וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע לאן?

13.5.2009 / 12:29

אלישע לוי, בדרכו למשחק העונה, עומד לעבור את השבוע הגורלי בקריירה שלו. עד כמה המשחקים הקשים שחווה בתחתית הכינו אותו למשימת חייו?

"אין מצב שמאמן יגיד שהוא קול ושהוא מקרין את זה לשחקנים. הכל בלוף. אתה לא נרדם לילות לפני המשחק. בפנים, המתח הוא אדיר וכלפי חוץ, מנסים להגיד שהכל בסדר, אבל אתה מתפוצץ לגזרים. כל מילה שנאמרת מסביב, מהקהל, מהתקשורת, כאילו נכנסת לתוך מנהרה שמתנקזת בפנים הגוף". הדובר הוא שייע פייגנבוים, מי שבדיוק לפני 20 שנה הוביל את מכבי נתניה למשחק עונה מול מכבי חיפה. בגיל 42, חווה אז פייגנבוים, לראשונה בחייו, את ההרגשה של משחק עונה מעמדת המאמן. הסוף היה מר מבחינתו, ציון מרילי כבש כבר בדקה הראשונה, זאהי ארמלי חתם בדקה ה-90. חיפה ניצחה בקופסא 0:2 והמשיכה לזכייה באליפות.

באותה שנת 1989, אלישע לוי עשה את צעדיו הראשונים כמאמן, כשהדריך את הפועל בית שאן בליגה א'. הערב (רביעי), בגיל 51, הוא נכנס לשבוע הגורלי בקריירה. תחילה יוביל את מכבי חיפה במשחק חצי גמר גביע המדינה, תואר שנפקד מהארון הירוק מאז 1998, וביום שני הוא יצעד במנהרת האצטדיון בקרית אליעזר לעבר 90 דקות שעשויות לקבוע את גורל האליפות – במשחק העונה מול הפועל תל אביב. במהלך הקריירה שלו חווה לוי רגעים של מתח, הצלחה ואכזבות. סרט מלחמה עם בית שאן. קרבות הישרדות בכפר סבא ואשדוד. עליות ליגה עם כפר סבא וסכנין. הוא הוביל קבוצות קטנות לעונות נפלאות, ועבר ירידות כואבות ופיטורים, אבל המשחקים שמחכים לו השבוע מהווים חוויה חדשה לגמרי גם עבור מאמן וותיק שכמותו.

התווית "חסר ניסיון במאבקי צמרת" הודבקה ללוי מהרגע הראשון שהגיע לחיפה ורדפה אחריו במשך כל העונה, במיוחד לאחר תוצאות לא טובות או משחקים לא משכנעים. רגע לפני השבוע הזה, ללוי יש הזדמנות להוריד את הקוף מהגב או לחלופין, להצדיק את הסטיגמה. המשימות שעומדות בפניו אינן פשוטות: לנצח את ההתרגשות, לנווט את המתח למקומות נכונים, להרגיש את הקבוצה ולספק את הסחורה. בפעם הראשונה, בקרב על השמנת.

התרגשות גדולה

אחד האספקטים המרכזיים במשחק עונה הוא יכולת המאמן להתמודד עם המתח וההתרגשות. "התכונה של מאמן היא אדירה", מסביר אלי כהן. "אתה מרגיש את הלחץ והכמיהה של המועדון". הפעם הראשונה של כהן הייתה בעונת 1995/6. השריף הגיע אז לבית"ר ירושלים אחרי שאימן בראשון לציון ובליגות הנמוכות. שלוש שנים לאחר האליפות השנייה בתולדות המועדון, בית"ר הייתה אז בעיצומו של תהליך בניית שמה כמעצמה בכדורגל הישראלי וחיפשה שיכירו בה כמועמדת טבעית לאליפות. במחזור ה-14 הגיעה המוליכה מכבי תל אביב לטדי. הבירה געשה. דוד אמסלם ורונן חרזי כבשו בניצחון 0:2, שהעלה את הבית"רים לראשות הטבלה. "האווירה הייתה שונה לגמרי ממה שהכרתי. חשבתי רק מה יהיה אחרי הניצחון ואיך זה ייראה", נזכר כהן.

"בשביל משחק עונה עובדים כל השנה והכל מרוכז אליו. אם אתה מנצח, אתה יוצא ענק ואם אתה מפסיד, איבדת עונה שלמה. צריך לדעת איך לנווט, להדריך ולהקרין. אין שליפות. יש מאמנים שקשה להם לנהל משחק ופתאום במצבים כאלה מאבדים כיוון", אומר פייגנבוים וחוזר אל אותו משחק בנתניה של 89': "דרסנו את הליגה, אבל ספגנו בפתיחה ורצנו אחריהם כל המשחק. לשחקנים קפאו הרגליים, שום דבר לא הלך והיה קשה לחזור. אתה מאבד משחק מ-20 וזה בסופו של דבר מה שקובע".

רעב ענק

יחד עם זאת, המתח לפני משחק כזה יכול למלא גם תפקיד חיובי. קחו את ז'ק סנטיני כדוגמא. מחזור אחד לסיום עונת 2001/2 פיגרה ליון בנקודה אחרי לאנס, כשהשתיים נפגשו למשחק העונה על כל הקופה. סנטיני, שחקן עבר גדול ומאמן חסר ניסיון בצמרת באותה עת, שמר את שחקניו במתח וחשף את ההרכב רק חצי שעה לפני המשחק. גם פרסום ההרכב הדהים את כולם, הכוכבים אדמילסון ואריק קרייר פינו את מקומם לטובת צעירים. בסיום, ליון ניצחה 1:3 וזכתה באליפות ראשונה מבין שבע רצופות. "ביקרו אותי רבות על הרוטציה בליון. לחלק מהשחקנים לקח זמן להשתכנע, אבל זה עבד", סיפר סנטיני בגאווה שנתיים מאוחר יותר בראיון ל"אינדיפנדנט".

מעבר למתח האישי, תפקיד המאמן לנטרל את המתח הקבוצתי. "רוב העבודה היא ביכולת לזהות אצל השחקנים מי מסוגל לתפקד תחת לחץ ומי לא", טוען קלינגר. "הזיהוי מתבצע באימונים. אני מסתכל על התנהגויות, תגובות, מדבר ומשוחח עם שחקנים. ידוע שבמשחקי עונה הסכנה הראשונית היא שחקן שמאבד את הראש, ואז כל התוכניות לא שוות כלום. אני עובד בעיקר על הצד הפסיכולוגי - לא לאבד ולא להביא עצבים למגרש".

כהן מוסיף: "בבית"ר של אותם ימים לא צריך היה לנגן על משהו מיוחד. מכבי היו העשירים ואותנו לא ספרו. המילה אליפות לא הייתה מובנת מאליה והתואר מ-93' נתפס כהפתעה, משהו מקרי. בית"ר הייתה קבוצה ענייה והקטע של עשירים נגד עניים היה מרכיב מוטיבציה מאוד חזק. בגדול, מאמן יודע בתוך תוכו אילו מרכיבים יכולים להעיר קבוצה. אמירות צריכות להיאמר בהתאם למצב. אם הקבוצה סובלת ממתיחות יתר, דבר עם הוותיקים. אם צריך אמירה חיצונית לתקשורת, צריך לדעת לומר את הדבר הנכון לפי המצב הקיים".

קשה שלא להיכנס להשוואה בין בית"ר של אז לחיפה הנוכחית. למרות ההצהרות על בנייה והתחדשות, אחרי שנתיים ללא אליפות ו-11 ללא גביע לירוקים קשה להסתיר את הרעב. אמנם בכרמל נקטו בגישה של הנמכת ציפיות, אבל הקהל, חומר השחקנים והכמיהה לשמר את המעמד של קבוצת העשור מדברים בעד עצמם. המהות של מכבי חיפה היא התמודדות על כל התארים בכל שנה. מלוי, גם אם זה לא נאמר בריש גלי, דורשים לספק את הסחורה. קשה להאמין שהוא יקבל ימי חסד במקרה של אובדן תארים. ההיפך הוא הנכון, תדמית ה"לוזר" עשויה להיות כואבת הרבה יותר מזו של "חסר הניסיון בצמרת".

הרגלים שונים

אלישע לוי הוא אולי בוסר במאבקי צמרת, אבל בכל הקשור למלחמות בתחתית הוא עתיר ניסיון. הוא ריגש את המדינה בסרט המלחמה עם בית שאן והציל גם את מ.ס אשדוד מירידה. מנגד, בעונת 1999/00, פנדל של אלון מזרחי בדקות האחרונות שלח את הפועל כפר סבא לליגה הלאומית ואת פייגנבוים ובני יהודה להזיל דמעות אושר בשכונת התקווה. "משחק הישרדות בו המפסיד יורד מלחיץ פי 10 ממשחק אליפות", קובע פייגנבוים בנחרצות. "למעלה, הלוקסוס הוא כסף ושחקנים גדולים. בתחתית, אין כלים והכל על הכתפיים של המאמן. אתה יודע שהכל תלוי במשחק הזה ואם תפסיד, אתה מעלים קבוצה ומתבייש לצאת החוצה".

לעומת פייגנבוים, אלי כהן הרבה פחות נחרץ בהשוואת הלחץ בין משחק עונה בצמרת ובתחתית: "קשה לי להשוות. נכון שאלישע הוא מאמן מנוסה, משופשף במתחים ואין לו התרגשות ממעמדים, אבל מתח של אליפות הוא קצת שונה. אמנם, להפסיד את האליפות זה לא אסון כמו לרדת ליגה, אבל מצד שני, כשמאמן מגיע בפעם הראשונה להתמודדות על אליפות, במיוחד במועדון כמו מכבי חיפה, ההצלחה חשובה מאוד לקריירה האישית שלו".

גם גיורא שפיגל, שכמאמן צעיר חווה מאבקי תחתית עם בני יהודה ואליפות היסטורית ב-1990, ממשיך בקו של השריף: "תכונות כמו ניסיון בצמרת או בתחתית לא רלוונטיות. יש מאמן טוב ולא טוב והשאר מהווה אולי 20 או 30 אחוז בלבד. היכולת של מאמנים להשפיע היא דרך האימון. קבוצה שעבדה כל העונה בצורה נכונה, הן מבחינה מנטאלית והן מבחינת הכושר, תצליח. במשחק נתון, למאמן אין השפעה. השחקנים הם אלה שקובעים".

קלינגר מוסיף דוגמא אישית: "העונה בפאפוס זו הפעם הראשונה שנתקלתי בתחתית וזה יותר קשה. יש תכונה כזאת של מחשבות. אם תיקח את כל הקופה או תאבד את כל הקופה. הפחד מכישלון צף ועולה. חשיבה חיובית? אנרגיה טובה? זה בולשיט. הפחד מכישלון מציף, השאלה היא איך אתה כאישיות מתמודד עם זה. אני מנסה להתמקד בנושא המקצועי, לחדד אותו וככה אתה בעצם מפקס את השחקנים, מדחיק את הלחץ ומשאיר את הנושא המנטאלי ליום יומיים האחרונים".

ניסיון מכריע

בפני לוי תעמוד ביום שני דילמה נוספת. המשחק מול האדומים, גורלי ככל שיהיה, לא יהיה האחרון לעונה וחיפה תצטרך לצאת לנתניה ולארח את בית"ר ירושלים. "הפועל הולכת למשחק במצב שאין לה מה להפסיד. חיפה משחקת בבית, אבל תיקו טוב לה. אסור לה להפסיד, אבל אלישע יצטרך לדאוג להביא את השחקנים במצב של טירוף על", מסביר אלי כהן את הדילמה שתעמוד בפני מאמן הירוקים. להזכירכם, חיפה לא ניצחה העונה קבוצה גדולה, אבל במעמד כזה משחק על תיקו יכול להיות מסוכן עוד יותר.

ליברפול של 1988/9 היא הדוגמא המושלמת. המחזור האחרון בליגה האנגלית של אותה עונה נכנס להיסטוריה. ארסנל הייתה זקוקה לניצחון בין שני שערים באנפילד. הטקטיקה של ג'ורג' גרהאם הייתה פשוטה: נשמור חזק במחצית הראשונה, נכבוש שער מהיר בפתיחת המחצית השנייה ואז נגמור אותם", אמר מנג'ר התותחנים לשחקניו. גרהאם פתח עם שלושה בלמים, הורה למגנים ווינטרברן ודיקסון ללחוץ באגף והתוכנית עבדה במלואה. אחד בדקה ה-52, אחד בתוספת הזמן. ניק הורנבי עשה על זה מיליונים. "ידעתי שהם ישחקו על תיקו. הם שיחקו לא נכון וניצלנו את זה", הסביר גרהאם שנים מאוחר יותר.

"לניסיון יש משמעות אחת בלבד – התפתחות המשחק", סבור קלינגר. "אם הכל הולך לפי התוכניות, אתה לא צריך להיות מנוסה במשחקי עונה או פרופסור גדול. הניסיון, התחכום והאופי באים לידי אם משהו לא הולך לפי התוכנית. אם צריך לנצח את המשחק ולעשות שינויים של מאמן, אז זו השאלה גדולה. כאן המאמן צריך לתפקד ולהפעיל את כל הניסיון, הידע והאישיות שלו". שפיגל מספק אמירה מפתיעה לגבי משחק העונה של 2009: "שתי הקבוצות לא טובות בהרבה משאר הליגה. הן אולי בינוניות פלוס לעומת בינוניות. אני לא חושב שזה המשחק שיקבע ובמקום המאמנים, זה המסר שהייתי מעביר לשחקנים".

  • עוד באותו נושא:
  • אלישע לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully