשימת התארים שלו כמעט בלתי נתפסת: חמש אליפויות מצרים, שני גביעים, ארבע אליפויות אפריקה וארבעה גביעי סופר-קאפ יבשתיים. ב-143 משחקי הליגה שניהל ניצח ז'וזה ב-110 ורשם שמונה הפסדים בלבד.

השלב הבא של ז'וזה

ביום ראשון הבא יערוך ז'וזה את משחקו האחרון על הקווים של ז'וזה, במשחק הגומלין מול סאנטוס האנגולית בשלב שמינית גמר גביע ההתאחדות האפריקאית, המפעל המקביל לגביע אופ"א האירופי אשר אליו נשרה אל-אהלי לאחר ההדחה המפתיעה מליגת האלופות. תהיה זו הזדמנות מצוינת עבורו להתחיל להתרגל לתחנה הבאה בקריירת האימון שלו – נבחרת אנגולה.

אנגולה נבחרת במגמת עלייה, ובשנים האחרונות הספיקה לרשום הופעה מכובדת במונדיאל בגרמניה והעפלה לשלב רבע הגמר באליפות אפריקה האחרונה בגאנה (שם הפסידה – איך לא – למצרים). בתחילת 2010 תארח אנגולה את אליפות אפריקה, ועם תמיכת הקהל המקומי והמאמן הפורטוגלי על הקווים היא עשויה להיות מכשול לא פשוט עבור אריות היבשת המסורתיים. ובכל מקרה, לאור הרקורד המוכח, עדיף לא לשים את הכסף נגד מנואל ז'וזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully