וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אמר פה שוק שחור?

30.4.2009 / 14:51

כ-120 שחקנים חדשים בליגה, המון העברות קטנות ולא מוכרות ומאבק עיקש עם כוכבים כמו לירון זרקו. הסוכנים מתכוננים לעונת מלפפונים מוזרה במיוחד

מעברו של עדן בן בסט להפועל תל אביב זכה במהלך חלון ההעברות האחרון לסיקור ועניין ציבורי שלא היה מבייש אפילו את סיקור החלפת השלטון בקובה. התקשורת לא הפסיקה לחפור, האוהדים לא הפסיקו לדבר על זה ואפילו בהפועל באמת האמינו שמדובר באחת העסקאות המוצלחות העונה. יכול להיות שעדן בן בסט שחקן נהדר, אבל מעבר לעניין שהכדורגל הישראלי מייצר, העניין והדרמות במהלך עונת המלפפונים, דומה כי הכדורגל הישראלי עומד להרוויח, ואולי להפסיד, מהפך אמיתי שעשוי להתחולל עם פתיחת חלון ההעברות הקרוב.

במהלך השנים האחרונות התרגלנו לקרוא על מספר מועט של העברות גדולות ששינו את פני הקבוצות.- "העברות מאור בוזגלו", כפי שמכנים הסוכנים. יש לכם הרבה סיבות להאמין שבראשון ליולי תקראו על עסקת ענק: "לירון זרקו ו-150 אלף שקל תמורת המגן המוכשר בן בנימין מהפועל עכו". מבלי לזלזל בחשיבות ההעברות הקטנות, ליגת העל תעבור לא רק שינוי כלכלי או מדיניותי, אלא גם שינוי תפישתי, במובן הרחב שלו. העונה השוק ייפתח בפני מספר בלתי מוגבל של שחקנים חדשים, שמות לא מוכרים והרבה מאוד העברות. העברות קטנות בכסף קטן.

מה עשה לוזון?

השינוי התפישתי המסתמן נובע ממספר סיבות שיגרמו לשוק ההעברות להראות שונה. הסיבה הראשונה לכך נעוצה בהגדלת מבנה הליגה. המעבר ל-16 קבוצות יכניס לליגת העל 120 שחקנים חדשים לפחות, חלקם יגיעו מליגות נמוכות יותר, חלקן לא מקצועניות. המעבר הזה פותח בפני השוק החופשי דלת שעד כה לא כולם מיהרו להיכנס אליה: שחקנים אלמוניים בכסף קטן, שאולי יום אחד יהפכו לדבר הבא בכדורגל. אחת ההשערות היא שגם מעגל הסקאוטינג יקבל תנופה אדירה משום שסוכני שחקנים רבים ינסו לגלות כשרונות צעירים שמתאימים לרמה הבינונית של הליגה החדשה.

"אני חושב שהליגה בעונה הבאה הולכת לרדת מהמגדל. גם מבחינת הסכומים וגם מבחינת סוג ההעברות", אומר סוכן השחקנים רונן קצב. "הכל יהיה פחות דרמטי. יש הרבה קבוצות בינוניות והרבה קבוצות פחות אטרקטיביות. אם קבוצות שילמו עד היום 200, היום הם ישלמו 100. מחיר הכסף הולך לרדת, יהיה פחות עניין בליגה. הרבה קבוצות יאבדו עניין בשלב מוקדם יחסי של העונה בגלל ההרגשה שאפשר להישאר בליגה עם מה שיש. מה גם שהמשבר הכלכלי בעולם אינו תורם לכך".

קצב מסביר מדוע שוק ההעברות אמנם יגדל, אבל כבר לא תקראו על שמות גדולים שעוברים מקבוצה לקבוצה, אלא על לא מעט העברות קטנות ומשעממות. "תיאורטית, יהיו יותר העברות, אבל הן תהיינה ההעברות יותר רכות. לא יהיו דרמות. אין יותר 'העברות בוזגלו', כפי שאנו מכנים. השמות הגדולים לא יעברו. הסיכוי היחיד שנקרא על העברה גדולה יהיה רק אם בית"ר ירושלים תשחרר שחקנים".

אצל הקבוצות הקטנות יותר מבחינה תקציבית נרשמה הקלה, אך באותה נשימה הבוסים לא מפסיקים לדאוג. מצד אחד, הם יצטרכו להשקיע סכומים קטנים יותר בשביל להישאר בליגה, אבל נקודת האיזון היא המלחמה על השחקנים הקטנים שינפנפו בהצעות אחרות. "זה הולך להיות קיץ קשה מבחינתי, משבר כלכלי שישפיע מאוד על שכר שחקנים ועל שוק ההעברות", מסביר יו"ר מכבי פתח תקוה, משה זוארץ. העונה הקבוצה שלו נשענה על תקציב כולל של כ-15 מליון שקל, שחלקו הושקע על מאמנים שהולכים ובאים. "כולם יקווצו את הכיסים בעונה הבאה, אבל אולי זאת הבשורה החדשה של הכדורגל הישראלי, קבוצות יצטרכו לתת, וזה הדבר החשוב בעיניי, יותר הזדמנויות לשחקני בית צעירים. בעלי מועדונים יפנימו שכדאי לגדל שחקני בית כדי שיהיה להם את הבסיס, את השלד, לבניית הקבוצה. מכבי פתח תקוה תמשיך להישען על סגל של שחקני בית, צעירים וותיקים".

"אולי הגיע הזמן שנחזור לפרופורציות", מסביר זוארץ את חשיבות המהלך. "היום סעיפי ההוצאות של הקבוצות גבוהות מסעיפי ההכנסות, איפה נשמע דבר כזה, שקבוצות כדורגל מוציאות 12 מליון ומכניסות ארבע? הפנים של הכדורגל ישתנו ברמת ההוצאות".

זנדברג ב-120 אלף דולר

גם המעבר מעידן גאידמק לעידן שפוי ישפיע מאוד. ממעברים גדולים בכסף גדול למעברים קטנים בכסף קטן. "השכר בישראל נע לפני העידן הזה בין 30 ל-70 אלף דולר לעונה, אבל קפץ לשמיים. היום הוא הולך לחזור לפרופורציות הנכונות, בין 50 ל-120 אלף דולר לשחקנים בליגת העל", אומר סוכן השחקנים דדה חדד. "אני לא חושב שזה יוריד מהעניין, דווקא המאבק על שחקנים בכירים יגרום לתחרות משוכללת בין המועדונים. שחקן שהרוויח סכומים גדולים בבית"ר וידרוש לעמוד בסכומים האלה בעונה הבאה, אף קבוצה לא תיגע בו".

חדד מסביר מהי ההשפעה של השינוי במבנה הליגות על מה שהולך להתרחש בקיץ, ומסביר למה לקבוצות שיעלו מהלאומית לא כדאי לחסוך. "יהיו יותר העברות בכסף קטן, אבל הכניסה של כמות השחקנים הגדולה למאגר היא זאת שתחולל את השינוי האמיתי. לדעתי קבוצות שעולות מהלאומית וירצו להתבסס על הסגל הקיים לא ישרדו. כשקבוצה באה מהלאומית היא מגלה עד כמה הבדלי הרמות עצומים. כל קבוצה תצטרך להעביר ארבעה שחקנים טובים לפחות כדי להישאר בליגה. ברור שבעידן שבו יסתמכו יותר על צעירים נקרא יותר כותרות על התינוקות של קשטן, אוחנה ועטר. יותר מאמנים יטפחו צעירים. זנדברג הוא דוגמא טובה. אם אתה לא יכול להחזיק שחקן כמוהו, אתה תחפש שחקן נוער. ואם אין לך, אז תנסה להחתים זר אפריקאי בזול ולהמר. לדעתי, בעונה הבאה נראה יותר אפריקאים בליגה. שחקנים ממזרח אירופה לא יסכימו להגיע בסכומים האלה. חלק מהקבוצות יוותרו על התענוג, משום שבעונה הבאה קבוצות ישקיעו 120 אלף דולר בזר, וזה עוד בתנאי שהוא יהיה זנדברג. חלק מהקבוצות יוותרו על התענוג ויעדיפו צעירים. מועד ההעברות יהיה עם המון רעש וצלצולים, תהיה ליגה מעניינת, אבל בלי הרבה שמות מוכרים".

קצב מציע הצעה שאולי תוכל לשנות את פני הכדורגל בארץ. "שמעתי על ההצעה להעלאת דירוג המס לזרים. הייתי בעד. אם זה היה תלוי בי, הייתי יוצר פה מצב, כמו בהולנד, שזר לא ירוויח פחות מ-200 אלף יורו נטו. 90 אחוז מהקבוצות מביאים זרים חלשים ומכסים מקום של ישראלי בינוני. כשכל זר יעלה מינימום כסף, לא יביאו לפה לוקשים. לדעתי, כבר בתחילת העונה נשמע על לא מעט שחקנים שביקשו מהם לקצץ 20 או 30 אחוז בחוזה. גם מכבי נתניה הבינה שהיא לא יכולה לשלם 600 אלף יורו למאמן".

למרות שלא לכל הסוכנים המהפך ישתלם, ולא כל האוהדים יהיו מרוצים לשמוע על העברות כה זוטרות, דווקא במשרדי ההתאחדות לכדורגל יש מי שמרוצה מכל העניין, אלו הם ראשי הבקרה התקציבית. "העונה נראה הקטנה דרמטית בסכומי ההעברות, גם מבחינת שכר שחקנים", מסביר היו"ר הנוכחי יאיר רבינוביץ', שיעזוב בתום העונה את תפקידו, מדוע המהלך מרצה אותו. "אין ספק שגאידמק הביא לפריצה תקציבית בלתי אחראית בכל התחום של הכדורגל, מתקציב מקסימום של 40 מליון שקל, התקציב הממוצע עלה פי ארבע במכה אחת. הכדורגל יודע לייצר הכנסות, מי שזוכה בכל התארים יכול להגיע לרמת הכנסות של 25 מליון. הפער הזה, הוא הסכום שהבעלים חייב להוציא מכסו והצעצוע הזה הפך להיות יקר. אז למה אני כל כך מרוצה? משום שהבקרה רוצה כדורגל שפוי, החזרה לשפיות, למספרים קטנים, תעשה טוב לכולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully