וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הוא או אנחנו?

17.5.2009 / 14:30

אלי גוטמן שוב קרוב לאליפות. האם הוא נהנה מחולשת הליגה והנסיגה באיכות המאמנים, או שרק היום הליגה מכירה בעוול שעשתה לו?

במהלך משחק החוץ האחרון של הפועל תל אביב מול בית"ר ירושלים בטדי (1:2 לבית"ר), בתחילת המחצית השנייה, בפיגור 2:0, ניגש יוסי אבוקסיס לאלי גוטמן ואיכשהו הצליח לשכנע אותו לעשות משהו שגוטמן לא עשה במשך רוב הקריירה. באופן מיידי גוטמן הוציא את אביחי ידין ובן לוז והכניס שני שחקני התקפה בדמות ערן זהבי וויקטור מרעי, כשבסביבות הדקה ה-70 הוצא גם דימיטאר טלקיסקי ובמקומו נכנס חלוץ נוסף, עדן בן בסט.

אמנם התוצאה היתה כבר 2:0 והרבה מה להפסיד לגוטמן לא היה, אך כל מי שמכיר את מאמן הפועל תל אביב נשבע באותו היום שזה היה חריג. מה שמביא אותנו לשאלה חשובה: האם גוטמן עבר העונה שדרוג מקצועי, או שמא החזרה שלו למרכז הבמה של הכדורגל הישראלי היא פועל יוצא של נסיגת הענף וחולשת שאר המאמנים. האם גוטמן הוא זה שעלה או אנחנו אלו שירדנו.

אחורה או קדימה?

הפריצה של גוטמן הגיעה עם הזכייה עם הפועל באר שבע בגביע ב-1996/7, ויש בה הרבה דמיון לסיפור ההצלחה של הפועל תל אביב העונה. גם אז, גוטמן הגיע בשלהי העונה הקודמת, השאיר את הקבוצה בליגה, ועל התלכיד שנבנה בקרבות ההישרדות המוצלחים, הלביש שחקני רכש ספורים ומוצלחים.

אלא שאותה עונה בבאר שבע התחילה מגמה שלימים בפגעה מאוד בליגה – הסתמכות מוגזמת על מבחן התוצאה, כשבמקביל מכבי חיפה ההתקפית מתחילת שנות ה-90 הולכת ונעלמת. גיורא שפיגל לא מסוגל עד היום לראות את אותו סגנון כדורגל, אך דווקא יודע לפרגן.

"למעשה, הכדורגל עבר שינוי גדול לקראת סוף שנות ה-90, כאשר הכדורגל המבוקר והטקטי, או במילים פשוטות יותר המשעמם ולא מעניין, נתן את הטון", אומר שפיגל. "החשיבות כלפי רצון הקהל לכדורגל חיובי ושמח התבטלה לעומת מבחן התוצאה, תהליך שארך לא מעט שנים ורק בתקופה האחרונה מתחילים לראות ברחבי אירופה את המיאוס ממנו ואת השאיפה לכדורגל איכותי ונעים לעין".

"אלי גוטמן, כמו כל בן אדם בעל שאיפות שרוצה להצליח, ראה מה עובד ומצליח ועל פי הנתונים הללו בנה את הדרך שלו. במבחן התוצאה מגיע לו שאפו ענק - גם על העבודה הקשה וההשקעה הגדולה לאורך הדרך וגם על התוצאות שהצליח לייצר באותה התקופה. הטענה שלי כלפי הכדורגל היא לא כלפי המאמנים - הם בסך הכל נהיו טקטיקנים בהתאם לסיטואציה שנוצרה, ולא בחרו להיות כאלה. השאיפות והסבלנות של מי שעומד בראש המועדון הן שמייצרות את הסיטואציה".

השם הטוב הוכתם

יש אנשים שרואים את המציאות אחרת משפיגל. "היו לי כמעט 20 שנות קריירה, בממוצע עברתי 2-3 מאמנים בעונה, בוא נאמר שהתאמנתי תחת יותר מ-40 מאמנים, וגוטמן הוא מספר אחת ואין שני לו. בכל אספקט של אימון הוא מעל כולם עבורי", אומר סתיו אלימלך, ששיחק תחת גוטמן בהפועל באר שבע. מכאן עולה השאלה: מה עובד לגוטמן בהפועל תל אביב שלא עבד לו במועדונים אחרים. מה גורם להרבה אנשי מקצוע להעריץ אותו, לעומת הבוז שחשים כלפיו במקומות אחרים.

כדי לענות, צריך לחזור לפסגת הקריירה של גוטמן, אליה הגיעה אחרי הגביע בבאר שבע והאליפות עם הפועל חיפה – קבוצת החלומות שגד זאבי ביקש שיבנה לו בבית"ר. בלי לשפוט מי אשם בפיצוץ הבלון, שמו של גוטמן הוכתם. הוא עבר בהפועל פתח תקווה, הפועל באר שבע, מכבי נתניה. שתיים מהן עזב לפני הזמן ואת כולן ליוותה תחושה חמצמצה, בלי קשר למיקום בטבלה. לאנשים לקח זמן להיגמל מהדעות הקדומות כלפיו, למעשה עד שהגיע להפועל תל אביב.

מאמן בכיר בכדורגל הישראלי סיפר על התקופה ההיא כי "אחרי מה שהיה לגוטמן בבית"ר ולאחר מכן בהפועל פתח תקוה, הוא היה די שרוף בהרבה מאוד מערכות. הסיפורים סביב בית"ר ופ"ת - עסקאות עם סוכנים, בעיות אמינות - ממש ליוו את השם שלו לכל מקום. אני לא אומר שזה היה נכון, אני אומר שזה היה הלך הרוח. בעלי בית שהייתי יושב איתם היו מדברים איתי על מועמדים בקנה מידה שלא מתקרב לקרסוליים שלו, אך אותו היו שורפים, מלכלכים ואומרים שהוא לא ידרוך אצלם. גם אלה שכן הביאו אותו באותה התקופה, הסתכלו עליו באור אחר לגמרי ולא נתנו לו תמיכה או גיבוי שהיו דומים למה שגוטמן קיבל בשנות הפריצה שלו כמאמן, ובסופו של דבר הכדורגל קם ונופל על הסבלנות והשקט שניתן מהמערכת ".

אלימלך: "איך שאני רואה את הדברים, אלי גוטמן נשאר אותו אלי גוטמן. הפועל שלו היא בדיוק כמו באר שבע של הגביע - מאמן ואז קבוצה. הוא מביא איתו כל כך הרבה דברים שמיישרים שחקנים שעדיין לא מוצאים את עצמם. זה נכון שהקהל קיבל אותו בצורה אחרת בקדנציה השנייה שלו בבאר שבע (גוטמן התפטר במהלך 2004/5, אחרי שהקבוצה ירדה מתחת לקו האדום - א.ס), אבל צריך לזכור שלפעמים מדובר בקומץ משפיע של אוהדים ולא בכלל הקהל. יחד עם זאת, מדובר בעונה קשה מאוד למאמן והבעיה היא שבבאר-שבע לא הפנימו את המצב המקצועי והכלכלי הקשה וחשבו שאפשר לעשות הרבה יותר. אם העונה הזאת בבאר שבע מייצגת את השנים בהן השם שלו נפגע, אז זה רק מוכיח עד כמה נעשה לו עוול.

"בוא אני אגיד לך משהו - בתחילת אותה עונה בבאר שבע גוטמן בא אליי ואמר לי "סתיו, אנחנו הולכים לעונה קשה מאוד, שאני לא רואה איך אנחנו מוצאים פתרונות ושורדים עם המצב הכלכלי הזה, שלא מאפשר להתחזק וגם ייקח מאתנו שחקנים במהלך העונה. כשהוא עזב הוא עשה זאת כדי לעצור את הסחף, ואני טוען עד היום וגם אלי זינו אמר לי את זה, שאם גוטמן היה נשאר באותה עונה היינו נשארים בליגה. היסודיות, ההשקעה והנתינה שלו היו יכולים לסייע לנו להתגבר על כל המכשולים. כשהוא הלך, היה די ברור שירדנו".

מדיטציה בקפריסין?

שבוע לאחר שעזב את באר שבע, גוטמן כבר התחיל את קריירת האימון בקפריסין. קל לומר שבקפריסין עשה גוטמן חושבים והבין איפה טעה, אך בפועל קרה דבר הפוך. הוא הבין איפה הוא צדק. יוסי מזרחי, מאמן נוסף שעבר בקפריסין, מסביר: "הוא לא השתנה בקפריסין ולא ישתנה. הוא אולי הפנים יותר את החוליים כאן ומנסה לחיות איתם. קפריסין היא גם מקום לא נורמלי, עם הרבה מאוד בלגן והחלפת מאמנים, אך עם הרבה שקט תעשייתי ומבלי כניסה לנשמה, כמו אצלנו. כשמסתכלים מבחוץ מקבלים זווית עוד יותר מפוכחת על מה שאתה חושב ומאמין בו, והוא שדברים נקבעים כאן במקומות שלא קשורים לצד המקצועי".

"מה, גוטמן של הפועל חזר אחר?" ממשיך מזרחי. "אותו אלי גוטמן, רק שבהפועל תל אביב יש גב שפוי מאחורה שמבין כיצד הדברים צריכים להיעשות, ועם גב כזה מאמן כמוהו יודע להצליח. תחזור אחורה לתחילת העונה ותראה שכולם חשבו שישנן לפחות 4 קבוצות עם סגל טוב יותר משל הפועל תל אביב ולא ציפו לראות אותה במאבקי האליפות. נתנו שקט לבנייה שלו וזה התחבר אפילו מוקדם יותר מהצפוי".

ביום שני בקרית אליעזר גוטמן יצטרך להוכיח סופית שאנחנו אלו שטעינו לגביו, ולא שהוא פתאום נהנה מחולשת הליגה והנסיגה באיכות המאמנים שמתמודדים מולו. בדיוק לפני 10 שנים, הוא זכה באליפות היסטורית עם הפועל חיפה – האליפות היחידה ב-19 השנים האחרונות שלא הלכה לאחת מארבע הגדולות. גם אז, זה היה מול מכבי חיפה בשלבי בנייה מחודשים. גם אז, זה הגיע אחרי תקופה בה בנה את המעמד שלו בקבוצה. יהיו שיראו באליפות שלו רגרסיה לתקופה בה מבחן התוצאה הפך לחזות הכל בכדורגל שלנו, אבל יהיו גם כאלה שידברו על חזרה בתשובה של הענף, שיידע לחבק מחדש איש מקצוע מצוין שהוקע הלא עוול בכפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully