וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס, כונס

דור בלך

28.4.2009 / 12:00

תקדימי העבר של קבוצות שהגיעו לכונס נכסים לא אמורים להפחיד את בית"ר ירושלים. אלא שהשחקנים הוותיקים מודאגים ומתייעצים כבר עם עורכי דין, והצעירים המושאלים לא מוכנים לחזור בכל מחיר

השקט היחסי ששורר בבתיהם של שחקני כדורגל בערב משחק הופר ביום שישי האחרון במרבית בתי שחקני בית"ר ירושלים לטובת שרשרת שיחות טלפון בינם לבין עצמם כשעל הפרק נושא אחד – פירוק הקבוצה. הטפטופים בתקשורת, ברכת הפסח התמוהה של איציק קורנפיין, היעדר המסר מארקדי גאידמק ומעל לכל ההצהרה הברורה של קורנפיין באותו הבוקר - כי בית"ר תורכב בשנה הבאה משחקנים צעירים וזולים ועשויה אף לרדת ליגה – כל הגורמים ההלו עשו את שלהם, ובכירי השחקנים במדינה הבינו כי עתידם לוט בערפל.

אותם שחקנים, שלא הסכימו לשמוע בכלל על קיצוץ עד לאחרונה, מבינים כעת כי זהו כורח המציאות אך לא יודעים עד כמה. באותן שיחות טלפון דובר על קיצוץ אחיד של 20 אחוז בשכרם, כפי שפרשנים שונים אמרו בתקשורת לפני מספר חודשים. אלא שכשעידן טל צפוי להשתכר בעונה הבאה ב-1.2 מיליון דולר ברוטו, שמעון גרשון ב-900 אלף ומשכורותיהם של יתר השחקנים הבכירים בקבוצה נושקות ל-600 אלף דולר ברוטו כל אחד - קיצוץ של 20 אחוז לא יעזור. למעשה, המדורגים בראש רשימת המרוויחים ייאלצו לוותר על קרוב ל-80 אחוז משכרם, והשאר ייאלצו להסתפק בכ-30 אחוז ממה שהרוויחו העונה כדי למנוע מהקבוצה להגיע לפירוק. השחקנים יודעים בינם לבין עצמם שזה לא ריאלי.

השחקנים לא מוכנים לטמון ראשם בחול

כעת סך ההתחייבויות של בית"ר לשחקנים לעונה הבאה עומד על מעל ל-30 מיליון שקל, כשפרט לכך הקבוצה צפויה להוציא עוד מעל ל-20 מיליון שקל על התחייבויות אחרות והוצאות שוטפות, כשההכנסות לא צפויות לעבור את רף ה-18 מיליון שקל לאור המשבר הפיננסי. השחקנים, שעד לאחרונה לא האמינו כי הקבוצה תגיע לפירוק, מבינים כעת כי המהלך כמעט בלתי נמנע ובאים בטענות גם כלפי היו"ר. "אם באמת מצב העניינים הוא כזה ורק הורדה דראסטית של לפחות חצי מהחוזה יכולה למנוע את הפירוק, הגיע הזמן שקורנפיין יכנס את כולם ויודיע על זה, וזו טעות שהוא לא עשה את זה עד עכשיו", טוען שחקן בכיר בקבוצה ואחד ממנהיגי השחקנים. "זה לא הגיוני שאנחנו נהיה האחרונים לשמוע על זה ונלמד על עתידנו מהתקשורת. הרבה אוהדים תופסים אותנו ברחוב ומתייחסים אלינו כאל חמדנים שלא רוצים לקצץ ושמחים על כך שאולי לא נראה את הכסף בכלל, כשבפועל אף אחד עדיין לא ביקש מאיתנו לקצץ".

מקורביו של קורנפיין במועדון מספרים כי היו"ר מנסה להימנע מקיצוץ בחוזים, וטרם כינס את השחקנים לשיחה המתבקשת מכיוון שאינו דוגל בקיצוצים בחוזים שנחתמו וכי אינו מאמין בכל מקרה שהשחקנים יהיו מוכנים לקיצוץ משמעותי שיוכל לעזור לקבוצה. "אני הייתי גם בצד השני כך שאני יכול להבין אותם", אמר היו"ר בשיחות סגורות. "ובכלל, על קנס של 5,000 שקל הם רצו להשבית אימונים, אז הם יוותרו על מאות אלפי דולרים?".

הנושים לא יוכלו למנוע רישום בית"ר

אלא שאם לא יקצצו, כנראה שרובם לא יזכו לראות את כספם בכלל בשנים הקרובות. כשקבוצה נכנסת לתהליך פירוק, במסגרתו מאשר בית המשפט למועדון הסדר נושים, המפרק מוכר את נכסי האגודה (במקרה של בית"ר, אלו השחקנים) למרבה במחיר כדי לעמוד בהתחייבויות הכספיות לנושים. בהנחה שאף מועדון לא ירצה את שמעון גרשון או עידן טל, לדוגמה, תחת החוזה הנוכחי שלהם, בית"ר תהיה חייבת לשלם להם חלק כלשהו מהסכום אם יעברו לקבוצה אחרת שתממן חלק מעלותו, או את מלואו אם יישארו בבירה. גם אם יצליח המפרק למכור את ברק יצחקי, אבירם ברוכיאן ועוד שחקנים, קשה להאמין שהסכום שייכנס מהמכירה יספיק כדי לכסות חובות על סך מעל ל-30 מיליון שקל.

כשבית"ר תיקלע למצב בו סך הנכסים שלה לא מספיק כדי לשלם את חובותיה, צפוי בית המשפט לאשר לקבוצה הקפאת הליכים והגנה מנושים כדי לאפשר לה לחזור למנהל תקין – מה שאומר שכל השחקנים, וכן יצחק שום, אלי ארזי, גנק ויתר נושי הקבוצה, לא יזכו לקבל את הכסף עד שהמועדון יחזור לעמוד על רגליו ותשלום החובות לא יסכן את עצם קיומו. השחקנים יוכלו לפנות למוסד הבוררות של ההתאחדות ואף של פיפ"א, שיוכלו לחייב את המועדון לשלם לשחקנים ולאנשי המקצוע ולאיים בהפסקת פעילותה, אלא ששופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב קבעה תקדים מעניין במצב כזה. השופטת ורדה אלשיך קבעה ב-2003, כששחקני הכח ר"ג תבעו מהמועדון המפורק את הכספים המגיעים להם, כי חוקי המדינה קודמים לחוקי ההתאחדות, ולכן כל עוד הסכם ההגנה מנושים בתוקף, לא ניתן להטיל על הקבוצה סנקציות הפוגעות בשווי נכסיו, לרבות מניעת הרשמה לליגה מקצוענית ושליחת הקבוצה לאחת מהליגות החובבניות.

מה שכן תוכל ההתאחדות לעשות זה להעניש את בית"ר בהפחתת נקודות בפועל. בפברואר 2006 קבעה השוטפת אלשיך כי עונשים כאלה הינם במסגרת סמכויותיה של ההתאחדות, לאחר שהפועל ר"ג שהייתה תחת כונס נכסים ערערה על הפחתת 9 נקודות ממאזנה, כפי שמחייב תקנון ההתאחדות בנוגע לקבוצה בפירוק. האורדונים טענו כי החלטת בית המשפט בנוגע ליריבתן העירונית, שהייתה תחת פירוק שלוש שנים קודם לכן, צריך לחול גם על ענישה בדמות הורדת נקודות, אך השופטת החליטה כי "בנסיבות העניין, אין לראות בהליך של גריעת 9 נקודות ממאזנה של קבוצה המצויה בהליכי חדלות פירעון, משום סתירת "אבני יסוד" בהוראות הקוגנטיות של דיני הפירוק... סבורה אני, כי באיזון העדין שבין הצורך של ההתאחדות לשמור על שוויון הספורטיבי בין קבוצות הכדורגל, לבין חובתה להיות כפופה לדיני חדלות הפירעון הקוגנטיים, עמדה ההתאחדות ויצרה במסגרת "חקיקתה הפנימית" סעיף מידתי שאינו חורג מאיזון עדין זה".

למעשה, אם בית"ר תעבור תהליך של פירוק מנכסיה היא תחל את העונה במינוס 9 נקודות. בסיטואציה מסוימת, קורנפיין יכול היה למנוע את זה על ידי התחלת תהליך הפירוק עוד העונה בתנאי שהיה מתבצע כשלקבוצה נותרו יותר מעשרה משחקי ליגה – ואז 9 הנקודות היו מופחתות ממאזנה עוד העונה.

הצעירים לא מוכנים להתפשר

אומנם בליגה של 16 קבוצות שישחקו בה קבוצות חלשות יחסית כמו הפועל רעננה והפועל עכו, בית"ר יכולה להתמודד גם עם הפחתת הנקודות ולשרוד, אלא שמכירת השחקנים הסיטונאית שצפויה להתרחש בהליך הפירוק תביא את הקבוצה לפתוח עם הרכב צעיר וזול במיוחד. אוהדים רבים דווקא שמחים על כך והיו רוצים לראות את אותם צעירים מוכשרים שמפוזרים ברחבי הליגה חוזרים לקבוצה, והופכים אותה לקבוצה ירושלמית צעירה ותוססת עם זהות עמוקה. הבעיה היחידה שגם בין אותם צעירים החלו שיחות על המצב בעונה הבאה, ורובם אינם אופטימיים.

בשיחות שבין הבולטים שבהם עלתה תחושת הקיפוח מתור הזהב של גאידמק ומחסור במוטיבציה לחזור ולשחק תמורת שכר מינימום בקבוצת האם. "כשגאידמק היה פה בית"ר שיחררו אותנו ולא נתנו לנו צ'אנס, למרות שעשינו את כל הדרך עד הבוגרים בהצטיינות וזכינו באליפויות בנוער, אז עכשיו שאין ברירה רוצים להחזיר אותנו תמורת כסף קטן?", מתמרמר אחד מהבכירים שבהם. "בגדול, נהיה שמחים לחזור, אבל זה שאנחנו שחקני בית לא אומר שמגיע לנו פחות ממה שאנחנו יכולים לקבל בקבוצות אחרות. עם כל האהבה למועדון ולסמל, לוותר על כסף והתקדמות מקצועית בשביל לבוא לשחק בקבוצה בה גדלת זה משהו שכבר לא קיים. ביום שיבוא מישהו עם כסף אף אחד לא יזכור לנו חסד נעורים על כך שחזרנו".

"קורנפיין עושה את העבודה שלו ונאמן לבית"ר וכולנו מכבדים אותו ומעריכים אותו", מסכם שחקן בכיר בקבוצה, "אבל מצד שני גם לנו יש את האינטרס שלנו ואנחנו כבר בשיחות עם עורכי הדין שלנו. ברור שלא רוצים להפריע לעונה הנוכחית ולמאבקים בליגה ובגביע, אבל זה גרוע מאוד שכולם במועדון מנסים להתעלם ולהשכיח מאיתנו את מה שצפוי בעונה הבאה, בטח כשזה כל כך קרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully