וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר לו הכח?

שער הליגה האחרון של יניב קטן היה מול אותה הכח שיפגוש בשבת. האם רק הוא אשם בבצורת, או שהחריקות בשיטה פשוט זולגות אליו?

לפני כחודש ימים אירחה מכבי חיפה את הפועל פתח תקוה לעוד משחק משמעותי במאבק על תואר האליפות. הפייבוריטיות של המארחים הירוקים אילצו את הכחולים מאם המושבות לבחור במערך הגנתי וצפוף. בנוסף על כך ביקש זאביק זלצר, מנג'ר פתח תקוה, מאייל שן להיצמד ליניב קטן, קפטן הירוקים, לאורך כל המשחק. שן, שנחשב לשחקן ממושמע מאוד, הפנים את תפקידו ונצמד לקפטן הירוק כמו עלוקה לאורך כל המחצית הראשונה. בירידה לחדר ההלבשה הסתכל קטן על שן ואמר לו: "אל תתבלבל, חדר ההלבשה שלכם נמצא בצד השני. או שאתה רוצה לשמור עליי גם במחצית?".

במכבי חיפה מודעים לבעיות במשחק ההתקפי הנרפה בשבועות האחרונים, והם לא מתכחשים לעניין. כשמבקרים את משחק ההתקפה של הירוקים, אי אפשר להתעלם מיניב קטן, שהשנה הוא הברומטר של הירוקים וכמו קבוצתו גם הוא מתקשה לבוא לידי ביטוי במשחקים האחרונים. הכי קל היום יהיה לבוא ולהטיח האשמות בקפטן הירוק ושוב לדבר על חוסר מנהיגותו. נכון שקטן ידע ימים טובים יותר העונה וכמוהו גם חיפה, אבל יש עוד כמה גורמים שאשמים במצב החדש שהתפתח, מלבד קטן. מתי הפכה התלות בקטן מגורם שעוזר לקבוצה למכשול שמעיק עליה, ואיך?

מסכנין ועד סכנין

בכדי להבין עד כמה מעמדו של קטן בקבוצה חזק, צריך לחזור לקיץ. לאחר עזיבתו של רוני לוי, קטן הבין שזה הזמן לענות למבקריו. לאורך מרבית העונה הקודמת שרר נתק בין לוי לקטן והקפטן נשם לרווחה כשזה עזב. מעבר לכך, כשלוי הנוכחי החל להכין את הקרקע לעונה, לא היה לו הרבה דרישות מהבוס יעקב שחר - ההתעקשות היחידה שלו היתה על קטן והוא לא רצה לשמוע בכלל על סיטואציה בה הקפטן יעזוב למועדון אחר. לאחר ששני הצדדים גישרו על המחלוקות הכספיות הקטנות ביניהם, קטן שם בצד הכל והיה נחוש לחזור לכושר שהביא אותו להיות אחד מהשחקנים המובילים בארץ.

אלישע לוי, מצדו, לקח את מס' 20 לשיחה ואמר לו כי העונה הוא מצפה ממנו להרבה יותר מנהיגות ושהוא סומך עליו שיצעיד את חיפה לעונה טובה וישמש דוגמא לצעירים. הדברים מיד באו לידי ביטוי באימוני הקבוצה. מהרגע הראשון היה ברור לכל מי שנוכח בכפר גלים כי קטן הוא האיש של המאמן. פעמים רבות נראו לוי והחלוץ מסתודדים באימונים, כשהמאמן מסביר לו בדיוק איך הוא רוצה לראות את המשחק ההתקפי של הקבוצה ועד כמה חשוב תפקודו של קטן במערך.

כפי שכולם יודעים, התוצאות לא איחרו לבוא. קטן פתח את העונה בצורה חלומית והיה לשחקן הטוב במדינה. לראשונה בקריירה, קטן סחף את מכבי חיפה להסתערות על המקום הראשון. אולם הדברים שעבדו עד שלב מאוחר של העונה החלו לחרוק במחזורים האחרונים. גם המספרים מצביעים על אותו דבר. קטן כבש העונה חמישה שערים ובישל שבעה, אבל שערו האחרון היה במחזור ה-19 מול הכח עמידר ובישולו האחרון היה במחזור ה-17 מול בני סכנין.

אלישע לוי: "קטן צריך להיות מסוכן לשער"

אפשר לכוון את חצי האשמה ישירות לקפטן הירוק, אבל אם ננתח את חיפה ואת חולשותיה בחלק הקדמי, נגלה תמונה מעט יותר מורכבת מעט מירידה הספציפית של קטן בכושר. לקראת אמצע העונה, אלישע לוי כנראה הבין שהשמירה ההדוקה ממילא על קטן הולכת ומחמירה. הפתרון של לוי היה לשנות את המערך. חיפה עברה מ-4:4:2 ל-4:3:3, מתוך כוונה לפנות שטחים נוספים לקטן, לאפשר לו לרדת אחורה יותר ובשטחים הפתוחים שישאיר מאחוריו יכנסו שלומי ארבייטמן ופאנטיני, שיזכו ליותר כדורים ממס' 20 בדרכם לשער.

הפתרון היה טוב, אבל הביצוע פחות. תנועת החלוצים לא היתה מספקת, ופעמים רבות נאלץ אלישע לוי לחזור למערך המקורי. גם שלל ההחמצות של שני החלוצים לא הקל בעניין. אם נסתכל על המשחקים של חיפה בליגה, נראה לא פעם כי ישנם שטחים גדולים ריקים בהתקפת הירוקים. הסיבה: הגעתו של קטן לחלקים אחוריים יותר של המגרש וחוסר התנועה של חבריו לחלקים שהתפנו. אין הכוונה רק לפאנטיני וארבייטמן, אלא גם לרפאלוב, קולמה וכיאל.

אבל פה מגיעה שאלה חשובה והיא: מה החלק של לוי בתלות של חיפה ביכולת של קטן. למעמד המיוחד של קטן שבתחילת העונה יש חלק לא קטן בכך. אלישע לוי אולי שינה את השיטה, אבל לא הגישה בנושא. באחד האימונים לפני המשחק מול הפועל פתח תקווה במחזור ה-22, למשל, המחיש זאת לוי. לקראת אותו משחק המאמן ידע כי לרשותו לא יעמדו קטן, קולמה, קינן ופנטיני. בעוד שלושת האחרונים שיחקו עם ההרכב השני, קטן תורגל עם ההרכב הראשון. מה זה אומר? תבינו לבד.

לוי עצמו דוחה את הביקורת: "יניב הוא כמו כל שחקן בחיפה ואין לו מעמד מועדף. יניב הוא ללא ספק שחקן משמעותי, אבל זה לא יהיה נכון להגיד שהוא זוכה ליחס מיוחד. צורת המשחק שלנו היא מאוד התקפית, ולמרות שאנשים לא תמיד חושבים כך, הבעיה היא שאנחנו לא מצליחים לנצל את הזדמנויות מול השער. גם ליניב יש חלק בדבר ודיברתי איתו על זה שהוא צריך להיות יותר מסוכן לשער. יחד עם זאת, אנשים מסתכלים לפעמים רק על השערים. אם נסתכל על המשחק האחרון מול סכנין, נראה שקטן בישל גם לפנטיני וגם לרפאלוב, שהחמיצו לצערי. קטן מתחילת העונה עובד מאוד קשה במגרש. הוא כל הזמן בתנועה וכל הזמן מנסה ליזום. לפעמים זה מצליח יותר ולפעמים פחות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ארמלי: "קטן צריך להיות ברחבה"

זאהי ארמלי, אחד החלוצים הטובים ביותר של מכבי חיפה בכל הזמנים, מנתח את הבעיות של קטן בצורה אחרת וממליץ לאלישע להשתמש בו בצורה אחרת: " לדעתי הבעיה של קטן היא מנטאלית. יניב לא מנצל את היכולת שלו בצורה מקסימאלית. יש לו יתרונות של פיזיות, החזקת כדור ומהירות שלא באים מספיק לידי ביטוי במשחק. הוא אולי מנצל 75 אחוז מהפוטנציאל שלו. הוא צריך להסתכל עלי ועל רוני רוזנטל, שבזמנו היינו עושים מנצלים את היתרונות האלה. אני ורוני הבקענו שערים בגלל היכולת האינדיבידואלית שלנו. יניב חייב להיות יותר אגואיסט. אסור לו לברוח מהרחבה. הוא חייב לקבל שם את הכדורים ולא לרדת לאחור כל הזמן. יעשה טוב אלישע אם ייתן לו הוראה להיות ברחבה. קטן יכול להיות סקורר, הבעיה היא שאין לו מספיק ביטחון בסיומת ואם הוא ינסה יותר, אין לי ספק שהוא יצליח".

אם נשים את הצד המקצועי בצד, נגלה כי שינוי אמיתי חל בקפטן העונה. כולם זוכרים את העימותים של קטן עם הקהל את הרגישות שלו לאורך כל השנים, ונדמה כי באמת השחקן התבגר העונה. מעבר לעובדה שכולם רואים את העידוד והצעקות של קטן במגרש, גם מאחורי הקלעים החליט החלוץ לעשות מספר שינויים. במשחק האחרון מול סכנין, לדוגמה, קטן קרא לרפאלוב לאחר ההחמצה שלו בדקה ה-90, חיבק אותו בחדר ההלבשה לעיני כולם, ואמר לו: "לא נורא, זה קורה לכולם. אני מאמין שעוד תבקיע הרבה גולים מכריעים".

דוגמה נוספת היתה לאחר שקטן וכיאל התעמתו באחד האימונים והקפטן אפילו דרש לסלק אותו מהאימון. למחרת תפס קטן את כיאל שנראה עם הראש באדמה, גם לאור היכולת והטעות בשער מול יוון, נתן לו צ'אפחה על עורף ואמר לו: "תרים את הראש. אתה אחד השחקנים הכי טובים בארץ. לכולם יש תקופות לא טובות ואתה תחזור לעצמך". מעבר לכך, קטן עשה לו נוהל לפני כל משחק, לערוך שיחת מוטיבציה לשחקנים.

קטן: "השמירה עליי חזקה יותר"

אבל כשמגיעים למאני טיים, לאף אחד ביציע לא משנה מה קורה מחוץ למגרש ורוצים לראות את קטן סוחב את הקבוצה לאליפות. השאלה היא האם השינויים בגישה יביאו סוף סוף את קטן לתת סיום עונה נפלא ובאמת להיות חתום על דאבל היסטורי שלא ישאיר ספק למבקריו. בכל אופן, קטן עצמו לא מנסה להתחמק מהאחריות על יכולתו במחזורים האחרונים: "אני יודע כי היכולת התקפית שאנחנו מציגים בשבועות האחרונים היא בהחלט לא מספיק טובה, והאחריות היא עליי בדיוק כמו על שאר שחקני ההתקפה. אנחנו מנסים לתקן את הטעויות שלנו ממשחק למשחק ומקווים לשפר את הסיומת שלנו. השמירה עליי במחזורים האחרונים היא עוד יותר חזקה, אבל לא זה בהחלט לא תירוץ. למרות שזה מקשה עליי לפתח את המשחק, אני כבר רגיל ששומרים עליי חזק. הכי חשוב שגם אני וגם החברים שלי להתקפה נדע להשתפר לקראת הסיום, ואם נעשה זאת אז אני מאמין שיהיו סיבות לחיוכים בתום העונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully