וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזר הזרם לדינמו

30.4.2009 / 13:58

דווקא מאמן רוסי כמו יורי סיומין הצליח להסיר את הצל הענק שהותיר מותו של ואלרי לובנובסקי על דינמו קייב, ולמצוא אג'נדה חדשה ישנה למועדון, אג'נדה שחזרה לנצח

ה-13 במאי 2002 היה יום בו דינמו קייב השתנתה לנצח. מותו הטרגי של ואלרי לובנובסקי - מאמנה הנצחי של האימפריה הסובייטית שבמהלך שלושה עשורים לכהונתו הוביל לשתי זכיות בגביע המחזיקות (1975 ו-1986) ולחצי גמר ליגת האלופות (1999) בנוסף לאינספור תארים מקומיים - פער תהום עמוקה בליבה של אוקראינה אשר איבדה גיבור ובעיקר בדינמו קייב שחשה כי איבדה את זהותה. ראשי דינמו עשו מאמצים כבירים להנציח את זכרו של המאמן האגדי ולדאוג שמורשתו תהיה חקוקה בכל פינה במועדון, לעיתים על חשבון הקבוצה.

לובנובסקי הוגדר כ"מדען כדורגל שהקדים את זמנו". הוא היה אוסף סטטיסטיקות, מנתח משחקים באמצעים טכנולוגיים ולאלה מוסיף את התמקדותו בפן הפסיכולגי וביחס האישי לשחקניו. מעל 30 מתלמידיו של לובנובסקי עוסקים בתחום האימון, כולל אלכסיי מיכאליצ'נקו מאמן נבחרת אוקראינה, וחלקם אף ניסו את מזלם כמאמני דינמו, אך הניסיון להיכנס לנעליו של לובנובסקי כשל. "תמיד שאלתי את עצמי 'מה ואלרי היה עושה'", הודה יוזף סאבו, שהחזיק במשרה במשך עונה אחת. ההשוואות הבלתי נמנעות היו בעוכריהם של כל אחד מהאנשים שעמד על הקווים, גם אם זכו בתואר כזה או אחר.

השינוי הגיע רק כאשר דינמו הניחה לרוחו של לובנובסקי ופנתה לאפיקים אחרים. במקום עוד חסיד של המאמן האגדי, הונחת בקייב יורי סיומין הרוסי, שאימן במשך שני עשורים את לוקומוטיב מוסקבה. סיומין שיחרר שחקנים ותיקים, שינה את סגנון המשחק ובעיקר לא ניסה להידמות למישהו שהוא לא. ללובנובסקי.

ב-20 במאי 2009, שבע שנים (ועוד שבוע) אחרי אותו מאורע טרגי, דינמו קייב תוכל לפתוח פרק חדש אם תניף את גביע אופ"א. בדרך לשם, צריכה דינמו לחלוף על פני שחטאר דונייצק בדרבי האוקראיני של חצי הגמר. "המשחק הגדול בהיסטוריית המפגשים בין שתי הקבוצות", כפי שכינה זאת ויקטור צ'אנוב, שוער מכבי חיפה לשעבר ששיחק לפני כן בשתי האוקראיניות הבכירות, "משחק של חיים או מוות".

"העתיד שייך לצעירים"

עשור חלף מאז שדינמו קייב הגיעה לחצי גמר אירופי, כשאז היו אלה אנדריי שבצ'נקו, סרגיי רברוב ואולג לוז'ני שנצצו בהרכב על טהרת השחקנים המקומיים והעפילו לארבע הגדולות של ליגת האלופות. בחלוף השנים החלה נהירת שחקנים זרים גם לאוקראינה והקבוצה איבדה את החיבור לעברה ולקהל אוהדיה. "לפני כמה שנים, כששיחקתי במדי לברקוזן באירופה נגד דינמו קייב, התביישתי. היה שחקן אוקראיני אחד בכל קבוצה", נזכר אנדריי וורונין, כיום חלוצה של הרטה ברלין. "אני הייתי בצד אחד והשוער אלכסנדר שובקובסקי בצד השני". אותו שובקובסקי, אגב, הוא השריד האחרון מהקבוצה הגדולה של 1999.

אחת ההחלטות הראשונות של סיומין הייתה לשחרר שלושה מהברזילאים של הקבוצה, ובכך בעצם סימן לאוקראינים שזה הזמן שלהם לתפוס פיקוד. הנשיא היהודי איגור סורקיס, שיחד עם אחיו גרגורי (יו"ר ההתאחדות האוקראינית) משקיע כספים רבים במועדון ובמיוחד במחלקת הנוער, הסביר: "אחד מאנשי ליון הצרפתית אמר לי פעם ששני ברזילאים בקבוצה זה מצוין, שלושה זה קטסטרופה וארבעה זו כבר טרגדיה. כך בדיוק היה אצלנו". לעומת שחטאר עמוסת הברזילאים, דינמו מסתפקת בשניים בלבד בהרכב, ביניהם בטאו, בלם קורינתיאנס לשעבר, שהוזכר לפני שנתיים כמועמד למכבי חיפה.

דינמו עדיין מחזיקה בסגל מעל 15 שחקנים זרים, כך שהתהליך רחוק משלמות, אך בהחלט מסתמן כיוון חיובי מאז בואו של סיומין. בדרבי האוקראיני הקודם שנערך באופ"א, כשדינמו פגשה את מטאליסט חרקוב בשמינית הגמר, הופיעו שישה אוקראינים בהרכבה של דינמו לעומת שלושה אצל היריבה. אקדמיית הנוער חזרה לספק שחקנים לקבוצה הבוגרת, כשבין היתר מוצגים שם ארטם מילבסקי, אלכסנדר אלייב וטראס מיכאליק. "כעת מעניקים בדינמו יותר הזדמנויות לשחקנים מקומיים מאשר בשנים האחרונות, וצעד כזה בקבוצה גדולה עשוי להשפיע לטובה על כל הליגה, שרמתה חלשה יחסית", העיד וורונין על המפנה.

עם יתרון של 12 נקודות בפסגת הליגה על פני שחטאר ואפשרות להבטיח את האליפות כבר במחזור הקרוב, בדינמו מתכוונים לנצל את מחזורי הסיום של העונה כדי לתת דקות משחק לצעירים נוספים. "אני מאמין שהעתיד שייך לצעירים, אבל אנחנו רוצים לברר אם ניתן לסמוך עליהם כבר עכשיו", אמר הנשיא סורקיס. "הם יכולים לשאוב השראה משחקנים כמו מילבסקי ואלייב שידעו לעוט על ההזדמנות שנקרתה בדרכם".

"אין מקום לטעויות"

הגעתו של יורי סיומין לקייב לוותה בחששות כבדים. התקשורת האוקראינית טרחה לציין כי המאמן לא הצליח מחוץ לבית החם בלוקומוטיב מוסקבה וכבר היה על סף פרישה כשהועבר לתפקיד נשיא המועדון, ואילו סיומין עצמו ידע כי הוא צריך להתמודד עם צילה של דמות מיתולוגית, ועוד כאורח במדינה זרה. "דינמו זה מועדון גדול עם מסורת אדירה שרובה מקושרת ללובנובסקי, כך שהעבודה כאן כרוכה באחריות רבה. בדינמו למאמן אסור לעשות שום טעות", הבין סיומין את הלך הרוח מיד עם הגעתו.

סיומין פילס את דרכו לליבם של אוהדי דינמו לאט ובזהירות, ונקודת המפנה הגיעה, איך לא, בעקבות ניצחון על יריבה מרוסיה. דינמו הדיחה בצורה מרשימה את ספרטק מוסקבה במוקדמות ליגת האלופות (1:4 בבית ובחוץ), העפילה לשלב הבתים והרוויחה שקט תעשייתי לעונה שלמה. "היינו מבריקים בצמד המשחקים נגדם ואני אסיר תודה לשחקנים. ברור שהיו צועקים לי 'לך הביתה' אם הייתי מפסיד לספרטק", אמר סיומין לאחר ההתמודדות בעקבותיה הועלה לדרגת "גיבור" בקייב.

ברוסיה מספרים שסיומין הוא מוטיבטור שאין כדוגמתו – יש לו את היכולת לגעת לכל שחקן בדיוק בנקודה שממריצה אותו – אם כי לעיתים לוקח דברים בצורה קשה והופך רגשני. "הוא איש של כבוד, אחד שעומד מאחורי המילה שלו. לשחקנים זה חשוב ועובדה שהם נותנים מעצמם יותר", הסביר סרגיי רברוב, שעזב את דינמו וזכה באליפות רוסיה עם רובין קאזאן. "לפעמים אני מצטער שעברתי לרוסיה בדיוק כשהוא הגיע. ראיתי את דינמו נגד ולנסיה והשחקנים נראו מלאי ביטחון עצמי, ללא שום פחד. זה הזכיר לי את הימים שלנו עם לובנובסקי".

כמו רברוב, גם סורקיס שבע רצון מהמאמן בן ה-62 ומתכנן להאריך את חוזהו. סיומין הפך למאמן הסובייטי השני שמעפיל לחצי גמר אירופי בפעם השלישית (עשה זאת פעמיים במחזיקות עם לוקומוטיב), אבל שיאים אף פעם לא ריגשו אותו. "הסטטיסטיקה מעולם לא עניינה אותי", אמר סיומין בראיון לתקשורת האוקראינית. "אנחנו צריכים להמשיך בקו שלנו ולעמוד במשימות שנותרו עד תום העונה. אני בהחלט מברך על ההתקדמות של השחקנים ועל ההישגים עד עתה, אך מאמן יכול להיות מרוצה רק מהתוצאה הסופית".

"הזדמנות לעשות היסטוריה"

באוקראינה נרשמת התרגשות רבתי לקראת חצי הגמר ההיסטורי בין דינמו לשחטאר שייערך באיצטדיון על שם ואלרי לובנובסקי בקייב. אחרי שראו את השכנה רוסיה רושמת הצלחות כבירות ברמת המועדונים (זכיות של צסק"א מוסקבה וזניט סנט פטרסבורג באופ"א) והנבחרת (חצי גמר יורו 2008), באוקראינה התקנאו. מעולם לא העפילה קבוצה אוקראינית לרבע גמר גביע אופ"א, והעונה עשו זאת שתיים שהמשיכו גם לחצי הגמר. אחת מהן כמובן תיטול חלק במשחק הגמר באיסטנבול, ואוקראינה עשויה לחלוף בעונה הבאה על פני רוסיה ולהיות שישית בדירוג המדינות של אופ"א, כשלפניה רק חמש הליגות הגדולות. יש להזכיר שהזינוק הנחשוני הזה קורה שלוש שנים לפני שהמדינה מארחת את יורו 2012 בצוותא עם פולין.

דינמו קייב רוצה להיות זו שנושאת את דגל הכדורגל האוקראיני כשהוא מתאושש באירופה, ולצד השאיפה הברורה לזכות בגביע אופ"א מפנטזים שם על הצלחה בליגת האלופות בעונה הבאה. האליפות באוקראינה מבטיחה לדינמו מקום בשלב הבתים, ובמועדון בונים על סיומין כמי שיצעיד אותם לעבר השלבים הבאים, שכן הוא האחרון שעשה זאת עם קבוצה סובייטית לשעבר ב-2003/04 בלוקומטיב. "אם מישהו מסוגל לשנות את הגורל של הקבוצה באלופות, זה אך ורק יורי סיומין", קבע רברוב.

בפני דינמו עומדים כעת ארבעה מפגשים ישירים מול שחטאר – פעמיים באופ"א, פעם נוספת בחצי גמר הגביע ועוד אחד במחזור הסיום של הליגה. זו הזדמנות נדירה להכות את היריבה הראשית מכה ניצחת ולהשיב את ההגמוניה לקייב, לאחר חצי עשור בו דונייצק הייתה הדומיננטית. "אנחנו רוצים לזכות בכל התארים, לעשות טרבל", הצהיר סורקיס. "לשחקנים שלנו יש הזדמנות בלתי חוזרת להיכנס לספרי ההיסטוריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully