וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטוריה לא מכבסת כתמים

דור בלך

22.5.2009 / 11:00

את כל אלו ששוקלים לנהוג כמו בית"ר בקרית שמונה, דור בלך מזהיר עם דוגמאות לקבוצות שלא נהגו במלוא הספורטיביות במחזורי הסיום

שמשון ת"א 1975/6

קשה לקבוע מי יותר לא ספורטיבית – שמשון ת"א או ההתאחדות לכדורגל, אך מה שבטוח הוא שזו ההישרדות הכי שנויה במחלוקת והכי מסריחה בתולדות הכדורגל הישראלי. 15 שנה לפני שגנבה מהפועל פ"ת דאבל בעזרת איגוד השופטים, מכבי חיפה נשארה על חשבונה בליגה.

בעונה מרתקת בה לא פחות מארבע קבוצות ירדו ליגה וכמעט כל אחת מ-18 קבוצות הליגה בילו בשלב זה אוחר מתחת לקו האדום, מחזור הסיום היה דרמטי במיוחד. כל המשחקים פרט לאחד היו משמעותיים שכן כל הליגה פרט לנתניה, כפ"ס ושמשון הייתה בתמונה האליפות או הירידה. לשמונת המשחקים נקבעה שעה אחידה ואפילו יובאו שופטים אירופאים, אך הספורטיביות כבר נפגמה שלושה ימים לפניו כשבהחלטה חסרת תקדים (ושלא חזרה על עצמה עד היום) החליט בית הדין העליון של ההתאחדות על משחק חוזר בין מכבי חיפה לשמשון ת"א בטענה ששופט המשחק פסל שער חוקי לשמשון ת"א, שניצחה את אותו המשחק וגם ככה הייתה חסרת יומרות כלשהן, כשהמערערת על התוצאה היא בכלל מכבי חיפה.

ערב המחזור האחרון, כששלוש מתוך ארבע היורדות כבר נקבעו, הפועל פ"ת, מכבי חיפה, הכח רמת גן, הפועל ת"א, מכבי ת"א, בית"ר ת"א, מכבי פ"ת, הפועל ירושלים ומכבי יפו נאבקות מי לא תהיה זו שתרד. מכבי ת"א ניצחה את בית"ר, נתנה את האליפות לבאר שבע ונשארה בליגה. הכח שוחטת 0:4 את חדרה, מכבי פ"ת מנצחת את בני יהודה, הפועל ת"א מנצחת את הפועל ירושלים בקטמון ויפו מפסידה לבאר שבע, אך מבטיחה את הישארותה הודות לתוצאות היריבות.

בשני המשחקים לפני המחזור האחרון אספה הפועל פ"ת 6 נקודות ותיקו מול כפ"ס היה משאיר אותה בליגה בכל מקרה, אלא שישראל פוגל כבש בדקה ה-65 והמלאבסים הפסידו. במקביל מכבי חיפה ניצחה בדרבי לאחר שזכתה לפנדל מפוקפק מאוד, כשיוחנן וולך מהפועל מוכן להישבע עד היום שהשופט ההולנדי קרץ לו לאחר שהצביע על הנקודה. 11,000 צופים בקריית חיים – רובם ירוקים, החלו להתפרע ביציעים ואיימו לפוצץ את חתונתו של שחקן הפועל, אלי לוונטל. הלחץ עשה את שלו, מכבי ניצחה ועקפה את פ"ת בזכות הפרש שערים של שער אחד בודד, משמע תיקו במשחק החוזר נגד שמשון והם נשארו בליגה.

שבוע לאחר המשחק הדרמטי הזה הגיעה מכבי חיפה לבלומפילד עם רבבות אוהדים (כשלמשחק המקורי בנתניה הגיעו עשרות בודדים) למשחק החוזר נגד שמשון. הפועל פ"ת ניסתה לעורר את שמשון עם הצעה לתמריצים כספיים תמורת ניצחון, אך אלה כבר היו עם הראש בפגרה, עלו עם הרכב משני ביותר והפסידו 1:0. חיפה נשארה בליגה, אך שנה מאוחר יותר הצדק נעשה והיא הצטרפה לפ"ת בארצית.

מכבי פ"ת 1992/3

בעידן שלפני השתלטות הלוזונים, מכבי פ"ת הייתה גאה להיות האחות הקטנה של האימפריה מעבר לכביש, וכשאין לך אף לא אליפות אחת ביד וגביע אחד מימי קום המדינה (1951/2)
, גם להיות חלק מעיר כדורגל מובהקת נחשב כהישג. הפועל פ"ת באותן שנים עדיין תפקדה כאימפריה והחזיקה בסגל כוכבים כמו דני ניראון, ניר לוין, מני בסון, עוז איליה, יוסי לוי, מוטי איווניר ובני קוזושווילי, ועל אף הופעה מרשימה בגביע המחזיקות שכללה ניצחון על פיינורד, הקבוצה הסתבכה בתחתית ושרדה את אותה עונה רק לאחר מבחנים מול יפו.

לדרבי במחזור ה-26 הגיעה הפועל מהמקום האחרון, מרחק 6 נקודות מחוף מבטחים. מכבי פ"ת עלתה עם הרכב משני ביותר כשהתירוץ היה שמירת כוחות לשמינית גמר גביע המדינה נגד מכבי ת"א ארבעה ימים מאוחר יותר. המשחק לא היה כוחות והפועל השפילה את מכבי 0:5 מצמדים של מני בסון ודני ניראון, ועוד אחד של ניר לוין.

"אני בטוח שהם לא נתנו לנו לנצח כי 0:5 זו תוצאה משפילה", סיפר ניראון בסיום המשחק. מאמן מכבי פ"ת זאביק זלצר ניפץ בקבוק מים בחדר ההלבשה, אבל לא הכחיש ויתור מראש. "אני לא צריך להסביר כלום, אלה ששיחקו שיסבירו".

מכבי יפו 1962/1963

הרבה חשדות הועלו מאז ומעולם כשקבוצות שנאבקות על חייהן בליגה נפגשו עם כאלו שאיבדו עניין מזמן, כשבעשורים הראשונים למדינה משחקים רבים נחשדו כמכורים, אך מעטים הוכחו ככאלה. מכבי יפו של 1962/3 סיימה את העונה עוד בסיבוב הראשון. על אף שסיימה לבסוף במקום השלישי, היא לא איימה באמת על האליפות ולא הייתה בסכנה ממשית לרדת. מכבי פ"ת, לעומתה, השתרכה בתחתית ברוב העונה, וכשהשתיים נפגשו באיצטדיון גאון עמוק בסיבוב השני, הבולגרים נראו שאננים אפילו יותר מהרגיל. זה נגמר ב-1:3 למכבי פ"ת, אך ועדת חקירה ארוכה גילתה כי המלאבסים שיחדו את יפו ועל שתי הקבוצות הוטל הפסד טכני. מכבי יפו סיימה לבסוף במקום השלישי כשההפסד הזה לא משפיע במאום על מיקומה, אך מכבי פ"ת סיימה אחרונה בעקבות הפרש שערים נחות מזה של הפועל חיפה. ארבעה עשורים לפני אבי לוזון מכבי פ"ת אולי הורשעה, אך לבסוף הוחלט להקפיא את היורדות ולהגדיל את הליגה והמלאבסים ניצלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הפועל חולון 1970/71

עם האחים סולמי ואהוד בן טובים בתחילת דרכו, בני יהודה לא הצליחה להתחבר בעונת 1970/71. הקבוצה נאבקה על ההישרדות במהלך כל העונה, כשבסיומה כל משחק בית הביא אלפי אוהדים משולהבים שהפחידו את שחקני היריבה ועזרו לכתומים להשיג נקודות יקרות שהשאירו אותה בחיים. במחזור האחרון הקבוצה עדיין לא הבטיחה את הישארותה והייתה חייבת ניצחון על הפועל חולון, שירדה ליגה כבר כמה שבועות קודם לכן.
ההייפ סביב המשחק בשכונת התקווה הגיע עד לחולון, בה גרו אוהדים רבים של בני יהודה, והקבוצה החליטה לעשות ג'סטה ופשוט לא להופיע למשחק. הסיבה הרשמית: חשש למהומות.

למרבה ההפתעה של בני יהודה ושל החולונים, ההתאחדות קיבלה את הסיבה וקבעה כי המשחק הסתיים בתיקו שמשמעותו הרת גורל – מכבי פ"ת נשארת על חשבון בני יהודה. 8 שנים לפני מכירת בן טובים והשכונה בערה, ההפגנות הגיעו עד לכנסת ואפילו ראש הממשלה גולדה מאיר התערבה בסיפור. בסופו של דבר ההתאחדות התעשתה, העניקה לבני יהודה ניצחון טכני שהשאיר אותה בליגה והוריד את חולון ל-16 שנות גלות בליגות המשנה.

מכבי נתניה 1973/4

באליפות השנייה בתולדותיה זכתה מכבי נתניה בעיקר בעקבות חולשת הליגה. סיום עונה לא מזהיר - כשבחמשת המחזורים האחרונים הקבוצה לא מצליחה לנצח, עם תיקו מול ב"ש, תיקו מול בני יהודה, תיקו מול הפועל כפ"ס בבית, במשחק בו יכלה לזכות באליפות, והפסד שבוע לאחר מכן נגד הפועל פ"ת באם המושבות, בסיומו הוכתרה לאלופה הודות לעובדה שגם מכבי ת"א לא הייתה מסוגלת לנצח - הביא את נתניה לרעיון שניצחונות זה כנראה עניין מיותר.

שיכורה מחגיגות האליפות, יוצאת נתניה שני מחזורים לסיום לקטמון ומפסידה 2:0 להפועל ירושלים, שמבטיחה את הישארותה בליגה, כשבמחזור האחרון נתניה מארחת את השכנים מחדרה שחייבים ניצחון כדי לשרוד גם הם. ויקטור סרוסי אמנם מעלה ליתרון בדקה ה-17, אך כבר במחצית הראשונה יחיעם שרעבי משווה, כשבמחצית השנייה אבי ארגז ושולם שוורץ משלימים את המלאכה במשחק בו האלופה הגאה כמעט ולא עברה את החצי. מכבי חיפה והכח רמת גן מקללות את הגרלת המשחקים שזימנה להם את נתניה לפני הזכייה בתואר, והולכות לפלייאוף בסיומו חיפה יורדת ליגה.

מכבי חיפה 1994/5

רינו צרור מצלם את סרטו "בית שאן סרט מלחמה" וזוכה לסיום הוליוודי בחסות מכבי חיפה. בית שאן מגיעה לקרית אליעזר כשהיא יודעת שפחות מניצחון לא יבטיח לה הישארות. מכבי חיפה במרחק 2 נקודות מהאליפות מקווה למעידה של מכבי ת"א. אייל ברקוביץ מוצא פעמיים את עופר שיטרית בדקה ה-34 וה-37 והחלוץ קובע 2:0 לחיפה. לא חלפה דקה ובית שאן חוזרת מפנדל. במחצית שומעת חיפה כי מכבי ת"א מוליכה, וכנראה מחליטה לעזור לאחות הצפונית. שתי דקות מפתיחת המחצית השנייה סקנטאיי, הרומני של בית שאן, מוצא את עצמו לבד מול רפי כהן, לאחר שהגנת חיפה לא טרחה להפריע לו ומשווה את התוצאה. הקבוצה של אלישע לוי לוחצת על חיפה אך לא מצליחה לכבוש עד לדקה ה-77, כשכדור חופשי שטוח וקל יחסית של קהאימי חולף על פני כל ההגנה ורפי כהן, ומשאיר את בית שאן בליגת העל. מכבי חיפה פותחת מסורת של חלוקת נקודות לנזקקים ועושה זאת גם עבור הפועל ב"ש ב-98, מכבי נתניה ב-2004 וסכנין ב-2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully