וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחה לעד

אלופת אירופה האדירה, פנאתינייקוס, חגגה בעיקר את הפסדה של אולימפיאקוס ואת הנקמה בשישקאוסקאס שבגד בה. אוהד גרינוולד על הפיינל פור הענק בו ניצח גם הפיק אנד רול של פיני גרשון

סוף השבוע החולף התיש נפשית את אוהדי פנאתינייקוס אתונה, אלופת אירופה הטריה. רק כך אפשר להסביר מדוע כ-6,000 איש בלבד חגגו אמש בכיכר אומוניה עד השעות הקטנות של הלילה. אלו שהגיעו היללו את קבוצתם; שבחו את ז'ליקו אובראדוביץ' ואת אהובם דימיטריס דיאמנטידיס; ניאצו את יאניס בורוסיס, סנטר אולימפיאקוס, שהתגרה באוהדי הקבוצה בזמן המשחק מול ברצלונה על מקומות 3-4, והתרה בהם כי "בעוד עשרה ימים אנחנו שוב נפגשים, אז כדאי שתפסיקו לחגוג"; אך בעיקר שמחו לאידה של היריבה העירונית הנתעבת, ושרו אודות מפלתה הגדולה.

מי שפתח הבוקר את עיתוני הספורט המזוהים עם אולימפיאקוס עשוי היה לחשוב שמשחק הגמר כלל לא התקיים. "פרוטאת'ליטיס" התעלם לחלוטין, אולם ציין את התקרית בין בורוסיס לאוהדי פאו. בסיום המשחק מול בארסה, מתברר, ניסה אחד מאוהדיה של פנאתינייקוס, שהחזיק במושבים על הפרקט, לתקוף את בורוסיס הענק, אולם מילוש תאודושיץ' התערב ומנע קטטה. "פוס", יומון הספורט הוותיק ביותר המזוהה עם אולימפיאקוס, הקדיש למשחק הגמר ידיעה בעמודה קטנה, כמעט בלתי-נראית, שנקברה עמוק בין עדכונים מגזרות הכדורעף והכדורמים.

לא רבים מאוהדי אולימפיאקוס נותרו לצפות במשחק הגמר. מאות שבו לאתונה במהלך שבת, מה גם שבאותו יום נערך גמר הגביע היווני בכדורגל, בין אולימפיאקוס לאא"ק אתונה (אולי' ניצחה לאחר דו-קרב פנדלים חסר תקדים, שכלל 34 בעיטות). רובם פשוט סירבו לעמוד בניסיון שהועיד להם אותו ערב – צפייה בפנאתינייקוס רוקדת כל הדרך אל הפודיום. "האוהדים של אולימפיאקוס בדיכאון", מספר דימיטריס חרית'אנטיס מאתר האינטרנט "ספורט24". "כולם כבר מצפים לגמר הפלייאוף, כדי לנקום בפאו. זכייה באליפות תהיה הרבה יותר גדולה מזכייה ביורוליג".

בסוף השבוע הקרוב יחלו ביוון סדרות חצי-גמר הפלייאוף, בין פנאתינייקוס לאריס ובין אולימפיאקוס למארוסי, אולם יהיה זה רק המתאבן לקראת סדרת הגמר הגדולה. אולימפיאקוס, אם וכאשר, תחזיק ביתרון הביתיות המשמעותי, לראשונה זה קרוב לעשור. "כדי שפאו תזכה באליפות היא תצטרך להשיג לפחות ניצחון אחד באולם השלום והאחווה, וקשה לי לראות את זה קורה", מוסיף חרית'אנטיס. "אבל אם זה כן יקרה, שחקני אולימפיאקוס וצוות המאמנים יהיו בצרות".

הפרש ממוצע של 2.6 נקודות

זה היה פיינל פור עצום. הגדול ביותר בעשור האחרון בוודאי, ואחד הגדולים מאז הומצא הפורמט. שלושת משחקי ההכרעה – שני חצאי הגמר ומשחק הגמר – הסתיימו בהפרש ממוצע של 2.6 נקודות. צסק"א הוכיחה כי פועם בה לב של אלופה, כאשר חזרה פעמיים מהקבר וכמעט הייתה חתומה על הקאמבק הגדול בתולדות משחקי הגמר; פנאתינייקוס גילתה קשיחות מנטאלית בלתי-רגילה, ועמדה בשני מותחנים אדירים מול קבוצות מוכשרות לא פחות; ברצלונה הציגה בערב שישי שלושה רבעים של כדורסל משובח, ונכנעה רק לרב-האמן אטורה מסינה; ואפילו אולימפיאקוס, על שלל בעיותיה, הייתה רחוקה ג'אמפר אחד מהארכה, ואולי אף מכרטיס לגמר.

המשחק בין פאו לצסק"א שבר את כל השיאים. במחצית הראשונה ביצע ז'ליקו אובראדוביץ' לינץ' טקטי במסינה: פנאתינייקוס הוציאה לפועל בהתקפה ברמה שהזכירה את מכבי תל אביב של גמר 2004 ו-2005, והפיק אנד רול הקטלני שלה פיצח בקלילות את ההגנה הטובה ביבשת. בקלאוז-אפים נראה מסינה חיוור וקפוא, כמו מישהו שנקשר אל מסילת רכבת ומתכונן לפגיעתו הקטלנית של הקטר.

במחצית השנייה שלפה אלופת אירופה היוצאת את הגאווה והציפורניים, ובחסות שיפוט מתירני-משהו החלה לנגוס בהפרש. לאורך כל המחצית השנייה נצפה ת'נאסיס ינאקופולוס, בעלי קבוצת הכדורסל של פנאתינייקוס, מסנן קללות כלפי השופטים ומזכ"ל היורוליג, ג'ורדי ברתומיאו. ביוון אף דווח כי בשיאו של הרבע הרביעי השליך ינאקופולוס חם-המזג שטרות של כסף לכיוון ברתומיאו – כאשר בכך רומז כי צסק"א שיחדה את השופטים. גם אובראדוביץ' התעכב בסיום על סוגיית השיפוט. "אני עוד צריך לראות את הוידאו", אמר, "במחצית השנייה קרו הרבה דברים מוזרים". ברוסיה ראו את הדברים אחרת. "במחצית הראשונה השופטים נראו כמו פסל של לנין – הם עמדו עם האצבע לכיוון אחד", סיפר אחד העיתונאים הרוסים. "במחצית השנייה תוקן העוול רק במעט".

ניצחון הפיק אנד רול

פאו שוב הוכתרה כאלופת אירופה לא משום שהיא מחזיקה במאמן הטוב ביבשת, בסגל המוכשר ביותר או בספסל העמוק מכולם. היא עשתה זאת, שכן מדובר בקבוצת הפיק אנד רול – האלמנט המקצועי החשוב ביותר בכדורסל המודרני – הטובה ביותר שנראתה במפעל מאז מכבי הגדולה של פיני גרשון.

בימים שקדמו למשחקי חצי גמר הפיינל פור הקדיש פנאיוטיס ינאקיס את מרבית אימוני אולימפיאקוס לתרגול הגנת הפיק אנד רול. במפגשים הקודמים בין הקבוצות הסבה בעזרתו פנאתינייקוס נזקים כבדים לאולימפיאקוס. בשבוע שעבר גיבש ינאקיס פיתרון; הוא החליט להשתמש ברעיון של מסינה וצסק"א מגמר הפיינל פור בפראג מול מכבי תל אביב: אין תגובה הגנתית למהלך. אין חילופים. זאת אומרת, כאשר הגבוה התוקף עולה לאזור הטופ אוף דה קי כדי לחסום לגארד שמחזיק בכדור, לא מתרחש חילוף אוטומאטי. הגבוה המגן יוצא מעט קדימה ומיד מתגלגל אחורה, כדי למנוע מהגארד התוקף אפשרות של חדירה קלה. החיסרון הוא שבכך נוצר בור גדול, כחצי מטר בתוך קשת השלוש, שבעצם מאפשר לגארד זריקה חופשית.

לזריקה הזו יש שם בעגה המקצועית – אין בטווין שוט (In-Between Shot). על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, זו הזריקה שנכנסת באחוזים הנמוכים ביותר בכדורסל. פחות מלייאפ, כמובן, אבל אפילו שלשות נכנסות באחוז יותר גבוה. לא ברור בדיוק מדוע – ייתכן שלשחיקה במעמד הג'אמפ-שוט יש בכך חלק (בכדורסל המודרני מעדיפות הקבוצות באופן גורף לזרוק שלשה, מאשר לזרוק ג'אמפ-שוט רחוק מהסל שמקנה שתי נקודות בלבד. עם הזמן הלכה המיומנות הזו לאיבוד אצל חלק גדול מהשחקנים). מכל מקום, ינאקיס היה מודע היטב למתמטיקה. אך אולימפיאקוס ביצעה זאת באופן מוגבל ביותר.

אל משחק הגמר מול צסק"א עלתה פנאתינייקוס עם סט שונה של תרגילים, אולם עיקרון הפיק אנד רול נותר זהה. "העבירות המהירות שהדביקו לנו בתחילת המשחק לא אפשרו לנו לשמור כפי שרצינו", הודה מסינה. הנקודות האדומות החלו להיערם על הצד הרוסי של לוח התוצאות; ארזם לורבק, ויקטור חריאפה ומיתאז' סמודיש ספגו שתי עבירות כל-אחד. אובראדוביץ' ניצל זאת, והורה להמשיך ולנתב את הכדורים אל שחקני הפנים. וכאשר הגנת צסק"א התכווצה, יצאו הכדורים אל הקלעים המשובחים – שאראס יאסיקביצ'יוס, דרו ניקולאס, ואסיליס ספאנוליס – שצלפו שלשות באחוזים נדירים.

במחצית השנייה, עם השיפור הניכר באגרסיביות של הגנת צסק"א ומיעוט השריקות, שב מסינה ועשה שימוש בהגנת הפיק אנד רול ההיא, שהביאה לו את התואר ב-2006 ושהקיצה את הקץ על השושלת של גרשון. הפיק אנד רול של פאו נתקע, וכל שנותר לה היו זריקות התאבדות מחוץ לקשת. 25 נקודות בלבד קלעה במחצית השנייה; 10 קליעות מטווח שתי נקודות צברה במשחק כולו (אחת במחצית השנייה); ובאופן בלתי-טיפוסי בעליל, סיימה את הערב עם יותר ניסיונות מחוץ לקשת (27) מאשר ניסיונות לשתיים (23).

רק השלשה האחרונה של שישקאוסקאס, שהתגלגלה על הטבעת וזלגה החוצה, מנעה מהנס הספורטיבי להתגשם. ובכל זאת, קשה היה להשתחרר מהתחושה שעם תיאו פפאלוקאס ודיוויד אנדרסן, שחקני המפתח שנטשו את צסק"א בקיץ, הגביע שוב היה חוזר לכיכר האדומה. צמד המחליפים שהוחתמו – זוראן פלאניניץ' וארזם לורבק – היו רחוקים מלהיכנס לנעליים של הרכז היווני ושל שחקן הפנים האוסטרלי, אולי הטובים באירופה בעמדותיהם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

נקמת פאו

ההחטאה של שישקאוסקאס סגרה מעגל עבור אנשי פנאתינייקוס. זו הייתה הנקמה האולטימטיבית. בקיץ 2006 רכשה פאו את שישקאוסקאס מבנטון טרוויזו, והחתימה אותו על חוזה לשלוש שנים. הרומן החזיק מעמד עונה אחת, בה זכו שישקאוסקאס ופאו בטרבל. בקיץ 2007 נחתו במפתיע נציגי צסק"א באתונה, והודיעו כי הקבוצה הגיעה להסכם עם השחקן. בחוזהו של שישקאוסקאס עוגן סעיף יציאה על סך מיליון יורו – כסף זניח במונחים של צסק"א – אך במועדון מעולם לא חשבו שיעשה בו שימוש. הם טעו. צסק"א שילמה את הכסף וחטפה את שישקאוסקאס, שזכה גם ב-2008 באליפות אירופה ואף נבחר ל-MVP העונה ביורוליג.

לפנאתינייקוס, ובפרט לאובראדוביץ', לקח זמן רב להתאושש מהבגידה. פאו התקשתה למלא את עמדת הסמול פורוורד, והבור שנוצר בחמישייה שלה היווה את אחת הסיבות לכישלון הקולוסאלי ביורוליג אשתקד (הודחה כבר בשלב הטופ-16). לא פלא, אם כן, שהליטאי עמד במוקד מסיבת העיתונאים שקדמה לגמר. "נעשה טעות אם נשים כל כך הרבה לחץ על שישקאוסקאס כדי שינצח עבורנו את המשחק", אמר מסינה. ואובראדוביץ' הוסיף ואמר כי "שישקאוסקאס הוא שחקן נהדר. היה מדהים לראות אותו ברבע האחרון מול ברצלונה". כבר אז היה ברור שהמשימה לעצור את הגאנר הליטאי תוטל על דיאמנטידיס, המכונה איש העכביש, והשומר הטוב באירופה בשנים האחרונות. בשלושים הדקות הראשונות זה עבד בצורה מושלמת.

למרות ערב חלש, הצליח שישקאוסקאס לצבור 13 נקודות (4 מ-10 מהשדה), אך סיים עם 7 נקודות מדד בלבד. "לגבי הזריקה האחרונה – ניסינו ללכת ללייאפ, אבל אם לא הייתה אפשרות, קיבלנו הוראה לקחת זריקה מרחוק", סיכם בעצב. "ניסיתי לקרוא את הסיטואציה והלכתי על שלשה. אני לא חושב שזו הייתה זריקה רעה, אבל החטאתי אותה. גם זה חלק מהמשחק".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully